Moottorikoodit

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja sisua »

R-142CST kirjoitti:
sisua kirjoitti:Olishan Rollssin koneissa hohtoa 8) , onhan Rolls-Royce tehnyt moottoreita lentokoneisiinkin.
Mitä nuo M-sarjan merkinnät tarkoittavat?

M-160 yleisnimitys sarjalle.
M-161 2-akselinen takaveto
M-162 3-akselinen, nostoteli
M-163 3-akselinen, teliveto (molemmat taka-akselit vetäviä)
M-168 tehdastekoinen 4-akselinen, nostoteli (osaan lisätty 4-akseli myöhemmin, jolloin tyyppi voi M-162 vaikka onkin 4-aks.)

Moottorikoodit (yleisimmät), jotka tulee em.numerosarjojen jälkeen, menevät kutakuinkin seuraavasti (ulkomuistista):

BP - ahtamaton Leyland 0.680
BPT - ahdettu Leyland 0.690
BY - Leyland 801 V8
BST - Rolls-Royce Eagle 265
CST - Rolls-Royce Eagle 305
DST - Rolls-Royce Eagle 265 (uudempi MKIII-versio)
CZT - Rolls-Royce Eagle 320
DET - Cummins C290
CEV - Cummins C370
BEV - Cummins C400

BP ja BPT - moottorien kanssa käytetty myös 6-vaihteista ZF-vaihteistoa, muissa Fuller 13 tai 14-vaihteisena, tai sitten Allison automaatti (esim.Tako).
Ne jotka tietää, listaa voisi jatkaa Valmetin ja "Pikku"-Leylandin koneiden osalta.
Nuo koodit ovat minulle vasta aukeamassa :?
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Jasa »

sisua kirjoitti:
R-142CST kirjoitti:
sisua kirjoitti:Olishan Rollssin koneissa hohtoa 8) , onhan Rolls-Royce tehnyt moottoreita lentokoneisiinkin.
Mitä nuo M-sarjan merkinnät tarkoittavat?

M-160 yleisnimitys sarjalle.
M-161 2-akselinen takaveto
M-162 3-akselinen, nostoteli
M-163 3-akselinen, teliveto (molemmat taka-akselit vetäviä)
M-168 tehdastekoinen 4-akselinen, nostoteli (osaan lisätty 4-akseli myöhemmin, jolloin tyyppi voi M-162 vaikka onkin 4-aks.)

Moottorikoodit (yleisimmät), jotka tulee em.numerosarjojen jälkeen, menevät kutakuinkin seuraavasti (ulkomuistista):

BP - ahtamaton Leyland 0.680
BPT - ahdettu Leyland 0.690
BY - Leyland 801 V8
BST - Rolls-Royce Eagle 265
CST - Rolls-Royce Eagle 305
DST - Rolls-Royce Eagle 265 (uudempi MKIII-versio)
CZT - Rolls-Royce Eagle 320
DET - Cummins C290
CEV - Cummins C370
BEV - Cummins C400

BP ja BPT - moottorien kanssa käytetty myös 6-vaihteista ZF-vaihteistoa, muissa Fuller 13 tai 14-vaihteisena, tai sitten Allison automaatti (esim.Tako).
Ne jotka tietää, listaa voisi jatkaa Valmetin ja "Pikku"-Leylandin koneiden osalta.
Nuo koodit ovat minulle vasta aukeamassa :?



Sisu-tyyppi Valmet-tyyppi Teho kw DIN Teho hv DIN
CI-pysty. 611 CA 96 130
CIT-pysty 611CSA 121 165
CIT-makaava 611CSH 127 173
DIT-pysty 611CSB 150 204
EIT-pysty 611CSBA 140 190
EIT-makaava 611CSBH 140 190

Hiukan sekainen tuo lista mutta jos jotain selviää.
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Tälläinen oli myös CZV, Rollssi Eagle 340, välijäähyllä. MA-162 CZV, 1978.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Saattaapi ollakkin sitten hiukan erikoisempi malli koska kirja noista Sisujen moottorimalleista ei tunne moista mallimerkintää.CEV on ainoa välijäähdytetty moottorimalli jonka tuo korjaamo-ohjekirja tunnistaa ,mutta sekin on Cummins.
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Juu, pentuna ihmettelin, kun nelostiellä tuli tuollainen täysperävaunu yhdistelmä vastaan, keulassa kummallakin puolella RR340 lätkät! :shock:
Tosiaan, tietääkseni ainut välijäähyllä ollut Rolls Royce. :?
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Tässä Leylandin SISU merkintöjä:
0.300, ei SISU merkintää, 5,0L, 76 hv
0.350, AMO, 90, 100, 103hv
0.375, amu, 115 hv
0.600, AMT, 127, 147 hv, 165hv
0.680, AMP,152, 165, 200, 210, 214 hv
Napapiiri
Viestit: 576
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Tuotas, löytyskö joltain tarkennusta moottoritietoihin , BP ,BV, EIT ja S-sarjan 181,192 sekä 262.. :(
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Jasa »

SV (Leyland 400)= Ahtamaton
SVT (Leyland 400)= Ahdettu
CV (Leyland401) = Ahtamaton
CVT(Leyland)410 = Ahdettu.

Mainittakoon että noihin Leyland 401 oli 3 eri syöttöpumppu mallia saatavilla.
dillex83
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja dillex83 »

Sisu-tyyppi Valmet-tyyppi Teho kw DIN Teho hv DIN
CI-pysty. 611 CA 96 130
CIT-pysty 611CSA 121 165
CIT-makaava 611CSH 127 173
DIT-pysty 611CSB 150 204
EIT-pysty 611CSBA 140 190
EIT-makaava 611CSBH 140 190

Hiukan sekainen tuo lista mutta jos jotain selviää.[/quote]


on pystyä ja makaavaa, eli siis hä. mitä tarkoitta? itselläni ainakin pitäisi olla veneessä 611CS mallinen kone? mutta ainakin tuosta listasta se puuttuu, kiinnostaisi myös tietää mitä noi CA, CSA, CSH.. koodit tarkoittavat. sori, oon ainakin vielä ihan untamo näitten juttujen kanssa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

dillex83 kirjoitti:on pystyä ja makaavaa, eli siis hä. mitä tarkoitta? itselläni ainakin pitäisi olla veneessä 611CS mallinen kone? mutta ainakin tuosta listasta se puuttuu, kiinnostaisi myös tietää mitä noi CA, CSA, CSH.. koodit tarkoittavat. sori, oon ainakin vielä ihan untamo näitten juttujen kanssa.
Makaava = keskimoottori linja-autojen makaava kone, eli mahuri. Tuolta lisää aiheesta: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=2156

C = mallisarja, pumppuna CAV Minimec
CS = edellinen ahdettuna
CSA = ajoneuvomoottori
CSB = pumppuna iso Bosch P-malli, CAV suuttimet
CSH = mahuri

D = mallisarja, pumppuna Bosch A-malli
DS = edellinen ahdettuna
DSB = pumppuna iso Bosch P-malli, Bosch suuttimet

Noita lisäkirjaimia ei aina ole käytetty.

A = ajoneuvomoottori, muitakin merkityksiä
L = leikkuupuimuri
P = palo/vesipumpun moottori
G = agregaatin kone
M = merimoottori
J ja I = ilmasta-veteen välijäähdyttimellä
W = hukkaportti ahdin, wastegate
jne...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Manuel
Viestit: 97
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Manuel »

sisua kirjoitti:
R-142CST kirjoitti:
sisua kirjoitti:Olishan Rollssin koneissa hohtoa 8) , onhan Rolls-Royce tehnyt moottoreita lentokoneisiinkin.
Mitä nuo M-sarjan merkinnät tarkoittavat?

M-160 yleisnimitys sarjalle.
M-161 2-akselinen takaveto
M-162 3-akselinen, nostoteli
M-163 3-akselinen, teliveto (molemmat taka-akselit vetäviä)
M-168 tehdastekoinen 4-akselinen, nostoteli (osaan lisätty 4-akseli myöhemmin, jolloin tyyppi voi M-162 vaikka onkin 4-aks.)

Moottorikoodit (yleisimmät), jotka tulee em.numerosarjojen jälkeen, menevät kutakuinkin seuraavasti (ulkomuistista):

BP - ahtamaton Leyland 0.680
BPT - ahdettu Leyland 0.690
BY - Leyland 801 V8
BST - Rolls-Royce Eagle 265
CST - Rolls-Royce Eagle 305
DST - Rolls-Royce Eagle 265 (uudempi MKIII-versio)
CZT - Rolls-Royce Eagle 320
DET - Cummins C290
CEV - Cummins C370
BEV - Cummins C400

BP ja BPT - moottorien kanssa käytetty myös 6-vaihteista ZF-vaihteistoa, muissa Fuller 13 tai 14-vaihteisena, tai sitten Allison automaatti (esim.Tako).
Ne jotka tietää, listaa voisi jatkaa Valmetin ja "Pikku"-Leylandin koneiden osalta.
Nuo koodit ovat minulle vasta aukeamassa :?
Yhden korjauksen laitan listaan
SP=O.Leyland 680
BP=O.680 PowerPlus.
Kumpikin ahtamattomia. SP'n teho Sisun mukaan 165hv/2100 kmin, Leylandin mukaan 150hv/2000 kmin. BP'n teho ensin 200 hv, mutta Leyland joutui kansivaivojen vuoksi pudottamaan tehon 185 hv.
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Nalle-Sisun moottorikoodeista:
KB-24SA -> Sisu AMA
KB-24D -> Ford Dagenham 3,61 l, 70 hv
KB-124SA -> Sisu AMA
KB-124SD -> Ford Dagenham 3,61 l, 70 hv (huom. moottorikoodi on nyt SD, kun KB-24:ssä se oli D!)
KB-124SE -> :?:
KB-124BG -> Ford Trader 4,16 l, 84 hv
KB-121BG -> Ford Trader 4,16 l, 84 hv

Tiedot ovat eri lähteistä koottuja. Mutta sanokaa, mitä moottoria tarkoittaa SE :?:

Edit: Toinen SE-moottorilla varustettu Sisu löytyy Blombergin Sisu-historiikista sivulta 152. Kyseessä on erikoistilauksesta valmistettu kuljetustrukki T-4SE, jossa on Nemo-voimansiirto. En tiedä auttaako tämä moottorin tunnistamisessa.
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Napapiiri kirjoitti:Tuotas, löytyskö joltain tarkennusta moottoritietoihin , BP ,BV, EIT ja S-sarjan 181,192 sekä 262.. :(
Taitaa olla jo hyvinkin selvä asia,mutta laitan nyt kuitenkin kun ei tällä sivulla vastausta näkynyt.Eli noi S-Sarjan tyypit SK/SL 181 Valmet 612 DSJ SK 192 (SL:ässä tätä moottoria ei käsittääkseni ollut) Valmet 612 DWI ja SK/SM 262 Cummins L10 355E Celect (Ei myös tätä ollut SL:ssä).
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja kivinen »

sisua45 kirjoitti:
Makaava = keskimoottori linja-autojen makaava kone, eli mahuri. Tuolta lisää aiheesta: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=2156

C = mallisarja, pumppuna CAV Minimec
CS = edellinen ahdettuna
CSA = ajoneuvomoottori
CSB = pumppuna iso Bosch P-malli, CAV suuttimet
CSH = mahuri

D = mallisarja, pumppuna Bosch A-malli
DS = edellinen ahdettuna
DSB = pumppuna iso Bosch P-malli, Bosch suuttimet

Noita lisäkirjaimia ei aina ole käytetty.

A = ajoneuvomoottori, muitakin merkityksiä
L = leikkuupuimuri
P = palo/vesipumpun moottori
G = agregaatin kone
M = merimoottori
J ja I = ilmasta-veteen välijäähdyttimellä
W = hukkaportti ahdin, wastegate
jne...
Tein vapaan käännöksen sisua45 tekemästä koodilistasta englantia puhuvalle harrastajalle. Laitetaan näkyviin, niin saa muutkin saman tiedon.

Translation from sisua45's text:

Makaava = laying on its's side = mid-engine bus engine, also called "Mahuri". More about subject: viewtopic.php?f=4&t=2156

C = model series, with CAV Minimec injectionpump
CS = same as above, but with turbo
CSA = vehicle engine
CSB = with big Bosch P-model injectionpump, CAV -nozzles
CSH = mahuri = makaava = laying on its's side

D = model series, with Bosch A injectionpump
DS = same as above, but with turbo
DSB = with big Bosch P-model injectionpump, Bosch -nozzles

All the letters are not always used in engine codes

A = vehicle engine, has also other meanings
L = combine harvester
P = fire/water pump engine
G = generator engine
M = boat engine
J and I = air to water intercooler
W = turbo with wastegate
and so on...
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Moottorikoodit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Yes, close enough :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin