Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Aiheeseen liityvät tapahtumat / Related events

Valvoja: sisua

Hämis
Viestit: 24
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Hämis »

mobiili01 kirjoitti:Ostin SM 300 lavettiveturin (SA-1952). En tiedä, onko tässä nuoltu haavoja vai podettu häpeää. Kiinnostais, jos joku tietää auton historiasta jotain. Paikallinen sotilaspoliisi kertoi, että siihen ois tehty koneremontti vuosi sitten. Ja nyt myytiin??? Hytin takana on ollut iso vinssi, jota ei raaskittu jättää auton mukaan. Eräs GAZin ostaja tunsi kaverin Ylivieskasta, jolla se oli ollut kuittiautona. Unohdin tietenkin sen nimen. Tällä veturilla on ajettu 400 tkm ja se on ajotuntumaltaan aivan kuin uusi. GAZit muuten meni 500-1000 euron hintaan.

Kyseinen SM on palvellut Lapin ilmatorjuntarykmentissä koko ikänsä eli ei pitäisi olla pahasti ruosteessa. On ollut viimeset kolmisen vuotta käyttämättä/vara-autona kun saivat uuden veturin keulalle. Samalla kun tuli uusi veturi niin sisun päällä olleet kaksi vinssiä on siirretty lavetin kurjen kaulan päälle. Tuosta koneremontista en osaa sanoa mitään.

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

mobiili01 kirjoitti:Nuo GAZit jäi vähän kaiveleen, kun pojat pisti niitä käyntiin. On niin hienot saundit. Minkähänlaisia pelejä ne noin niinkuin kokonaisuutena on? Vaihdekepin paikka ei tosin tunnu ihan loppuun asti harkitulta.
Äänet on hienot. Ajoelämys on "erilainen" kun yhdistetään tehostamaton ohjaus, vaihdekepin paikka ja synkronoimaton vaihteisto joka ei anna yhtään anteeksi.

ZAU
Viestit: 600
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Wonderi kirjoitti:
mobiili01 kirjoitti:Nuo GAZit jäi vähän kaiveleen, kun pojat pisti niitä käyntiin. On niin hienot saundit. Minkähänlaisia pelejä ne noin niinkuin kokonaisuutena on? Vaihdekepin paikka ei tosin tunnu ihan loppuun asti harkitulta.
Äänet on hienot. Ajoelämys on "erilainen" kun yhdistetään tehostamaton ohjaus, vaihdekepin paikka ja synkronoimaton vaihteisto joka ei anna yhtään anteeksi.
Mikä tehostamaton ohjaus,on 66ses tehostin, 2 eteenpäin on synkronoitu laatikko, ja on hyvä ajaa vaikka ei uskoisikaan,parempi kuin moni saman luokan maasto kuormuri.
Porttaali Uaz
JeeP wrangler

Wonderi
Viestit: 527
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tehosti sitten vaan niin vähän etten sitä huomannut. :lol:

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Wonderi kirjoitti:Tehosti sitten vaan niin vähän etten sitä huomannut. :lol:
Olisit huomannut jos se ei olisi toiminut. Ei nimittäin käänny minnekään. Minulla oli kuitilla GAZ-66-linkkiauto, muistaakseni SA-7293, ja kun sen löi käymään kovassa pakkasessa, sen piti antaa jonkin aikaa höpöttää tyhjäkäynnillä, ennen kuin tehostimen öljyt notkistuivat riittävästi.

Muistaakseni vaihteisto oli kyllä täysin synkronoimaton. Jos ei käyttänyt kaksoispoljentaa, sorsat huusivat.

Se vaihdekepin paikka oli kyllä vähemmän ergonominen ja keppiä joutui veivaamaan ahkeraan, koska auton suorituskyky oli heikko. Mutta jollain kumman tavalla se auto oli kuitenkin kiva ajettava. Siinä on nestejarrut ja mekaaninen tuntuma joka vivussa.

Ihmettelen että GAZit ovat nyt vasta myynnissä. Jouduin kertaamaan viitisen vuotta sitten ja kapiaiset sanoivat ettei koko armeijassa ole enää GAZin GAZia. Pääsin sitten ajamaan vanhaa SA-150-sarjan Masia, mikä olikin hieno juttu, sillä Sisu-kokemukset armeijassa olivat jääneet väliin lukuun ottamatta kerran ajettua lenkkiä SK-Sisulla. Kyseinen Masi oli jo parhaat päivänsä nähnyt, mutta oli se kiva peli maastossa kun pääsi kunnolla sen makuun! :D Koeajoin myös Eemelin, mutta siitä en pitänyt yhtä paljon, koska se mekaaninen tuntuma puuttui.

Avatar
K-44SP
Viestit: 459
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Gwafton kirjoitti: Minulla oli kuitilla GAZ-66-linkkiauto, muistaakseni SA-7293, ja kun sen löi käymään kovassa pakkasessa, sen piti antaa jonkin aikaa höpöttää tyhjäkäynnillä, ennen kuin tehostimen öljyt notkistuivat riittävästi.
Ja sama sitten toisinpäin, eli nokkageneraattoria ei saanut käyttää pitkiä aikoja, muuten keitti öljyt pihalle tehostajasta :lol:
Gwafton kirjoitti: Muistaakseni vaihteisto oli kyllä täysin synkronoimaton. Jos ei käyttänyt kaksoispoljentaa, sorsat huusivat.
Olihan niistä jopa kolmonen ja nelonen synkronoituja :roll:

Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

K-44SP kirjoitti:Olihan niistä jopa kolmonen ja nelonen synkronoituja :roll:
Voi olla mahdollista - kaksoispoljentaa tuli kuitenkin käytettyä varmuuden vuoksi. Nyt kun oikein muistelen, niin sellainen mielikuva minulla on että isommat vaihteet hulahtivat päälle paljon jouhevammin.

Synkronointi oli ehkä niin heikko että kaksoispoljennan käyttöä suositeltiin siitä huolimatta. ZiL-131:ssä on myös synkronoitu laatikko, mutta niillä ajaneet sanoivat että ei siitä synkronoinnista käytännössä ole mihinkään, vaan kannattaa käyttää kaksoispoljentaa ainakin alaspäin vaihdettaessa. Itse en ole ajanut ZiLillä kuin pienen maastolenkin. Eri automallien testaaminen jäi armeijassa harmittavan vähäiseksi.

SA-1360
Viestit: 189
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Millähän hintaa nuo bankut ja nasut teki kauppansa?Oliko niistä yksikään ajokuntoinen?

Katiska
Viestit: 80
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Katiska »

Eipä tuota enää paljon muista ZILillä ajamisen riemua, kuittivälineeni intin aikana edusti vuoden 1989 tuotekuvastoa, ja synkronoituja oli kaikki vaihteet, tosin taisimme tosiaan käyttää välikaasua pienemmälle vaihdettaessa, ikäänkuin "vanhasta" muistista, olihan kaksoispoljentaa opetettu armeijan autokoulussa hyvinkin tiivisti :)

Tunnelma hytissä oli varsin tiivis, ja sinne oli ahtautunut yleensä kolme henkilöä, vaikka kaksi olisi ehkä ollut järkevämpi ratkaisu :D Vieläkin muistan kesän 2003 hellepäivät, bensa-V8:n hysteerisen ulvonnan, ja keskipenkkiläiselle huudetun ohjeen: "Siirräkkö jalkaa, nii mä saan vitosen päälle!" :lol:

ZILin vaihdekaavio oli aika mielenkiintoinen, nopeasti tehty esimerkkirävellys tuossa alla:

2 4 P
|-|-|
3 5 1

Roki
Viestit: 39
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Roki »

Katiska kirjoitti:ZILin vaihdekaavio oli aika mielenkiintoinen, nopeasti tehty esimerkkirävellys tuossa alla:

2 4 P
|-|-|
3 5 1
Tuota kuviota on tavattu muistakin värkeistä. Tosin ainakin fordin käyttämissä laatikoissa nuo ykkönen ja pakki ovat olleet sekä voima- että tekniikkalaji.

Vanaja68
Viestit: 40
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Vanaja68 »

Vanajassa pikkukoneiden yhteydessä käytettiin paljon 5-vaihteista Fulleria, jossa kaavio muuten tuollainen, kuten edellisessä viestissä, mutta 3. ja 4. vaihde vieresin takana. Vastaavasti 5. kojetaulun puolella. Samaa vaihteistoa (Fuller 430) oli muissakin merkeissä tietty, ei siis Vanajan itse keksimä juttu.

2 5 P

3 4 1

mobiili01
Viestit: 27
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja mobiili01 »

SA-1360 kirjoitti:Millähän hintaa nuo bankut ja nasut teki kauppansa?Oliko niistä yksikään ajokuntoinen?
Kaveri sanoi, että 2000 ja 8000 euron väliin. Joku venäläinen kuulemma osti hintaan mihin hyvänsä ties kuinka monta. Halvimmat oli ilman moottoria. Itse en seurannut niiden huutoja. Heti huutokaupan jälkeen useampi lähti omin voimin liikkeelle.


Hämis kirjoitti:Kyseinen SM on palvellut Lapin ilmatorjuntarykmentissä koko ikänsä eli ei pitäisi olla pahasti ruosteessa. On ollut viimeset kolmisen vuotta käyttämättä/vara-autona kun saivat uuden veturin keulalle. Samalla kun tuli uusi veturi niin sisun päällä olleet kaksi vinssiä on siirretty lavetin kurjen kaulan päälle. Tuosta koneremontista en osaa sanoa mitään.
Kiitos tiedoista. Ruostetta ei tosiaan hirveästi ole. Onkohan tuo ollut varusmiesten vai kantahenkilökunnan käytössä? Muistan omasta varusmiespalvelusta (Sodankylässä -86-87) vastaavanlaisen SM300-lavettiveturin. En tosin muista oliko se 3- vai 4-akselinen. Se oli kyllä ainoastaan kantahenkilökunnan käytössä.

Hämis
Viestit: 24
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Huutokauppa Tervolassa 29.08.2013

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Hämis kirjoitti:Kyseinen SM on palvellut Lapin ilmatorjuntarykmentissä koko ikänsä eli ei pitäisi olla pahasti ruosteessa. On ollut viimeset kolmisen vuotta käyttämättä/vara-autona kun saivat uuden veturin keulalle. Samalla kun tuli uusi veturi niin sisun päällä olleet kaksi vinssiä on siirretty lavetin kurjen kaulan päälle. Tuosta koneremontista en osaa sanoa mitään.
Kiitos tiedoista. Ruostetta ei tosiaan hirveästi ole. Onkohan tuo ollut varusmiesten vai kantahenkilökunnan käytössä? Muistan omasta varusmiespalvelusta (Sodankylässä -86-87) vastaavanlaisen SM300-lavettiveturin. En tosin muista oliko se 3- vai 4-akselinen. Se oli kyllä ainoastaan kantahenkilökunnan käytössä.[/quote]


Kyllä se on ollut ihan vain henkilökunnan käytössä.

Vastaa Viestiin