Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Kaikenlaiset muut projektit / All other projects

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3063
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Täytyy vähän perehtyä mitä romuja tuolla on jo valmiiksi odottamassa :wink:
Ulkona on ainakin BMW E21-korinen Baur-cabrio, melko harvinainen... :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Napapiiri
Viestit: 574
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Jotkut voi olla kohta katkeran vihreitä tuollaisesta kalustosta. :lol:
ZAU
Viestit: 645
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Tilaan uazin vanteisiin beadlock kehät,maastolaatikkoon välitykset yms,kuinka nopea toimitus sinulla on :lol: .Komiat on koneet,osta ihmeessä se cnc jyrsinkin,tollasia koneita ei varmaan yhtä hyviä saa mistään muualta kuin koulu käytöstä jos ei uusia osta.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

No niin, nyt on taas kunnon juttuvire käynnissä.

Mun mielestä noiden pullokärryjen ei tartte olla kovin tukevia siitä syystä, että kun niihin köyttää pullot kiinni, niin ne tulevat osaksi kärryn runkoa, jos ne sellaisiksi rakentaa. Siksi en paljon kahtele muilta mallia vaan teen linnuillekkin pöntöt omasta päästä. Oman kaasupulloni teline migille on vielä rakentamatta, mutta kovasti suunniteltu. Meissä on se ero, että sinä teet ja minä haaveilen tekeväni... Siitä telineestäni tulee niin rimpula, että jos siinä ei ole pulloa paikoillaan, niin siihen ei voi nojata edes hiiri kaatumatta.


Tuo työstökeskus näytti olevan vaakakaralla? Kyllä sillä hommat tekee, varsinkin, jos on halpa, mutta minä suosin pystykaraa ehkä senkin takia, että niiden kanssa olen enimmäkseen pelannut. Siinä näkee hyvin kaiken paikoituksen ja muut hommat, mitä hommailee, mutta yleensä sitten lastunpoisto ei ole niin loistavaa, kuin vaakakaraisessa koneessa.

Jos nesteen kanssa koneistat, niin sitä on sitten tultava reilusti, tai ei laita ollenkaan. Semmonen nyrkkisääntö, tai (kovametalli)palat ei kestä mitään.

Terät kehittyy kokoajan huimaa vauhtia, niin kannattaa kysyä paikallisilta diilereiltä neuvoa mihin hommaan niitä sattuukaan tarttemaan, niin sieltä paras tuki tulee ja ne mielellään käy paikanpäällä neuvottelemassa, jos kauppoihin pääsevät. Totuushan se on, että koneen saa halvalla, mutta työkalut sitten on se kustannuserä. Mutta sullahan oli se työkalujyrsinkonekkin, niin voit sillä tehdä vaikka itse niitä teränpitimiä ja varmasti pääset tuntipalkoille. Nimim. ammattini koneistaja.

Ohjelmoitava pyörityspöytä ja teet tuolla koneellakin kaikkea niitä työkaluja, mitä tarttet. Ostat vain jyrsintapeille pitimen ja loput hoituu omalla koneella. Tai sellaisen sä kyllä saat tingattua koneen mukaan. Kiinnityskartiothan siihen tulee mukana? Millainen työkalupaletti siinä koneessa on? Muutamia vuosia sitten täällä suomessakin vasta opeteltiin ohjelmoimaan ja käyttämään 7-akselista konetta. Kävin silloin VTT:llä tutustumassa, kun tekivät siellä peilipintoja täysin koneellisesti. Ennen hiomisen oli suorittanut ihminen ja nyt sen teki tunteva kone. Leikkuunesteenä oli hiovia patikkeleita sisältävä neste.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Tarkemmin kun ajattelee, niin kyllähän se neljäs liike taitaa tässä olla se pyörivä pöytä. Tottakai, ei vain tule ajateltua aivan loppuun mitä sanoo.

Kyllä teräpalat kestää vetää kuivana ja yleensä kestävätkin paremmin niin kovaa työstöä. Palat ei saa saada lämpöshokkeja, sillä ne murtuu. Ennemmin vetää kuivana kovaa, kuin vähän märkänä. Toki siinä tulee se etu nesteen kanssa, että kappale pysyy mittatarkkana, kun ei lämpö laajentele. Kokeilemalla senkin oppii. Ei sitten kannata sylkeä sinne leikkuunesteen sekaan, kun se on muutenkin sellaista superbakteeripesäkettä. Varsinkin noin suuri määrä. Niitä nesteitä voi ja pitääkin puhdistaa/desinfioida tarvittaessa. Voit viedä analysoitavaksi vaikka jollekkin paikkakunnan elintarvikeviranomaiselle sitä leikkuunestettä, niin osaava kertoa mikä sen nesteen tila on.

Yksi työkalu sulta sittenkin vielä jää puuttuun, mutta kerron sitten myöhemmin, jos muistan ottaa siitä valokuvan. Lähinnä laserin kaveriksi tai miksei työstökeskuksenkin.


Selvitele siltä proffalta millaiset vaatimukset tuolla laserilla on leikattavan materiaalin suhteen. Meillä tehdään erikoisterästä laserleikkaukseen ja pinnanlaatuun siinä kiinnitetään erityistä huomiota. Yleensäkin se on matala piistä, ehkä siitä syystä, että se sulaa aihiota lämmittäessä ja teräs alkaa hilseilemään. Seurauksena huonoa pintaa. Tuo oli oma huomio ja mielipide, ei välttämättä todellinen syy, mutta tulipa taas mieleen jokin asia, joka pitää tarkistaa.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Kysyin laser asiasta asiaa enempi tuntevalta ja se sanoi matalan piin johtuvan enimmäkseen siitä, että sillä saadaan leikkupurse vähäiseksi ja koostumukseltaan helposti irtoavaksi. Siinä suurin syy kaiken muun lisäksi. Samaten matala pii helpottaa sinkityksessä. Meillä tehtävät laserleikattavat sisältävät piitä alle 0,03%.
Avatar
sisua45
Viestit: 3063
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

planeettanapa kirjoitti:Ennemmin vetää kuivana kovaa, kuin vähän märkänä.
Terveisiä sinne planarin emännälle... :shock: :roll: :mrgreen:

No juu, tässä tarkoitettiin varmaan että kunnon syötöllä lastu jäähdyttää terän. Minä en tiedä koneistuksesta mitään, mitä nyt omia palikoita olen sorvaillut. Olen huomannut, että sopivalla syötöllä lastu vaihtaa väriä, mutta teräpala ei.

Teillä on vähän eri koneistus vehkeet kuin mulla, sisu-verstaan sorvit on tehty toisen maailman sodan molemmin puolin. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1795
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja sisua »

sisua45 kirjoitti:Terveisiä sinne planarin emännälle... :shock: :roll: :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Viilaten ja höylaten...työstöstä nyt puhumattakaan ;)
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

:roll:
Viimeksi muokannut K-44SP, Ti Tammi 12, 2010 3:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3063
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sisu AH-45 kirjoitti:Tästä kuvasta meni kaksi sekuntia ja Proto rullasi lavalla eteenpäin ja kaatui rekannupin päälle... Onneksi Protoon ei tullut naarmua :mrgreen:
Mitäs kaanian tuli? :shock:
Sisu AH-45 kirjoitti:
Uusiokoneen kanssa tuli vähän kauppoja hierottua romuosista ja lopulta se johti siihen että ostin sieltä kerralla 2 kpl Sisu AH-45:sia (sisarautot SA-1388 ja SA-1389). Vinkiksi kyseisessä putiikissa asioiville, kaupankäynti on Uusiokoneen kanssa hauskaa hommaa - kannattaa tehdä siten että kuuntelee pojan myyntipuheet ja sopii sitten isän kanssa vieläkin paremmat hinnat :mrgreen: :mrgreen: Vitsi vitsinä, mutta tosiaan suosittelen vilpittömästi kyseisen yrityksen kanssa toimimista - olkoon tämä nyt ilmainen mainos (lautakasan voi lähettää minun kotiosoitteeseeni).
Yksi palstalainen oli siellä todistamassa, kun isä-ukko särki pyöräkoneella protoja. Rikki meni mm. ainakin yksi ehjä ohjaamo, leylandin öljypohja ja valmetin maastoöljypohja. Edellä mainittu kolmiosainen pohja maksaa uutena 1500e + alv... :roll: Romukasaan menivät, saattavat olla jo sulatossa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Harmi kun ei taas kuvat näy, mutta luetaan sitten yöllä, kun kotia pääsee.
Kaappaampa tässä hieman tätä ketjua, kun sopii niin mukavasti ohi aiheen. Tänään aamulla aikaisin lähdin autolla matkalle ja kävin noutamassa uuden kulkimen. Sitten kovaa kyytiä takaisin, että ehtii illaksi töihin. Järkeä tai ei, mutta kun se on mieltä vaivannut ja kerran rahat riitti, niin sen ostin. Tällaisen pienen itämaisen kevytmetallisen ihmeen hinnalla olisi saanut jo aimokasan kotimaista Sisua. Sanotaan, että raudassa on raha tallessa... Kilohintaa tälle tuli, kun painaa 17kg...

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

No ei mennyt hukkaan taaskaan, että odotti niitä kuvia kahteltavaksi. Ei ole jutusa paljon arvoa, jos ei ole kuvia! Vaikka kuinka hyvä juttu olisi, niin ei ole tullut noita romaaneja luettua, jos ei ole kuvia lukihäiriöselle. Piti tuossa hieman viivyellä, kun teeveestä tuli likainen tusina. On muuten hyvä leffa. Kertoo nuin yleismaailmallisesti monia asioita.
Avatar
ursus2
Viestit: 89
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja ursus2 »

Noissa vanhoissa kirjoissa ei mene raha hukkaan,itsekin tulee hommattua vanhaa teknillistä kirjallisuutta aina kun sopivasti eteen osuu,sen takia ei viitsi juuri divareihin mennä kun löytyy pian vähän liikaakin ostettavaa. :D
ZAU
Viestit: 645
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Mullahan olis sulle niitä kirjoja kanssa kaikenlaisia,löytyy teknistä kirjallisuutta aikas paljon myös vanajasta,niitä voidaan esim kopioida jos haluaa yms ehkä jopa myydä.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler
ZAU
Viestit: 645
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Projektiblogi, vähän kaikenlaista :)

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Sisu AH-45 kirjoitti:No niin, enpä tiennyt että olet kirjastoasi vähentämässä.

Sisu- ja Vanaja-kirjallisuus 1930-1960 -luvuilta kiinnostaa eniten, siitä uudemmista taitaa olla aika lailla ne mitä olen etsinytkin. Tietysti Leyland-kirjat ovat myös kova sana (O.680/O.690 ja O.400/O.401/O.410 sarja). Kaikki tehtaan yleisoppaat kiinnostavat aina 80-luvulle asti.

Pistähän YV:tä jos löytyy jotain tuollaista? :D
Juu käyn penkomassa jouluna noita kirjoja muutenkin,et viimestään silloin
Porttaali Uaz
JeeP wrangler
Vastaa Viestiin