Hiekkakuningas (1972)

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tuo elokuva, jossa Paavo Pentikäinen näytteli sorakuskia, on viimeksi esitetty 2004. Onko kellään elokuvaa tuoreemmassa muistissa? Siinä kuorma-autokalusto on ajalta, jossa hytti ja kuski olivat molemmat rautaa 8) Tuo olis mukava nähdä uudestaan
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tuolta ainakin löytyy tietoa elokuvista:
http://www.imdb.com/title/tt0418727/
Proto-Kolli
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja Proto-Kolli »

Juu, kyllä "Hiekkakuningas" on todella näkemisen arvoinen elokuva! Se Kontio-Sisu oli ihan oikeastikin Jämsänkoskelta kuljetusliike Jokisen auto, mutta elokuvassahan auton ovessa luki: Algoth Mäki. Jämsänkoski. Siinä kyllä silmä lepää sitä autoa katsellessa. Kyllä vanha osaa sitten olla kaunista.

Olen itsekin joskus toivonut näkeväni kyseisen elokuvan uudestaan, mutta eipähän ole vaan pitkään aikaan kohdalleni sattunut. Itse en nähnyt edes tuota v.2004 ollutta esitystä, vaan paljon, paljon sitä ennen olleen esityksen. Olen itse ollut elokuvan tekohetkellä v.1972 Haminassa Kymen Jääkäripataljoonassa 19-vuotiaana nuorukaisena ihailemassa KB-45 Protoja.

Oi niitä aikoja (ja autoja)!!
turbo_sisu
Viestit: 64
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja turbo_sisu »

minä en ole kyseistä elokuvaa nähnyt mutta asiasta toiseen minä näen protoja melkein joka päivä kun asun ihan haminan vieressä ja saisin laitettua noita sisun kuvia mitä isän valokuva albumissa on libanonista (yk)
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Proto-Kolli kirjoitti:Juu, kyllä "Hiekkakuningas" on todella näkemisen arvoinen elokuva! Se Kontio-Sisu oli ihan oikeastikin Jämsänkoskelta kuljetusliike Jokisen auto, mutta elokuvassahan auton ovessa luki: Algoth Mäki. Jämsänkoski. Siinä kyllä silmä lepää sitä autoa katsellessa. Kyllä vanha osaa sitten olla kaunista.

Olen itsekin joskus toivonut näkeväni kyseisen elokuvan uudestaan, mutta eipähän ole vaan pitkään aikaan kohdalleni sattunut. Itse en nähnyt edes tuota v.2004 ollutta esitystä, vaan paljon, paljon sitä ennen olleen esityksen. Olen itse ollut elokuvan tekohetkellä v.1972 Haminassa Kymen Jääkäripataljoonassa 19-vuotiaana nuorukaisena ihailemassa KB-45 Protoja.

Oi niitä aikoja (ja autoja)!!

Ja tarina kertoo että joskus olisi ollut Keravalla autoilija nimeltään Algot Mäki.
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Se elokuva kertoo hyvin realistisesti millaista pienyrittäjän elämä on ollut 60-70-luvuilla. Ei oo oloissa ihannoimista ja vekselit pyöri nopeammin kuin akselit. Tuli mieleen että jotain dokumenttia katsoo eikä näyteltyä elokuvaa. On käytetty hyvin paljon aidoilta työmailta kuvattua materiaalia. Tämä sama tarina on kerrottu toisessa elokuvassa jossa Pentikäinen esittää pyöräkuormaajayrittäjää. Se oli muistaakseni vielä karumpi tarinaltaan. En muista filmin nimeä.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Elokuvan nimi jota tarkoitat oli YHDEN MIEHEN SOTA, ja näyttelijä oli joku muu kuin Pentikäinen ,mutta nimeä en muista . Koneet olivat luiskaperä Volvo 641 tai vastaava ja Allis-Chalmers 30 , auto joka oli heillä asuntoautona oli Sisu jotain 50-60luvun taitteesta oleva entinen linja-auto.
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Samasta elokuvasta puhutaan. Jos ei ollut Pentikäinen niin sitten joku muu perinteisiä työmiehen rooleja tehnyt näyttelijä. Joskus 80-luvulla ehkä on näytetty viimeksi? Sen muistan että ekasta koneesta hajosi turbiini ja siksi piti vaihtaa hieman liian kallis työkalu tilalle.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja Jasa »

(Huhu) Puheen olen kuullut pääosan näyttelijästä että olisi ollut viralliselta ammatiltaan juurikin pyöräkoneen kuljettaja ,mutta harrastuksena olisi ollut näyttelijä jossakin työväen tms teatterissa.
Nasumanni
Viestit: 100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

Tässä Allu luuraa: (kuva Kuukunan galleriassa)

Kuva
Fargo
Viestit: 39
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja Fargo »

Mulla on tämä leffa videolla, vhs. Jossain tuolla kamarin kätköissä pitäis nauhan olla.

Kellä olis aikaa/taitoa/laitteita siirtää tuo DVD:lle?
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tämähän löytyy nykyään myös Yle Areenasta.

https://areena.yle.fi/1-2088457
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Tuohan piti juuri kattoa. :D Ei ajoaikaa... :D Samantyyppistä touhua tänäänki, ainakin täällä päin. Kitinää/katellisuutta, jos jollakin menee enemmän tavaraa kyytiin samoilla kokonaispainoilla...
SA-6807
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Hiekkakuningas (1972)

Viesti Kirjoittaja SA-6807 »

Näin tuon elokuvan -70 luvulla...josta näin myös painajaisia, kun monttuauto putosi penkalta ( luultavasti Fargo ) en varmistanut. Katsoin myös 2004 esityksen ja nyt jouluna -19 areenasta. Yhden miehen sota olen katsonut dvd:ltä. Kolmas maansiirtoa / sorasavottaa hipova elokuva / tv-draama on Arto Paasilinnan romaaniin pohjautuva Onnellinen mies, jossa siltainsinööri Jaatinen ( Harri Tirkkonen ) johtaa siltatyömaata ja omaa rakennusfirmaa.
Vastaa Viestiin