Harraste-Scania T142H hankittu

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kuvat pitäisi olla nyt näkyvissä.

Tässä vielä matkalta napattua videota:

http://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=N-ibb_F83hs
http://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=mgqZeAwKrnQ

Napapiiri
Viestit: 572
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Hitto. Kun toi aika vierähtää. :( Tuli pentuna tutustuttua näihin uusiin GPRT Scanioihin, kun oli täällä Rovaniemellä esittely joskus -81/82?. Näytti silloin niin makeelta teippeineen ym.! :mrgreen: Hieno parivaljakko kuvassa. :D

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1770
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja sisua »

Säiliörakenteita ja pumppua kannattaa kaupitella marjanviljeilijöille.
Nyt sesonki ohi, mutta keväällä varmasti kastelusysteemille riittää taas kysyntää.

Turvemiehetkin ovat säiliörakenteista kiinnostuneita (normaalisti), mutta tälläisen sateisen kesän aikana niitä ei kannata ärsyttää säästä tai vesiasioista puhumalla ;)

Kyllä tuosta mallikas peli tulee, joskus nähtäneen toinen Scanian V8 kyseisen auton kyydissä Harkovin muodossa?

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

Siirsimpä Scanian pois tallin nurkalta talvea odottamaan. Kyllä se "ihan vähän" pölläyttää kun pistetään pakkosyötöllä käyntiin. Voisi olla ehkä hyvä aikaistaa ajoitusta, sillä yleensä ovat herkempiä lähtemään.

http://www.youtube.com/watch?v=EC9l07qR ... ature=plcp

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ei ole Scaniaa unohdettu, omistaja vain on loivaliikkeinen. Säiliö on kuitenkin jo kaupattu maailmalle ja onnistuin löytämään 16T multiliftin vaijerilaitteet, vm 81. Scania liikuskelee nyt siis pelkkänä alustana.

Ne ovat nyt Mersun päällä, mutta mitat täsmäävät. Ostin ne kaikkine lisälaitteineen, eli asennusta vaille. Kippisylinterit on tässä mallissa ulkopuolella. Apurunko täytyneet tehdä, vaikka mersussa ei sitä olekaan. Ajatus on myös asentaa jossain vaiheessa vaihtolavaan nosturi, eli sille pitäisi osata tehdä varaukset rungon ja hydrauliikan suhteen.

Perähän on myös hommattuna ja Scanian alkuperäinen lähes uusi 5" pystyputki.

Seisonta-aikana öljyt olivat muuttuneet kauniin kerman värisiksi. Huolestuin siitä ensin aikalailla, mutta pientä toivoa on, että kyseessä olisi vesipumppuvuoto. On kuulema yleisempi vaiva pumpun juorureiästä huolimatta vuotaa nestettä sieltä öljyn sekaan.

Scania ei vielä ole päässyt talliin. Ostin nimittäin väyrysmersun ja senhän arvasi mihin se vehe ensimmäisenä hyökkäsi. Pitää yrittää saada se pois tallista, mutta jos yhtään automallia tunnen, niin siinä sitä onkin haastetta. :lol: Mersun jälkeen olisi kuitenkin ajatus yrittää päästä laittelemaan Scaniaa nippuun. Keväällä pääsisi sitten hiekkapuhallus ja maalihommiin ja lopullisen niputuksen kimppuun.

Avatar
Kontio
Viestit: 673
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Velu kirjoitti:Ei ole Scaniaa unohdettu, omistaja vain on loivaliikkeinen. Säiliö on kuitenkin jo kaupattu maailmalle ja onnistuin löytämään 16T multiliftin vaijerilaitteet, vm 81. Scania liikuskelee nyt siis pelkkänä alustana.
Eihän vain ole käynyt mielessä, että miksi pi..ru piti mennä myymään ne 16T laitteet siitä traktorikärrystä sisun päälle... :mrgreen: :lol:

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

No kävi, mutta maailma muuttuu. On itse asiassa lähes identtiset kuin mitkä sinulle myin, erona oikeastaan vain se, että tässä on ohjainrullat kierrejousien tilalla. ...Ja hinta, nämä oli 200€ kalliimmat kuin sinulta perin, eli ihan edulliset. :lol:

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

Päälirakenne on vielä matkalla, mutta myyjän kanssa on kyllä sovittukin ettei turhaan hätäile. En ehtisi niitä heti laittaa kuitenkaan paikalleen.

Mietin vain tuota tulevaa kokonaisuutta. Tarkoitus on laittaa 14tnm luokkaa oleva nosturi vaihtolavaan. Riittääköhän siihen jos laittaa mekaaniset lavalukot rungon etupäähän pitämään vaihtolavasta kiinni. Minusta ei riitä. Jotakin lisäkiinnitystä tuntuisi rungossa varmaan tarvittavan. Nosturi kun on vedetty päälle, niin sen voisi sitten vetää vielä runkoon kiinni vaikka kiilatapeilla. Letkut jos vetää lavan kautta niin nosturi toimisi vaikka lava olisi kentällä. Pikaliittimet siis perään.

Nämä on nyt vain mietteitä. Ei ole automiehen kokemusta, mutta tavoite olisi tehdä mahdollisimman monipuolinen harrastekone. Haaveet olisi hiekan ajoon, koneen kuljetukseen ja nostoihin. Tiedä vaikka joskus korttia parantaisin, niim sitten olisi kärry tai lavettihommat, mutta niistä ei vielä tässä erässä kannata miettiä. Museokilpiin onmyös tavoite, ajopäivät riittävät minun ajoihin.

Sitten on vielä houkuttaneet ne tuplaputket. Ilmanotto vain oikealla puolen pistää honttiin. Ilmanotto näkyy muokatun tuplaputkisissa yksilöissä. Ylös putki kuitenkin tulee, määrä vielä harkinnassa.

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

https://picasaweb.google.com/lh/sredir? ... feat=email

Vaihtolavavehkeet pihassa. Ventilit ja pumppu tuli mukana. Hieman oli keli haasteellinen, mutta onneksi kaverilla oli asianmukainen vetokalusto.

Kokeilin elvyttää scaniaakin. Ensimmäinen yritys päättyi siihen, etttä jumiutunutta kytkintä startilla epäonnistuneesti irrotellessa jäi pykälä silmään. Toisella yrityksella sitten kasinuhvista ilmaa ja kaivurilla veväviä ilmaan. Näin vaihde lähti vapaalle. Pillarilla hinaus tielle, jonne matkalla jäätynyt vetävän jarru irtosi. Lämmityskäytön jälkeen uusi yritys tiellä, jolloin scania lähti vaihdepäällä käymään, vielä hieman jarrua ja kytkin pohjaan ja jo irtosi.

Neljän kuukauden seisonta riitti jumittamaan kytkimen. Minä sitten jumitin muun. Kylläpä osaa mennä kuorma-auto pänniin jos pykälä jää päälle ja ilmanpaine laskee. Kalusto on nyt tallin luona. Näin se hiljaa etenee.

Lienee scania purkaminen, perävälitys, vesipumpun vaihto, ensimmäisiä tallihommia.

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Mutta on se hyvä kun sulta löytyy raskasta kalustoa auttamaan Scaniaakin "hädän" hetkellä, vähän joka lähtöön 8)

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

Joskus tuli tuollainen mieleen kun upotin kaivurin pakkasella murakkoon. Eipä ollut silloin mitään, millä niin raskasta kiskoa. Kasipillarille ei vielä ole mitään pelastuskonetta. Se voi jäädä kuutosella nykäsemättä.

Melkoisesti se scania pisti hanttiin. Ei tuo mikään kevyt ole edes ilman päälirakennetta. Eikä kevyt ole tuo päälirakennekaan.

Kun catin pyöräkone olisi jo ajossa, niin olisipa mukava siirrellä vähän painavampiakin rautoja. Katotaan mihin tahtiin ne rahkeet riittää.

Mikähän se on kun on niin lystiä hommaa kevätpuuolen ensimmäisinä lauhoina päivinä herätellä syksyllä parkkiin ajettua kalustoa.

Tulipa mieleen, että mistä nipasta scaniaan oikeasti syötetään ilmaa, kun täytetään säiliöt? Käsijarrulle on oma venttiili hytissä. Akkujen luona oli venttiili (nelipiiri?) Siihen tuli parikin paksua nailonputkea. Sen vieressä oli myös kierteellä olevia isoja nippoja pari joissa oli kierrettäväy korkit. Ilmantäyttöön pitää kyllä se letku tehdä, saa ainakin tallissa täyttää ilmasäiliöt etukäteen. Voihan sitä joutua joskus vaikka vetämällä käynnistämään.

Konemäki
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania 141 & 142

Viesti Kirjoittaja Konemäki »

Velu kirjoitti:Onko muuten tämän ikäisissä jo ollut käytössä ilmapenkkiä aikanaan? Sellainen olisi mukava, mutta sitä ei tietenkään voi museovehkeessä olla.
Tuollainen ilmapenkki löytyy kolhoosin 81 vuotisesta T82:sta. Mulla ei ole tietoa siitä missä vaiheessa on autoon laitettu, mutta ei tuo aivan tältä päivältäkään ole. Melkein kyllä sanoisin, että kunnossa oleva mekaanin on tuota mukavampi käytössä.
Kuva
Auto on entinen kouluauto, johon olisi tarkoitus laittaa vaihtolavalaitteet päälle ja sen jälkeen entisöidä.
http://picasaweb.google.com/11733213650 ... sKB1-WbiQE#

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

On kyllä siistikuntoinen. Tuossa kunnossa ei yleensä säily. Ei varmaan ole paljon kilometrejäkään.

Konemäki
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Konemäki »

On sillä keritty jo reilut 400tkm mittariin rullaamaan. Kuvassa näyttää siistiltä, mutta vaatii uutta peltiä vähän sinne sun tänne. Erityisesti tuulilasin ympärys ja ovet on rapeita.

Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Harraste-Scania T142H hankittu

Viesti Kirjoittaja Velu »

Pientä suunnittelua olen tässä päälirakenteen suhteen tehnyt ja päälirakenneohjeita lueskellut. Tarkoitus siis laittaa 16T vaijerilaitteet autoon ja 8-14Tm nosturi kiinni lavaan.

-Ohjeissa käsketään käyttämään avonaista profiilia ja boksaamaan se takapäästä. RHS-tuntuisi vain niin paljon helpommalta. Olisiko sen käyttö mahdollista tai viisasta? RHS 100x50x?
-T-mallin kippaava auto kun tulee, niin takapäähän apurunkoa pitänee se X-tehdä.
-korkeutta voisi apurungolla olla 90-100mm, ilman että se nostaa päälirakennetta. Sen verran on housukipin sylinterien rungon korkeus, meinasin että se katkaisee apurungon ja runko on hitsataan siihen kiinni. Näin korkeus ei nousisi. Apurunko voi jatkua siitä eteen asti.
-Runko levenee etupäästä, olisiko käypänen tapa saada apurunko seuraamaan runkoa, tehdä jiiriliitos hitsaamalla? Runkopalkkien taivutus on vähän vaikean kuuloista.

Laiskana miehenä ajattelin tehdä kiinnikelapuista cad-kuvat ja leikkuuttaa ne S=12 plasmalla. Kipin saranan isot laputkin rungon kylkeen saan siten valmiina. Ohjeen mukaan tulisi takapäähän kiinnitys lapuilla. Etupäähän pitäisi laittaa liikkumisen sallivat kaksiosaiset kiinnikkeet. Ne se taitaa ostattaa Scanialta.

Vielähän tässä ei ryskävaihe ala, tarvikkeet ja suunnitelmat ajattelin kuitenkin laittaa kuntoon. Päälirakenne savotta taitaa olla ulkohomma eli kesähomma.

Vastaa Viestiin