Läpihengittävällä kannella oleva Leyland 400

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

sisua45

Läpihengittävällä kannella oleva Leyland 400

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Minulla on "AUTOMOTIVE and INDUSTRIAL 370-400-401 VERTICAL DIESEL ENGINE Manual" niminen kirja. Kyseinen opus on painettu vuonna 1969, jos olen oikein ymmärtänyt.

Kirjassa 370 ja 400 koneissa on imu- ja pakosarja samalla puolen konetta, eli vasemmalla. 401 on puolestaan läpihengittävällä kannella.

Mutta. Olen jatkuvasti törmännyt 400-mallin moottoreihin missä on läpihengittävä kansi. Yhdessä (sisu vetomestari) oli vielä ahdinkin. :roll:

Olen elänyt siinä uskossa että leukun 6.54 litraisista koneista vain 401 ja 410 on läpihengittävä. Ja ainoastaan on 410 ahdettu.

Sisu on vissiin ahtanut itse leukkuja? Vetomestarin ahtoputkessa luki "sisu", muutkin ovat noita nähneet. Mutten miten tuo kansi juttu? Onko jossain vaiheessa 400 mallin kansi vaihtunut, ja mitä eroa siinä sitten enää on 401 pannuun?

:?: :?: :?:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

K-44SP

Re: Läpihengittävällä kannella oleva Leyland 400

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

sisua45 kirjoitti: Kirjassa 370 ja 400 koneissa on imu- ja pakosarja samalla puolen konetta, eli vasemmalla. 401 on puolestaan läpihengittävällä kannella.
Samaan ilmiöön olen törmännyt kirjassa nimeltään autoteknillinen käsikirja dieselmoottorit 2 joka on painettu vuonna 1974 :D Siellä kuvassa 7.32 on esitetty "Tyypillinen oikeanpuoleisella ohjauksella varustetun auton moottorimalli Leyland dieselmoottorisarjasta 370-400-401". Tässäkin kuvassa on imu- ja pakosarja samalla puolella :shock:

Eli tästä voisi päätellä, että läpihengittävää mallia ja "perinteistä" on varmaan tehty rintarinnan ja suomeen on tuotu näitä "parempia malleja" :mrgreen:

sisua45

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Nyt kun on ollut kovasti höpinää leukusta, niin laitan kuvan siitä ei-läpihengittävästä O.400 koneesta. Kuva isompana: http://www.sisua.net/gallery/d/10270-3/Kuva+385.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Kontio

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Jännä juttu tuo -ei läpihengittävä malli.
Katselin itsekin mielenkiinnosta läpi kirjallisuuteni, ja ainoastakaan kirjasta ei löytynyt tuota samanpuolen putkituksia O.400 leukussa, ainoastaan läpihengittäviä malleja.
Autotekniikan käsikirjassakin (vm.-66) esitellään leukun 400, ja mainitaan, että kaikki kuvat esittävät ennen vuotta 1964 suomeen tuotuja malleja. Kaikissa on läpihengittävä kansi.

Tallinperällä oleva vuoden -69 U-kontiosta otettu 400 leukkukin on läpihengittävää mallia, ja konekyltissä on jo tuolloin merkintä MK3.

Kontio

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tuota kuvaa kun alkoi tarkemmin katsomaan, niin tuli mieleen, että olisiko tuo moottori ollut jossakin työkone käytössä?

Esim. miksi tuo jäähdyttimen ropelli pitää olla mutkaraudan päässä kiinni, eikä vesipumpun päässä?

Mutta taasen tuota 400 leukkuahan on laitettu moniin eri työkoneisiin kiinni, miksipäs ei sitten oltaisi tehty monia eri malleja...
Eikös tuota moottoria (siis O.400, en ole varma hengitystavasta) Payloaderin pyöräkuormaajassa.

sisua
Site Admin

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tuosta läpihengittävästä Vetomestarista otin joskus kuviakin:
http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/vetomestari/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva

Vastaa Viestiin