Sisu-malleja Wikipediassa

Yleistä keskustelua, foorumin säännöt/ General topics

Valvoja: sisua

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

K-44SP kirjoitti:Itseltäni löytyy varaosaluettelo Sisu linja-autot 1945-1953. Siellä kerrotaan AMG moottorin vaihdelaatikko vaihtoehtojen olevan AVG 01 ja AVI 01. Eroavat toisistaan esim. käsijarrun kiinnityspaikasta yms. pientä. Laatikon tyyppi on Fuller 5-A-330 SP.

Sitten suoraa lainausta kirjasta:" AVG- ja AVI-vaihdelaatikoissa on 5 vaihdetta eteen, joista yksi on ylivaihde ja peräytysvaihde. Välityssuhteet ovat I 6,08:1, II 3,48:1, III 1,80:1, IV 1:1, V 0,77:1 ja peräytys 5,96:1".

Nämä voisivat olla myös Sisu:n laatikkotyypit kuorma-autoissa. Toivottavasti joku voisi vahvistaa asian :roll:
Lueskelin varaosaluetteloa tarkemmin ja voin itse vahvistaa, että samoja laatikoita on käytetty myös kuorma-autoissa. Kirjassa tuntui olevan mukana myös aika paljon kuorma-auto tietoa eri taulukoissa. Löysin myös S-21 mallista seuraavaa tietoa taulukosta "SISU-AUTOJEN NIVELAKSELIT ANX1 alustamalleittain".

Alusta S-21, rakenneryhmä ANA 02, nivelakseli edessä ANA 410A, nivelakseli takana ANA 10A, laippa edessä XXXX, laippa keskellä AVG 712, tukilaakeri ANA 70, runko ARB 01 ja moottori G = AMG- ja AMI-moottori.

Ja mitäpä tästä sitten käy selville. Laippa edessä juoruaa käytetyn vaihteiston sillä tämä on vaihdelaatikon laippa johon kardaani ruuvataan kiinni. Tietenkin tämä kohta oli taulukossa jätetty tyhjäksi joten ei laatikon tyyppi selvinnyt :evil:

Sitten lisää selausta ja BINGO :lol: Kirjan viimeisillä sivuilla on taulukko nimeltään "SISU-AUTOJEN VIERINTÄLAAKERIT A X 2 käyttöpaikan mukaan ryhmitettyinä". Sieltä sitten vaihdelaatikko sarakkeesta löytyy malli AVI O1 ja sen kohdasta alusta S-21, eli Fulleri on se oikea vaihdelaatikon merkki.

Selvisipä myös, että Sisu:ssa on käytetty myös Leyland O.300 moottoria vaikka usein on väitetty ettei näin olisi ollut. Alustoissa L-54 ja L-61 on kyseistä moottoria käytetty.

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Kuva

Moottorin jatkeena oleva vaihdelaatikko näyttäisi kuvassa olevan AVG 01 eli mallia Fulleri, kopio tai aito. Löysin lisää tietoa taulukosta jossa kerrotaan matka- ja nopeusmittareista. Tässäkin oli alustalle S-21 ilmoitettu vaihteistoksi AVG.

Vastaavasti malli S-22 komeilee poissaolollaan tästä taulukosta, mutta kytkin ja kytkinakselin etupään laakeri tuntuisivat olevan samoja S-21 ja S-22 malleissa. Samaisessa laakeritaulukossa oli S-22 mallin kohdalla vaihdelaatikon tyyppi AVM 01 ja samaa laatikkoa tarjottiin myös malleille K-23, K-25, K-28 ja K-29.

Voisiko tuo AVM 01 olla sittenkin ZF AK 5-33 :?: Näiltä Sisua sivuilta löytyi K-25SH auton entisöintikuvia ja ilmiselvä ZF on saanut uuden värin pintaan.

Kuva

Luettuani auton entisöinnistä selvisi, että laatikko on Volvon moottorin mukana tullut eli ei Sisun alkuperäinen. Todennäköisesti S-22 mallin AVM 01 vaihteisto on Fuller :?:

Tässä K-25SI autossa vuodelta 1957 on järeämpi Fuller 5-A-430SP joka tosin tunnetaan pikemminkin AVK mallina.

Kuva

Varaosakirjasta löytyivät omasta mielestäni selvät ZF tyypit jotka olivat AVO 01...05 ja AVQ 01. AVO vaihteistot ovat kuusipykäläisiä ZF AK 6-55 laatikoita ja AVQ malli on mitä todennäköisimmin viisipykäläinen ZF AK 5-33 tai AK 5-25.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Melkoisen päättelyketjun takaa nuo osat tuntuvat löytyvän! :) Harmi vain, että tieto ei ole sellaisessa muodossa, että voisi lähteeksi pukea kyseiseen artikkeliin, mutta yleistiedon kannalta mielenkiintoinen juttu.

Jäin kuitenkin miettimään tuota ZF:n toosaa. Yksi asia on melkoisen varmaa - S-22:ssa ei käytetty ainakaan alkuperäistä Fulleria. Jenkit tuskin olivat sota-aikana halukkaita myymään sellaisia Saksan kavereille. ZF:n vaihteisto tuntuu siksi luontevalta valinnalta. Arvoitukseksi jää, mihin se S-22:ssa käytetty Rosenlewin valmistama vaihteisto perustui.

S-21-mallin alkutaipaleesta vielä. Blombergin mukaan malli oli jo hiukan vanhahtava Yhteissisun perustamisen aikoihin, mutta oliko S-21 mahdollisesti vain armeijan kriteerien mukaan luotu uusintapainos jostain vanhemmasta olemassa olleesta mallista? Vuotta aiemmin esitelty linja-autoversio S-15 oli läheistä sukua, alustaltaan se taisi olla runkoa (ja mahdollisesti vetopyörästön välityssuhdetta) lukuun ottamatta sama auto? Vuonna 1939 esitelty SH-15 näyttäisi olevan teholtaan ja kantavuudeltaan samaa luokkaa, eli perustuikohan S-21 mahdollisesti tähän autoon?

Noista sotaa edeltävistä Sisuista ei tunnu olevan paljon tietoa missään. Ilmeisesti SAT ei ole jossain vaiheessa pitänyt tällaisia tietoja arkistoimisen arvoisina. Onko S-21/S-22/V-48-malleja säilynyt näihin päiviin muita kuin ne pari hassua paloautoa?

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Gwafton kirjoitti: Jäin kuitenkin miettimään tuota ZF:n toosaa. Yksi asia on melkoisen varmaa - S-22:ssa ei käytetty ainakaan alkuperäistä Fulleria. Jenkit tuskin olivat sota-aikana halukkaita myymään sellaisia Saksan kavereille. ZF:n vaihteisto tuntuu siksi luontevalta valinnalta. Arvoitukseksi jää, mihin se S-22:ssa käytetty Rosenlewin valmistama vaihteisto perustui.
Tuossa aikaisemmin kertoessani laatikosta kerroin mallin olevan Fuller en niinkään ottanut kantaa valmistajaan, mutta varaosakirjasta tuntuu tämäkin selviävän. Suora lainaus kirjasta;"AVG-vaihdelaatikoiden valmistajakilvessä on merkintä AVG 01 tai AVG 02, kun sen sijaan AVI-vaihdelaatikoiden valmistekilvessä on merkintä Fuller 5-A-330-SP", eli AVI on virallinen Fulleri ja AVG varmaankin kotimainen kopio.

Mainittiin myös, että näiden laatikoiden osat ovat keskenään vaihtokelpoisia. AVM laatikko vielä taulukoissa esiintyy, mutta en ole saanut selvyyttä mikä tämä on.

Samoin AVK 01 on varustettu Fuller 5-A-430-SP tekstillä ja AVK 02 on varustettu AVK 02 tekstillä. Näissä on kansilaitteissa jo enemmän eriäväisyyksiä.

Vaihdelaatikko AVK 03 on muuten sama kuin AVK 02, mutta varustettu isommalla kytkinkotelolla SAE N:o 4, kun AVK 02 laatikossa on SAE N:o 2.

Sisällysluettelossa oli mainittu vaihteistojen ja moottoreiden vuodet jolloin on käytetty kirjassa esitetyissä linja-autoissa.

Moottorit:
AMG 01 1941...
AMH 02 1949...
AMI 01 1949..
AMM 01 1951..
AMO 01,02 1953...

Vaihteistot:

AVG 01,02 1945...
AVI 01,02 1948... tästä voisi päätellä, että alkuperäistä Fulleria oli taas saatavilla ?
AVK 01,02 1949...
AVK 03 1953...
Gwafton kirjoitti: S-21-mallin alkutaipaleesta vielä. Blombergin mukaan malli oli jo hiukan vanhahtava Yhteissisun perustamisen aikoihin, mutta oliko S-21 mahdollisesti vain armeijan kriteerien mukaan luotu uusintapainos jostain vanhemmasta olemassa olleesta mallista? Vuotta aiemmin esitelty linja-autoversio S-15 oli läheistä sukua, alustaltaan se taisi olla runkoa (ja mahdollisesti vetopyörästön välityssuhdetta) lukuun ottamatta sama auto? Vuonna 1939 esitelty SH-15 näyttäisi olevan teholtaan ja kantavuudeltaan samaa luokkaa, eli perustuikohan S-21 mahdollisesti tähän autoon?
Tein vertailutaulukon kolmesta S-mallista ja näyttäisi, että S-21 olisi hyvin lähellä S-15 mallia ainoastaan runko ja jouset tuntuvat poikkeavan eniten toisistaan. Välityksiähän taka-akselistoon oli sitten tarjolla aivan ruhtinaallisesti jotka osin menevät ristiin linja-autoalustan kanssa. Ihmeen paljon yhdestä linja-auto varaosakirjasta löytyy kuorma-autotietoa jota muut kirjanikkarit eivät ole osanneet kirjasarjoissaan hyödyntää :wink: :lol:
Liitteet
S-21.jpg

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Jos AVG kerran perustuu Fulleriin, niin mistähän Blomberg on sitten sen ZF:n repäissyt? On toki mahdollista että se on virhe, vaikka Blomberg on selvästi paneutunut tekstiinsä ja asiavirheitä en ole tähän mennessä hänen kirjastaan löytänyt.

Perusdataa näyttää varhaisista Sisuista olevan saatavilla, mutta niistä tuntuu olevan todella vähän kirjoitettu missään teoksessa. Syvällisesti Sisu-mallien tekniikkaan pureutuvan kirjan puute jaksaa edelleen ihmetyttää.

Hyvin on osattu Sisut moduloida alusta alkaen. Samoja perusroippeita yhdistelemällä on saatu aikaan kohtalainen mallivalikoima.

Mäkipirtin Sisu-kirjassa muuten mainitaan että S-21 ja S-22 erosivat toisistaan myös siten, että S-21:n tuumamittaiset pyöränlaakerit oli S-22:ssa korvattu millisillä. Jostain kumman syystä milliset pyöränlaakerit ovat edelleen käytössä monessa merkissä. Isoista valmistajista ainoastaan Timken taitaa enää tehdä tuumamittaisia pyöränlaakereita.

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 6:46 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Sisun 75v. historiikissä Blomberg kertoo kyllä osin asiasta. Ensimmäinen prototyyppi S-22 autosta koottiin Sisun toimittamista osista jotka perustuivat S-21 autoon ja se ajettiin ovesta ulos 1.8.1945 valmistuttuaan edellisenä päivänä. Sarjatyyppinen kokoonpano työ alkoi 29.10.1945 ja ensimmäisen auton oli määrä valmistua 8.11.1945 tosin valmistui vasta vuoden 1946 alussa. Kotimaisten teollisuuslaitosten valmiudet toimittaa autonosia osoittautuivat hyvinkin rajallisiksi. Kärsittiin raaka-aine- ja työvoimapulasta myös eräät komponentit osoittautuivat ala-arvoisiksi laadultaan.

Yhteissisu Oy:ssä 1.11.1945 laaditun muistion mukaan merkittävä määrä osia piti aluksi tilata Saksasta mm. vaihdelaatikot (ZF). Myöhempiä osatoimittajia olivat Rosenlew (vaihdelaatikot), Strömberg (sähkölaitteet) jne. KTM:n asettama kielto hankkia osia Saksasta ja jo tehtyjen lisätilausten välitön peruuttaminen hankaloitti tuotantoa.

Tästä voisi päätellä, että ensimmäisiin ns. sarjatuotantoautoihin kerettiin mahdollisesti asentaa ZF:n vaihdelaatikot joita jouduttiin tilaamaan, koska kotimaiset alihankkijat eivät pystyneet niitä riittävästi toimittamaan. Tuontikiellon takia ZF:n asennus sitten loppui heti alkuunsa :?:

Varaosakirjan mukaan AVG vaihteisto on tullut valmistukseen 1945 joten Rosenlew voisi olla yksi Fuller kopion valmistaja.

Kuva nettikoneessa kaupan olevasta AVK 07 vaihteistosta joka ulkonäöltään on samanlainen kuin AVG.
Kuva

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Kun tuossa aiemmin puhuin Blombergin kirjasta, tarkoitin Vanaja-kirjaa. Sama mieshän on tosiaan tehnyt Sisun 75-vuotiskirjankin. Voisitko mitenkään skannata ja lähettää ne sivut missä puhutaan Sisu S-21- ja S-22-malleista? Osin tieto on päällekkäistä Vanaja-kirjan kanssa, mutta ehkä siellä on jotain uuttakin.

Yritän niistä lypsää sitten jotain infoa, että saisin artikkelin sille tasolle, että kehtaan vapauttaa sen Wikipediaan.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Tässä välillä on ollut hiljaista, mutta olenpahan ainakin saanut Vanajasta hiukan juttua:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas

Wikimedia Commonsissa on paljon Sisu-kuvia ilman tarkkoja mallitunnuksia. En tunne niitä, joten voisitteko tarjota asiantunemuksenne kehiin, jotta saadaan tiedot oikein? Jotkut näistä ovat aika epäselviä mutta pistetään siltä varalta että joku kuitenkin tunnistaa jonkun yksityiskohdan perusteella.

1. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... toja_C.jpg
2. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... -track.jpg
3. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _ferry.JPG - Sisu terminaalitraktori
4. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uck_01.jpg
5. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ething.jpg
6. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... %C3%A4.jpg


Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Ja pariin edelliseen viestiin täydennyksenä, vilä muutama lisää.

14. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _truck.jpg - hollantilaisella laanilla lojuva Jyry.
15. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _truck.jpg
16. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jyry-Sisu.JPG

Lisääkin tunnistamattomia löytyy, mutta kun edes osaan näistä kuudestatoista kuvasta saisi mallitiedot oikein, sekin olisi askel eteenpäin.

Defence
Viestit: 310
Liittynyt: Ke Tammi 02, 2008 6:41 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Defence »

Gwafton kirjoitti:Tässä välillä on ollut hiljaista, mutta olenpahan ainakin saanut Vanajasta hiukan juttua:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas

Wikimedia Commonsissa on paljon Sisu-kuvia ilman tarkkoja mallitunnuksia. En tunne niitä, joten voisitteko tarjota asiantunemuksenne kehiin, jotta saadaan tiedot oikein? Jotkut näistä ovat aika epäselviä mutta pistetään siltä varalta että joku kuitenkin tunnistaa jonkun yksityiskohdan perusteella.

1. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... toja_C.jpg
2. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... -track.jpg
3. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _ferry.JPG - Sisu terminaalitraktori
4. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uck_01.jpg
5. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... ething.jpg
6. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... %C3%A4.jpg
Osasta paha sanoa ilman mallimerkintöjä mutta koitetaan...

1. Muistaakseni Laakson musta piki-Sisu oli E12 430 8x2 (Mack)
2. Sisu C500 Timber 6x4 (Caterpillar 13-l / 500hp)
4. Sisu E11 405 4x4 (Cummins)
5. Sisu E11 410 8x2 (Cummins)
6. Vahva veikkaus Sisu E12 480 8x4 (Mack)
7. Sisu E11 405 4x4 (Cummins) ja Sisu E18 700 6x6 HMTV (Caterpillar)
8. Sisu E11 340 4x2 (Cummins)
9. Sisu E11 420 8x4 (Cummins)
10. Sisu E14 425 6x2 (Cummins)
11. Sisu E11 410 8x2 (Cummins)
12. Sisu E11 340 4x2 (Cummins)
13. Sisu C500 Timber 6x4 (Caterpillar 13-l / 500hp)
14. Sisu R-142 CZT 6x2 (Rolls-Royce 320)
16. Sisu R-141 BPT 4x2 (Leyland O.690 Turbo)
SISU -Moving Ahead-
SISU -Kaikki Pyörät Vetämään-

Napapiiri
Viestit: 571
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

15. R-142 BPT (Leyland O.690)

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Kiitos Defencelle ja Napapiirille tunnistustyöstä! :)

Lisäsin mallitiedot kuvien tietoihin. Laitan tänne lisää tunnistettavia jossain välissä.

Vastaus tulee vähän myöhässä, kun oli lomat tuossa välissä.

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Kasasin Polaristakin jonkinlaisen artikkelin käytettävissä olevien lähteiden pohjalta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_Polar

Artikkelia on vielä varaa parantaa, joten jos löytyy oleellista lisätietoa lähteiden kanssa, mieluusti otan vastaan.

Mikä Polaria edeltävän mallisarjan nimi oikeasti onkaan? Onko se virallisesti E-sarjaa juustohöyläohjaamomallista viimeisiin Renault-hyttisiin?

Jallu
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 1:27 pm

Re: Sisu-malleja Wikipediassa

Viesti Kirjoittaja Jallu »

E-sarjaa oli.

Vastaa Viestiin