Sisu-malleja Wikipediassa

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Karhu 4x4+2 kirjoitti:Onko kellään tietoo montako 6x4 kanttilamppu jyryä on tehty??
En ole löytänyt mistään tietoja eri Sisu-mallien valmistusmääristä. Onko niitä edes kirjattu mihinkään?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Laajensin KB-124-artikkelia ja julkaisin sen Wikipedia-artikkelina: Sisu KB-124.

Samaan artikkeliin on sisällytetty myös KB-121. Edelleenkään minulla ei ole mitään hajua milloin Nallen valmistus päättyi, mutta Blombergin kirjan mukaan Ford Dagenham -moottoreita käytettiin vuoteen 1972 asti. Muissa sarjatuotantomalleissa niitä ei kai käytetty, vai käytettiinkö?

Mysteerisen SE-moottorin arvoitus ei ole vielä ratkennut, joten jätin sen pois moottoritietotaulukosta. En löytänyt tietoa mikä moottori on kyseessä. Mäkipirtin Ajoneuvot Suomessa -sarjan Sisu-kirjassa puhutaan SU-moottorista, mikä lienee virhe - ei kai Nalleissa Leylandeja käytetty?

Lähteiden perusteella Nallen polttoainetankki siirtyi jossain vaiheessa rungon oikealta puolelta vasemmalle puolelle. Kävikö tämä samassa yhteydessä, kun KB-124:stä tuli KB-121? Onko kuvassa oleva Nalle mallia KB-121? Onko mallien välillä muita ulkoisia tuntomerkkejä?

Aikaisemmin kirjoitin KB-24-mallista artikkelin (Sisu KB-24) ja ajattelin laajentaa sitä KB-48:lla. Mihin asti nelivetoista KB-48:aa valmistettiin?

karitsa
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Vähän asian vierestä. Jaakko Pohjola Oy:ssä oli 2000-luvun taitteessa käytössä kaksi Takolta ostettua Sisua. Ne olivat Kaksiakselisia Niittikoppi rekanvetureita,Rolls Roycen koneilla,Allisonin automaateilla ja takana ilmajousitus.Niillä ajettiin jopa Venäjällä.Missähän lienevät tänä päivänä? Harmi kun ei itselläni ole kuvia niistä kun tuli autojen kanssa aikanaan touhuttua.Todella hyvin toimivat,ei ollut muuta harmia kuin moottorit mehivät hivenen öljyä.

karitsa
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 16, 2014 8:21 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja karitsa »


c-290
Viestit: 405
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 10:32 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja c-290 »

karitsa kirjoitti:Vähän asian vierestä. Jaakko Pohjola Oy:ssä oli 2000-luvun taitteessa käytössä kaksi Takolta ostettua Sisua. Ne olivat Kaksiakselisia Niittikoppi rekanvetureita,Rolls Roycen koneilla,Allisonin automaateilla ja takana ilmajousitus.Niillä ajettiin jopa Venäjällä.Missähän lienevät tänä päivänä? Harmi kun ei itselläni ole kuvia niistä kun tuli autojen kanssa aikanaan touhuttua.Todella hyvin toimivat,ei ollut muuta harmia kuin moottorit mehivät hivenen öljyä.
Olisi muuten viimeisen päälle hieno ja todella harvinainen harraste peli.Mutta että vielä 2000-luvun taitteessa ammattiliikenteessä :shock: .Nuo ovat kait jotakin 79 tai 80?? vuosimallia kun on jo kantikkaat ajovalot.

Napapiiri
Viestit: 571
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Vanhassa ATK-lehessä(-79) oli juttua ilmajousitetusta M-161 DST mallista. Sittemmin malli muuttu suinki MI-161 DST tyyppikseksi.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Napapiiri kirjoitti:Vanhassa ATK-lehessä(-79) oli juttua ilmajousitetusta M-161 DST mallista. Sittemmin malli muuttu suinki MI-161 DST tyyppikseksi.
Onko sinulla kyseistä numeroa ja voisitko ehkä skannata ja lähettää artikkelin minulle? Olisi hyvä lisä M-sarjalaisartikkeliin.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Nyt Nalle-Sisu on päässyt englanninkielisen Wikipedian etusivulle yhdeksi päiväksi:

https://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page

Englanninkielisen Wikipedian etusivulla käy keskimäärin lähes 20 miljoonaa kävijää päivässä.
Nalle-Sisu saa yhden päivän aikana monin verroin enemmän kansainvälistä näkyvyyttä kuin koko valmistusaikanaan. :lol:

Vastaa Viestiin