Kuormausnosturin kymppikatsastus

Kaikenlaiset muut projektit / All other projects

Valvoja: sisua

juho
Viestit: 121
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja juho »

Nosturi (Palfinger 10 tm) tarvisi kymmenvuotiskatsastuksen. peruskunnostus pitäisi muutenkin tehdä (tiivisteet, maalaus Ym) niin voinko siinä yhteydessä pyytää tarkastajan paikalle vai miten tuo menee?

Mitään sähkölaitteita ei nosturissa ole.

Kehenkähän kannattaisi olla yhteydessä, nosturi on Mäntsälässä?
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja Velu »

Varmaan katsastaja sanoo miten hänelle sopii. Voisi se onnistua jos tarkastaja kävisi särötarkastamassa tornin päät hiekkapuhalluksen jälkeen nosturi purettuna. Loppu pitäisi sitte tarkastaa kun nosturi on kasassa.
4wdman
Viestit: 304
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Anteeksi äärimmäisen tyhmä kysymys mutta mitä ajoneuvoja, joissa jonkinlainen nosturi on, tämä kymmenvuotiskatsastus koskee ja miksi?
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

SA-642 kirjoitti:Anteeksi äärimmäisen tyhmä kysymys mutta mitä ajoneuvoja, joissa jonkinlainen nosturi on, tämä kymmenvuotiskatsastus koskee ja miksi?
Kaikki nostimet jotka nostaa yli 400kg pitää vuositarkastaa ja 10-vuoden välein särö/murtuma tarkastaa magnesointi menetelmällä. Itsellänikin on 3 kpl kuormausnostureita joista tänä vuonna 1 kpl 10-tarkastettu ja 2016 seuraava Ferrari 560 S 2 on vuorossa.

10-tarkastukseen nostin puretaan seuraavasti. Tukijalat irti, jatkot irti ja tyvi puretaan kokonaan eli nosturi nostetaan pois kääntöpedistä. Sen jälkeen kaikki osat puhdistetaan AIVAN puhtaaksi joka on kohtapa suurin homma ja vi..umaisin :x sitten tilataan lisenssinomaava tarkastaja paikalle joka magnetisoi säröt ja jos mitään ei ole niin sitten väriaine jolla magnetisointi on tehty pestään pois ja aletaan kasaamaan nostin :idea:

Samalla on helppo vaihtaa tiivisteitä, liukupintoja, tappeja ja jne... sitten kun kaikki on kasassa niin sitten tehdään vuositarkastus lisenssin omaavassa liikkeessä ja ei muutako nostelemaan :D

Olen liki kymmenkunta tehnyt noita ja palkan saa ja hyvän kun uhraa 2-3 päivää töihin koska tarkastajat ottaa muutaman sata euroa kun taas pajalle jos vie ja teetättää työt sielä niin se on jo tuhansia yleensä :shock:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
juho
Viestit: 121
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja juho »

Kiitos vastauksista! Jotain tuommoista pyörittelinkin mielessä, yksi kaveri oli teetättänyt koko homman jossain verstaalla ja lasku oli kymppitonnin josta varsinaista tarkastusta hyvä jos kymmenesosa, muu meni purkuun ja kasaukseen. Ja tosiaan samalla olisi helppo muutenkin huoltaa nosturi.
SA-642
Viestit: 50
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja SA-642 »

Kiitos Morskulle vastauksesta!

Vielä kiinnostaisi tietää, kuka näitä katsastuksien teettämisiä valvoo, poliisi tien päällä, katsastusmies vuosikatsastuksessa, vai mikä taho?
Tietysti vielä kiinnostaa, millaiset sanktiot on luvassa jos kymmenvuotiskatsastus on jäänyt tekemättä? Entä voiko autossa olla nosturi katsastamatta, jos sitä "ei käytetä"?
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

SA-642 kirjoitti:Vielä kiinnostaisi tietää, kuka näitä katsastuksien teettämisiä valvoo, poliisi tien päällä, katsastusmies vuosikatsastuksessa, vai mikä taho?
Onnettomuustutkintalautakunta. :roll:
juho
Viestit: 121
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kuormausnosturin kymppikatsastus

Viesti Kirjoittaja juho »

Noin kai se viime kädessä on, olen kuullut että joillain työmailla tarkastetaan tilanne auton tullessa ja jos ei asia kunnossa ei myöskään asiaa työmaalle, vaikka nosturilla ei tehtäisi siellä mitään.. Yhtäkkiähän voikin nostotarve iskeä ja työmaavastaava on lirissä jos jotain sattuu.
Vastaa Viestiin