Kyllä se minusta oli hieno elokuva. Täällä päin elokuva on lyhyemmäksi leikattu kuin Suomessa, huomasin yhdessä kohtaa että oli otettu jotain pois. Samoin kun piti olla saksaksi tekstitys vaimoa varten - niin huomasin että käännös ei ollut kovinkaan rikas verrattuna suomalaiseen kieliasuun. Mutta ei kai kaikille suomalaisille sanoille edes kunnon vastinetta löydy muista kielistä.
Elokuvastahan kajastaa suomalainen herroja kumartamaton asenne. Sitä ei täällä Saksassa oikein ymmärretä kun ollaan totuttu herroittelemaan ja pokkuroimaan. Minua veti elokuvassa puoleensa myös hienot maisemat, eikä niitäkään fiiliksiä voi kenellekään sellaiselle antaa joka ei ole lapsuuttaan Suomessa viettänyt. Varmaan elokuvan ymmärtää parhaiten juurikin suomalainen, koska ulkomaalaiset eivät aina oikein ymmärrä sitä "hiljaisuutta" kun jätetään sanomatta mitään - niitä hetkiä voi ymmärtää vain suomalainen
Minä varmaan katson filmin lähitulevaisuudessa uudestaankin, mutta vaimo osoitti jo puolessa välissä sellaisia väsymyksen merkkejä että ei kai se sitten lyönyt itseään läpi. Samoin kävi tosin n. 6 vuotta sitten kun katsottiin Rukajärven tie, minä olin naama kiinni telkkarissa ja se toinen oli jo nukahtanut...
Vaikka se Rokka on keksitty hahmo, niin kyllä hänessä kiteytyy jotenkin se "ideaali suomalainen". Mutta ei oikeassa elämässä valitettavasti kovinkaan usein sellaista ihmistä tapaa. Tuollaista perus-suoruutta ja rehellisyyttä ei edes pidetä muissa maissa hyveenä!
Jaa, pieni koti-ikävä tuli kans!!

Suomi on kyllä ihan oikeasti maailman paras maa, kovia äijiä oli kanssa maata puolustamassa sotavuosina... Onneks on Sisu pihassa niin pysyy edes vähän järjissään