Sisun tulevaisuus

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Miksi siinä täytyisi olla volvon ohjaamo ja I-Shift vaihteisto :?: Eihän sisulta puutu kuin "toimiva" moottori kaikki muu sillä jo on paitsi se ohjaamo mutta ohjaamo tehdas on yhä olemassa tai ainakin oli vielä viime talvena kun vierailin sisun tehtaalla . Jossainhan silloin on jotain mätää jos sisun toiminta kompastuu jenkkien valmistamaan moottoriin .En usko että Volvo kovinkaan kitsaasti sisulle moottoreitaan ole myynyt kun ottaa huomioon kuinka paljon on volvon moottoreita maailmalla eri tehtävissä niin nämä sisun kanssa tekemät moottorikaupat on pieni murto osa koko volvon moottorituotannosta ,ja rahaahan se volvokin tarvitsee sillä kokolailla ahdingossa sekin on tätä nykyä.Pientähän se on sisun moottori kaupat kun jostain muistan lukeneeni että Cummins ei vaivautunut valmistamaan niin pieniä määriä moottoreita sisun tarpeisiin jotka olisi ollu näiden viherpiipaireiden mieleen noiden päästöjen suhteen .No rajoituksia ,sääntöjä ja direktiiveja lisää niin eipähän täällä kohta tarvitse kenenkään tehdä mitään :wink:
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja c-290 »

No juu olen jasan kanssa sammaa mieltä CATistaC18 kun ei ollu edes kuormuri käyttöön tarkotettu moottori tosin joillakin ajettu miljoona km. ilman murheita jotkut ´laukes jo muutaman satkun jäkeen´.Niin nimenomaan Suomen Volvolla haluttiin estää uusimman tekniikan antamista sisulle esim. optidriver lue i´sift vaihteisto. tämän on kertonu tuttu sisu myyjä jo muutamavuosi sitten.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jasa »

En ihan jaksa uskoa että vannoutuneet sisu asiakkaat kovastikkaan kaipaavat sisuihinsa I-shift vaihteistoa . Ei pidä unohtaa sitä tosiasiaa millä sisu aikanaan pääsi luomaan sen kulttimaineensa jolla se sai vuodesta toiseen vaki asiakaat luottamaan sisun ominaisuuksiin eli vanajasta fuusioitunut taajavaihteinen fuller vaihteisto ja monenkin autoilijan pahasta paikasta pelastaneen nousuteli (teliveto korvannut ) .Nämä kaksi ominaisuutta poistettuaan (nyk.lisä varuste luettoloon kuuluvia) ja epä onnistuneen CAT moottori sekoilujensa johdosta se sai monenkin jo kolmannessa polvessa sisulla autoilevan liikennöitsijän kääntymään mm Volvon (ympyrä ja nuoli siittä alkoi huoli :D ) puoleen . :wink:
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Taaskin sammaa mieltä olen täällä moneen kertaan toitottanu moottori óngelmaa myynnin esteenä´On se nostoteli ainaki allekirjottaneen pelastanu satoja kertoja ties mistä lävestä´
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja at7 »

joo mökille tuotiin graniittisia reunakivipalkkeja ja pitkä Scania ei oikein meinannut taipua mutkaan.
Sanoin kuskille, että nostaa telin ylös niin auto ei puske.
Tämä suuttui ja sanoi: "Ei tämä mikään Sisu ole, jossa telin voi nostaa kuorma päällä."
:lol: :lol:
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Menneisyyteen haikailu ei auta Sisunkaan tulevaisuudessa. Karjaalla on halli jossa on tehty hyttejä viimeksi n. 13 vuotta sitten, ei siitä ole apua. Ja kun toisen merkkisistä autoista enemmän kuin puolet myydään jo automaattivaihteistolla niin ei Sisutkaan kovin kauaa kauppaansa manuaalina enää tekisi.
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ei se vaihdeautomaatti välttämättä hirveästi kohta fullerille häviä. Mersun uusin vaihdeautomaatti on jo ilman synkroja. Isommalle vaihtaa kytkimen kanssa ja kytkimen ollessa irroitettuna jarruttaa ilmatoimisella jarrulla sivuakselin kierrokset sopiviksi ja pistää sitten isomman päälle. Pienemmälle se ei muistaakseni käytä kytkintä.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Ohjaamo tehdas on tosiaan jo "hyödyllisemmässä" käytössä nykyään muistaakseni jonkin lajin urheilu areena on nykyisin . Menneisyyden haikailua tai ei mutta nämä kaksi ominaisuutta jotka autossa oli aikoinaan pitivät sitä myyntitilastojen ykkösenä 70 -,80- ja vielä 90 -luvullakin tukki ja maansiirtoauto puolella .Rahti autona sisu putosikin jo listan häntä päähän 60- luvulla mutta 80- luvulla uuden S-sarjan turvin oli hetken aikaa myös monen rahti autoilijan kokeiltavana eikä välttämättä huonollakaan menestyksellä koska myynti oli 80- luvulla melkoinen.Se että Sisuissa alkaa oleen muiden merkkien komponetteja (ollut jo aika kauan) ja ergonomia alakaa oleen vimpan päälle niin enään ei ole kuin hinta millä asiakkaita houkutellaan .Runko ja akselit kun on omaa tuotanoa niin vielä ollaan aika omavarasia sentään :D 70-luvulla kilpailijoiden moottorit olivat lähes samoja pikipannuja Rolssin ja leylandin kanssa ja 70-luvun puolivälin jälkeen alkoivat oleen jo Engelsmannien moottorit sisun kompastus kivenä ,mutta Cumminsin myötä myynti lähti jälleen melkoiseen nousuun ja uuden S -sarjan myötä teki isoja kauppoja monenkin liikennöitsijän kanssa jotka olivat olleet 100% Scania tai volvo yrityksiä.
Viimeksi muokannut Jasa, La Syys 18, 2010 9:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Velu kirjoitti:Ei se vaihdeautomaatti välttämättä hirveästi kohta fullerille häviä. Mersun uusin vaihdeautomaatti on jo ilman synkroja. Isommalle vaihtaa kytkimen kanssa ja kytkimen ollessa irroitettuna jarruttaa ilmatoimisella jarrulla sivuakselin kierrokset sopiviksi ja pistää sitten isomman päälle. Pienemmälle se ei muistaakseni käytä kytkintä.
Nämä on mahtavia juuri niin kauan, kuin ne toimii ja sitten, kun eivät, niin ompi sormi suussa. Toivottavasti vikaantumisen mahdollisuudet on laskettu niin kauas, että auto saa tienata 15 vuotta ennen mitään kiukuttelua. Sitten sen myynti onkin jo vaikea paikka ja harrastelijat saa tapella näiden kanssa urakalla. No onneksi kuitenkin tekniikka on yksinkertaista ja toivottavasti komponentit on vaihdettavissa ilman vaihteiston irroitusta, niin voivat olla pikkujuttujakin. On vaan pysyttävä tekniikan mukana ja ymmärrettävä, miten kokonaisuus toimii.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Wonderi kirjoitti:Menneisyyteen haikailu ei auta Sisunkaan tulevaisuudessa. Karjaalla on halli jossa on tehty hyttejä viimeksi n. 13 vuotta sitten, ei siitä ole apua. Ja kun toisen merkkisistä autoista enemmän kuin puolet myydään jo automaattivaihteistolla niin ei Sisutkaan kovin kauaa kauppaansa manuaalina enää tekisi.
No näinhän se on mutta eikös sisuissa/kin nytten ole automaatit saatavilla ja fuller sitä haluaville muita ´keppi´laatikoita ei kait ennään ole saatavilla :?: Ja eikös ne sisun muut puutteet tule nytten kerta laakista kuntoon esim.pienehkö ohjaamo ´makuasioita´Tosin nuo moottorit puhuttavat sisujen käyttäjiä edelleen mutta kait silläkin matkataittuupi :?: :wink:
Dr Stanu
Viestit: 42
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Dr Stanu »

Hep,

uusimmassa konepörssissä lukee että Mersun koneet tulevat ilmeisesti muuttumaan rivikoneiksi euro kutosen myötä...ja maailmanlaajuisesti Detroit Dieselin valmistamiin koneisiin joita jo Aaaameriiiikassa käytetään...

Tuskin rivi kasi...taitaa tulla kutonen... lonksuttaako Sisun keulalla kohta Detroit Diesel ?

:roll:
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Dr Stanu kirjoitti:Hep,

uusimmassa konepörssissä lukee että Mersun koneet tulevat ilmeisesti muuttumaan rivikoneiksi euro kutosen myötä...ja maailmanlaajuisesti Detroit Dieselin valmistamiin koneisiin joita jo Aaaameriiiikassa käytetään...

Tuskin rivi kasi...taitaa tulla kutonen... lonksuttaako Sisun keulalla kohta Detroit Diesel ?

:roll:
Eikö detroitilla ja mersulla ole nykyään samoja moottoreita? Kummallakin on tietysti omia malleja, mutta samoja löytyy. Samaa konsernia kun ovat.

Kai tuosta sisuunkin kone löytyy? http://www.detroitdiesel.com/engines/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Vaikka omassa mielessä Detroit Diesel kuulostaa kyllä tältä :wink: http://www.youtube.com/watch?v=G7qgDauS ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Defence
Viestit: 310
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Defence »

Detroitin 2-tahti Dieseleissä on kieltämättä aika mielenkiintoinen äänimaailma. Moottori kuulostaa kuin kiertäisi 6-7000 kierrosta minuutissa vaikka ei sitä tosiasiassa teekkään :lol: Youtubessa mielenkiintoisia videoita noista(kin) moottoreista vaikka millä mitalla 8)
Detroit Dieselin 2-tahti moottoreissa taisi koneen mallimerkinnästä selvitä sekä sylinterien määrä että iskutilavuus. Esim. mallissa 12V71 oli 12-sylinterinen V-moottori jonka yhden sylinterin tilavuus oli 71 kuutiotuumaa. Moottorin iskutilavuus oli tällöin 852 kuutiotuumaa eli noin 14 litraa 8)
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Ei valitettavasti detroit ronksota vielä vähään aikaan sisuissa ei näet mahdu ártturin´mökin alle se kun on aikapaljon vinkkeliä korkeampi.Tulee kai sitten ko ohjaamo uudistuu 2011 :?: .Saas muuten nährä kuinka kauan Mersulla/Sisulla kattellaan tota ruattalaisten teho kisaa altavastaajana :?: :wink:
laturi1
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja laturi1 »

Bongattu ensimmäinen Polar-Sisu Länsi-Uudellamaalla. Hopea Kasetti/maansirtoauto, 4-akselinen. Oli aika kovin naamioitu, mutta sen näki että se on sukua Mersuun. :o
Vastaa Viestiin