Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Valvoja: sisua
Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Monen mielestä harrasteautot mallia "kootut teokset" on ihan parhaita. Koskeeko kuormureita samanlainen prosenttisääntö kuin henkilöautoja että enintään 50% osista saa vaihtaa ettei autosta tule "uutta" jonka pitäisi täyttää vuosimallin 2009 direktiivit? Eli voisiko omatekoinen yhdistelmä Daffin runko, Ivecon akselistot, Leylandin moottori, Scanian vaihteisto ja Mersun hytti (keksitty yhdistelmä, rakentaisin ihan jotain muuta) olla katulaillinen?
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Pistit kyllä niin pahan, että ei tiedä. Paljon kyllä lainsäädännössä annetaan kuorkeille hyväksi, kun ne on hyötyajoneuvoja. Esmes moottori saa olla aivan mikä tahansa, jos riittää kantavuus.
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Minä vaihdoin autooni entisen päiväohjaamon tilalle makuuohjaamon, samanlaisesta autosta.
Kyselin katsastuksessa, että tarviiko muutoskatsastaa? Ei tarvinnut, ei edes merkintää otteeseen.
Kyselin katsastuksessa, että tarviiko muutoskatsastaa? Ei tarvinnut, ei edes merkintää otteeseen.
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Ajoneuvoveron puuttumisen takia kuorma-autojen prosenttilukuja ei varmaan valvota niin tarkkaan.
Vuosimalli taas vaikuttaa huomattavasti katsastuksessa tutkittaviin asioihin.
Runkonumero on suomessa periaatteessa se mikä määrän auton tyypin. Eli se osa, jossa runko numero on stanssattuna määrää vuosimallin.
takavetoisissa ford escorteissa se on stanssattuna oikean etutolpan kiinnitykseen.
A.o. peltilätkä on suht. helppo vaihtaa toiseen autoon, jolloin 1.1 ekkeri voidaan helposti päivittää 2.0 RS tai 1.8 BDA tyyppiseksi.
Vuosimalli taas vaikuttaa huomattavasti katsastuksessa tutkittaviin asioihin.
Runkonumero on suomessa periaatteessa se mikä määrän auton tyypin. Eli se osa, jossa runko numero on stanssattuna määrää vuosimallin.
takavetoisissa ford escorteissa se on stanssattuna oikean etutolpan kiinnitykseen.
A.o. peltilätkä on suht. helppo vaihtaa toiseen autoon, jolloin 1.1 ekkeri voidaan helposti päivittää 2.0 RS tai 1.8 BDA tyyppiseksi.
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Prosenttisäännöt ei koske kuorma-autoja. Identiteetin täytyy kuitenkin säilyä eli alkuperäinen auto täytyy voida tunnistaa jostain. Jos samannäköisillä osilla korjaa niin ei kukaan ihmettele mitään. Isoissa kolarikorjauksissa on joskus vaihtunut ohjaamo, runko ja kuormakorikin. Ihan erimerkkien osista kasatusta ei ole kokemusta, toivottavasti ei tulekaan.
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Isoisänisä teki pihakiikun - Myöhemmin siihen on vaihedettu 3:sti istuin osa ja neljästi narut.
Kyseessä on siis: Isoisänisänkiikunkiikunkiikku. (-Saksaksi: GroBevatervatergeschwingengeschwingenschwinge. (?
)
Huollettu isoisän sisu on siis: isoisänsisunsisunsisu

Kyseessä on siis: Isoisänisänkiikunkiikunkiikku. (-Saksaksi: GroBevatervatergeschwingengeschwingenschwinge. (?

Huollettu isoisän sisu on siis: isoisänsisunsisunsisu



Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
No on se sitten kuitenkin hyvä ettei isoisänisäsi tehnyt Rengon kiikkua
. Joskus tuli ajettua sellaista "päivitettyä" jyry-Sisua johon oli laitettu 110 Scanian moottori ja 89 Volvon taka akselisto ,no vaihteisto oli myös vaihtunut ZF:stä Fuller BVF 14 .Aika yleinen ratkasu oli kuitenkin joskus tuo Scanian moottori ja Volvon akselisto noissa vanhemmissa Sisuissa ja oma kohtaisena kokemuksena sanonkin että ei ollenkaan hullumpi vaihtoehto mölyävän Rollssin tai öljyä joka reiästä kuolaavan Leylandin tilalle tuo Scanian moottori:mrgreen: Oma lukunsa oli sen sijaan se Jyry Rollssin mottorilla ja Mersun taka päällä jota myös ajelin ammoisina aikoina (monttu auto) .Siittä joskus jokusen kuvankin laitoin kuva galleriaan.

Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Kuorma-autohin sovelletaan soveltuvin osin samoja prosentteja kuin kevyeenkin kalustoon. Muutoskatsastettava jos vaihdetaan yli 25% (vuosimallia 1960 ja uudemmat.) Identiteetti katoaa jos kanta-ajoneuvoa ei löydy 50% -> uusi ajoneuvo ja uuden vaatimukset.
Autoverottomuudesta johtuen kuorma-autojen prosenteista ei olla niin tarkkoja kuin kevyessä kalustossa.
Autoverottomuudesta johtuen kuorma-autojen prosenteista ei olla niin tarkkoja kuin kevyessä kalustossa.
No tämä ei pidä paikkansa. Velvollisuus muutoskatsastukseen sama kuin kevyellä kalustolla: Moottorin koon, tehon tai käyttövoiman muuttuessa. Soveltuvin osin samat säännöt kuin kevyessä kalustossa.planeettanapa kirjoitti: Esmes moottori saa olla aivan mikä tahansa, jos riittää kantavuus.
Tämä on kyllä omituinen lausunto???at7 kirjoitti: A.o. peltilätkä on suht. helppo vaihtaa toiseen autoon, jolloin 1.1 ekkeri voidaan helposti päivittää 2.0 RS tai 1.8 BDA tyyppiseksi.
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
no joo. tämä on vähän niin kuin vitsinä, mutta tuossa 80-luvulla kiersi juttua kavereista, jotka rakensivat romuksi ajetuista ralli eskorteista siviili autoja vaihtamalla tekniikan ja runkonumeron äidin vanhaan 1.1 eskorttiin.Raubfisch kirjoitti:Tämä on kyllä omituinen lausunto???at7 kirjoitti: A.o. peltilätkä on suht. helppo vaihtaa toiseen autoon, jolloin 1.1 ekkeri voidaan helposti päivittää 2.0 RS tai 1.8 BDA tyyppiseksi.
takaveto eskortissa runkonumeron sisältävä peltilätkä ja tekniikka on varsin suoraviivaista vaihtaa autosta toiseen.
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Raubfisch kirjoitti:Kuorma-autohin sovelletaan soveltuvin osin samoja prosentteja kuin kevyeenkin kalustoon. Muutoskatsastettava jos vaihdetaan yli 25% (vuosimallia 1960 ja uudemmat.) Identiteetti katoaa jos kanta-ajoneuvoa ei löydy 50% -> uusi ajoneuvo ja uuden vaatimukset.
Autoverottomuudesta johtuen kuorma-autojen prosenteista ei olla niin tarkkoja kuin kevyessä kalustossa.
No tämä ei pidä paikkansa. Velvollisuus muutoskatsastukseen sama kuin kevyellä kalustolla: Moottorin koon, tehon tai käyttövoiman muuttuessa. Soveltuvin osin samat säännöt kuin kevyessä kalustossa.planeettanapa kirjoitti: Esmes moottori saa olla aivan mikä tahansa, jos riittää kantavuus.
Tämä on kyllä omituinen lausunto???at7 kirjoitti: A.o. peltilätkä on suht. helppo vaihtaa toiseen autoon, jolloin 1.1 ekkeri voidaan helposti päivittää 2.0 RS tai 1.8 BDA tyyppiseksi.
Omituinen




Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Kova autovero ja sen erittäin tiukkapipoinen seuranta (esim suomen tulli ruotsi/suomen rajalla laskee vuosittaiset ruotsalaisten yöpymisen suomenpuolella. jos tulee liikaa, niin ruotsalainen auto menee valtiolle.).
Toisena tiukat katsastusmääräykset ja niiden tiukka seuranta. (poliisi alkaa varmaan kohta seuraamaan rekisterikilpiä kamera/kuvantunnistus periaattella, jotta voi poimia liikenteestä katsastamattomat ajoneuvot)
Näistä aiheutuu muuten ihan rehellisten ihmisten toimesta kaikenlaista kummalista oikomista.
Uusin mitä kuulin on, että 1991 uudempiin autoihin ei saa vaihtaa omatekoista ruiskutusjärjestelmää.
Netissä pyöriin opensource porukka joka on rakentanut perusbensakoneeseen sopivan ruiskutuselektroniikan ohjausyksikön ja siihen sopivan ohjelmiston+ säätö työkalut. Sen avulla pienellä perehtymisellä voi saadan moottorista paremmin säädettävän kuin valmistajan toimesta.
Tämä on siis suomessa kiellettyä -- olisko kuitenkin asian takana EU-autotehtaat eikä terve järki???
bill gatesin pitäisi pyytää suomen valtiota kieltämään lailla linuxin käyttö. Menisi varmaan eduskunnassa kerralla läpi.
Taustalla on varmaan se, että ne jotka haluavat päästä päättämään asioista eivät itse oikasti osaa tehdä mitään ja ne toisinpäin.
nojaa 8 kaljaa on juotuna. pitäisikö tämä tarina siirtää sinne baarista tulleet osastoon ---
Toisena tiukat katsastusmääräykset ja niiden tiukka seuranta. (poliisi alkaa varmaan kohta seuraamaan rekisterikilpiä kamera/kuvantunnistus periaattella, jotta voi poimia liikenteestä katsastamattomat ajoneuvot)
Näistä aiheutuu muuten ihan rehellisten ihmisten toimesta kaikenlaista kummalista oikomista.
Uusin mitä kuulin on, että 1991 uudempiin autoihin ei saa vaihtaa omatekoista ruiskutusjärjestelmää.

Netissä pyöriin opensource porukka joka on rakentanut perusbensakoneeseen sopivan ruiskutuselektroniikan ohjausyksikön ja siihen sopivan ohjelmiston+ säätö työkalut. Sen avulla pienellä perehtymisellä voi saadan moottorista paremmin säädettävän kuin valmistajan toimesta.
Tämä on siis suomessa kiellettyä -- olisko kuitenkin asian takana EU-autotehtaat eikä terve järki???
bill gatesin pitäisi pyytää suomen valtiota kieltämään lailla linuxin käyttö. Menisi varmaan eduskunnassa kerralla läpi.
Taustalla on varmaan se, että ne jotka haluavat päästä päättämään asioista eivät itse oikasti osaa tehdä mitään ja ne toisinpäin.
nojaa 8 kaljaa on juotuna. pitäisikö tämä tarina siirtää sinne baarista tulleet osastoon ---
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Niin, tämä on kyllä ihan totta. 1992 -> vähäpäästöinen, osa autoista jo ennen vuotta -92at7 kirjoitti: Uusin mitä kuulin on, että 1991 uudempiin autoihin ei saa vaihtaa omatekoista ruiskutusjärjestelmää.![]()
Lainaus:
----------------
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
1 luku
Yleisiä säännöksiä
7 §
Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.
-------------
"päästöihin vaikuttavia rakenteita" Eli tällaisella muutetulla ruiskutusjärjestelmällä pitää olla hyväksyntä, että se täyttää kyseisessä moottorissa sitä koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Nykyään lähes jokaisessa "aftermarket" ruiskussa on kyllä takaisinkytkentä, eli "closed loop" -ajotilanteessa vähäpäästöisyyden edellytykset todennäköisesti täyttyvät myös muutetulla ruiskulla, mutta asentaa ei saa, jos hyväksyntää ei ole.
Re: Onko kuormurin rakentelussa prosenttipeliä?
Tuollaisesta jutusta ei voi muutakuin valittaa kansanedustajalleen. Jos äänestät Vihreitä niin ei kannata tehdä sitäkään. Lakien mukaan pitäis koittaa elää.