vanaja 690 kymppipyörä

Kaikenlaiset muut projektit / All other projects

Valvoja: sisua

risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

ripustus lenkki joo. mutta ei hiekka puhallukseen... liian vittumaista talvella :mrgreen:
kivinen
Viestit: 727
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Sitten soodapuhallus tai UHP.
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

joo sinko kaappia varten muttei perkele mahtunut koppi pyörimään kaapissa 10 cm kiinni

Kuva

ovet sentään mahtui

Kuva

3 minuuttia ja ruoste ja paska poissa

Kuva

hiekka puhallus hommiksi se meni. joten huomenna kompura käyntiin puh....
kivinen
Viestit: 727
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Ehkä ihan hyvä, ettei mahtunut tuo kori? Minun koittamissa sinkopuhalluskaapeissa puhallus oli sen verran rajua, että pellit venyy. Niissä käytettiin vielä isoa metalliraetta niin hyvä kun edes vanteet pysyi suorana. :wink:
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

voi olla joo hiukan ovipellit venyi... mutta ne on vaihdettava joka tapauksessa
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

risukärsä kirjoitti:voi olla joo hiukan ovipellit venyi... mutta ne on vaihdettava joka tapauksessa
Siitä ovipeltien vaihdosta haluaisin kyllä nähdä kuvia ihan leikkauksesta ja taivuttamisesta lähtien. Mukava nähdä ammattimaista otetta. Olen hitsauksessa lähinnä itseopiskellut ja omat saumani muistuttavat Fazerin riisisuklaata.

Mutta eivätkö nuo nykyiset ovipellitkin ole ihan korjattavissa, kun vaihtaa happamiksi päässeet alaosat? Kupruilleen pinnan saa senkin oikaistua ja jännitettyä.
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Joko valmistuu VETKUn kesäkeikalle 2013 :idea: hieno tulee kaikin puolin :D
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

se kesä keikka olis tavotteena.. eikös se ollu karjaalle.... alustavasti suunnitellu et sinne pelkkänä alustana kurvaileen ilman minkään näköstä lisä himmeliä :mrgreen:

ovipellit on paljon helpompi tehdä uusiks kun pitää 15 cm uusia oven runkoa ja entisissä pelleissä on reilusti reikää.. johtuen siitä ihmeen tavasta laittaa superloonia kahden kirkkaan pellin väliin muhimaan. jota on myös monessa muussakin paikkaa kuin ovissa. huomenna laittelen kuvia... on muuten peltiä uusittu rankalla kädellä kohta ei ole vanhaa kuin katto jos sitäkään :shock:

oliskos kenellä joutavana kippiä tähän projektiin.....
sisupastilli
Viestit: 49
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja sisupastilli »

Sulla on oikea ote noihin hommiin ja jälkeä syntyy näemmä. Liian usein (välillä tuntuu että 99 prosenttisesti) nuo hommat menee niin, että ostetaan projekti ja hehkutetaan sitä kovasti nettifoorumeilla. Kenties vähän aloitellaan purkutöitäkin ja sitten homma lopahtaa kuin seinään. Parin vuoden päästä raato myydään sitten vähin äänin pois seuraavalle kokeilijalle...
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

taas on päivä pulkassa ja on ilta sadun aika.

ovista ja niiden korjauksesta oli kyselyä...

pinta pelti pois ja uusi alareuna tehtynä

Kuva

näin on helpompi mallailla istuvuutta

Kuva

Kuva

ovista lisää kun niiden aika taas on

apukuskin nurrkka on ollut työn alla

Kuva

Kuva

Kuva

pakko vähän röpötellä ettei pelti vetele kun en omista tiggiä

Kuva

kotilon sisä puolelta maalaus kuva unohtu ottaa mutta otetaan sitten toiselta puolelta

Kuva

siinä pinta pelti hepissä

Kuva

ja hitsattuna paitsi etu puoli

Kuva

Kuva

siinä uutta a pilaria

Kuva

to be continued.
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

ovesta kuvia

sisälle happo maalia

Kuva

pinta pelti kun on leikattu niin sitten kanttaamaan
sentin kantti ja niin paljon kun koneesta löytyy

Kuva

Kuva

viivotin oli 2 millä paksu joten se väliin ja leuan välissä litistys

Kuva

Kuva

sitten työntämään levyä paikalleen alareunan jätin kanttaamatta koska vanajan ovi on aika pullea ja korkea niin joutui
hakkaamaan kumivasaralla pellin loppuun.

Kuva

Kuva

siinä pelti paikallaan

Kuva

ala reuna maltillisesti vasaralla hakkaamalla

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

ihmetelköön koppi uutta ovea viikon lopun yli ja maanantaina jatkukoon.

Kuva

kippis. :mrgreen:
kivinen
Viestit: 727
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Ei ole peltihommat mun laji...
Teillä näyttää tulevan nättiä jälkeä.
4wdman
Viestit: 304
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Sitä on joskus muutakin tehty, ku pyöritetty vaan tahkoa. :roll:
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Ahaa, ovela tapa vaihtaa ovipelti. :)

Eipä jää paljon jäljelle, tuon korinhan olisi melkein voinut yhtä hyvin tehdä suoraan levystä ja profiilista. ;)

Onko kenelläkään tietoa, miten nuo Vanajan (ja Sisun) korit tehtiin 1960-luvulla? Minkälaisilla työkaluilla pellit prässättiin? Vielä joskus 1950-luvullahan joidenkin henkilöautojen koripeltejä valmistettiin vielä naputtelemalla puisen mallikehikon päällä. Tässä kuvassa esim. Porsche 356:n kori sekä takana oleva peltien sovittamiseen käytetty kehikko.

Kuva
risukärsä
Viestit: 60
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: vanaja 690 kymppipyörä

Viesti Kirjoittaja risukärsä »

aika pitkälti ne on tässä muros kopissa tehty kanttaamalla ja vasaralla paukuttamalla ja pop niiteillä kiinnittämällä. katto,lokasuojat,tuulilasin ala puolinen pelti ja takaseinän kulmapalat on tehty hervottoman isolla rässillä muoteilla.
tämä on minun näkemys mitä olen tuota rakennetta tutkinut.

kyllähän tuo välillä tuntuu että ei tähän paljon vanhaa jää mutta ei sinne kehtaa ruostunutta peltiä jättää väliin.
Vastaa Viestiin