Keskustelua sitikasta osa 2
Valvoja: sisua
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Jeps,näin itselin pähkäilin sitikka foorumia selaamalla.Mites kun nostin auton ilmaan nosturilla ja hetken aikaa olin pakoputkea askarrellut,rupeaa hydeöljy haisemaan.Ilmeisesti säiliön ylivuotoputkesta? tuli öljyä lattialle varmaan n.0.5 l kaikkiaan.Olikohan tuolla liikaa öljyä vai mikä hemmetti sille oikein tuli.Oikein kylmä hiki nousi pintaan kun samalla huomasin toisen takajousisylinterinkin olevan kostea. .Pitäisköhän pysyä vaan erossa koko vehkeestä ennen kuin rikon vielä enempi
Edit.Kyllä siellä varmaankin liikaa oli öljyä koska nyt ei tihku enää mistään.Jousipalloa en saanut vaihdetuksi kun oli niin penteleen tiukassa ja kun omistaja tarvii autonsa jo huomenna,en kehtaa purkaa koko jousisylinteriä autosta irti ja ruuvipenkissä irrottaa mokomaa palloa.
Täytyy yrittää joskus uudestaan paremmalla ajalla,periksihän ei anneta kele.
Edit.Kyllä siellä varmaankin liikaa oli öljyä koska nyt ei tihku enää mistään.Jousipalloa en saanut vaihdetuksi kun oli niin penteleen tiukassa ja kun omistaja tarvii autonsa jo huomenna,en kehtaa purkaa koko jousisylinteriä autosta irti ja ruuvipenkissä irrottaa mokomaa palloa.
Täytyy yrittää joskus uudestaan paremmalla ajalla,periksihän ei anneta kele.
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Jooh nestettä varmaan liikaa säiliössä, siellä ei ole ylivuotoputkea, ja kun säiliössä on pieni paine, niin sen takia se korkki kannattaa löysätä aina, kun autoa tunkkaa, tulee sitten liika öljy korkista ulos,eikä pullauta sitä jostain letkun liitoksesta tmv. Ylä-asennossa tunkatessa tuota vaaraa ei pitäis olla, mutta muuten kyllä, sillä päästää paineet pois jousista, jolloin tietenkin säiliöön tulee max määrä nestettä, ja jos sitä on liikaa, niin jostain sen liian on päästävä pois.
Säiliössä on riittävästi nestettä, kun auton ollessa ala-asennossa pinta on yli säiliön poikkisauman, tuota pinnan korkeutta on hiukan hankala tarkistaa, mutta kyllä sen näkee, kun lampun kanssa säiliön "läpikuultavaa" pintaa sopivasti valaisee... Ja pinnan varoitinvaloakaan siellä ei ole, tuon säiliön suunnittelija pitäisi kyllä viedä saunan taakse
Pallot on aina lujassa, siksi se takapallon löysääminen pitääkin tehdä auton ollessa ylä-asennossa, niin nestepaine pitää sylinterin paikoillaan, kun pallosta vääntää. Tai vääntää sana on huono, pallo pitää nytkäyttää irti terävällä liikkeellä.
Jos ei vanhaa palloa tarvi säästää, niin metode brutale on myös yks vaihtoehto, eli taltta ja vasara (tai painetaltta), pallon kuori on melko vahva n. 3-4mm, eli siihen saa aikas ison kolosen tehdä, ennenkuin kuoren puhki saa.
Ja uusi pallo kiinni sitten rasvan kera, ja vain käsin kiristäen, tai oikeampi olisi sanoa sormin kiristäen, eli hyvin hellästi.
Säiliössä on riittävästi nestettä, kun auton ollessa ala-asennossa pinta on yli säiliön poikkisauman, tuota pinnan korkeutta on hiukan hankala tarkistaa, mutta kyllä sen näkee, kun lampun kanssa säiliön "läpikuultavaa" pintaa sopivasti valaisee... Ja pinnan varoitinvaloakaan siellä ei ole, tuon säiliön suunnittelija pitäisi kyllä viedä saunan taakse
Pallot on aina lujassa, siksi se takapallon löysääminen pitääkin tehdä auton ollessa ylä-asennossa, niin nestepaine pitää sylinterin paikoillaan, kun pallosta vääntää. Tai vääntää sana on huono, pallo pitää nytkäyttää irti terävällä liikkeellä.
Jos ei vanhaa palloa tarvi säästää, niin metode brutale on myös yks vaihtoehto, eli taltta ja vasara (tai painetaltta), pallon kuori on melko vahva n. 3-4mm, eli siihen saa aikas ison kolosen tehdä, ennenkuin kuoren puhki saa.
Ja uusi pallo kiinni sitten rasvan kera, ja vain käsin kiristäen, tai oikeampi olisi sanoa sormin kiristäen, eli hyvin hellästi.
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Kysellääs taas sitikasta vaihteeksi,eli em. c5 ruvennut jumittamaan etujarrujaan:palat vaihdettu,liut+kumit uusittu,satula putsattu,käsijarruvaijerit+putket uusittu ja nyt oli omistaja uusinut jarruletkutkin.Niin ja sylinteri purettu,putsattu ja liikkuu mäntäkin nuoskeasti.Vanteet lämpenee silti niin paljon että kättä polttaa.Takajarruissa on ilmeisesti tuo jumitus tyyppivika,mutta onkohan sama etusissakin,korjaamolla olivat heti vaihtamassa etusatuloita uusiin.Tietäisköhän kukaan,muuten on ok peli,em.jousipallojen vaihtokin onnistui helposti kun tein sopivan työkalun metrisellä varrella
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Ylläolevaan en osaa vastata, kun en tiedä minkä tyyppiset jarrusatulat Viitosessa on. Xantian Bendix-satulan kohdalla neuvoisin katsomaan, että männässä oleva lovi on oikein palassa olevassa kolossa ja heittämään alasokasta kulumisvaroittimen johdonkiinnittimen metsään, samaten kuin ne peltijouset. Mutta Viitosen satula ei liene edes sinnepäin..?
Mutta otsikkoon liittyen, minkä auton mainoksesta: "Jousitusjäykkyyden säätö vähentää korin kallistelua ja nyökkäilyä ja korin korkeuden säätö lisää tarvittaessa maavaraa sekä etenemiskykyä...
30 km/h nopeudessa xxx:n korin korkeus palaa normaaliasetukseen. Suurilla nopeuksilla ajettaessa auton kori laskeutuu 2 cm paremman ajovakauden saavuttamiseksi.
Vauhdikkaaseen maantieajoon voi valita jousituksen Sport-asennon, joka tekee ajamisesta jämäkämpää kuin normaalissa Comfort-asennossa. Muuttuvavälityksinen ohjaustehostin takaa hitaassa ajossa helpon ja maantiellä tarkan ohjattavuuden"?
Mutta otsikkoon liittyen, minkä auton mainoksesta: "Jousitusjäykkyyden säätö vähentää korin kallistelua ja nyökkäilyä ja korin korkeuden säätö lisää tarvittaessa maavaraa sekä etenemiskykyä...
30 km/h nopeudessa xxx:n korin korkeus palaa normaaliasetukseen. Suurilla nopeuksilla ajettaessa auton kori laskeutuu 2 cm paremman ajovakauden saavuttamiseksi.
Vauhdikkaaseen maantieajoon voi valita jousituksen Sport-asennon, joka tekee ajamisesta jämäkämpää kuin normaalissa Comfort-asennossa. Muuttuvavälityksinen ohjaustehostin takaa hitaassa ajossa helpon ja maantiellä tarkan ohjattavuuden"?
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Ensin teki mieli veikata Rellua ja sitten Citikkan xm sarjalaista, mutta kun käytin G:tä, niin eipä ollutkaan. Jätetään tietäjille vastaus.
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
C5:n H3+ jousitus säätelee itseään tuolla tavalla. Ja sitä uudemmat hydemysteeriset myös.
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Juu, osittain pätee Xm:ään. Lisäksi Xantia Activaan.planeettanapa kirjoitti:Ensin teki mieli veikata Rellua ja sitten Citikkan xm sarjalaista, mutta kun käytin G:tä, niin eipä ollutkaan. Jätetään tietäjille vastaus.
Niin. Oikea vastaus on kuitenkin Toyota Land Cruiser.Wonderi kirjoitti:C5:n H3+ jousitus säätelee itseään tuolla tavalla. Ja sitä uudemmat hydemysteeriset myös.
Tämä taas on Mercedes-Benzin mainoksesta: "Älykkääseen valojärjestelmään kuuluvat ... aktiiviset kaarreajovalot, joiden avulla ajovalot seuraavat ohjauspyörän liikettä pystyäkseen valaisemaan ajoradan paremmin". Aivan yhtä hyvin se voisi olla Citroën DS:n mainoksesta yli 50 vuoden takaa.
Citroënin vuosien takainen mainos "Mitä enemmän autot kehittyvät, sitä enemmän ne alkavat muistuttaa Citroënia" alkaa siis pikkuhiljaa käymään toteen yhä useamman merkin kohdalla...
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Olisi pari tekniikka-aiheista kysymystä. Kaverin Xarassa on syöttöpumppu porsinut. Oli kuulemma löytynyt metallipurua sammuttimen alta, kun huoltojoukot oli sitä katselleet. Mistä saisi hän uuden tai hyvän hdi pumpun kohtuu hinnalla? Varaosahaku antaa paljon mahdollisuuksia, mutta onko pumput käypäsiä ihan kaikista koneista toisiinsa ja voiko 2.2 pumpun laittaa 2.0 koneeseen? Missä näitä hdi koneita on ollut, pösö, sitikka kyllä, entäpäs rellu?
Sitten omassa melkein sitikassa, eli pösöllä nykyään ajelen ja siinä tankista loruttelee polttoainetta, kun täyteen laittaa. Mihin sieltä pitäisi huohotin mennä, kun nyt siinä on tulppa ja se menee sen polttoainepumpun päälle siellä takapenkin alla luukussa ja sitten se kastelee takapenkin, kun sinne vuotelee... Räyh!
Käytin tämän pösön taas rukilla ilmassa ja irroitin tankin ja laitoin sen polttoainepumpun mutterin uuden o-renkaineen, kun edellinen remppaaja oli saanut ne väärin asennettua ja holvasi polttoaineet mäelle. Olipas siinäkin hommaa kerrakseen. Nimittäin siellä on iso mutteri, joka on reilusti sitä muovitankin suuta pienempi ja voimaa joutuu käyttämään hervattomasti, että sen saa oikein paikoilleen. Ja oma lukunsa on se o-rengas, se on liimattava ensin paikoilleen, ettei käy kuten edelliselle asentajalle...
Niin ja rukki on onneksi edelleen pihassa, kun ei ole saanut sitä kyytiä aikaiseksi.
Sitten omassa melkein sitikassa, eli pösöllä nykyään ajelen ja siinä tankista loruttelee polttoainetta, kun täyteen laittaa. Mihin sieltä pitäisi huohotin mennä, kun nyt siinä on tulppa ja se menee sen polttoainepumpun päälle siellä takapenkin alla luukussa ja sitten se kastelee takapenkin, kun sinne vuotelee... Räyh!
Käytin tämän pösön taas rukilla ilmassa ja irroitin tankin ja laitoin sen polttoainepumpun mutterin uuden o-renkaineen, kun edellinen remppaaja oli saanut ne väärin asennettua ja holvasi polttoaineet mäelle. Olipas siinäkin hommaa kerrakseen. Nimittäin siellä on iso mutteri, joka on reilusti sitä muovitankin suuta pienempi ja voimaa joutuu käyttämään hervattomasti, että sen saa oikein paikoilleen. Ja oma lukunsa on se o-rengas, se on liimattava ensin paikoilleen, ettei käy kuten edelliselle asentajalle...
Niin ja rukki on onneksi edelleen pihassa, kun ei ole saanut sitä kyytiä aikaiseksi.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
http://yle.fi/alueet/perameri/2011/04/p ... 39575.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Muahhhaahaa!
Muahhhaahaa!
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Jep olisko sitikan paineakku jousituksesta vai mikä sen oikee nimi olikaan.
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Samanlaiset vihreät rautapallot oli kaverin BX14 Citikassa.
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Koomisinta että tämä ei ole ollenkaan ensimmäinen kerta kun poliisi ei tunnista Sitikan jousipalloa ja kutsuu pommiryhmän paikalle.
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Täytyy tehdä puusta matala, päältä avoin laatikko ja maalata se oliivinvihreäksi. Sitten tehdä sapluuna, jolla töpöttää laatikon kylkeen vaikka punainen tai keltainen teksti "РОСОБОРОНЭКСПОРТ". Sitten vaan keräillä nurkista laatikkoon käytettyjä jousipalloja, jättää laatikko autoon näkyville ja auto kadun varteen vaikka jonkun lähetystön lähelle. Kuinkahan kauan kestäisi, kun olisi hathat -miehet auton kimpussa..?
"Häh, eikö jousipalloja saa kuljettaa..?"
"Häh, eikö jousipalloja saa kuljettaa..?"
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Kertoiko kukaan niille kemiläisille minkä ne olivat löytäneet, vai vieläkö siellä on peurasaari suljettuna?
Re: Keskustelua sitikasta osa 2
Peurasaari on julistanut avoimen sodan Ranskaa vastaan. Pariisiin on juuri lähdössä nippu Jyry-Sisun lehtijousia jotka on tarkoitus tiputtaa riemukaaren lähettyville Kemiläisten kotitekoisesta pommikoneesta.