Sisu-malleja Wikipediassa

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Roki kirjoitti:3400 oli tuon lyhyen akseliväli, vaan eikös noita sitten jälkikäteen muuteltu 3700 akselivälille jotta saatiin tuon nivelen tilalle kardaanintapainen? Vai miten se nyt meni?
Onko tästä johonkin teokseen painettua tietoa? Mistä kohdasta runkoa jatkettiin?

Tuo hammasholkkisysteemi panee miettimään, että eikö siihen tosiaan parempaa ratkaisua löytynyt. Esimerkiksi kaksi vastakkain hampaat limittäin asetettua kruunuhammaspyörää jotka on vulkanoitu yhteen, sellaisia näkee sähkömoottorien ja pumppujen välissä. Tai ehkä sellaisia ei ollut siihen aikaan?

Saksankielinen KB-45-artikkeli on pian valmis.

4wdman
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 5:03 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Mäkipirtin Puolustusvoimien moottoriajoneuvoja käsittelevässä kirjassa sivuilla 104-107 on tuo rungon jatkaminen mainittu, ja sen suoritti Kuljetusvälinevarikko Proton peruskorjauksen yhteydessä 255 autoon.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

4wdman kirjoitti:Mäkipirtin Puolustusvoimien moottoriajoneuvoja käsittelevässä kirjassa sivuilla 104-107 on tuo rungon jatkaminen mainittu, ja sen suoritti Kuljetusvälinevarikko Proton peruskorjauksen yhteydessä 255 autoon.
Jostain syystä olin missannut tämän tiedon silloin kun minulla oli kyseinen opus lainassa. Aikamoinen määrä, sehän on puolet kaikista valmistetuista KB-45-, A-45- ja AH-45-malleista.

Onko missään olemassa täydellistä listaa kaikista tuotetuista Sisu-malleista, mukaan lukien prototyypit, vetomestarit ja raidekalusto? Tästä olisi suurta hyötyä.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Tällaista artikkelia olen tehnyt käyttäjä K-44SP:n kanssa yhteistyössä:

http://en.wikipedia.org/wiki/User:Gwafton/Sisu_K-44

Artikkeli on vielä käyttäjäsivuna eikä varsinaisen Wikipedian puolella. K-44SP on keräillyt aineistoa, jonka pohjalta olen artikkelia tehnyt. Tietoa olisi paljon enemmän kuin lähteet kertovat, mutta teen artikkelia niin että kaiken tiedon on oltava lähteistettyä.

Puutteita on tällä hetkellä myöhempien mallien ilmajarrujärjestelmästä kertova osuus, joitain mittoja ja painoja ja moottoritietoja. Jostain alan lehdestä saatu koeajoartikkeli olisi hyvä lähde ominaisuuksia-osioon.

Onko kenelläkään lähettää skannattuja kuvia lähteistä missä olisi täydentäviä tietoja? Sähköpostiosoite on se sama crichton_vulcan (ät) yahoo.co.uk .

Muita ideoita artikkelin parantamiseksi?

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 6:16 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Kyllä hurjan työmäärän olet jaksanut tehdä näiden artikkelien kanssa!!

Suomenkielisestä wikistä ei tosin löydy näin tarkkaa tietoa kuin harvasta mallista, luulisi lukijoita olevan enemmän kuitenkin täällä kotimaassa. Ulkomailla lienee muutenkin hyvin tuntematon merkki isojen valmistajien rinnalla :?: Mutta hyvä kun joku näitä jaksaa näpertää 8)

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

nelosnuhvi kirjoitti:Suomenkielisestä wikistä ei tosin löydy näin tarkkaa tietoa kuin harvasta mallista, luulisi lukijoita olevan enemmän kuitenkin täällä kotimaassa.
Olen noita Sisu-artikkeleita suomeksikin kirjoitellut, mutta olen viime aikoina keskittynyt muunkielisiin lähinnä kielten opiskelun tähden. Olen kirjoittanut englannin lisäksi saksaksi, unkariksi ja viroksi. Mutta en ole kovin hyvä näissä kielissä ja siksi olen pyytänyt natiiveja puhujia tarkastamaan kieliasun. Mutta haastetta pitää olla.
nelosnuhvi kirjoitti:Ulkomailla lienee muutenkin hyvin tuntematon merkki isojen valmistajien rinnalla :?:
Ei ole kauan. 8)

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Defence »

On kyllä todella hienoa että joku jaksaa kirjoittaa suomalaisen ajoneuvovalmistuksen ja kuorma-automallien historiaa noinkin tarkasti ja yksityiskohtaisesti kaikkien nähtäville. Itseltäni löytyy melko kattava määrä kirjallisuutta Sisuun, Vanajaan ja kotimaiseen tavaraliikenteeseen liittyen kun olen kaiken pyrkinyt ostamaan mitä on vastaan tullut. Samoin Sisujen, Vanajien ja Sisu-maastoajoneuvojen esitteitä ja esittelyvideoita löytyy jonkinmoinen nippu.
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Defence kirjoitti:Itseltäni löytyy melko kattava määrä kirjallisuutta Sisuun, Vanajaan ja kotimaiseen tavaraliikenteeseen liittyen kun olen kaiken pyrkinyt ostamaan mitä on vastaan tullut. Samoin Sisujen, Vanajien ja Sisu-maastoajoneuvojen esitteitä ja esittelyvideoita löytyy jonkinmoinen nippu.
Nuo kyllä kiinnostavat paljon, ovat hyvää materiaalia. Löytyykö K-44:stä mitään?

Perinpohjainen koeajoartikkeli olisi parempi kuin sata jänistä. K-44 tuli markkinoille aika mielenkiintoiseen aikaan, samoihin aikoihin kun Vanaja esitteli täyden kuorman nostavan telinsä ja otti haltuunsa pölliautomarkkinat. Käsitykseni mukaan Sisun valtteina olivat voimakkaammat moottorit ja ehkä pelko oman aseman menetyksestä oli syy sille että Sisu otti käyttöönsä raakileen asteella olleen Power Plus moottorin? Ongelmien ilmaannuttua Sisun moottoreissa Vanaja-liikkeen ovi varmaan alkoi käydä tiuhempaan. Oli miten oli, tähän olisi hienoa saada lähteistettyä tietoa.

Onko missään ylhäällä eri Sisu-mallien valmistusmääriä?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Päivityksenä, että protoista voi nyt lukea myös eesti keeles:

http://et.wikipedia.org/wiki/Sisu_KB-45
http://et.wikipedia.org/wiki/Sisu_A-45

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

No nyt on K-44 vapautettu varsinaisen Wikipedian puolelle. Eräs engelsmanni lupasi tsekata kieliasun läpi. Jotain lisätietoa siihen saattaa tosin vielä tulla. Ja varmaan tuleekin vuosien saatossa, eihän Wikipedia-artikkeli ole ikinä valmis. :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_K-44

Tähän mennessä kiitokset käyttäjälle K-44SP aineistosta ja ideoista, palstan ylläpitäjälle aineiston laittamisesta näkyviin ja käyttäjä Jallulle parannusehdotuksista.

Lisää Sisu-artikkeleita seuraa sikäli kuin lähdemateriaalia ja kuvia löytyy ja aika antaa myöten.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Nyt on artikkeli Nesslingistä saksaksi. Kirjoitin vielä Erik Gillbergistä englanniksi.

Nyt kun on tuo Mäkipirtin Vanaja-kirja hallussa, kirjoittelin hiukan Vanajastakin. Alkaa olla jo aika pitkä artikkeli (ehkä liiankin pitkä?) enkä oikein keksi miten sitä kannattaisi vielä parantaa. Olen tahkonnut sitä ehkä liikaa, alkaa tulla sokeaksi omalle työlleen. Eli ehdotuksia otetaan vastaan.

Nostotelistä voisi jotain kirjoitella mutta kun ei siitä ole paljon tietoa Mäkipirtin kirjassa. Lähteellinen tieto kelpaisi. Joistain Vanaja-malleista voisi vielä tehdä omia artikkeleja mutta se on sitten eri juttu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Onko kenelläkään tietoa S-21 -mallin alkutaipaleelta?

Kyse on siis mallista jonka tuotanto siirrettiin Yhteissisulle ja sitä valmistettiin sittemmin nimillä S-22, S-22K ja Vanaja V-48. Olli Blombergin Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan -kirjan (s. 19-21) mukaan:
Armeija asetti hyvin tiukat vaatimukset liittyen autojen rakenteeseen, laatuun ja varusteluun. Niiden pohjalta kävi välittömästi ilmi, ettei ajanpuutteesta johtuen tulisi kysymykseenkään luoda tai kehittää kokonaan uutta autotyyppiä. Niinpä lähtökohdaksi sovittiin otettavaksi Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n valmistama, jo elinkaarensa korkeimman kohdan ylittänyt kuorma-automalli Sisu S-21. Toisaalta mitään uudempaakaan tyyppiä ei ollut käytettävissä.
Sitten kun katson Sisun juhlanumeron syntymävuositaulukkoa, niin S-21 olisi esitelty vasta 1943, eli samana vuonna kun Yhteissisu perustettiin :!: :?:

http://www.sisua.net/gallery3/var/album ... s/sv22.jpg

Niin että mikä mahtaa olla mallin oikea syntymävuosi? Onko kenelläkään lisätietoa mallin alkutaipaleelta?

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Edelliseen viestiin liittyen, olen väkästellyt tässä artikkelia Sisu/Vanaja S-21/S-22/V-48-mallista, alustava hahmotelma löytyy täältä:

http://en.wikipedia.org/wiki/User:Gwafton/Sisu_S-21

Artikkelista uupuu muutamia olennaisia tietoja, kuten edellä mainittu mallin alkutaival. Vaihdelaatikosta en ole löytänyt lähdeaineistosta että montako vaihdetta siinä oli. Valmistusmäärissäkin on joitain epäselvyyksiä. Mäkipirtin Vanaja-kirjan sivun 33 taulukon mukaan vuonna 1948 valmistettiin 79 Sisu S-22-mallia ja 51 Vanaja V-48 -mallia. Seuraavalla sivulla määrät ovatkin 92 ja 69 kpl. :?:

Löytyykö keneltäkään lisätietoa?

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Itseltäni löytyy varaosaluettelo Sisu linja-autot 1945-1953. Siellä kerrotaan AMG moottorin vaihdelaatikko vaihtoehtojen olevan AVG 01 ja AVI 01. Eroavat toisistaan esim. käsijarrun kiinnityspaikasta yms. pientä. Laatikon tyyppi on Fuller 5-A-330 SP.

Sitten suoraa lainausta kirjasta:" AVG- ja AVI-vaihdelaatikoissa on 5 vaihdetta eteen, joista yksi on ylivaihde ja peräytysvaihde. Välityssuhteet ovat I 6,08:1, II 3,48:1, III 1,80:1, IV 1:1, V 0,77:1 ja peräytys 5,96:1".

Nämä voisivat olla myös Sisu:n laatikkotyypit kuorma-autoissa. Toivottavasti joku voisi vahvistaa asian :roll:

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Mäkipirtin Vanaja-kirjassa sanotaan että 1940-1950-luvun pulavuosina käytettiin Valmet Rautpohjan valmistamaa Fuller-kopiota ja laman jälkeen (mallia täsmentämättä) Fuller oli yleisin vaihdelaatikko (s. 24). Sitten taas Blombergin Vanaja-kirjassa sanotaan että alun perin S-22:ssa käytettiin ZF:n laatikkoa, joka korvattiin Rosenlewin tekemällä. Eli olisiko Valmetin Fuller-kopio tullut käyttöön sodan jälkeen Rosenlewin luovuttua leikistä jostain syystä, ja korvattu sitten aidolla Fullerilla, kun niitä jälleen oli saatavana? Voisi olla sama laatikko kuin tuo mainitsemasi, mutta toisaalta alkuperäinen S-21:ssä käytetty laatikko kun kuitenkin oli ZF, ja sen jälkeen sukulaisuussuhde Sisuun katkesi.

Erikoista on, että S-21-mallin alkutaipaleelta ei löydy juuri minkäänlaista tietoa.

Vastaa Viestiin