Sivu 4/5

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 11:22 am
Kirjoittaja Rulla
Butec kirjoitti:
Komissarov kirjoitti:
planeettanapa kirjoitti:Nyt olisi Butecilla mahdollisuus saada musta XM 2.1 td koneella ja vissiin sillä hyperaktiivisella jousituksella omaksi, jos hinkua on.
Minä voin vastaanottaa... :wink:
Butec kirjoitti:Jos ette tätä aiemmin tienneet,niin nyt kuulette:Rolls-Royce käytti Citikan mehujousia ja jarruja joissain malleissaan 80-luvulla.
...koska oli ainoa, jolla oli varaa maksaa patenttimaksuja. Mersulla ei ollut, siksi yritti itse räpeltää vastaavaa. Kun eivät osanneet, niin fiaskohan siitä tuli. :lol:
Päätyikös MB sittemmin siihen täys-ilma alustaiseen ratkaisuun joka hävisi kuitenkin kuvioista kuin pieru Saharaan?

Mersulla oli ilmajousitus keksittynä jo 40 luvulla.

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 12:19 pm
Kirjoittaja Wonderi
Sitikan tyylistä kaasunestejousitusta käytetään monissa autonostureissa. Niissä sillä erolla että jousipallot on letkujen päässä jossain rungon sivussa keskitettynä.

Kaasunestejousitus on varsin huoleton, tosin pitää muistaa hieman huoltaa niin kuin kaikkia muitakin liikkuvia osia. Sitten kun jää huoltamatta niin se alkaa kummittelemaan yli monien (korjaamoidenkin) ymmärrysten. Ei se monimutkainen ole mutta vaatii perehtymisen. Ja jos autokaupan vaihtoautorivissä on muut autot siististi ojennuksessa ja yksi omituista tekniikkaa sisältävä oudosti vinoon lässähtäneenä niin tietää minkä vaihtoarvo säilyy ja minkä ei... Ja nykyään kun kaikki pitää valmistaa minimikustannuksin niin ylimääräiset hienoudet jätetään pois. Kun ei suuri kansa osaa semmoista edes arvostaa.

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 2:25 pm
Kirjoittaja Napapiiri
BX:n iskari/jousi remontti helppo, kun vaihtaa ne rautapallot + uudet nesteet. :D Kaveri ihmetteli, kun BX ei meinannut kulkea..->alkoi kulkemaan kun vaihtoi uudet moottoriöljyt!.Tuossa mallissa (BX14) kun kiertää moottorissa että vaihdelaatikossa samat öljyt. :mrgreen:

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 2:37 pm
Kirjoittaja Kontio
Minissähän oli kanssa aikoinaan joku hydrolastic (tai jotain sinnepäin) jousitus. TekniikanMaailma kun testaili sitä tuoreeltaan, niin nehän saivat sen auton jousituksen sekoamaan nimismiehenkiharoissa. Sillä tavalla että etupää kyllä pehmensi ja siirsi painetta takapäähän, mutta takapään rengas olikin juuri sen kumpun päällä ja sillä samalla hetkellä kun etupään paine tuli takapäähän, niin takapää nousikin parikymmentä senttiä ilmaan :lol:

Näin muistelen joskus lukeneeni TM:sta.

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 8:03 pm
Kirjoittaja ZAU
Sanon vaan yhen asian,citikasta ja saabista ei puhuta samaan aikaan kun puhutaan oikeasta autosta eikä mistään muovipurkista, citikan omistajat ovat kieroituneita ja erikoisia ihmisiä, kun taas saabin omistajat ovat herrasmiehiä ja suoria puheissaan eli
tosimiehiä. :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Ei herneitä sitten :wink:

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 9:14 pm
Kirjoittaja Grude
HERNE! citikka janoaa kostoa tossa pihassa....... ei vaiskaan, hyvää joulua, xantia lähtee ku lama loppuu :)

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 9:18 pm
Kirjoittaja sisua45
ZAU kirjoitti:Sanon vaan yhen asian,citikasta ja saabista ei puhuta samaan aikaan kun puhutaan oikeasta autosta eikä mistään muovipurkista, citikan omistajat ovat kieroituneita ja erikoisia ihmisiä, kun taas saabin omistajat ovat herrasmiehiä ja suoria puheissaan eli
tosimiehiä. :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Ei herneitä sitten :wink:
Saabi-miehet pyrkivät kaikesta ohi tien päällä. Niillä on potenssi ongelmia, ja ne hakkaavat vaimojaan. Näin luki jossain joskus. :wink:

Ja ranskalaisia ei osteta kuin nakki-kioskilta. :mrgreen:

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 10:42 pm
Kirjoittaja Butec
sisua45 kirjoitti:
ZAU kirjoitti:Sanon vaan yhen asian,citikasta ja saabista ei puhuta samaan aikaan kun puhutaan oikeasta autosta eikä mistään muovipurkista, citikan omistajat ovat kieroituneita ja erikoisia ihmisiä, kun taas saabin omistajat ovat herrasmiehiä ja suoria puheissaan eli
tosimiehiä. :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:

Ei herneitä sitten :wink:
Saabi-miehet pyrkivät kaikesta ohi tien päällä. Niillä on potenssi ongelmia, ja ne hakkaavat vaimojaan. Näin luki jossain joskus. :wink:

Ja ranskalaisia ei osteta kuin nakki-kioskilta. :mrgreen:
Niin onkin!! :lol:

CX:llä kun liikkui,huomasin tyylikkäiden namutipujen seuraavan autoa katsellaan ja huokailevan,mun CX oli tumman sininen ja laitoin vielä ne keltaiset ajovalopolttimot siihen ,se kyllä muistettiin joka paikassa,duunissa siitä tultiin kyselemään
jonkun verran.Kerran töistä lähtiessä oli autoa töllistelemässä muutamia kun se oli paineet laskenut ja se oli matalimmillaan
parkkiruudussa.

Aika tavalla sai kuunnella myös ihmeellisiä legendoja joilla ei ollut mitään järjellistä todellisuuspohjaa.
Kerran kun autoista oli puhetta ,aikani kuuntelin uskomuksia "asiantuntijoilta" sanoin vain että minä ajan mukavimmalla ja te ajatte minkä naapurinnekin hyväksyy.Eipä tarvinnut vähään aikaan kuunnella sitten mitään jorinoita.

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 11:00 pm
Kirjoittaja sisua45
Joskus katselin CX Turbo 2:n pellin alle, oli hiukan täyttä. Ilmastoinnin kompura, turbo ahdin, ja varapyörä normaalien moottorin apulaitteiden lisäksi.

Entisellä työpaikalla, paperitehtaalla, silloinen tehtaan jostaja ajoi harmaalla farmari-BX:llä. Ei mikään kateutta herättävä auto. Johtaja ajoi paperikoneen remontin aikana terävään rautaan, ja tyhjäksihän se meni. Saatiin sitten hälyytys autoverstaalle, ja mentiin apuun. Koiranpaska misukkaan. Meiltä loppui tunkista nostovara, kun kori nousee, mutta pyörä ei. :wink: Siinä tunkatessa huomasin, että takanakin on vetarit. Auto oli BX 4x4 Break, ja olisisko siinä ollut joku reippaampi 1.9 kone? Saiko sellaista autoa GTI:n moottorilla? Kotona katsoin TM:n autohinnastosta sitä mallia, ja se oli aikas kallis. Kukaan ei töissä uskonut paljonko se maksaa. :mrgreen: Vuosi oli 1992-93. Kyseinen johtaja, Matikainen, vaihtoi autonsa myöhemmin uuteen samanlaiseen. Mutta siirsi vanhat kilvet uuteen. "Toimitusjohtaja, mutta ajaa vaan vanhalla farmari-sitikalla..." Pienemmillä pomoilla oli scorppioita ja tietysti mersuja. Ei mikään leuhka mies, tämä Matikainen. :wink:

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 11:36 pm
Kirjoittaja Rulla
:mrgreen: Sitikastakin tulee opel kun se vanhaksi tulee Saabista tuli vähän muita aikaisemmin. :mrgreen:

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: To Joulu 24, 2009 11:57 pm
Kirjoittaja sisua45
Tästä "SAAB R.I.P"-jutusta on tullut enemmänkin "Citroen, still alive"-juttu. :lol:

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: Pe Joulu 25, 2009 12:08 am
Kirjoittaja sisua
Tämä kun luiskahti Sitikka-puolelle, niin jatketaan ;)

Muistan lukeneeni lehdestä mainion jutun liittyen niihin mystisiin palloihin (kun aikoinaan elin sado-masokistista useamman XM:n aikaa).
Jostakin Sitikasta (tai ky#piintyneen omistajan kädestä) oli tielle lentänyt kaasupallo, jota ensin epäiltiin käsikranaatiksi; paikalle oli hälytetty pomminpurkuryhmä ja kaikki, kunnes joku mukana ollut Patongin syöjä tunnisti esineen "vaarattomaksi" kaasupalloksi (olisko kysessä ollut oikein isompi Comfort pallo?). Onhan sillä kaasupallolla jotakin yhdennäköisyyttä kranaatin kanssa :mrgreen:

Niin Saabeista. Muistan, kun silloin 70-luvulla ja 12-tuuman Corolla vanteiden aikaan naurettiin Saabin 15 tuuman traktorin pyörille. Nyt tuo >15" koko on Toyotissa vakiona - niin ne ajat muuttuu.

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: Pe Joulu 25, 2009 2:31 am
Kirjoittaja planeettanapa
Aiwan, 96 lipui niin kernaasti sekä kadulla, että pellolla. 99 Oli lähes yhtä hyvä. 96 meni kuin pulkka, kun sen pohja oli aaltopeltiä. Ei montaa seuraajaa löydy, niin siksikin Citikka on hyvä jatke keskustelulle j myöskin tekniikkojensa puolesta molemmat ovat olleet oman tiensä kulijoita. Sitä 99 virtalukkoa ei kyllä varmaan kukaan anna anteeksi, mutta muuten kiva auto. 9000 Taas on ollut mukavin, jolla olen ajanut.... no ehkä sen vanin jälkeen!

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: Pe Joulu 25, 2009 2:40 am
Kirjoittaja sisua45
Armeissa ensimmäinen Saab lähtö. Heitin nahka hanskat keskikonsolin päälle, ja laitan virta avaimen... minne? Virtalukkoa ei löydy oikealta puolelta. Eikä vasemmalta puolelta, porsche/lada tyyliin. Katson hanskalokeroonkin, ja kattoverhoiluun. MISSÄ HELVETISSÄ ON SAABIN VIRTALUKKO...???!!! Löytyihän se viimein kenskikonsoolista hanskojen alta, ja pääsin liikkeelle. 900 malli, ja vuosi 1993.

Re: SAAB R. I. P

Lähetetty: Pe Joulu 25, 2009 8:56 pm
Kirjoittaja Geesu
Mersuissakin oli ihan hydrauliikkajousitus muutamassa S-mallissa, kovin harvinaisiksi moiset toki jäi. mm mallissa 450 SEL 6.9 -70-luvulla. kallis lisävaruste se toki oli.

Jousipalloja löytyy muuten aikas yllättävistäkin autoista, esim Tojotan Land Cruiserista :lol: . En tuota olis uskonut, jollen olis ihan itse nähnyt :shock: .