Sisun tulevaisuus

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Cummins
Viestit: 13
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Cummins »

Puollustusvoimat tuntuu olevan nykyään todella paljon kallellaan noiden Scanioiden suuntaan.
Räikein esimerkki oli viimekevään kuljetusnäyttely,missä heidän osaston kalusto pelkkää Scaniaa,
jopa yksi Scanian tehtaanmuseon autokin esillä.
Kysyinkin varusmiehilta mihin heidän hiusverkkonsa olivat unohtuneet kun oli niin Ruotsalaisen
näköistä touhua.
Jallu
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Maanpetososastoksi mä sen mielessäni ristinkin. Ei tosiaankaan ollut mukavaa katseltavaa.
Karhu 4x4+2
Viestit: 361
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Konepörssi lehdessä oli juttua Sisu tehtaasta.tj.korhonen kertoi että ens vuonna ku tulee euro6 aika niin sisuun tulee mersun 6 koneet.onko tietoo minkä kokoisia ja tehoisia myllyjä :?: ...jääkö v8 pois?
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Defence »

V6 ja V8 jäävät pois kun niistä ei ole Euro 6-versioita. Mersun uusi iso suora kutonen on 15.6-litrainen ja saatavilla 517-, 578- ja 625-heppaisena versioina eli 30-40 heppaa tulee lisää vanhoihin vinkkelikoneisiin verrattuna.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kyllähän se tuo sisun tulevaisuus taas hieman valoisammalta näyttää verrattuna mitä se oli vielä jokin aika sitten .Väärinhän se on että armeija noita vieraita merkkejä hankkii mutta kai siihen on jokin perustavaa laatua oleva syykin jota ei ehkä iihan äkkiseltään siviilit ymmärrä siis muukin kuin koulutus matka ruotsiin yms.Puolustusvoimathan on sellainen organisaatio raskaankaluston puolella että varaosa huolto yms muu huolto vaatii jo sellaisen organisaation jota sisu ei tänäpäivänä pysty valitettavasti puolustusvoimille takaamaan koska ajoneuvojen ja niiden varaosien valmistus on tuolla Karjaan tehtaalla kuitenkin rajallinen ja jonkinlaisen toimintavarmuuden tuo puolustusvoimat vaatii ympävuorokauden vuoden jokaisena päivänä varaosien sekä huollon suhteen .On muistettava että Sisun osuus oli sen voimakkaimpanakin aikana puolustusvoimissa melko pieni kun vertaa venäläiskalustoon ,ja kun näiden molempien osuus puolustusvoimien kriteerit huomioon ottaen tänä päivänä melko rajalliset niin en yhtään ihmettele että on vierastamerkkiä alkanut ilmestymään . Sama koskee myös muita valtion hankkeita kuljetuskalustoa hankittaessa ,eli riittävä huolto organisaatio sekä riittävä ja kattava varaosahuolto on tänä päivänä kalustohankinnoissa melko tärkeä kriteeri merkkiä valittaessa.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Jasa kirjoitti:Kyllähän se tuo sisun tulevaisuus taas hieman valoisammalta näyttää verrattuna mitä se oli vielä jokin aika sitten .Väärinhän se on että armeija noita vieraita merkkejä hankkii mutta kai siihen on jokin perustavaa laatua oleva syykin jota ei ehkä iihan äkkiseltään siviilit ymmärrä siis muukin kuin koulutus matka ruotsiin yms.Puolustusvoimathan on sellainen organisaatio raskaankaluston puolella että varaosa huolto yms muu huolto vaatii jo sellaisen organisaation jota sisu ei tänäpäivänä pysty valitettavasti puolustusvoimille takaamaan koska ajoneuvojen ja niiden varaosien valmistus on tuolla Karjaan tehtaalla kuitenkin rajallinen ja jonkinlaisen toimintavarmuuden tuo puolustusvoimat vaatii ympävuorokauden vuoden jokaisena päivänä varaosien sekä huollon suhteen .On muistettava että Sisun osuus oli sen voimakkaimpanakin aikana puolustusvoimissa melko pieni kun vertaa venäläiskalustoon ,ja kun näiden molempien osuus puolustusvoimien kriteerit huomioon ottaen tänä päivänä melko rajalliset niin en yhtään ihmettele että on vierastamerkkiä alkanut ilmestymään . Sama koskee myös muita valtion hankkeita kuljetuskalustoa hankittaessa ,eli riittävä huolto organisaatio sekä riittävä ja kattava varaosahuolto on tänä päivänä kalustohankinnoissa melko tärkeä kriteeri merkkiä valittaessa.
Niin no tuosta olen kyllä samaa mieltä jotta voihan noissa hankinnoissa olla paljonkin sellaista mitä me siviiliit emme tiedä,mutta tuosta huolto ja varaosa asiasta rohkenen olla eri mietä että kuinka niin eivät pystyisi muutamaan sataan Pv.autoon toimittamaan varaosia tai tekemään huoltoja kun pystyvät ne siperiaan toimitetut autotkin pitämään työssä ja ne kovilla on 50 astetta pakkasta ja 80tn junapaino on vähän toista kun varusmiesten "harjottelu"autot.
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Jasa kirjoitti:Kyllähän se tuo sisun tulevaisuus taas hieman valoisammalta näyttää verrattuna mitä se oli vielä jokin aika sitten .Väärinhän se on että armeija noita vieraita merkkejä hankkii mutta kai siihen on jokin perustavaa laatua oleva syykin jota ei ehkä iihan äkkiseltään siviilit ymmärrä siis muukin kuin koulutus matka ruotsiin yms.Puolustusvoimathan on sellainen organisaatio raskaankaluston puolella että varaosa huolto yms muu huolto vaatii jo sellaisen organisaation jota sisu ei tänäpäivänä pysty valitettavasti puolustusvoimille takaamaan koska ajoneuvojen ja niiden varaosien valmistus on tuolla Karjaan tehtaalla kuitenkin rajallinen ja jonkinlaisen toimintavarmuuden tuo puolustusvoimat vaatii ympävuorokauden vuoden jokaisena päivänä varaosien sekä huollon suhteen .On muistettava että Sisun osuus oli sen voimakkaimpanakin aikana puolustusvoimissa melko pieni kun vertaa venäläiskalustoon ,ja kun näiden molempien osuus puolustusvoimien kriteerit huomioon ottaen tänä päivänä melko rajalliset niin en yhtään ihmettele että on vierastamerkkiä alkanut ilmestymään . Sama koskee myös muita valtion hankkeita kuljetuskalustoa hankittaessa ,eli riittävä huolto organisaatio sekä riittävä ja kattava varaosahuolto on tänä päivänä kalustohankinnoissa melko tärkeä kriteeri merkkiä valittaessa.
Armeijan vehkeiden kunnossapidosta vastaa Millog, ja jos en vallan väärässä ole, Sisu Auto on siinä osakkaana mukana. En tiedä voiko tämän perusteella vetää johtopäätöksiä varaosien saatavuudesta. Toisaalta Sisun pääasiallinen komponenttitoimittaja on pykälää enemmän maailmanluokan toimija, toisin kuin esim. Scania.

Toisaalta sitä toivoisi että puolustusvoimat tilaisi autonsa kotimaiselta Sisulta mutta toisaalta ymmärrän sen että kustannuspaineet ne on armeijallakin ja loppukädessä on meidän kaikkien verovarojen käytöstä kyse.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Gwafton kirjoitti: Toisaalta sitä toivoisi että puolustusvoimat tilaisi autonsa kotimaiselta Sisulta mutta toisaalta ymmärrän sen että kustannuspaineet ne on armeijallakin ja loppukädessä on meidän kaikkien verovarojen käytöstä kyse.
Juuri tälläiseen ajatteluun törmää nykyään jokapuolella valtion laitoksissa. Tämä on juuri sitä oman toimialan "momentin" puhtaanapitoa. Varmasti näyttää hyvältä puolustusvoimien hankintamomentilla, kun ulkomaisen auton saa halvemmalla ja omalle momentille jää mukavasti säästöä. Kamreerit voivat paukutella henkseleitään ja esitellä ministeriölle kuinka hienoa tulosta tehtiin ja ehkä pienoinen porkkana bonuksena on odottamassa.

Mutta mitenkäs kävi sitten meidän verovarojen, säästyikö niitä vai säästikö yksi laitos vain omia käyttörahojaan?
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Tuosta millogin omistus suhteista en tiedä , ja sen enempää scaniaa puolustamatta en sitä kylläkään kovin pienenä toimijana maailmalla pidä ainakaan mitä nuo ajoneuvojen valmistusmäärät scanian mitta suhteista kertovat ,joskus kuullut tehtaiden määränkin ja kuinka monessa maassa niitä on mutta enpä sitä enään muista ulkoa .Toki sisulla nyt on sellainen komponetti valmistaja että kapasiteetti riittää aivan varmasti varaosien yms huollon suhteen mutta kun nämä kaikki on sitten sisun "varaston kautta" kulkevaa tavaraa niin siinäpä se kompastus kivi sitten onkin ,en halua maalata piruja seinille mutta ajatelkaapas jos tämä Polar mallisto ei syystä tai toisesta liputa itseään suomalaisten automiesten suosioon siinä määrin että valmistusta kannattaa jatkaa tai suhteet komponetti valmistajan kanssa syystä tai toisesta katkeaa niin siinä on melko totisen paikan edessä sisun myyjät ja vielä totisemman paikan edessä puolustusvoimat joka taas johtaa siihen että kalkussa olisi huutokaupattavana melko tuoretta ja vähän ajettua sisu kalustoa johon varaosia saa ostaa joko Kangasaholta tai jostain muusta sisuhin erikoistuneelta autopurkaamolta .On musitettava että sisun tehtaat Karjaalla ei ole enään siinä mittakaavassa mitä se oli vielä esim 80 -luvulla jolloin autoja myytiin enemmän kuin niitä ennätettiin valmistaa.En tiedä minkälainen tuotanto määrä se on tarkalleen scanialla tänä päivänä mutta joskus Scanian päivätuotanto oli sama kuin Sisulla vuosituotanto ,no tuskin se paljoa on muuttunut. Sisu Polar maksoi alustana viime syksynä aavistuksen enemmän kuin vastaavalla tekniikalla oleva Mercedes Actros eli ehkä siinä on myös hinta joka vaikuttaa armeijan hankintoihin koska määrärahat noihin ajoneuvohankintoihinkin on tänä päivänä ja kun tekevät 50 autosta kaupat niin puhutaan jo melkoisesta määrästä rahaa .Minä olen sitä mieltä että sisu pyllisti puolustusvoimille viimeisen kerran silloin muutama vuosi sitten kun siviiliajoneuvo tuotanto oli pysähdyksissä hetken aikaa jolloin tuona aikana vieraat merkit pääsivät lopullisesti livahtamaan armeijan palvelukseen.
Jallu
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Kuten todettu,toimialoja on ennenkin tapettu. Onko tietotaidon katoaminen maastamme sitten eduksi? Joidenkin mielestä kaiketi on. Omituinen suomalainen teollisuuspoliittinen ominaispiirre.
K-44SP kirjoitti:
Gwafton kirjoitti: Toisaalta sitä toivoisi että puolustusvoimat tilaisi autonsa kotimaiselta Sisulta mutta toisaalta ymmärrän sen että kustannuspaineet ne on armeijallakin ja loppukädessä on meidän kaikkien verovarojen käytöstä kyse.
Juuri tälläiseen ajatteluun törmää nykyään jokapuolella valtion laitoksissa. Tämä on juuri sitä oman toimialan "momentin" puhtaanapitoa. Varmasti näyttää hyvältä puolustusvoimien hankintamomentilla, kun ulkomaisen auton saa halvemmalla ja omalle momentille jää mukavasti säästöä. Kamreerit voivat paukutella henkseleitään ja esitellä ministeriölle kuinka hienoa tulosta tehtiin ja ehkä pienoinen porkkana bonuksena on odottamassa.

Mutta mitenkäs kävi sitten meidän verovarojen, säästyikö niitä vai säästikö yksi laitos vain omia käyttörahojaan?
Jallu
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Muualla pelataan omaan pussiin, meillä ei.
Jasa kirjoitti:Tuosta millogin omistus suhteista en tiedä , ja sen enempää scaniaa puolustamatta en sitä kylläkään kovin pienenä toimijana maailmalla pidä ainakaan mitä nuo ajoneuvojen valmistusmäärät scanian mitta suhteista kertovat ,joskus kuullut tehtaiden määränkin ja kuinka monessa maassa niitä on mutta enpä sitä enään muista ulkoa .Toki sisulla nyt on sellainen komponetti valmistaja että kapasiteetti riittää aivan varmasti varaosien yms huollon suhteen mutta kun nämä kaikki on sitten sisun "varaston kautta" kulkevaa tavaraa niin siinäpä se kompastus kivi sitten onkin ,en halua maalata piruja seinille mutta ajatelkaapas jos tämä Polar mallisto ei syystä tai toisesta liputa itseään suomalaisten automiesten suosioon siinä määrin että valmistusta kannattaa jatkaa tai suhteet komponetti valmistajan kanssa syystä tai toisesta katkeaa niin siinä on melko totisen paikan edessä sisun myyjät ja vielä totisemman paikan edessä puolustusvoimat joka taas johtaa siihen että kalkussa olisi huutokaupattavana melko tuoretta ja vähän ajettua sisu kalustoa johon varaosia saa ostaa joko Kangasaholta tai jostain muusta sisuhin erikoistuneelta autopurkaamolta .On musitettava että sisun tehtaat Karjaalla ei ole enään siinä mittakaavassa mitä se oli vielä esim 80 -luvulla jolloin autoja myytiin enemmän kuin niitä ennätettiin valmistaa.En tiedä minkälainen tuotanto määrä se on tarkalleen scanialla tänä päivänä mutta joskus Scanian päivätuotanto oli sama kuin Sisulla vuosituotanto ,no tuskin se paljoa on muuttunut. Sisu Polar maksoi alustana viime syksynä aavistuksen enemmän kuin vastaavalla tekniikalla oleva Mercedes Actros eli ehkä siinä on myös hinta joka vaikuttaa armeijan hankintoihin koska määrärahat noihin ajoneuvohankintoihinkin on tänä päivänä ja kun tekevät 50 autosta kaupat niin puhutaan jo melkoisesta määrästä rahaa .Minä olen sitä mieltä että sisu pyllisti puolustusvoimille viimeisen kerran silloin muutama vuosi sitten kun siviiliajoneuvo tuotanto oli pysähdyksissä hetken aikaa jolloin tuona aikana vieraat merkit pääsivät lopullisesti livahtamaan armeijan palvelukseen.
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos varaosaa Sisuun lähtee Vehosta hakemaan ja kyseessä on Mersun kanssa yhteinen osa niin luulisi sen tulevan suoraan Vehon/Mersun varastosta, ainakin silloin jos Sisun kautta varaosan saaminen on yhtään hitaampaa tai kalliimpaa. Sisulla tuskin on omia erilaisia varaosanumeroitakaan Mersun tekemiin osiin. Onhan Sisussa tietysti monta ei-Mersun osaakin jotka kaipaa toimittajaa.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kyllähän se näin on että Mersu se pääpiirteittäin on ja Vehosta osia löytyy ,mutta puolustusvoimien jäykkyys tuntien kun on Sisu ostettu niin siihen ei mitään Mersun osia ryhdytä asentamaan :D
nuhvi63
Viestit: 31
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja nuhvi63 »

Sisulla lomautukset peruttu,käypi polari kaupaksi!!!
Nuffieldit universal four ja 4/60,Leyland 384 ja Ford 5610
Ja kaikenlaista muuta rompetta...
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

nuhvi63 kirjoitti:Sisulla lomautukset peruttu,käypi polari kaupaksi!!!
Mistäs tämmösiä tuulia kuuluu? Hieno juttu kyllä!

EDIT: Sisun sivuilta löytyikin juttua 8)
Vastaa Viestiin