Ekat E-sarjalaiset Sisut

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Ku9S
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja Ku9S »

Tuli mieleen että montakohan E-serjalaista Sisua kerettiin valmistaa Karjaan omalla hytillä ennen siirtymistä Renaultin tekemään hyttiin? Ja onko/oliko armeijalla käytössään E-sarjalaisia ko. omalla hytillä?
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Hiukan runsaan vuoden tuotanto n.500kpl on mun veikkaus jos jollain tarkempi tieto niin olis kiva kuulla.Olihan/onhan noita pv.llä kuvia löytyy mäkipirtin kirjoista.
mobiili01
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja mobiili01 »

Tuli tässä vasta hankittua juuri tällainen "kotieemeli". Ensimmäinen Sisu minulla. Ja täytyy sanoa, että oli kyllä minun tähänastisista autoistani paras ajaa nuppina, vaikka on telivetoinen lavettiveturi. Samalla jämäkkä ja pehmeä. Takapää on tosin ilmalla, mikä varmaan auttaa asiaa. Ei oo paha ajaa lavetinkaan kanssa. Jos nyt jotain kritiikkiä antais, niin ohjaus vois olla vähän kevyemmäksi tehostettu ja sais keskittää vähän terävämmin.
Aluksi se näytti aika rumalta, mutta ei oikeastaan näytä enään. Johtuneeko sitten siitä, että on oma. Tiedä häntä. Ei se nyt kuitenkaan mun mielestä ulkonäöllisesti kestä vertailua linssilamppusten Relluhyttisten kanssa. Ne onkin nokattomien ehdotonta aatelia, mitä ulkonäköön tulee.
Ruostetta on vähän siellä sun täällä. Toivottavasti uudemmissä Sisuissa on parempi vastustuskyky ruostepeikkoa vastaan.

Ovenaukaisutangosta on joku muoviklipsi murtunu. Kuskin ovi pitää aukaista ulkoa. Liekköhän nuita enään myydään Veholla?`

Vänkärin ikkuna liikahtaa vain vähän kerrallaan. Taitaa rele juonitella.

Puolittaja ei pelaa kuin kylmänä. Vaihteisto on synkronoitu (Fuller)Eaton. Tietäisköhän joku, mihin kannattais ekaks kangella kolauttaa?

Niin, ja jos jollain ois ylimääräinen tai tietäis, mistä sais sellaisen original-lisävaruste puuratin, niin voisin ostaa. (Ehjä kumirattikin kiinnostaa).
Avatar
sutii
Viestit: 419
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja sutii »

Kannattaa öljytä hyvin hytti. Kaikki kotelot ym. Koska ruoste tykkää muhia tuossa hytissä. Mutta muuten pidän siitä. Tilaa on ja paljon mukavia ratkasuja. Tota kuolasin itelleni aikoja sitten.
http://sutii.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalus ... su+E11.JPG
Ku9S
Viestit: 81
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja Ku9S »

mobiili01 kirjoitti:Tuli tässä vasta hankittua juuri tällainen "kotieemeli". Ensimmäinen Sisu minulla. Ja täytyy sanoa, että oli kyllä minun tähänastisista autoistani paras ajaa nuppina, vaikka on telivetoinen lavettiveturi. Samalla jämäkkä ja pehmeä. Takapää on tosin ilmalla, mikä varmaan auttaa asiaa. Ei oo paha ajaa lavetinkaan kanssa. Jos nyt jotain kritiikkiä antais, niin ohjaus vois olla vähän kevyemmäksi tehostettu ja sais keskittää vähän terävämmin.
Aluksi se näytti aika rumalta, mutta ei oikeastaan näytä enään. Johtuneeko sitten siitä, että on oma. Tiedä häntä. Ei se nyt kuitenkaan mun mielestä ulkonäöllisesti kestä vertailua linssilamppusten Relluhyttisten kanssa. Ne onkin nokattomien ehdotonta aatelia, mitä ulkonäköön tulee.
Ruostetta on vähän siellä sun täällä. Toivottavasti uudemmissä Sisuissa on parempi vastustuskyky ruostepeikkoa vastaan.

Ovenaukaisutangosta on joku muoviklipsi murtunu. Kuskin ovi pitää aukaista ulkoa. Liekköhän nuita enään myydään Veholla?`

Vänkärin ikkuna liikahtaa vain vähän kerrallaan. Taitaa rele juonitella.

Puolittaja ei pelaa kuin kylmänä. Vaihteisto on synkronoitu (Fuller)Eaton. Tietäisköhän joku, mihin kannattais ekaks kangella kolauttaa?

Niin, ja jos jollain ois ylimääräinen tai tietäis, mistä sais sellaisen original-lisävaruste puuratin, niin voisin ostaa. (Ehjä kumirattikin kiinnostaa).
Onko kyseeessä tämä auto?
Liitteet
retva4.jpg
retva4.jpg (37.1 KiB) Katsottu 9659 kertaa
mobiili01
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja mobiili01 »

Onko kyseeessä tämä auto?[/quote]


On.

Kerropa auton historiaa, jos tunnet. Ohjekirjaan on raapustettu Kuljetusneliö ensimmäiseksi omistajaksi. Kuulemani mukaan se ois ollu muutaman vuoden ajamatta jostain syystä. Mittarissa on vaan reilu 400 tkm. Pitäs olla eka kierroksella. Tiedä sitten?
Avatar
JusSisu
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja JusSisu »

mobiili01 kirjoitti:Onko kyseeessä tämä auto?


On.

Kerropa auton historiaa, jos tunnet. Ohjekirjaan on raapustettu Kuljetusneliö ensimmäiseksi omistajaksi. Kuulemani mukaan se ois ollu muutaman vuoden ajamatta jostain syystä. Mittarissa on vaan reilu 400 tkm. Pitäs olla eka kierroksella. Tiedä sitten?
Pitänee varmasti paikkansa, Retvan vehkeethän on seisseet kaikki jo pitkään, siis joitakin vuosia, osa paljon pidempäänkin. Tämän vuoden aikanahan niitä hallin aarteita alettiin myymään...
Sisu E14 530 8x2 '99
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja c-290 »

mobiili01 kirjoitti:Tuli tässä vasta hankittua juuri tällainen "kotieemeli". Ensimmäinen Sisu minulla. Ja täytyy sanoa, että oli kyllä minun tähänastisista autoistani paras ajaa nuppina, vaikka on telivetoinen lavettiveturi. Samalla jämäkkä ja pehmeä. Takapää on tosin ilmalla, mikä varmaan auttaa asiaa. Ei oo paha ajaa lavetinkaan kanssa. Jos nyt jotain kritiikkiä antais, niin ohjaus vois olla vähän kevyemmäksi tehostettu ja sais keskittää vähän terävämmin.
Aluksi se näytti aika rumalta, mutta ei oikeastaan näytä enään. Johtuneeko sitten siitä, että on oma. Tiedä häntä. Ei se nyt kuitenkaan mun mielestä ulkonäöllisesti kestä vertailua linssilamppusten Relluhyttisten kanssa. Ne onkin nokattomien ehdotonta aatelia, mitä ulkonäköön tulee.
Ruostetta on vähän siellä sun täällä. Toivottavasti uudemmissä Sisuissa on parempi vastustuskyky ruostepeikkoa vastaan.

Ovenaukaisutangosta on joku muoviklipsi murtunu. Kuskin ovi pitää aukaista ulkoa. Liekköhän nuita enään myydään Veholla?`

Vänkärin ikkuna liikahtaa vain vähän kerrallaan. Taitaa rele juonitella.

Puolittaja ei pelaa kuin kylmänä. Vaihteisto on synkronoitu (Fuller)Eaton. Tietäisköhän joku, mihin kannattais ekaks kangella kolauttaa?

Niin, ja jos jollain ois ylimääräinen tai tietäis, mistä sais sellaisen original-lisävaruste puuratin, niin voisin ostaa. (Ehjä kumirattikin kiinnostaa).
Osia kannattaa kysellä V.Kangasahon purkamolta tämä mökki on hiukan ongelmallinen sitä kun tehtiin niin vähän ei tahdo osia enää olla ellei ole "luovuttaja"yksilöä saatavilla.Tekstissä luki "ilmajousitteinen teliveto" siis onko siinä tosiaan sellainen Sisu ei tietääkseni tuollaisia ole tehny,mutta jos siinä sellanen on niin voisko siittä saada valokuvan tänne palstalle niin sais hämmästellä :shock: Onko se napaperin :?:
mobiili01
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja mobiili01 »

Siinä on todellakin Sisun ilmajousitettu teliveto napaperin. Harmi sinänsä, kun Sisu ei myönnä niille kuin 13 tn akselipainot alennetulla noeudella. Pistän kuvan myöhemmin...
mobiili01
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja mobiili01 »

sutii kirjoitti:Kannattaa öljytä hyvin hytti. Kaikki kotelot ym. Koska ruoste tykkää muhia tuossa hytissä. Mutta muuten pidän siitä. Tilaa on ja paljon mukavia ratkasuja. Tota kuolasin itelleni aikoja sitten.
http://sutii.kuvat.fi/kuvat/Raskaskalus ... su+E11.JPG
Näinpä ajattelin ensitöikseni tehdäkin. Ja nimenomaan öljytä. Käytettyä henkilöautoakaan ei saisi koskaan massata. Pitää kiertää tuo katon saumakin vaseliinipensselin kanssa, kun näyttää, että Sisusta on tulossa kovaa vauhtia avoauto. Sama meininki näyttää olevan tuossa Haaviston entisessäkin.
mobiili01
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja mobiili01 »

Tässäpä pari kuvaa ilmajousituksesta. Liekkö tuo samanlainen kuin rahtiautoissa, mutta hyvin toimii. Tasonsäätövarsi tosin ruostu heti irti. Rupes kardaani tärrään, kun perä kulki lähempänä kamaraa.
Liitteet
ilmajousi.jpg
tukijousi.jpg
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Kovin saman näköinen jousitusratkaisu kuin 4x2 ilmajousisessakin, laitettu toinenkin vaan.

Hytin hyvä puoli on että vesikourulistan yläpuolelta se ei ainakaan ruostu. :lol:

Varaosien saamista helpottaa lukuisat loppupään S-hyteistä lainatut osat. Ja suuri osa muistakin osista on lainattu toisen merkkisistä autoista tai ihan yleismallin osia. Peltiosat tietysti ei sovi ja se alkuperäismallin komea ja käteen istuva rattikin saattaa olla vaikea löytää, ne alkoi murenemaan aika nuorena.
mobiili01
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja mobiili01 »

"Hytin hyvä puoli on että vesikourulistan yläpuolelta se ei ainakaan ruostu. :lol:"

Joo, sieltä ei, mutta heti sen alta.
Vanaja68
Viestit: 40
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja Vanaja68 »

Jonkin verran olen ajanut -97 mallisella E14:lla ja hyvin tuntuu tosiaan maalit lähtevän, varsinkin runko ja akselistot karistivat aika varhain maalit pois suurina lastuina. Ko.auto oli ajossa 1997-2012, nyt ollut pois ajosta n.puolivuotta. Kyseisessä autossa on normaali lehtijousitus ja napaperät. Mukavasti menee röykyissäkin, mutta ohjaamon viimeistely puuttuu kokonaan, aivan järkyttävät toleranssit joka puolella, ovissa, kojetaulun osissa, maskissa jne... Luulisi, että pieni tehdas olisi edes yrittänyt. Toisaalta Sisut on tilaajiensa näköisiä, TVH-autoissa hytin pohjallakin massalla jopa peitetty paikkoja, kun pellit ei kohdanneet toisiaan, niitä kun ei kukaan perään valitellut.
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ekat E-sarjalaiset Sisut

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Siitä hytistähän on sanottu että ihan hyvä kunhan on aina kourallinen peltiruuveja mukana että voi laittaa pudonneiden tilalle uusia. :D Mä tykkäsin tehdä töitä siinä hytissä, ikinä ei ole ennen eikä jälkeen yhtä talvilämmintä autoa ollut käsissä.
Vastaa Viestiin