Sisun tulevaisuus
Valvoja: sisua
Re: Sisun tulevaisuus
Miksi siinä täytyisi olla volvon ohjaamo ja I-Shift vaihteisto Eihän sisulta puutu kuin "toimiva" moottori kaikki muu sillä jo on paitsi se ohjaamo mutta ohjaamo tehdas on yhä olemassa tai ainakin oli vielä viime talvena kun vierailin sisun tehtaalla . Jossainhan silloin on jotain mätää jos sisun toiminta kompastuu jenkkien valmistamaan moottoriin .En usko että Volvo kovinkaan kitsaasti sisulle moottoreitaan ole myynyt kun ottaa huomioon kuinka paljon on volvon moottoreita maailmalla eri tehtävissä niin nämä sisun kanssa tekemät moottorikaupat on pieni murto osa koko volvon moottorituotannosta ,ja rahaahan se volvokin tarvitsee sillä kokolailla ahdingossa sekin on tätä nykyä.Pientähän se on sisun moottori kaupat kun jostain muistan lukeneeni että Cummins ei vaivautunut valmistamaan niin pieniä määriä moottoreita sisun tarpeisiin jotka olisi ollu näiden viherpiipaireiden mieleen noiden päästöjen suhteen .No rajoituksia ,sääntöjä ja direktiiveja lisää niin eipähän täällä kohta tarvitse kenenkään tehdä mitään
Re: Sisun tulevaisuus
No juu olen jasan kanssa sammaa mieltä CATistaC18 kun ei ollu edes kuormuri käyttöön tarkotettu moottori tosin joillakin ajettu miljoona km. ilman murheita jotkut ´laukes jo muutaman satkun jäkeen´.Niin nimenomaan Suomen Volvolla haluttiin estää uusimman tekniikan antamista sisulle esim. optidriver lue i´sift vaihteisto. tämän on kertonu tuttu sisu myyjä jo muutamavuosi sitten.
Re: Sisun tulevaisuus
En ihan jaksa uskoa että vannoutuneet sisu asiakkaat kovastikkaan kaipaavat sisuihinsa I-shift vaihteistoa . Ei pidä unohtaa sitä tosiasiaa millä sisu aikanaan pääsi luomaan sen kulttimaineensa jolla se sai vuodesta toiseen vaki asiakaat luottamaan sisun ominaisuuksiin eli vanajasta fuusioitunut taajavaihteinen fuller vaihteisto ja monenkin autoilijan pahasta paikasta pelastaneen nousuteli (teliveto korvannut ) .Nämä kaksi ominaisuutta poistettuaan (nyk.lisä varuste luettoloon kuuluvia) ja epä onnistuneen CAT moottori sekoilujensa johdosta se sai monenkin jo kolmannessa polvessa sisulla autoilevan liikennöitsijän kääntymään mm Volvon (ympyrä ja nuoli siittä alkoi huoli ) puoleen .
Re: Sisun tulevaisuus
Taaskin sammaa mieltä olen täällä moneen kertaan toitottanu moottori óngelmaa myynnin esteenä´On se nostoteli ainaki allekirjottaneen pelastanu satoja kertoja ties mistä lävestä´
Re: Sisun tulevaisuus
joo mökille tuotiin graniittisia reunakivipalkkeja ja pitkä Scania ei oikein meinannut taipua mutkaan.
Sanoin kuskille, että nostaa telin ylös niin auto ei puske.
Tämä suuttui ja sanoi: "Ei tämä mikään Sisu ole, jossa telin voi nostaa kuorma päällä."
Sanoin kuskille, että nostaa telin ylös niin auto ei puske.
Tämä suuttui ja sanoi: "Ei tämä mikään Sisu ole, jossa telin voi nostaa kuorma päällä."
Re: Sisun tulevaisuus
Menneisyyteen haikailu ei auta Sisunkaan tulevaisuudessa. Karjaalla on halli jossa on tehty hyttejä viimeksi n. 13 vuotta sitten, ei siitä ole apua. Ja kun toisen merkkisistä autoista enemmän kuin puolet myydään jo automaattivaihteistolla niin ei Sisutkaan kovin kauaa kauppaansa manuaalina enää tekisi.
Re: Sisun tulevaisuus
Ei se vaihdeautomaatti välttämättä hirveästi kohta fullerille häviä. Mersun uusin vaihdeautomaatti on jo ilman synkroja. Isommalle vaihtaa kytkimen kanssa ja kytkimen ollessa irroitettuna jarruttaa ilmatoimisella jarrulla sivuakselin kierrokset sopiviksi ja pistää sitten isomman päälle. Pienemmälle se ei muistaakseni käytä kytkintä.
Re: Sisun tulevaisuus
Ohjaamo tehdas on tosiaan jo "hyödyllisemmässä" käytössä nykyään muistaakseni jonkin lajin urheilu areena on nykyisin . Menneisyyden haikailua tai ei mutta nämä kaksi ominaisuutta jotka autossa oli aikoinaan pitivät sitä myyntitilastojen ykkösenä 70 -,80- ja vielä 90 -luvullakin tukki ja maansiirtoauto puolella .Rahti autona sisu putosikin jo listan häntä päähän 60- luvulla mutta 80- luvulla uuden S-sarjan turvin oli hetken aikaa myös monen rahti autoilijan kokeiltavana eikä välttämättä huonollakaan menestyksellä koska myynti oli 80- luvulla melkoinen.Se että Sisuissa alkaa oleen muiden merkkien komponetteja (ollut jo aika kauan) ja ergonomia alakaa oleen vimpan päälle niin enään ei ole kuin hinta millä asiakkaita houkutellaan .Runko ja akselit kun on omaa tuotanoa niin vielä ollaan aika omavarasia sentään 70-luvulla kilpailijoiden moottorit olivat lähes samoja pikipannuja Rolssin ja leylandin kanssa ja 70-luvun puolivälin jälkeen alkoivat oleen jo Engelsmannien moottorit sisun kompastus kivenä ,mutta Cumminsin myötä myynti lähti jälleen melkoiseen nousuun ja uuden S -sarjan myötä teki isoja kauppoja monenkin liikennöitsijän kanssa jotka olivat olleet 100% Scania tai volvo yrityksiä.
Viimeksi muokannut Jasa, La Syys 18, 2010 9:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisun tulevaisuus
Nämä on mahtavia juuri niin kauan, kuin ne toimii ja sitten, kun eivät, niin ompi sormi suussa. Toivottavasti vikaantumisen mahdollisuudet on laskettu niin kauas, että auto saa tienata 15 vuotta ennen mitään kiukuttelua. Sitten sen myynti onkin jo vaikea paikka ja harrastelijat saa tapella näiden kanssa urakalla. No onneksi kuitenkin tekniikka on yksinkertaista ja toivottavasti komponentit on vaihdettavissa ilman vaihteiston irroitusta, niin voivat olla pikkujuttujakin. On vaan pysyttävä tekniikan mukana ja ymmärrettävä, miten kokonaisuus toimii.Velu kirjoitti:Ei se vaihdeautomaatti välttämättä hirveästi kohta fullerille häviä. Mersun uusin vaihdeautomaatti on jo ilman synkroja. Isommalle vaihtaa kytkimen kanssa ja kytkimen ollessa irroitettuna jarruttaa ilmatoimisella jarrulla sivuakselin kierrokset sopiviksi ja pistää sitten isomman päälle. Pienemmälle se ei muistaakseni käytä kytkintä.
Re: Sisun tulevaisuus
No näinhän se on mutta eikös sisuissa/kin nytten ole automaatit saatavilla ja fuller sitä haluaville muita ´keppi´laatikoita ei kait ennään ole saatavilla Ja eikös ne sisun muut puutteet tule nytten kerta laakista kuntoon esim.pienehkö ohjaamo ´makuasioita´Tosin nuo moottorit puhuttavat sisujen käyttäjiä edelleen mutta kait silläkin matkataittuupiWonderi kirjoitti:Menneisyyteen haikailu ei auta Sisunkaan tulevaisuudessa. Karjaalla on halli jossa on tehty hyttejä viimeksi n. 13 vuotta sitten, ei siitä ole apua. Ja kun toisen merkkisistä autoista enemmän kuin puolet myydään jo automaattivaihteistolla niin ei Sisutkaan kovin kauaa kauppaansa manuaalina enää tekisi.
Re: Sisun tulevaisuus
Hep,
uusimmassa konepörssissä lukee että Mersun koneet tulevat ilmeisesti muuttumaan rivikoneiksi euro kutosen myötä...ja maailmanlaajuisesti Detroit Dieselin valmistamiin koneisiin joita jo Aaaameriiiikassa käytetään...
Tuskin rivi kasi...taitaa tulla kutonen... lonksuttaako Sisun keulalla kohta Detroit Diesel ?
uusimmassa konepörssissä lukee että Mersun koneet tulevat ilmeisesti muuttumaan rivikoneiksi euro kutosen myötä...ja maailmanlaajuisesti Detroit Dieselin valmistamiin koneisiin joita jo Aaaameriiiikassa käytetään...
Tuskin rivi kasi...taitaa tulla kutonen... lonksuttaako Sisun keulalla kohta Detroit Diesel ?
Re: Sisun tulevaisuus
Eikö detroitilla ja mersulla ole nykyään samoja moottoreita? Kummallakin on tietysti omia malleja, mutta samoja löytyy. Samaa konsernia kun ovat.Dr Stanu kirjoitti:Hep,
uusimmassa konepörssissä lukee että Mersun koneet tulevat ilmeisesti muuttumaan rivikoneiksi euro kutosen myötä...ja maailmanlaajuisesti Detroit Dieselin valmistamiin koneisiin joita jo Aaaameriiiikassa käytetään...
Tuskin rivi kasi...taitaa tulla kutonen... lonksuttaako Sisun keulalla kohta Detroit Diesel ?
Kai tuosta sisuunkin kone löytyy? http://www.detroitdiesel.com/engines/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikka omassa mielessä Detroit Diesel kuulostaa kyllä tältä http://www.youtube.com/watch?v=G7qgDauS ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sisun tulevaisuus
Detroitin 2-tahti Dieseleissä on kieltämättä aika mielenkiintoinen äänimaailma. Moottori kuulostaa kuin kiertäisi 6-7000 kierrosta minuutissa vaikka ei sitä tosiasiassa teekkään Youtubessa mielenkiintoisia videoita noista(kin) moottoreista vaikka millä mitalla
Detroit Dieselin 2-tahti moottoreissa taisi koneen mallimerkinnästä selvitä sekä sylinterien määrä että iskutilavuus. Esim. mallissa 12V71 oli 12-sylinterinen V-moottori jonka yhden sylinterin tilavuus oli 71 kuutiotuumaa. Moottorin iskutilavuus oli tällöin 852 kuutiotuumaa eli noin 14 litraa
Detroit Dieselin 2-tahti moottoreissa taisi koneen mallimerkinnästä selvitä sekä sylinterien määrä että iskutilavuus. Esim. mallissa 12V71 oli 12-sylinterinen V-moottori jonka yhden sylinterin tilavuus oli 71 kuutiotuumaa. Moottorin iskutilavuus oli tällöin 852 kuutiotuumaa eli noin 14 litraa
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Sisun tulevaisuus
Ei valitettavasti detroit ronksota vielä vähään aikaan sisuissa ei näet mahdu ártturin´mökin alle se kun on aikapaljon vinkkeliä korkeampi.Tulee kai sitten ko ohjaamo uudistuu 2011 .Saas muuten nährä kuinka kauan Mersulla/Sisulla kattellaan tota ruattalaisten teho kisaa altavastaajana
Re: Sisun tulevaisuus
Bongattu ensimmäinen Polar-Sisu Länsi-Uudellamaalla. Hopea Kasetti/maansirtoauto, 4-akselinen. Oli aika kovin naamioitu, mutta sen näki että se on sukua Mersuun.