Sisun tulevaisuus

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Karhu 4x4+2
Viestit: 299
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Tj.korhonen kertoo konepörssi lehdessä että tilauskanta on edellis vuoteen verrattuna aivan toisella tasolla.tavoite on kaksinkertaistaa tuotanto tänä vuonna.vko tuotanto on nyt 4 autoa.tavoite on 5 autoa...

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Sisun seikkailut serbiassa taitavat tällä erää olla ohitse.

Hiljaista on ollut tällä rintamalla jo useamman vuoden vaikka alku oli näinkin raflaavaa vanhaan neuvosto-
aikaiseen tyyliin pidettiin puheita ja työläiset taputtivat rasvaisia käsiään hurmoksessa.

https://www.youtube.com/watch?v=qCvoJBZzZ0g

Näin nettiaikaan sitten kiinnostuin aiheesta ja läksin lukemaan paikallisia nettikirjoituksia asiasta google kääntäjän avustuksella josta johtuen voi olla hieman asiavirheitä kirjoituksen joukossa.
Ensinnäkin suomalaiset myöhästyivät jo tarjouksen esittelyssä 15 päivää joten serbian hallitus joutui antamaan aikaa 45 pvn. sijaan 60pv. poikkeuslailla. Työläiset saivat myös kuulla Sisun aikeista laittaa tehtaan 650 työläisestä 450 kilometritehtaalle. Tästä vahva ammattiliitto otti nokkiinsa ja yllättäen mukana tarjouskilpailussa oli myös Tatra. Tämän työläiset olisivat mieluiten ottaneet uudeksi isännäksi ja arvostelu Sisua kohtaan sai uudet mittasuhteet. Sisua ”mini-autotehtaana” epäiltiin kuinka se selviytyy entisen n. 7000 ihmisen ja 7500 auton vuosituotannolla pyörineen tehtaan johtamisesta. Tosin tehdas oli jo kutistunut n.650 henkilön vahvuuteen ja tuotanto tipahtanut 15-50kpl vuosituotantoon armeijalle. Näihinkin moottorit hommattiin jo suoraan mercedekseltä.
Tatralta ei sitten tullutkaan tarjousta ja Suomalaisten tarjous hyväksyttiin ainoana. Sisu lupasi käteistä 1M€ ja 20M€ arvosta laitteita ja arvopapereita. Rahat olisivat tehtaalle varmaankin olleet tarpeen ulospotkittavien kädenpuristuksiin joka olisi ollut 200€ x palvelusvuosi x kärsä. Asian tilaan oltiin vielä tyytyväisiä 15.05.2015 ja odoteltiin Sisun alkavan piakkoin tuotannon.

http://serbianmonitor.com/investire-in- ... LVJQxfCH-U

Aikaa ja tupakkaa taas kului ja mitään ei tapahtunut. Työläisten mitta oli jo täysi, kun selvisi ettei lopullista sopimusta tuotannosta ei vieläkään oltu allekirjoitettu ja maksamattomat palkat hiersivät. Samalla Sisun havittelema tuotantohalli lipsahti espanjalaiselle junavaunuja valmistavalle yritykselle kokoonpanohalliksi. Siellä aloitettiin venäjälle vietävien vaunujen kokoonpano joka työllisti n. 50 henkeä.

Helmikuussa 2016 oli tehtaalla yleislakko johtuen epävarmasta tilanteesta ja Sisun kanssa kariutuneista yhteistyökuvioista. Executive newsletter niminen aviisi kertoo 21.2.2017 ilmestyneessä numerossaan, että FAP autotehtaalla aloitetaan 27.2.2017 konkurssipesän velkojien kuuleminen saatavien puolesta. Sisusta ei ei enää ole mainittu tämän vuoden puolella mitään, eli se siitä.

Lopuksi paikallista uutisointia asiasta :)

https://www.youtube.com/watch?v=nFMt8W8pvcw
Liitteet
FAB.jpg

alderson
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Huhti 28, 2010 8:52 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja alderson »

Ihan asiasta toiseen. Osaako palstan lukijoista kukaan sanoa, miksi suunnilleen kaikki viime aikoina rekisteröidyt Polarit on varustettu tuolla isommalla 16 litran koneella. Vieläkö 13 litran konetta on saatavana? Vai odottaako se moottorin uuden version tyypitystä tai jotakin sellaista?
Kauan eläköön suomalainen kuorma-auto!

c-290
Viestit: 405
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Eiköhän niitä ole saatavilla ihan normaaliin tapaan.Taitaa johtua näistä uusista painoista tuo ettei "pikku"koneisia paljon myydä kun tuo suurinkaan ei tahdo enää kaikille riittää :!: .Sisun facebook sivuilta nykyään löytää asiasta kiinnostuneet melkein parhaiten tietoa.

alderson
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Huhti 28, 2010 8:52 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja alderson »

Juu, näinhän se lienee. Olen antanut itselleni kertoa, että mersun (tai Detroit Dieselin) 13-litran koneesta on olemassa uusi tai päivitetty versio, jossa on pikkasen enemmän tehoa kuin tuo 510hv ja ties mitä muitakin parannuksia. :wink: Sisu ei ole vielä tainnut hiiskua ko. moottoriversiosta mitään. Lieneeköhän tulossa?? Olettaa kai sopii, että isommastakin koneesta olisi tekeillä vastaavilla parannuskonsteilla ehostettu versio. Jospa sellaisen myötä saataisiin niitä kaivattuja heppoja ja vääntöäkin lisää. Toivotaan toivotaan!
Kauan eläköön suomalainen kuorma-auto!

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Eikös Mersu jo julkaissut uudistuksen isolohkokoneeseenkin, mutta voima ei lisääntynyt. Rajoittava tekijä lienee vaihteisto. 530hv 13-litraisesta ei olisi Sisulle hyötyä, ei sillä vedettäisi 76-tonnista kuitenkaan kuin Pohjanmaalla.

alderson
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Huhti 28, 2010 8:52 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja alderson »

Jaa, tuotapa en tiennytkään, että isolohkoakin on jo "paranneltu". Paljonkohan se on muuten pikku- ja isolohkomoottorin painoero? Sen verranhan sitä voittaa hyötykuormassa jos pikkukoneen tehon katsoo riittävän. Kaikissa sovelluksissahan ei varsinkaan aina liikuta täysillä painoilla. Mutta Polar-miehet ovat hakeneet jotakin muuta kuin max. kantavuutta kun ovat valinneet Sisuunsa esim. isolohkon 517hv version. :wink:
Kauan eläköön suomalainen kuorma-auto!

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Roki »

Kyllä sen 13-litraisen koneen luulis moneen tarpeeseen riittävän, kun ei nuo FMX-Volvotkaan sen isompaa tarvia. Sitä taas sitten en tiedä onko Sisu miten kilpailukykyinen muuten esim. kaivosautoissa. Suurimpiin yhdistelmiin ei taida yhdelläkään valmistajalla olla mäkisiin maisemiin riittävää konetta, mutta kyllä pelkkää nuppia vie jo pienemmälläkin.

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tänään Sisu julkisti 1100hv 5000Nm hybridiversion. Koska mikään muu vaihteisto ei kestä moista voimaa, hybridin saa vain Fullerilla.
http://www.koneporssi.com/uutiset/sisu- ... aisuuteen/

Joku tekniikkaa enemmän ymmärtävä voisi kertoa, miksi useimmissa (muttei kaikissa) hybrideissä sähkömoottori on vaihteiston etupuolella. Voisi luulla että sähkömoottori vaihteiston ja kardaanin asennettuna voimansiirtoratkaisu olisi huomattavasti helpompi toteuttaa?

juho
Viestit: 107
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 12:52 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja juho »

Wonderi kirjoitti:Tänään Sisu julkisti 1100hv 5000Nm hybridiversion. Koska mikään muu vaihteisto ei kestä moista voimaa, hybridin saa vain Fullerilla.
http://www.koneporssi.com/uutiset/sisu- ... aisuuteen/

Joku tekniikkaa enemmän ymmärtävä voisi kertoa, miksi useimmissa (muttei kaikissa) hybrideissä sähkömoottori on vaihteiston etupuolella. Voisi luulla että sähkömoottori vaihteiston ja kardaanin asennettuna voimansiirtoratkaisu olisi huomattavasti helpompi toteuttaa?
Jos ajatellaan että halutaan sähkömoottorista tietty teho, joka siis on vääntömomentin ja pyörimisnopeuden tulo, niin sähkömoottorin vääntömomentti on voimakkaasti verrannollinen halkaisijaan (jos esimerkiksi moottorin pituus pysyy samana). Ehkä tässä on haluttu pienihalkaisijainen moottori maavaran tai muun tilankäytön takia? Toisaalta tietyn kokoisen moottorin virta on verrannollinen momenttiin, jos teho tuotetaan niin sanotusti kierroksilla eikä momentilla, niin voidaan käyttää ohuempaa kaapelointia ja sähköjärjestelmä voidaan toteuttaa pienemmillä komponenteilla

Jule
Viestit: 12
Liittynyt: La Huhti 19, 2014 4:03 pm

Re: Sisun tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Jule »

Yksi syy on ainakin se että noinpäin se kondensaattori voidaan ladata auton ollessa paikallaan, kartaanissa lataus tapahtuisi vain liikkeessä.

Toinen syy on se että sieltä saadaan enemmän vääntöä kun se kerrotaan vaihteistolla. Tietysti jos vastaava väännön lisäys mitä sinne tulee suurimmalla vaihteella riittää myös pienemmissä nopeuksissa, niin silloinhan se voisi olla kyllä kartaaninkin puolella. Suoralla vaihteellahan sen sähkömoottorin pyörimisnopeus on sama riippumatta siitä onko se ennen vai jälkeen vaihteiston.

Pelkkänä polttoaineen säästäjänähän se toimisi yhtälailla myös vaihteiston jälkeenkin, kun sähköä käytettäisiin lähinnä maantienopeuksissa mäennousuun yms.

Yksi mahdollinen ratkaisuhan olisi laittaa sähkömoottori etunapoihin, jolloin auton saisi myös etupyöriin vedon.

Vastaa Viestiin