Keskustelua sitikasta osa 2

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Avatar
ursus2
Viestit: 89
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja ursus2 »

Jeps,näin itselin pähkäilin sitikka foorumia selaamalla.Mites kun nostin auton ilmaan nosturilla ja hetken aikaa olin pakoputkea askarrellut,rupeaa hydeöljy haisemaan.Ilmeisesti säiliön ylivuotoputkesta? tuli öljyä lattialle varmaan n.0.5 l kaikkiaan.Olikohan tuolla liikaa öljyä vai mikä hemmetti sille oikein tuli.Oikein kylmä hiki nousi pintaan kun samalla huomasin toisen takajousisylinterinkin olevan kostea. :D .Pitäisköhän pysyä vaan erossa koko vehkeestä ennen kuin rikon vielä enempi :oops:
Edit.Kyllä siellä varmaankin liikaa oli öljyä koska nyt ei tihku enää mistään.Jousipalloa en saanut vaihdetuksi kun oli niin penteleen tiukassa ja kun omistaja tarvii autonsa jo huomenna,en kehtaa purkaa koko jousisylinteriä autosta irti ja ruuvipenkissä irrottaa mokomaa palloa.
Täytyy yrittää joskus uudestaan paremmalla ajalla,periksihän ei anneta kele. :D
Geesu
Viestit: 145
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja Geesu »

Jooh nestettä varmaan liikaa säiliössä, siellä ei ole ylivuotoputkea, ja kun säiliössä on pieni paine, niin sen takia se korkki kannattaa löysätä aina, kun autoa tunkkaa, tulee sitten liika öljy korkista ulos,eikä pullauta sitä jostain letkun liitoksesta tmv. Ylä-asennossa tunkatessa tuota vaaraa ei pitäis olla, mutta muuten kyllä, sillä päästää paineet pois jousista, jolloin tietenkin säiliöön tulee max määrä nestettä, ja jos sitä on liikaa, niin jostain sen liian on päästävä pois.

Säiliössä on riittävästi nestettä, kun auton ollessa ala-asennossa pinta on yli säiliön poikkisauman, tuota pinnan korkeutta on hiukan hankala tarkistaa, mutta kyllä sen näkee, kun lampun kanssa säiliön "läpikuultavaa" pintaa sopivasti valaisee... Ja pinnan varoitinvaloakaan siellä ei ole, tuon säiliön suunnittelija pitäisi kyllä viedä saunan taakse :twisted:

Pallot on aina lujassa, siksi se takapallon löysääminen pitääkin tehdä auton ollessa ylä-asennossa, niin nestepaine pitää sylinterin paikoillaan, kun pallosta vääntää. Tai vääntää sana on huono, pallo pitää nytkäyttää irti terävällä liikkeellä.

Jos ei vanhaa palloa tarvi säästää, niin metode brutale on myös yks vaihtoehto, eli taltta ja vasara (tai painetaltta), pallon kuori on melko vahva n. 3-4mm, eli siihen saa aikas ison kolosen tehdä, ennenkuin kuoren puhki saa.

Ja uusi pallo kiinni sitten rasvan kera, ja vain käsin kiristäen, tai oikeampi olisi sanoa sormin kiristäen, eli hyvin hellästi.
Avatar
ursus2
Viestit: 89
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja ursus2 »

Kysellääs taas sitikasta vaihteeksi,eli em. c5 ruvennut jumittamaan etujarrujaan:palat vaihdettu,liut+kumit uusittu,satula putsattu,käsijarruvaijerit+putket uusittu ja nyt oli omistaja uusinut jarruletkutkin.Niin ja sylinteri purettu,putsattu ja liikkuu mäntäkin nuoskeasti.Vanteet lämpenee silti niin paljon että kättä polttaa.Takajarruissa on ilmeisesti tuo jumitus tyyppivika,mutta onkohan sama etusissakin,korjaamolla olivat heti vaihtamassa etusatuloita uusiin.Tietäisköhän kukaan,muuten on ok peli,em.jousipallojen vaihtokin onnistui helposti kun tein sopivan työkalun metrisellä varrella :D
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Ylläolevaan en osaa vastata, kun en tiedä minkä tyyppiset jarrusatulat Viitosessa on. Xantian Bendix-satulan kohdalla neuvoisin katsomaan, että männässä oleva lovi on oikein palassa olevassa kolossa ja heittämään alasokasta kulumisvaroittimen johdonkiinnittimen metsään, samaten kuin ne peltijouset. Mutta Viitosen satula ei liene edes sinnepäin..?

Mutta otsikkoon liittyen, minkä auton mainoksesta: "Jousitusjäykkyyden säätö vähentää korin kallistelua ja nyökkäilyä ja korin korkeuden säätö lisää tarvittaessa maavaraa sekä etenemiskykyä...
30 km/h nopeudessa xxx:n korin korkeus palaa normaaliasetukseen. Suurilla nopeuksilla ajettaessa auton kori laskeutuu 2 cm paremman ajovakauden saavuttamiseksi.
Vauhdikkaaseen maantieajoon voi valita jousituksen Sport-asennon, joka tekee ajamisesta jämäkämpää kuin normaalissa Comfort-asennossa. Muuttuvavälityksinen ohjaustehostin takaa hitaassa ajossa helpon ja maantiellä tarkan ohjattavuuden
"?
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Ensin teki mieli veikata Rellua ja sitten Citikkan xm sarjalaista, mutta kun käytin G:tä, niin eipä ollutkaan. Jätetään tietäjille vastaus.
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

C5:n H3+ jousitus säätelee itseään tuolla tavalla. Ja sitä uudemmat hydemysteeriset myös.
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

planeettanapa kirjoitti:Ensin teki mieli veikata Rellua ja sitten Citikkan xm sarjalaista, mutta kun käytin G:tä, niin eipä ollutkaan. Jätetään tietäjille vastaus.
Juu, osittain pätee Xm:ään. Lisäksi Xantia Activaan.
Wonderi kirjoitti:C5:n H3+ jousitus säätelee itseään tuolla tavalla. Ja sitä uudemmat hydemysteeriset myös.
Niin. Oikea vastaus on kuitenkin Toyota Land Cruiser. :shock:

Tämä taas on Mercedes-Benzin mainoksesta: "Älykkääseen valojärjestelmään kuuluvat ... aktiiviset kaarreajovalot, joiden avulla ajovalot seuraavat ohjauspyörän liikettä pystyäkseen valaisemaan ajoradan paremmin". Aivan yhtä hyvin se voisi olla Citroën DS:n mainoksesta yli 50 vuoden takaa.

Citroënin vuosien takainen mainos "Mitä enemmän autot kehittyvät, sitä enemmän ne alkavat muistuttaa Citroënia" alkaa siis pikkuhiljaa käymään toteen yhä useamman merkin kohdalla... 8)
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Olisi pari tekniikka-aiheista kysymystä. Kaverin Xarassa on syöttöpumppu porsinut. Oli kuulemma löytynyt metallipurua sammuttimen alta, kun huoltojoukot oli sitä katselleet. Mistä saisi hän uuden tai hyvän hdi pumpun kohtuu hinnalla? Varaosahaku antaa paljon mahdollisuuksia, mutta onko pumput käypäsiä ihan kaikista koneista toisiinsa ja voiko 2.2 pumpun laittaa 2.0 koneeseen? Missä näitä hdi koneita on ollut, pösö, sitikka kyllä, entäpäs rellu?

Sitten omassa melkein sitikassa, eli pösöllä nykyään ajelen ja siinä tankista loruttelee polttoainetta, kun täyteen laittaa. Mihin sieltä pitäisi huohotin mennä, kun nyt siinä on tulppa ja se menee sen polttoainepumpun päälle siellä takapenkin alla luukussa ja sitten se kastelee takapenkin, kun sinne vuotelee... Räyh!

Käytin tämän pösön taas rukilla ilmassa ja irroitin tankin ja laitoin sen polttoainepumpun mutterin uuden o-renkaineen, kun edellinen remppaaja oli saanut ne väärin asennettua ja holvasi polttoaineet mäelle. Olipas siinäkin hommaa kerrakseen. Nimittäin siellä on iso mutteri, joka on reilusti sitä muovitankin suuta pienempi ja voimaa joutuu käyttämään hervattomasti, että sen saa oikein paikoilleen. Ja oma lukunsa on se o-rengas, se on liimattava ensin paikoilleen, ettei käy kuten edelliselle asentajalle...

Niin ja rukki on onneksi edelleen pihassa, kun ei ole saanut sitä kyytiä aikaiseksi.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

http://yle.fi/alueet/perameri/2011/04/p ... 39575.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Muahhhaahaa!
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 179
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Jep olisko sitikan paineakku jousituksesta vai mikä sen oikee nimi olikaan.
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Samanlaiset vihreät rautapallot oli kaverin BX14 Citikassa. :lol:
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Koomisinta että tämä ei ole ollenkaan ensimmäinen kerta kun poliisi ei tunnista Sitikan jousipalloa ja kutsuu pommiryhmän paikalle. :lol:
Avatar
Komissarov
Viestit: 171
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Täytyy tehdä puusta matala, päältä avoin laatikko ja maalata se oliivinvihreäksi. Sitten tehdä sapluuna, jolla töpöttää laatikon kylkeen vaikka punainen tai keltainen teksti "РОСОБОРОНЭКСПОРТ". Sitten vaan keräillä nurkista laatikkoon käytettyjä jousipalloja, jättää laatikko autoon näkyville ja auto kadun varteen vaikka jonkun lähetystön lähelle. Kuinkahan kauan kestäisi, kun olisi hathat -miehet auton kimpussa..?

"Häh, eikö jousipalloja saa kuljettaa..?" :lol:
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja at7 »

Kertoiko kukaan niille kemiläisille minkä ne olivat löytäneet, vai vieläkö siellä on peurasaari suljettuna?
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Keskustelua sitikasta osa 2

Viesti Kirjoittaja FBW »

Peurasaari on julistanut avoimen sodan Ranskaa vastaan. Pariisiin on juuri lähdössä nippu Jyry-Sisun lehtijousia jotka on tarkoitus tiputtaa riemukaaren lähettyville Kemiläisten kotitekoisesta pommikoneesta.
Vastaa Viestiin