Sisu-malleja Wikipediassa

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Eipä tuossa BTK ja BTR perässä niin hirveästi tainnut olla eroja ainoastaan BTR oli eurojaolla vanteidensa puolesta

Ei hirveästi ollut eroja , tuosta BTK perästä oma tietokirjallisuuteni tietää kertoa vain sen että oli 2-nopuksinen ainakin R/M sarjalaisissa kun taas BTR perä oli joko 1 tai 2 nopeuksisena . BTR perän navat muuttui eurojakoiseksi vasta 73 eli toista vuotta ennätettiin valmistaa sitäkin sisun omalla pulttijaolla.Sinänsä ihan hyvä että noista komponenttien valmistajan merkinnöistä on mainintaa jos niitä on mahdollista jostain löytää ja joka tietysti auttaa varsinkin vanhemman 50-60 luvun kaluston entisöimisessä mutta sisulla ei varsinaisesti 70 luvun kalustoon ollut noita laitetunnuksia muihin kompenetteihin kuin moottorit, vaihteistot/jakovaihteistot,akselistot sekä ohjausvaihteet.Esim jarru osiin liinat, satulat ,räikät ei löydy ainakaan sisun omia tunnuksia joten uskoisin että ovat n.s standarteja eli samoja kuin scanioissa sekä volvoissa.Täytyy muistaa että esim moottorien Leyland/Rolls-Royce osia etsiessä vaikkapa Englannista niin siellä tunnetaan nuo samat koodit mm 0.680/0.690 Leyland tai Rolls-Royce 305 eli BPT:T/ BST:T ym kannattaa unohtaa mainita kun bamlaa niiden osista "hunnien"kanssa mutta jos sieltäkin jotain uutta osaa noihin löytyy niin saa olla yhtä onnellinen kuin esim tänä vuonna isoisäksi tulevalla :wink: :wink: ja eritoten Rollsin kanssa täytyy olla tarkempi siittä minkä vuosimallin moottorista on kyse osia tilattaessa. :D
Viimeksi muokannut Jasa, La Tammi 04, 2014 9:07 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
ITS
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja ITS »

Ctr perää on 2 versiota, ns 1 sukupolven malli ja 2 versio eli ns. super CTR joka tuli silloin kun yhdistelmämassojen korotuskin, versiossa ainakin laakerointi muutettiin järeämmäksi. Tälle Super ctr:lle tehdas salli 60 tn yhdistelmäpainon.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Jolloin myös banjoa vahvistettiin .Tuo banjohan sisuissa oli noiden painonkorotusten myötä suurin ongelma ei varsinaisesti laakerointi tai ylipäätään oli koko sisun historian ajan mitä se tuota Vanajan teliä käytti koska jousipakka sijaitsi banjon yläpuolella ja jo tuon fuusion jälkeen vanajan insinöörit mainitsivat sisun heikommasta akselistorakenteen valusta että tuottaa nyt ja tulevaisuudessa ongelmia (sitä ei sisulla uskottu) jolloin rasitus oli mm teliä kuorman kanssa nostaessa suurempi kuin Vanajisssa,autoissa joissa teliä kiristettäessä teli myös nousi ilman vaurioita ruotsalais merkeistä ei kannata puhuakkaan silloin kun telin nostamisella saadaan ajoneuvo liikkeelle. En tiedä pitääkö paikaansa mutta 80- luvulla nummekin telillä varustetut Volvot olisivat olleet ainoat jotka sai ajaa kalaa pohjois norjasta noiden Nyholmien sisujen lisäksi. :shock:
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

En tiedä hirveästi noista vanhemmista Sisun akselistoista, mutta tällainen vanhojen ja uusien mallinimien muuntotaulukko minulla on.

Vanha / Uusi
BEL / FSND ja SSND - ohjaava, ei-vetävä akseli; nopea ja hidas eli kuorma-autot ja vetomestarit
DEB / FSDP ja SSDP - 8...10 tonnin vetävä etuakseli planeettavälityksellä; nopea (esim. Pasit) ja hidas (vetomestarit)
BTE ja BTM / FRDP - ei-ohjaava päimmäinen vetävä akseli planeettavälityksellä, nopea
BTH / SRDP - ei-ohjaava päimmäinen vetävä akseli planeettavälityksellä, hidas
BTTM / FRMP - ei-ohjaava läpivetävä akseli planeettavälityksellä, nopea (eli tandemin etummainen akseli)
CTR / FRDS - ei-ohjaava päimmäinen akseli, nopea
FTS / FRND - ei-ohjaava, ei-vetävä akseli (perävaunuakseli)

Sellaisen vahvistetun perän tiedän olleen valmistuksessa missä pinion on tuettu laakereilla molemmista päistään. Saattaa olla että se oli juuri joku CTR-muunnelma.
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Sain M-sarjasta kertovan artikkelin sille tasolle että kehtasin laittaa sen jo Wikipedia-artikkeliksi. Löytyy täältä.

Artikkelissa on tosin vielä parantamisen varaa, joten jos löytyy täydentävää aineistoa, niin lähetelkää. Ilmoitelkaa myös jos löytyy virheitä.

Satuin törmäämään netissä tällaiseen kummajaiseen. Kyseessä on siis pienoismalli. Sanokaa ettei sellaista ollut oikeasti valmistuksessa tai maailmankuvani menee uusiksi. :wink:
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Joo ei ole M-mallissa ollut trippeliä ensimmäiset tuli S-sarjaan n.1985.En tiedä olisko tälläisen "mummon" joku rakentanut itse" Ohjauksen rakentelussa varmaan suurimmat ongelmat.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Napapiiri kirjoitti:Kyllä se suinkin Fuller (RTO-9508LLB/9513/12513) tais olla ainut vaihtoehto 99%, pois lukien ne muutamat M-161 DST Automatic-79
Näinhän se suurinpiirtein oli,mutta ainakin Salossa oli M-162Cev allisonilla paloautona.Hiukan taas OT.Mutta R-mallissa oli ZF-ää ainakin leukun"perässä"johonkin vuoteen1974asti (saattoi olla pidempäänkin) RR ja Cummins olivat fullerilla kai alusta loppuun asti :?:
SA-1360
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Taas on Gwafton kerännyt paljon asiaa tiiviiseen pakettiin. Hienoa että joku jaksaa puurtaa tällä lailla tuodakseen Sisun merkkinä maailman tietoisuuteen. Keep up the good work sanois jenkki! :D
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

c-290 kirjoitti:Joo ei ole M-mallissa ollut trippeliä ensimmäiset tuli S-sarjaan n.1985.En tiedä olisko tälläisen "mummon" joku rakentanut itse" Ohjauksen rakentelussa varmaan suurimmat ongelmat.
Onhan noita trippeleitä tosiaan laitettu jälkiasennuksinakin ja siihen on ollut tietääkseni jo pitkän aikaa lupa soveltaa hydrostaattista ohjausta. Voi olla jonkun jälkiasennetun version mukaan tehty pienoismalli.

Sitä olen ihmetellyt, että Sisu luopui niin pian kahdesta etuakselista ja siirtyi trippeliin, kun muilla merkeillä näyttäisi olevan kahden etuakselin versioita. Mistähän syystä ne eivät Sisuissa käyneet kaupaksi? Vai onko trippeli parempi, mutta muilla merkeillä ei ole ollut sellaista tarjolla?
SA-1360 kirjoitti:Taas on Gwafton kerännyt paljon asiaa tiiviiseen pakettiin. Hienoa että joku jaksaa puurtaa tällä lailla tuodakseen Sisun merkkinä maailman tietoisuuteen. Keep up the good work sanois jenkki! :D
Kiitokset kehuista! :D Homma jatkuu käytettävissä olevan ajan ja lähteiden puitteissa ainakin keväälle. Mikään ei ole niin hyvä etteikö voisi olla parempi ja täydentelen tähän mennessä tehtyjä artikkeleja sitä mukaa kun saan lähteitä kerättyä. Tähänkin artikkeliin voisi lisätä vielä tarkempia moottoritietoja ja listaa eri mallien kantavuuksista voisi samaten jatkaa, jos jollakulla on lähettää lista Sisu-mallistosta M-sarjan tuotannon loppupuolelta.

Ja edelleen muistuttaisin että jokainen Sisu-harrastaja voi auttaa artikkelien parantamisessa lähteiden lähettämisen lisäksi myös lisäämällä käyttökelpoisia valokuvia Wikimedia Commonsiin. Se onnistuu helposti pienen harjoittelun jälkeen ja siellä on suomenkieliset ohjeet. Esimerkiksi tähän M-sarjalaisesta kertovaan artikkeliin olisi hienoa saada lisää kuvitusmateriaalia vaikkapa kipatusta hytistä ja moottorista, sisätiloista, nostotelistä ja ulkoa päin eri kulmista kuvattuna. Artikkelissa tällä hetkellä oleva ryhdikäs mutta hiukan rupinen yksilö ei välttämättä anna parasta mahdollista ensivaikutelmaa suomalaisen kuorma-autoteollisuuden oman aikansa huipputuotteesta. :wink:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Hyvää työtä jälleen!

Mun niitistä löytyy tuolta kuvia jos tarvitsee käyttää, laitoin silleensä että kuvat voi ladata ilman vesileimaa: http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/Sisu+M ... ittikoppi/ Tämäkään ei mikään huippuyksilö ole, mutta sanotaanko että täysin työtä pelkäämätön sekä työkuntoinen :)
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Auto on edustava ja päällisin puolin tarpeeksi alkuperäinen että sopii hyvin koristamaan tätä artikkelia, mutta tekijänoikeussyistä kuvan ottajan tulisi ladata kuva itse Commonsiin. Kuvaa ladatessaan pitää taata että on itse ottanut kuvan ja luopuu samalla sen tekijänoikeuksista. Tarkempi kuvaus löytyy täältä. Commonsin tarkoitus on siis tukea Wikipediaa ja muita wikiprojekteja kuvamateriaalilla. Kuten Wikipediassakin, kaikki sinne tallennettu materiaali on tekijänoikeuksista vapaata (ainoastaan lähde on mainittava). Eli kuka tahansa voi vaikkapa painattaa kirjoittamani Sisu-artikkelit kansien väliin, myydä ne ja pistää rahat taskuunsa (eri asia tietysti kuka hullu siitä maksaa kun aineisto on vapaasti saatavilla netissä :mrgreen: ).

Tekijänoikeuksista vapaita ovat ennen vuotta 1966 julkaistut (ei-taiteelliset) kuvat, mutta koska M-sarjalaisia ei tehty vielä silloin, minun pitää pyytää teitä alan harrastajia apuun. Itse kun asun alueella missä Sisuja harvemmin tulee vastaan.
Sisu-Pekka
Viestit: 21
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Sisu-Pekka »

Asiallisen paketin olet koonnut niittikopista, mutta tuosta valmistus vuosista sen verran, että minulla on vielä 1983 rekisteröity Sisu. Ja on oletettavaa, että se on valmistettu vasta -83 vuonna.
Sisu sen olla pitää!
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Pahus, nämä tuotannon hännät ovat hankalia kun niistä ei tunnu olevan selkeää tietoa missään eikä ole sellaista lähdettä mihin voisi viitatakaan.

Tuo vuoteen 1982 päättynyt valmistus on johdettu sitä kautta että Mäkipirtin kirjassa sanottiin ohjaamon (ja siis auton) säilyneen tuotannossa 13 vuotta; 1969 + 13 = 1982. Jos jossain olisi käyttökelpoinen lähde joka sanoisi autoja valmistetun vielä vuonna 1983, voisin muuttaa tiedon. Olen tehnyt usein niin että kun olen tiennyt lähteen olleen väärässä eikä parempaa lähdettä ole ollut käytössä, olen yksinkertaisesti poistanut tiedon. Mutta en mielelläni jätä valmistusaikaa avoimeksi joten olkoon 1982 - kunnes joku löytää jonkun pätevän lähteen, esim. vuoden 1983 Sisu-Viestin jossa sanotaan että vihoviimeinen M-sarjalainen rullasi ulos portilta just nyt.
nuhvi63
Viestit: 31
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja nuhvi63 »

Minäkin muistan jostain lukeneeni että M-sarjaa tehtiin vielä-83,oliko peräti niin että nimenomaan mallia M-168 eli neliakselista,mutta en mene vannomaan.
Nuffieldit universal four ja 4/60,Leyland 384 ja Ford 5610
Ja kaikenlaista muuta rompetta...
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Joo ei ole M-mallissa ollut trippeliä . Kyllähän se näin on ,mutta jälkiasenteisena niitä laitettiin itsekkin sellaisella pariviikkoa tuli ajeltua joskus reipas parikmmentä vuotta sitten oli pystyhytillinen Cummins 370 moottorilla ja vuosimalli oli 81ja akseliväli muistaakseni huiteli jossain 5m .vanhemmat ukot kerto sillon että tuo olisi Rovaniemen sisulla telitetty ja auto oli tosiaan entinen maito auto Kemistä. Tarinan ("juorun") mukaan nuo viimeiset M-sarjalaiset olisi tehty 1983 Hämeenlinnan tehtaalla , en niinkään pidä kummoisenakaan ihmeenä että muutama niitä olis tullut vielä 83 sillä lähes kaikki pohjoismaalaiset kuorma-auto valmistajat niitä vanhempia ja uudempia malleja ovat tehneet hetken aikaa "päällekkäin" :D
Vastaa Viestiin