Tapahtuipa tänään...

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja FBW »

Näkyy olevan joka foorumilla tälläinen aihe, täällä ei taida olla? Eli kun ei näytä nuo isommat projektit edistyvän niin pistäkääs lyhyempiä päivityksiä vaikka tänne. Aihe on täysin vapaa!

Minäpä sitten aloitan tälläisellä kenttäpuhelinsysteemillä, mikä ei paljoa maksanut. Samat tarvikkeet löytyvät varmasti myös Suomesta Armeijan Ylijäämäliikkeistä sellaiseen hintaan että kuka tahansa voi tehdä omansa, muistelisin että Ruotsalaisia kenttäpuhelimia ainakin saa halvalla. Ajattelin pistää toisen puhelimen hallin ulkopuolelle ja toisen toimistoon, ovikelloa kun ei ole. Systeemihän ei vaadi edes sähköä koska sähkö tehdään puhelinta veivaamalla. Puhelimen pirinäkin on kuin suoraan mustavalkoelokuvasta josta lisäpisteet. Laajennushaluinen harrastaja voi ostaa jopa kokonaisia kenttäpuhelinkeskuksia joihin voidaan kytkeä kymmeniä puhelimia. Keskuksen hoitaminen on kuitenkin melkoisen ikävää puuhaa jos kaikki puhelimet on kätketty pihapiiriin.

No, lähtökohtaisesti hommasin tälläisen kenttäpuhelinkaapelin, pituutta 800m. Se on varsinaisesti tarkoitettu selässä pidettävään kantolaitteeseen (joita myös saa halvalla) mutta ajattelin pärjätä ilman. Valmistaja Bosch. Hintaa taisi olla joku 30,- eur, vanhaa Bundeswehr varastoa:
Kuva

Tässä elämässä kaapeli ei ainakaan lopu kesken :mrgreen: :
Kuva

Itse kenttäpuhelimet maksoivat muistaakseni 8,95/kpl, sillä saa osaksi bakeliitista valmistetun puhelimen joka kestää varmasti ydinräjäytyksen. Luuri on todellakin luuri ja vie käyttäjänsä suoraan sota-aikaan. Kyseinen kenttäpuhelin tunnetaan nimellä FF54 ja sen valmistus aloitettiin vuonna 1933 mallinimikkeellä FF33. Nämä luurit on valmistettu 1958-1961 vuosina ja ne eivät juurikaan eroa alkuperäisestä mallista. Mukana seuraa vielä pieni paperinen käyttöohje ja varusteet:
Kuva

Puhelin painaa melkoisesti, heitetään että arviolta 5-6kg/kpl. No ei sitä kännykäksi ole tarkoitettukaan. Soittoäänen voimakkuuden voi valita häiritseväksi tai erittäin häiritseväksi. Tekstiviestiä on turha yrittää lähettää ja MMS:n kanssakin saattaa tulla pieniä teknisiä ongelmia. Vaan eipä maksa soittaminen sitten penniäkään:
Kuva

Kuva

Ohjeissa on kyllä yksi puute, puhelimet voi kytkeä myös ulkoiseen virtalähteeseen mutta missään ei mainita montako volttia sen pitää olla. Netistä selaamalla arvot vaihtelevat 1.5-4.5V välillä joten täytyypä perehtyä asiaan laboratoriovirtalähteen kanssa. Virtalähdettä ei kuitenkaan tarvita. Välillä näkee myynnissä myös puhelinpiuhaan tulevaa sulakerasiaa jolla varmasti on myös tarkoituksensa ainakin ukonilmalla:
Kuva

Elämäni ensimmäinen "puhelinjärjestelmä" toimintavalmiina, olipas monimutkainen - riittää kun kytkee puhelinpiuhan kumpaankin puhelimeen ja se on siinä:
Kuva

Tästä kun pyörittää niin päämajassa lentää kahvit seinille:
Kuva

Tästä sitten opettelemaan kansainvälistä radiokieltä, ei voi välttyä ajatukselta Vietnamin Sota elokuvista ja kohtauksissa joissa amerikkalaiset tilaavat pommitusta Vietkongia vastaan:
Kuva

Kenttäpuhelimet voi kytkeä myös osaksi radioliikennettä oikeilla palikoilla. Aihe jatkuu kun sopivat kaapelit löytyvät...
Kuva

Foxtrot, Bravo, Whisky... Päämaja täällä FBW, pistetään se Whisky sitten tuplana!

Lisää tietoa aiheesta:
http://de.wikipedia.org/wiki/Feldtelefon" onclick="window.open(this.href);return false;
http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... uselang=de" onclick="window.open(this.href);return false; (Kuvia)
http://www.fk-mainz.de/staticpages/inde ... eldtelefon" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
K-44SP
Viestit: 460
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Kuva

Hieman dataa kaapelista joka on ns. rynnäkkökaapeli :)

Johtimien läpimitta 2x0,56mm, paino 2,5kg/km, silmukkaresistanssi 263 ohm/km, vetolujuus 45kg, pisin käyttökelpoinen yhteys 10km ja vaimennus (800Hz) 1,4 dB/km.

Kuva

Ulkonäöltään puhelin muistuttaa aika paljon suomalaista PUTE kenttäpuhelinta jossa on virtalähteenä 2kpl 1,5V pareja (SP1) paristokotelossa.

Avatar
sisua45
Viestit: 3023
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

No jospa minäkin kirjoitan jotain joutavaa tänne...

Tänään oli niin hieno aurinkoinen päivä, että lähdettiin pienemmän pojan kanssa ulkoilemaan. Isompi poika lähti kaverillensa, joten oltiin pienemmän kanssa kaksistaan. Suuntasimme Sisu-verstalle, jonka pihaan aurinko paistaa koko päivä.

Kävimme eilenkin verstaalla, ja laitoin pajeron käymään. Pajerossa on täysin kuolleet akut, joten otin lisävirtaa bemarista. Paikka oli juuri ja juuri sellainen, että sinne pääsi kitkarenkailla varustetulla 1974 mallisella baijerin muskeliautolla. Ajelin hetken vanhalla perunapellolla, lumi vaan lensi karkeista Insa-renkaista. Sitten mitsu alkoi röpeltämään ja puutumaan. Sitten välähti, polttoaine loppuu..! Yritin viime tipoilla ajaa verstaan suuntaan, mutta sinne jäi, keskelle peltoa. Tankki tyhjä, ja akut loppu. Ja virran antamis bemarilla ei mitään asiaa siihen hankeen. Ääh, jääkööt sinne... :roll:

Tänään menimme sitten taas verstaalle, ja tarkoitus oli hinata sisulla pajero verstaan pihaan. On sitten mukavampi pihassa roplata sitä. Laitoin eilen sisun akut latauksen, niidenkään kunnossa ei ole kehumista.

Kuva

Poika meni odotellessaan ajamaan Uralia. Tätä ei saa kuulemma myydä pois.

Kuva

Vähän on sekin jumissa.

Kuva

Siinä sisu huilaa hangessa, johto menee akkulaturiin. On ollut samoilla sijoilla jo pitkän aikaa, kävi viimeksi joskus viime kesänä? Hyvin kuitenkin napsahti käymään.

Kuva

Sitten ajettiin vähän hankirallia, ja pääsimme pajeron viereen. Hinausvaijeri on jossain hukassa, niin vedin vinssin veijarin mitsun nokkaan. Juu, vinssillä ei saa hinata, mutta tuommoinen riisuttu pajero ei paina enää kuin 1500 kg luokkaa. Siinä vaijeria laittaessa alkoi sisu röpeltää. Mitä v*ttua..! Juoksin ohjaamoon painamaan kaasua, mutta siihen sammui. Ääh... :( Hetken jo ajattelin, että Leyland on mustasukkainen kaikesta Detroit Diesel ylistyksestä, ja päätti sammua siihen. Olen laittanut hanan polttoainetankin pohjaan, veden pois laskua varten. Kraana auki, ja tuli vain kaksi tippaa. Nyt voisi tietysti syyttää huonoa tuuria, kun taas loppui poilttoaine. Totuus on kuitenkin se, että kuski on vaan niin tyhmä ettei tajua tarkastaa tankin tilannetta. :?

Olen aina käyttänyt talvi laadun dieseliä sisussa, kesät talvet. Kilvettömällä pelillä tulee niin vähän ajoa, ja minulla on pakanallinen uskomus siitä, että talvilaatu säilyy paremmin. Nyt laitoin ekaa kertaa polttoöljyä sisun tankkiin, että saisin sen pois pellolta. Tiellä en missään vaiheessa käynyt. Täytyy hakea kannulla talvilaatua lisää, kun sitä vielä mittarista löytyy.

No niin, pölö tankkiin, ja kova siirtopumpun lutkutus käyntiin. Lutkun lutkun lutkun.... Sain viimein suodattimen, ja ruiskupumpun ilmattua. Nyt voisi koittaa sitä käyntii, vaan tuskin virta riittää akuissa? Mutta niin vain helähti leukku käyntiin laakista. Vähän aikaa kävi neljällä-viidellä pytyllä, mutta sitten tuli muutkin mukaan talkoisiin. Tämä pannu on aina ollut todella hyvä käynnistymään, ylistys siitä British Leylandille.

No niin, kakkonen silmään, ja kytkintä pystyyn. Sisu kahlaa reilun puolen metrin lumessa, ja pajero tulee kiltisti mukana. Mutta sitten kulku pysähtyy. En muistanut pientä ojaa peltojen välissä, ja nyt kaikki on yhtä tasaista lumikenttää. Yritän eteen-taakse, mutta lukot päällä kaikki ristikudos 14.00-20 nokialaiset jauhavat joutavaa. Uralin renkaat pitäisivät varmaan paremmin. On mulla ketjutkin, mutta 40kg/kpl vitjoja en viitsisi lähteä raahaamaan pellolle. Haen itsetehdyn 90mm kiintoavaimen, ja vapautan vinssin vaijerin. Ilman pajeroa perässä saan heijattua sisun irti. Sitten vaan taas mitsu kiinni, ja hanaa. Pari kertaa jään taas kiinni. Pääsen kuitenkin irti, kun laitan mitsuun käsijarrun päälle, ja vinssaan sisua taaksepäin. Aika paljon on lunta, ja se on liukasta. Naapurit katsovat pelokkaan uteliaina omista pihoistaan, kun viimein pääsen verstaan pihaan. Leukku huutaa täyttä laukkaa, laatikossa on pienen puolen kolmonen päällä, ja japanilainen vuoden 1986 maasto henkilöauto seuraa nöyrästi perässä. Huudan pojalle että pidä putkesta kiinni, nyt mennään lumikasasta läpi. Poika hymyilee kuin hangon keksi, kivaa on, eikä pelota. Aika kovat on saundit, ei taida olla äänen vaimentimessa enää paljoa tavaraa sisällä.

Kuva

Nyt on tehtävä suoritettu. Pajero on pihassa, ja sisu parkkeerattuna paikoilleen. :D Raitista ilmaa saatiin siinä samalla.

PS: Alkaakohan tuo pääkopan käyttöjärjestelmä kaatumaan vallan? Unohdin siis tarkastaa noista molemmista ajoneuvoista polttoaineen määrän. Lisäksi lämmitin eilen (perjantaina) saunan, kun luulin olevan lauantai. Havahduin vasta, kun vanhempi poika kysyi; miks mennään perjantaina saunaan? Vaimo sanoi että alan tulla vanhaksi, tiedä siitä sitten. Itse syytän talvilomaa, joka sekoitti päivien kulun.
Viimeksi muokannut sisua45, Ke Helmi 22, 2012 8:12 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tuli käytyä ajelemassa vanhoja jälkiä
Kuva

ja samalla istuskeltiin nuotiolla
Kuva

ja paisteltiin makkaraa kuten eilenkin tehtiin
Kuva

löydettiin korvamerkittyjä puita
Kuva

ja auteltiin vanhoja ja väsyneitä rikkinäisiä Brittejä
Kuva

MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Hauskaa näkyy kaikilla olheen :lol: meillä ei ole muuta ihmeellistä tänhään tehty kun ajettu Transiitilla tytön kanssa ja käythiin siivoomassa hallilla ja nyt illalla iski kuin puun takhaa aivan mieletön nuha :shock: no eikhän se lähe kun mie kuotasen tuon litran Captain rommipullon sisuksen kitusiin vuoroin lämpimänä ja kuumana :mrgreen:

Sisua45;sen poika on kyllä just ko isänsä :wink:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...

4wdman
Viestit: 301
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Onkos tossa YO:ssa 35x10,5-16 Fedima Siroccot alla?

Napapiiri
Viestit: 574
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Täällä Rukalla kahlattu mökille ja lumet puotettu katolta. :D Nyt iltaa vietellen serkkupojan luona.. hm.. Rukalle ois vajaat 5 km matkaa.. :mrgreen:

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

4wdman kirjoitti:Onkos tossa YO:ssa 35x10,5-16 Fedima Siroccot alla?
Kyllä

4wdman
Viestit: 301
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

planeettanapa kirjoitti:
4wdman kirjoitti:Onkos tossa YO:ssa 35x10,5-16 Fedima Siroccot alla?
Kyllä
Pitäsköhän lotota? :mrgreen:

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja at7 »

Minullakin ollut reilun vuoden käytössäkenttäpuhelinsysteemi, sisä/pihasauna/grilli välillä.
ruåtsin armeijan ylijäämä kaupasta niitä sain 70skr /kpl. alkuu ääni oli vähän heikko, mutta kun uusi paristot, niin jopa alkoi kuulumaan.

Nurkkiin on jäänyt myös gsm-accesspoint, johon voi liittää perinteisen lankapuhelimen. se näytti tukevan myös pulssivalintaa (valintakiekko).

Uudempiin suomen armeijan kenttäpuhelimiin sai lisävarusteena valintakiekon. sen avulla a.o. systeemin voisi kytkeä tuohon modeemin, jolloin voisi ottaa myös ulkopuheluita.

toinen ratkaisu olisi jos löytyisi jostakin pikkuinen kenttäkeskus (10--30 linjaa) -- niitä tulee joskus noiden ruotsin armeijan volvojen mukana.
silloin ulkopuheluja varten tarvisi tietysti päivystävän keskuksenhoitajan..

Avatar
FBW
Viestit: 791
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitokset K-44SP:lle teknisestä valistuksesta, hyvä huomata myös että on muitakin joita aihe kiinnostaa ja systeemejä rakennellaan strategisesti tärkeiden tilojen kuten grillin ja ulko-WC:n välille :) Onko K-44SP mahdollisesti ollut viestijoukoissa vai ammattiako liippaa?

Teillä on siellä kyllä mahtavan näköisiä kelejä, meillä on pienen alkulämmittelyn jälkeen ollut jo pitkään mahdollista tehdä T-paidalla töitä ulkona. Tosin kun ei ole vihreää niin kaikki näyttää pirun harmaalta. Tuolla myyntipuolella esittelin "hienoa" 1988 Ford F-250 4x4:sta. No otin sen nyt työn alle ja tarkoitus on saada se käyntikuntoon. Tarkemmin papereita yms. selailtuani totesin ettei sillä ole voitu ajaa vuoden 1995-1996 jälkeen! Ts. se on ollut ajossa vain 7 vuotta ennen pitkää seisontaa, mittarissa se 160tkm joka tekee siis n. 20tkm per vuosi - uskottava lukema. No, huono puoli että auto on siis seissyt sellaiset 15-16 vuotta. Rohkea rokan syö joten minäpä otan selvää mikä on auton nykykunto. Annoin jo projektille nimenkin "Mein Kampf" :mrgreen:

Yksi ongelma on se että ilmanpuhdistin on ollut seisonnan aikana pois paikaltaan. Imusarja siis päältä täysin avoin joten uskalla jättää sitä silleen. Imusarja täytyy siis irroittaa jotta voin sen riittävän hyvin sisältä puhdistaa. Samoin pari suutinta on ollut irti koko ajan ja silloin suuttimen reiästä on voinut päästä jotain moskaa sylinterin päälle. Ajatus siis siivota kaikki ensin sisäpuolelta ennen kuin konetta edes yritetään käynnistää. Samassa yhteydessä myös öljyt mäntien päälle pariksi viikkoa niin tulee mahdollisimman vähän tuhoa.

Homma piti aloittaa poistamalla ilmastointikompura, ei mikään yllätys ettei ollut enää jälkeäkään freoneista - kaikki letkun kovana/haperona ja ilmastoinnin kennon jäähdyttimen edessä omituisesti murtunut alakiinnikkeistään.

Alkulähtökohta:
Kuva

Ehkä joku osaa selventää miksi on tarvittu tuollainen kulmarauta-hässäkkä ilmastointikompuran ja tehostimen pumpun välille? En ihan ymmärrä että joku pistää rautaa koneeseen eikä hitsaa tai pulttaa kulmarautoja toisiinsa milläänlailla...:
Kuva

Ohessa näkyy kuinka ilmastoinnin kenno on murtunut alakiinnikkeistään kokonaan poikki:
Kuva

Jäähdytyskin paranee kun ilmastointi puretaan kokonaan pois:
Kuva

Minulle ei ihan äkkiä selvinnyt miten nuo kiinnikkeet ja sitten vielä keulanosa (mikä lie tekninen termi?) olivat noin revenneet. Yleensä se kertoo että autolla on "testattu" joustoja vähän liiankin kanssa. Missään ei näy iskua kolarista tms. Veikkauksia saa esittää? Repeämä on kummallakin puolella auton jäähdytintä (hitsausta tiedossa):
Kuva

Ford alkaa heti näyttämään paremmalta kun ilmastointi saa kyytiä, minusta tälläisessä autossa pitää olla minimivarustus. Jäähdyttimen ja vaihteistocoolerin väliinkin syntyi aivan mahtavasti tilaa - sen voi myöhemmin hyödyntää vaikka parille lisäflektille:
Kuva

Katsokaa millainen viritysjohto oli tehty lohkolämmitintä varten :D :
Kuva

Mielenkiintoista oli poistaa kaikki hihnat, ne olivat niin jämähtäneet ja ruostuneet paikoilleen että jouduin todella repimään ne irti hihnapyöristä. Irroituksen jälkeen ne palautuivat muotoonsa aivan kuin ne olisivat yhä moottorissa kiinni. Anyway, tästä jatketaan taas joku päivä, seuraavaksi vuorossa filtterit, dieselpumppu ja imusarja - saas nähdä mitä löytyy ja saadaanko Fordista vielä kalua!

Avatar
K-44SP
Viestit: 460
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

FBW kirjoitti:Kiitokset K-44SP:lle teknisestä valistuksesta, hyvä huomata myös että on muitakin joita aihe kiinnostaa ja systeemejä rakennellaan strategisesti tärkeiden tilojen kuten grillin ja ulko-WC:n välille :) Onko K-44SP mahdollisesti ollut viestijoukoissa vai ammattiako liippaa?
Hieman piti luntata vanhasta viestimies kirjasta ja kysymykseen vastataan molempiin kohtiin kyllä :)

kartur
Viestit: 30
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja kartur »

No eipä juuri mitään. Perämeren jäissä ja vahti kohta loppu. On ollut aika haastavaa vois sanoa. Lomille ehkä viikon päästä jos luoja ja jäät sallii. Katsellaan.

kivinen
Viestit: 717
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Oikeastaan eilen tapahtui sellasta, että hain käyttikseen uuden lambda-anturin. Suzuki antoi oikeen 5% alennuksen, jonka jälkeen se maksoi enää n.230€. Vaihdosta pyysivät 92€/tunti ja kaksi tuntia. Ajattelin maksaa itelleni saman summan vaihdosta, ompahan kerrankin liksa kohallaan. On se jännä kun saan kaivinkoneita töihin 45€/h, niin tuolla maksaa jätkä lenkkiavaimen kanssa tuplat.

Aloin vakaasti harkitsemaan siirtymistä johonkin halvempaan merkkiin, esim. mersuun.

Diesel jeans
Viestit: 131
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Tapahtuipa tänään...

Viesti Kirjoittaja Diesel jeans »

kivinen kirjoitti:Oikeastaan eilen tapahtui sellasta, että hain käyttikseen uuden lambda-anturin. Suzuki antoi oikeen 5% alennuksen, jonka jälkeen se maksoi enää n.230€. Vaihdosta pyysivät 92€/tunti ja kaksi tuntia. Ajattelin maksaa itelleni saman summan vaihdosta, ompahan kerrankin liksa kohallaan. On se jännä kun saan kaivinkoneita töihin 45€/h, niin tuolla maksaa jätkä lenkkiavaimen kanssa tuplat.

Aloin vakaasti harkitsemaan siirtymistä johonkin halvempaan merkkiin, esim. mersuun.
Kaivinkonehommassa tulee luultavasti vielä alv lisäksi. Asennusjätkän hinnassa alv on jo mielestäni mukana. Äkkiä kuulostaa kalliille ja maksajalle myöskin on sitä mutta pitää muistaa että asentajan pitää hankkia rahat sekä omaan että työnjohtajan ja varaosamiehen palkkoihin, lämmitys yms kiinteistökuluihin(eipä myöskään kaivinkoneetkaan ilmaisia ole). Myöskin nykyään kaikki tietokonekulut ja testerilisenssit maksavat maltaita. Kalliiksi on korjaustoiminta mennyt ja vehkeet vaan monimutkaistuu kokoajan. :|

Vastaa Viestiin