Sisu-malleja Wikipediassa

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Roki »

Gwafton kirjoitti:Ja eikös alla olevan linkin takana oleva auto ole SA-240?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:H67.jpg
Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.

Avatar
SisuSL170
Viestit: 141
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:26 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja SisuSL170 »

Gwafton kirjoitti:No niin, tein artikkelin nyt myös KB-45:stä. Löytyykö virheitä tai jäikö puuttumaan jotain olennaista?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_KB-45
Tekstin kohta ... cabin contains seats for the driver and three passengers.. eikös two passengers.

4wdman
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 5:03 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Siinä TM:n artikkelissa pisti silmään just toi 4:n henkilön hytti, en tiedä oliko jutussa kyseisessä kohdassa painovirhe vai oliko ekat autot 4 paikkasia.

Avatar
SisuSL170
Viestit: 141
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:26 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja SisuSL170 »

Jospa se neljäs roikkuu siinä tähystys luukussa :D

Avatar
sisua45
Viestit: 2959
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Siinä saa jo sylissä istua, jos proton kopissa neljä matkustaa. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?

Tuosta istumapaikkojen määrästä KB-45:ssä, tuskin niitä tosiaan nyt neljä oli. Onko KB-45:stä säilynyt mitään muuta teknistä dokumenttia jossa olisi uskottavampi tieto ja jonka joku voisi lähettää sähköpostitse? Korjaisin asian mielelläni lähteen kera, vaihtoehtoisesti poistan koko maininnan.

Kyselin edellä myös lisätietoa S-sarjalaisten mallinimistä ja kilpa-Sisun tyypistä - tietääkö kukaan vastausta?

Avatar
SisuSL170
Viestit: 141
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:26 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja SisuSL170 »

Kilpurisisu perustui SR:ään....

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Defence »

Gwafton kirjoitti:
Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?

Tuosta istumapaikkojen määrästä KB-45:ssä, tuskin niitä tosiaan nyt neljä oli. Onko KB-45:stä säilynyt mitään muuta teknistä dokumenttia jossa olisi uskottavampi tieto ja jonka joku voisi lähettää sähköpostitse? Korjaisin asian mielelläni lähteen kera, vaihtoehtoisesti poistan koko maininnan.

Kyselin edellä myös lisätietoa S-sarjalaisten mallinimistä ja kilpa-Sisun tyypistä - tietääkö kukaan vastausta?
Siviili-Raseissa moottoreina oli Cummins LTA10-290 kun SA-versioissa käytettiin LTA10-330T:tä.

Tuo väliviiva mallimerkinnästä jäi pois käytöstä S-sarjan esittelyn yhteydessä siviilituotteista mutta Defence-ajoneuvoissa se säilyi ja on käytössä edelleen mm. Puolustusvoimien AMV:ssa (Patria XA-360).

Kilpa-Sisun alkuinkarnaatiosta käytettiin Sisu-markkinoinnissa mallimerkintää SR500 ja se myös luki tyyppilaatassa ikkunan alla hetken aikaa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Poistin nyt KB-45-artikkelista epäuskottavan väitteen henkilöluvusta. Löytyykö keneltäkään lähdettä jossa kerrotaan KB-112/117-mallien mitoista ja kuormista? Niistä kirjoittamastani artikkelista nämä tiedot puuttuvat. Täydentäisin ne mielelläni ja sen jälkeen kirjoittaisin saman artikkelin saksankieliseen Wikipediaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_KB-112

En ole saanut kokonaiskuvaa noista Sisun mallimerkinnöistä. S-sarja on ainoa suhteellisen selvä, eli kirjaintunnus kertoo kopista ja numero moottoritehosta ja malliversiosta. Mutta sitä vanhemmat ja uudemmat ovat minulle epäselviä.

Mistä KB-45 / A-45 tulevat, entä KB-112? Voisiko KB tarkoittaa bulldogia? Entäs A sitten, armeijaako? Ja mistä numerokoodit tulevat? Kilowatteja ne eivät ole.

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Gwafton kirjoitti:
En ole saanut kokonaiskuvaa noista Sisun mallimerkinnöistä. S-sarja on ainoa suhteellisen selvä, eli kirjaintunnus kertoo kopista ja numero moottoritehosta ja malliversiosta. Mutta sitä vanhemmat ja uudemmat ovat minulle epäselviä.

Mistä KB-45 / A-45 tulevat, entä KB-112? Voisiko KB tarkoittaa bulldogia? Entäs A sitten, armeijaako? Ja mistä numerokoodit tulevat? Kilowatteja ne eivät ole.
Vanhoissa K sarjalaisissa KB = kuorma-auto, bulldog ja numerot 45 ja 112 ovat autojen mallin järjestysnumeroita eli pienempinumeroiset ovat aikaisemmin suunniteltuja ja suurempinumeroiset sarjan loppupäästä.

KB-112 Sisusta oli juttua täällä jo aikaisemminkin:http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=11&t=2229

Täältä taasen selviää aika hyvin loput mallimerkinnät vanhemmista ja tekniset tiedot:http://www.sisua.net/gallery3/index.php ... annaus/sv1

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Elo 16, 2011 6:09 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Roki »

Gwafton kirjoitti:
Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?
Koneen laadusta tulikin jo oikea tieto aiemmin. Valmetista saivat irti 180kW prototyyppiyksilöön joka sai mallimerkinnäkseen luonnollisesti SA-180. Se vaan ei riittänyt.

Avatar
sisua45
Viestit: 2959
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Roki kirjoitti:
Gwafton kirjoitti:
Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?
Koneen laadusta tulikin jo oikea tieto aiemmin. Valmetista saivat irti 180kW prototyyppiyksilöön joka sai mallimerkinnäkseen luonnollisesti SA-180. Se vaan ei riittänyt.
2000-luvulla Pasin (Sisu/Patria XA-203) moottori (Valmet/Sisu Diesel 612 DWBIC) tuotti 202 kW.

Prototyyppi-Rasin 180 kW kone oli muuten 611. Periaatteessa sama kone kuin ekoissa paseissa, eli mallissa XA-180. 612 koneella olivat muut mallit XA-185, 186, 188, 202, 203. Tulikohan siinä kaikki mallit lueteltuna?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

SisuSL170 kirjoitti:Kilpurisisu perustui SR:ään....
Ok, laitoin kilpa-autot SR-luokkaan:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Sisu_SR
K-44SP kirjoitti:Vanhoissa K sarjalaisissa KB = kuorma-auto, bulldog ja numerot 45 ja 112 ovat autojen mallin järjestysnumeroita eli pienempinumeroiset ovat aikaisemmin suunniteltuja ja suurempinumeroiset sarjan loppupäästä.

KB-112 Sisusta oli juttua täällä jo aikaisemminkin:http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=11&t=2229

Täältä taasen selviää aika hyvin loput mallimerkinnät vanhemmista ja tekniset tiedot:http://www.sisua.net/gallery3/index.php ... annaus/sv1
Ohoh! Linkkien takaahan löytyi oikea tiedon aarreaitta. :D Näillä saan täydennettyä KB-112-artikkelia jossain välissä. Mutta numerotunnus ei kuitenkaan tainnut olla juokseva? En usko että KB-45:n ja KB-112:n välillä esiteltiin 67 uutta Sisu-mallia.
Roki kirjoitti:Koneen laadusta tulikin jo oikea tieto aiemmin. Valmetista saivat irti 180kW prototyyppiyksilöön joka sai mallimerkinnäkseen luonnollisesti SA-180. Se vaan ei riittänyt.
Jep, tämä on tiedossa. Historia on selvitetty SA-240-artikkelissa: http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_SA-240
sisua45 kirjoitti:Prototyyppi-Rasin 180 kW kone oli muuten 611. Periaatteessa sama kone kuin ekoissa paseissa, eli mallissa XA-180. 612 koneella olivat muut mallit XA-185, 186, 188, 202, 203. Tulikohan siinä kaikki mallit lueteltuna?
Vielä on XA-181 eli "Crotale-Pasi" ja myös 182 jotka kuitenkaan eivät ole tehdastekoisia vaan jälkeen päin päivitettyjä XA-180-malleja.

Viron puolustusvoimille on mennyt vanhoja XA-180-malleja joita he ovat käyttäneet myös Afganistanissa. Alhaalla olevan linkin takaa löytyvässä kuvassa on Viron puolustusvoimien Pasi joka on kuvauksen mukaan XA-186, joita myytiin uutena Norjan Telemark-joukoille. Mutta siinä on potkurit perässä ja siksi epäilyttää - oliko XA-186 vielä uintikykyinen?

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sisupasi186.jpg

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Gwafton kirjoitti: Ohoh! Linkkien takaahan löytyi oikea tiedon aarreaitta. :D Näillä saan täydennettyä KB-112-artikkelia jossain välissä. Mutta numerotunnus ei kuitenkaan tainnut olla juokseva? En usko että KB-45:n ja KB-112:n välillä esiteltiin 67 uutta Sisu-mallia.
Ei ollut noin orjallisesti juokseva, mutta aikajanaan voi melko hyvin autot laittaa. Vuonna 1961 tuli satasarja ensin buldog malleihin ja vuoden 1962 lopulla esiteltiin uusi satasarja myös nokallisissa, jossa autojen numeroinnin eteen lisättiin ykkönen, joka "lisää" malleja kerralla. Numeroinneista ei esim. moottorin kokoa pysty päättelemään ja vetotapa on myös hakusessa.

J_J
Viestit: 32
Liittynyt: Su Huhti 11, 2010 7:06 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja J_J »

Defence kirjoitti:Kilpa-Sisun alkuinkarnaatiosta käytettiin Sisu-markkinoinnissa mallimerkintää SR500 ja se myös luki tyyppilaatassa ikkunan alla hetken aikaa.
Muistankohan aivan pieleen, että se ihan ensimmäinen kilpa-Sisu olisi tehty jollekin käytetylle siviiliajossa olleelle alustalle? Muistan myös, että noihin aikoihin (oliko sitten 80-luvun loppupuolta) olisi ollut Sisu-Viestissä ja ehkä myös TM:ssä tai Tuulilasissa juttua rata-Sisusta. Ei keneltäkään mahdollisesti löytyisi tuon aikaisia lehtiä?

Vastaa Viestiin