Kärppä-Sisu

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

ZAU
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Muistaakseni Mobilisti lehdessä oli kuva virosta minne oli rahdattu juurikin tälläinen kärppä sisu,oli jossain autotarhassa myynnissä ja aikaa tästä on joku 10-15 vuotta.En ala etsimään ko numeroa mutta joku saattaa muistaa sen myös,suomessa noita en ole nähnyt ainuttakaan liikenteessä että aika harvinainen alkaa olemaan.Mobiliassa tais olla esillä tollanen kun siellä oli teemana SA autot.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

koojii
Viestit: 70
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja koojii »

Mobilian Kärppä Sisusta en tiedä mutta ainakin siellä
on ollut näytillä Vanajan vastaava eli Hirvas jonka omistanee edelleenkin PV.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Onkin vähemmän huomiota saanut Sisu tyyppi tälläinen Kärppä-Sisu täällä Sisumiesten keskuudessa.Olisi mukava saada tietoa lisää tästä mallista joka kaiketi oli peräti armeijan käyttöön tehty :?: Mikä moottori ja mikä käyttövoima oli siinä,bensiini vai diesel ja minkä kokoinen moottori oli ja oliko se Leyland vai Aec tahi kenties joku muu merkki.Voimansiirtolinja oli mikä jne,jne.

Vanajalla oli todennäköisesti vastaavanlainen auto tarjota armeijan tarpeisiin.Joitain kommenteja lukenut siitä autosta ja ymmärtänyt että oli bensiinikäyttöinen moottori.Se mikä ja minkä merkkinen se moottori Vanajassa oli onkin minulle tietämätön paikka.Nimimerkki koojii mainitsee siitä nimityksen Hirvas-Vanaja :!: :shock: :shock: Mistä tuollainen nimi siihen autoon on saatu :?:
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Napapiiri
Viestit: 572
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Mallihan tais olla K-35BC/SC/SI, BC=bensa 90hv SC=Diesel? 5,1l 105hv SI=Bensa 5,24l 110 hv.Konaispaino 10.6-10.8t. Tais olla armeijalle pääasiassa tehty halpa perus kuorma-auto.. :roll:
Viimeksi muokannut Napapiiri, La Joulu 26, 2009 7:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

koojii
Viestit: 70
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja koojii »

Tuossa ainakin yksi selviytyjä:
http://www.palomuseot.fi/popupit2.php?autoID=143

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Napapiiri kirjoitti:Mallihan tais olla K-35BC/SC/SI, BC=bensa 90hv SC=Diesel? 5,1l 100hv SI=Bensa 5,24l 110 hv.Konaispaino 10.6-10.8t. Tais olla armeijalle pääasiassa tehty halpa perus kuorma-auto.. :roll:
Arvasihan minä että kyllä täällä Kärppä-Sisustakin tietoa löytyy :D
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Butec »

Ettei olis Nalle-Sisusta turvotettu malli?

Napapiiri
Viestit: 572
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Toi "BC" malli tuli vasta 1962. Mikähän toi kone oli? :roll:
Painoissa vois päätellä K-38SI:n jatko/halpis malliksi... :?: :mrgreen: Ainakin ulkonäkö hmm...erikoinen.. :mrgreen:

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Sisu AH-45 kirjoitti:Tässä lisäinformaatiota Kärppä-Sisu esitteestä:
Esitteeseen on käsinleimattu "Kärppä-Sisu, akseliväli 3600mm, KÄÄNTÖSÄDE 5 METRIÄ".

Esite on vuodelta 1960 ja käsittää mallit K-35SI ja K-35SC

Moottorivaihtoehdot AMI bensiinimoottori:
Sylinteriluku: 6
Teho hv/r/min: 110/3000
Vääntömom. kpm/r/min: 35/1300
Iskutilavuus: 5,24 L

Moottori AMC suorasuihkutusdisel-moottori:
Sylinteriluku: 6
Teho: hv/r/min: 105/2600
Vääntömom. kpm/r/min: 32/1750
Iskutilavuus: 5,1 L

Kummassakin konevaihtoehdossa sähköt ovat 12V.

Akselivälit ovat 3600, 4000, 4500 ja 5000mm. Kaikkiaan mallimerkintöjä ainakin esitteessä on listattu seuraavasti:
K-35SC/3600 8.25-20, hyötykant. 4700
K-35SC/3600 9.00-20, hyötykant. 5700
K-35SI/3600 8.25-20, hyötykant. 4850
K-35SI/3600 9.00-20, hyötykant. 5825
K-35/4000 8.25-20, hyötykant. 5175
K-35/4000 9.00-20, hyötykant. 5950
K-35/4500 8.25-20, hyötykant. 5025
K-35/4500 9.00-20, hyötykant. 6025
K-35/5000 8.25-20, hyötykant. 4900
K-35/5000 9.00-20, hyötykant. 5925

Vaihteisto, malli AVK (5 vaihdetta eteen ja 1 taakse).

Huippunopeutta AMI-moottorilla 97,3km/h, AMC-moottorilla 84,3km/h

Kuva

Kuva

Aika sympaattinen peli minusta! Ilves-Sisustakin on esite, mutta se on valitettavasti linja-auto :wink:

:D Siinäpä Kärppä-Sisusta tietoa oikein olan takaa.Kyllähän minä arvelinkin että varmasti löytyy tietoa oikein kunnolla.Tässä viestiketjussa mainitaan Nalle-sisu :!: Sen tiedän että sellainen pikkuinen kuorma-auto se oli,mutta olisiko vaivaa teille ammattilaisille Sisumiehille jos avaisitte sanasen arkkunne myös siitä autosta :D
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Tuossa linkki Nalle-Sisun myynti-ilmoitukseen: http://www.nettikone.com/578766 Keulaa näkyy vähän huonosti, mutta kyllä tuosta saa jonkinlaista hahmotelmaa Nallen kokoluokasta ja mallista. Itselläni ei ole tarkempia teknisiä tietoja Nallesta. Käytettiinhän sitä mm. myymäläautojen alustanakin.

Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Butec »

Hemmetti,,nyt kun tuli tämä Kärppä-Susi puheeksi,,olikohan Riihimäen varuskunnassa Kärpän alustalle tehty viestikeskusauto
joka oli vuosimalliltaan jostain 50-60 luvun taitteesta,tosin se oli bulldog nokkainen mutta bussityyppinen koppa.
Koneena oli sivuventtiili bensa kutonen.Ko autolla ei paljoa ajeltu,siitä oli ulommat paripyörätkin otettu pois mutta katsastusta varten se ajettiin rasvamontulle.Ei paljoa arvannut mutkissa pitää vauhtia.. Harmi ettei siitä tullut otettua kuvia.
Sisu se kuitenkin oli,keulassa tuo samainen mainoksessa näkyvä keulakoriste.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Selaisin veteraanikuorma-autojen seuran sivustoa juuri hetki sitten,ja melkeinpä vahingossa löytyi tarinaa Nalle-Sisusta ja sen syntymästä.Erittäin mielenkiintoinen artikkeli oli lukea mm.kuinka ulkolaiset merkit tuli mukaan kun valtio hankki kuorma-autoja mm.vr:lle.Fargo on ollut edullisempi ja on siten voittanut tarjouskilpailun jostain joskus.Hiukan artikkelin alussa on turhankin pitkä selostus jostain korvensuusta ym ja näin meinaa,ainakin minulta meinasi loppua mielenkiintokin jutun lukemiseen kun kerrotaan jo liki pitäen kaikille ketkä nyt hiukankin on seuranut kotimaista kuorma-auto valmistusta vuosien takaa niin tämä vanajankin tarina.Mutta sitten alkaa Nallen tarina ja se on mukavaa luettavaa kun siinä kerrottaan auton tekniikastakin jotain,oikeastaan aika paljonkin :) suosittelen.Artikkelin on kirjoittanut joku wexi.

Lisään tähän alas vielä että tarkoituksenani ei ole suinkaan vähätellä Vanajan tarinaa,vaan että oletan että täällä palstalla olevat ammattimiehet tietävät sen jo tarkkaan.Mutta satunaisille vierailijoille kenelle asia on tuntematon niin sieltä sen voi lukea Vetkun palstalla " Autoesittelyt " Siellä on Nallesta kaksi osaa joissa on tuo mainitsemani asia,tai asiat :oops:
Vanaja voimaa ja mukavuutta

Touko
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Touko »

Mäkipirtin "Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000" -kirjassa on esitelty Kärppä-Sisua muutamin sanoin ja kuvin (ss. 86-87).
Napapiiri kirjoitti:Tais olla armeijalle pääasiassa tehty halpa perus kuorma-auto.
Kirjan mukaan esim. Kärppä-Sisu on ollut ihanteellinen varuskuntakuorma-auto, koska "ulkomitoiltaan pieninä, mutta kuitenkin keskiraskaan kuorma-auton osista valmistettuina, ovat olleet ketteryydestään huolimatta erittäin kestäviä maasto-olosuhteissa."

Kirjan mukaan Kärppiä hankittiin PV:lle vuonna 1960 50 kpl. Muista vuosista ei mainita. Mäkipirtin tyyliin kirjassa on myös vähän tarinaa autosta: "Auto oli takavetoinen ja hyvin ketterä, sen kääntösäde oli vain 5 m. K-35:t olivat mukavia ajaa tehostamattomasta ohjauksesta huolimatta. Suorahampaisesta vaihteistosta johtuen vaihtaminen oli erittäin nopeaa ja onnistui molempiin suuntiin ilman kytkintäkin. Moottori oli ärhäkkä, kuormaamattomalla autolla kiihtyvyys oli hyvä. Itseään saattoi nimittää "Kärppä-kuskiksi" vasta, kun oli käynyt kaikki vaihteet läpi pienimmästä isompaan ja takaisin sekä lopuksi saanut pakin päälle, kaikki ilman kytkintä. Peruutusvaihteen sai päälle pienessä ylämäessä päästämällä autoa valumaan hieman taaksepäin."
Torbedo kirjoitti:Vanajalla oli todennäköisesti vastaavanlainen auto tarjota armeijan tarpeisiin.
Samaisessa kirjassa on esitelty Vanaja VAKS (vuodesta 1961 lähtien Vanaja AS 33) (ss. 88-89). Se on hyvin samannäköinen kuin Kärppä, ja kokonaispituus (6500 mm) sekä akseliväli (3600 mm) on Sisussa ja Vanajassa sama. Vanajia hankittiin varuskuntakuorma-autoiksi 155 kpl. Myöhemmin todetaan, että AS 33:a hankittiin vuuodesta -62 lähtien 100 kpl. Arvelen, että tuo 100 kpl AS 33:a sisältyy tuohon 155 kpl:een kokonaismäärään, olihan kyseessä siis vain mallimerkintämuutos. Kirjan mukaan Vanajassa oli Ford Traderin 510E-diesel, 6 syl. ja 108 hv.

Torbedo
Viestit: 167
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja Torbedo »

Siinäpä aimo annos lisää Kärppä-Sisusta tietoa.Kiitos vaan kaikille :!:

Tässä tuli samalla aika annos tietoa vastaavasta Vanajasta kuin on tuo Kärppä-Sisukin.Tuo Kärppä taisi olla Sisun nimiä ja näin ei sitten Vanajan vastaava ollut esim.Kärppä-Vanaja :)

Nimimerkki koojii mainitsee " Vanajan vastaava Hirvas " Mistä tuo nimi Hirvas tulee siihen autoon :?: Onko kenelläkään siitä tietoa :?: Tämä kysymys menee kyllä nyt Vanaja osastoon,ja Vanajamiehille kuten nasumanni,Jasa,koojii,ym.Totta kai saa jokainen joka tietää vastata siihen,mutta tuli nuo Vanajamiehet mieleeni äkisti ja näin oletan heidän tietävän siitä autosta,ja kun koojii jo mainitsee nimen " Hirvas " niin ymmärsin että se on Vanajamiehille päivänselvä asia :) Itse en tiedä mitään,en sitä muuten kysyisikään jos olisi jonkunlaista tietoa siitä,muutakin kuin ilmeisesti armeijan malli myös kuin Kärppä-Sisukin :oops:
Vanaja voimaa ja mukavuutta

ZAU
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kärppä-Sisu

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Tässä kuvaa vanajasta joka oli mobiliassa,sekoitin sen kärppä sisuun täysin,aina ei voi muistaa oikein.

http://www.sedät.com/saint.htm

Ps: linkki ei toimi mutta kopioi tuon osoitteen niin siitä se aukee.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Vastaa Viestiin