Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.Gwafton kirjoitti:Ja eikös alla olevan linkin takana oleva auto ole SA-240?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:H67.jpg
Sisu-malleja Wikipediassa
Valvoja: sisua
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Tekstin kohta ... cabin contains seats for the driver and three passengers.. eikös two passengers.Gwafton kirjoitti:No niin, tein artikkelin nyt myös KB-45:stä. Löytyykö virheitä tai jäikö puuttumaan jotain olennaista?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_KB-45
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Siinä TM:n artikkelissa pisti silmään just toi 4:n henkilön hytti, en tiedä oliko jutussa kyseisessä kohdassa painovirhe vai oliko ekat autot 4 paikkasia.
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Jospa se neljäs roikkuu siinä tähystys luukussa
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Siinä saa jo sylissä istua, jos proton kopissa neljä matkustaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Tuosta istumapaikkojen määrästä KB-45:ssä, tuskin niitä tosiaan nyt neljä oli. Onko KB-45:stä säilynyt mitään muuta teknistä dokumenttia jossa olisi uskottavampi tieto ja jonka joku voisi lähettää sähköpostitse? Korjaisin asian mielelläni lähteen kera, vaihtoehtoisesti poistan koko maininnan.
Kyselin edellä myös lisätietoa S-sarjalaisten mallinimistä ja kilpa-Sisun tyypistä - tietääkö kukaan vastausta?
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Kilpurisisu perustui SR:ään....
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Siviili-Raseissa moottoreina oli Cummins LTA10-290 kun SA-versioissa käytettiin LTA10-330T:tä.Gwafton kirjoitti:Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Tuosta istumapaikkojen määrästä KB-45:ssä, tuskin niitä tosiaan nyt neljä oli. Onko KB-45:stä säilynyt mitään muuta teknistä dokumenttia jossa olisi uskottavampi tieto ja jonka joku voisi lähettää sähköpostitse? Korjaisin asian mielelläni lähteen kera, vaihtoehtoisesti poistan koko maininnan.
Kyselin edellä myös lisätietoa S-sarjalaisten mallinimistä ja kilpa-Sisun tyypistä - tietääkö kukaan vastausta?
Tuo väliviiva mallimerkinnästä jäi pois käytöstä S-sarjan esittelyn yhteydessä siviilituotteista mutta Defence-ajoneuvoissa se säilyi ja on käytössä edelleen mm. Puolustusvoimien AMV:ssa (Patria XA-360).
Kilpa-Sisun alkuinkarnaatiosta käytettiin Sisu-markkinoinnissa mallimerkintää SR500 ja se myös luki tyyppilaatassa ikkunan alla hetken aikaa.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Poistin nyt KB-45-artikkelista epäuskottavan väitteen henkilöluvusta. Löytyykö keneltäkään lähdettä jossa kerrotaan KB-112/117-mallien mitoista ja kuormista? Niistä kirjoittamastani artikkelista nämä tiedot puuttuvat. Täydentäisin ne mielelläni ja sen jälkeen kirjoittaisin saman artikkelin saksankieliseen Wikipediaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_KB-112
En ole saanut kokonaiskuvaa noista Sisun mallimerkinnöistä. S-sarja on ainoa suhteellisen selvä, eli kirjaintunnus kertoo kopista ja numero moottoritehosta ja malliversiosta. Mutta sitä vanhemmat ja uudemmat ovat minulle epäselviä.
Mistä KB-45 / A-45 tulevat, entä KB-112? Voisiko KB tarkoittaa bulldogia? Entäs A sitten, armeijaako? Ja mistä numerokoodit tulevat? Kilowatteja ne eivät ole.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_KB-112
En ole saanut kokonaiskuvaa noista Sisun mallimerkinnöistä. S-sarja on ainoa suhteellisen selvä, eli kirjaintunnus kertoo kopista ja numero moottoritehosta ja malliversiosta. Mutta sitä vanhemmat ja uudemmat ovat minulle epäselviä.
Mistä KB-45 / A-45 tulevat, entä KB-112? Voisiko KB tarkoittaa bulldogia? Entäs A sitten, armeijaako? Ja mistä numerokoodit tulevat? Kilowatteja ne eivät ole.
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Vanhoissa K sarjalaisissa KB = kuorma-auto, bulldog ja numerot 45 ja 112 ovat autojen mallin järjestysnumeroita eli pienempinumeroiset ovat aikaisemmin suunniteltuja ja suurempinumeroiset sarjan loppupäästä.Gwafton kirjoitti:
En ole saanut kokonaiskuvaa noista Sisun mallimerkinnöistä. S-sarja on ainoa suhteellisen selvä, eli kirjaintunnus kertoo kopista ja numero moottoritehosta ja malliversiosta. Mutta sitä vanhemmat ja uudemmat ovat minulle epäselviä.
Mistä KB-45 / A-45 tulevat, entä KB-112? Voisiko KB tarkoittaa bulldogia? Entäs A sitten, armeijaako? Ja mistä numerokoodit tulevat? Kilowatteja ne eivät ole.
KB-112 Sisusta oli juttua täällä jo aikaisemminkin:http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=11&t=2229
Täältä taasen selviää aika hyvin loput mallimerkinnät vanhemmista ja tekniset tiedot:http://www.sisua.net/gallery3/index.php ... annaus/sv1
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Koneen laadusta tulikin jo oikea tieto aiemmin. Valmetista saivat irti 180kW prototyyppiyksilöön joka sai mallimerkinnäkseen luonnollisesti SA-180. Se vaan ei riittänyt.Gwafton kirjoitti:Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
2000-luvulla Pasin (Sisu/Patria XA-203) moottori (Valmet/Sisu Diesel 612 DWBIC) tuotti 202 kW.Roki kirjoitti:Koneen laadusta tulikin jo oikea tieto aiemmin. Valmetista saivat irti 180kW prototyyppiyksilöön joka sai mallimerkinnäkseen luonnollisesti SA-180. Se vaan ei riittänyt.Gwafton kirjoitti:Taitaa olla kuitenkin Cummins, ei kai Valmet 612:sta 210 kW tehoa lähde?Roki kirjoitti:Siviilimalli oli muistaakseni SA-210, kun on vähän miedommalla koneella.
Prototyyppi-Rasin 180 kW kone oli muuten 611. Periaatteessa sama kone kuin ekoissa paseissa, eli mallissa XA-180. 612 koneella olivat muut mallit XA-185, 186, 188, 202, 203. Tulikohan siinä kaikki mallit lueteltuna?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Ok, laitoin kilpa-autot SR-luokkaan:SisuSL170 kirjoitti:Kilpurisisu perustui SR:ään....
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Sisu_SR
Ohoh! Linkkien takaahan löytyi oikea tiedon aarreaitta. Näillä saan täydennettyä KB-112-artikkelia jossain välissä. Mutta numerotunnus ei kuitenkaan tainnut olla juokseva? En usko että KB-45:n ja KB-112:n välillä esiteltiin 67 uutta Sisu-mallia.K-44SP kirjoitti:Vanhoissa K sarjalaisissa KB = kuorma-auto, bulldog ja numerot 45 ja 112 ovat autojen mallin järjestysnumeroita eli pienempinumeroiset ovat aikaisemmin suunniteltuja ja suurempinumeroiset sarjan loppupäästä.
KB-112 Sisusta oli juttua täällä jo aikaisemminkin:http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=11&t=2229
Täältä taasen selviää aika hyvin loput mallimerkinnät vanhemmista ja tekniset tiedot:http://www.sisua.net/gallery3/index.php ... annaus/sv1
Jep, tämä on tiedossa. Historia on selvitetty SA-240-artikkelissa: http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_SA-240Roki kirjoitti:Koneen laadusta tulikin jo oikea tieto aiemmin. Valmetista saivat irti 180kW prototyyppiyksilöön joka sai mallimerkinnäkseen luonnollisesti SA-180. Se vaan ei riittänyt.
Vielä on XA-181 eli "Crotale-Pasi" ja myös 182 jotka kuitenkaan eivät ole tehdastekoisia vaan jälkeen päin päivitettyjä XA-180-malleja.sisua45 kirjoitti:Prototyyppi-Rasin 180 kW kone oli muuten 611. Periaatteessa sama kone kuin ekoissa paseissa, eli mallissa XA-180. 612 koneella olivat muut mallit XA-185, 186, 188, 202, 203. Tulikohan siinä kaikki mallit lueteltuna?
Viron puolustusvoimille on mennyt vanhoja XA-180-malleja joita he ovat käyttäneet myös Afganistanissa. Alhaalla olevan linkin takaa löytyvässä kuvassa on Viron puolustusvoimien Pasi joka on kuvauksen mukaan XA-186, joita myytiin uutena Norjan Telemark-joukoille. Mutta siinä on potkurit perässä ja siksi epäilyttää - oliko XA-186 vielä uintikykyinen?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sisupasi186.jpg
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Ei ollut noin orjallisesti juokseva, mutta aikajanaan voi melko hyvin autot laittaa. Vuonna 1961 tuli satasarja ensin buldog malleihin ja vuoden 1962 lopulla esiteltiin uusi satasarja myös nokallisissa, jossa autojen numeroinnin eteen lisättiin ykkönen, joka "lisää" malleja kerralla. Numeroinneista ei esim. moottorin kokoa pysty päättelemään ja vetotapa on myös hakusessa.Gwafton kirjoitti: Ohoh! Linkkien takaahan löytyi oikea tiedon aarreaitta. Näillä saan täydennettyä KB-112-artikkelia jossain välissä. Mutta numerotunnus ei kuitenkaan tainnut olla juokseva? En usko että KB-45:n ja KB-112:n välillä esiteltiin 67 uutta Sisu-mallia.
Re: Sisu-malleja Wikipediassa
Muistankohan aivan pieleen, että se ihan ensimmäinen kilpa-Sisu olisi tehty jollekin käytetylle siviiliajossa olleelle alustalle? Muistan myös, että noihin aikoihin (oliko sitten 80-luvun loppupuolta) olisi ollut Sisu-Viestissä ja ehkä myös TM:ssä tai Tuulilasissa juttua rata-Sisusta. Ei keneltäkään mahdollisesti löytyisi tuon aikaisia lehtiä?Defence kirjoitti:Kilpa-Sisun alkuinkarnaatiosta käytettiin Sisu-markkinoinnissa mallimerkintää SR500 ja se myös luki tyyppilaatassa ikkunan alla hetken aikaa.