AEC av470 käyntihäiriö

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tuollainen Aec av470 vuosikertaa -67
Käynnistyy kylmänä (muutama aste plussaa) n.puolen minuutin sahaamisella.
Savuttaa kylmänä aika rajusti, mutta rauhoittuu parissa minuutissa.
Jos pudottaa käsikaasun kokonaan pois, niin aivastelee välillä pakoputkeen. Ihan hiukan kun lisää kaasua niin käy hyvinkin nätisti.
Jos kaasua lisää reilummin (näppituntumalta reilun tuhannen kierrosta, mittari ei toimi)
alkaa savuttaa siniharmaata todella rankasti rötää ja paukkuu pakoputkessa.

Suodattimet on vaihdettu ja vedenerotin tyhjennetty.
Polttoaineeseen lisätty 2t-öljyä.
Naftan seassa on ollut joskus vettä (suodatin kupin pohja oli ruosteessa ja vedenerottimesta tuli harmaata nestettä)

Voisiko elementti jumittaa syöttöpumpussa veden seurauksena, vuotava suutin kai vaivaa yleensä tyhjäkäynnillä?

kivinen
Viestit: 715
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Ei koske mitenkään kyseistä moottoria, mutta yhdessa autossa oli niin pitkään seisonutta dieseliä, ettei se (kai?) enää syttynyt kunnolla. Väri oli sellaista omituista keltaisen harmaata, joku oli sitä mieltä, että parafiini oli erottunut. Ihmettelin silloin, että kuinka voi dieseli ampua putkeen ja kierroksilla paheni.

On ainakin helppo testata tuoreella aineella kun vetää kannusta letkun suotimelle.

Toki voi olla joku ihan oikeakin vika...

Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Leemu »

On tällähetkellä juurikin noin kannusta letkulla konstilla.
Nafta nyt ei ole ihan tälläviikolla ostettua, mutta pelaa trakorissa ainakin ok.

Avatar
Kontio
Viestit: 673
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Kun en nyt tunne tarkemmin tuota moottoria, niin voin vain sitten tarjota tälläistä. Eli onko siinä alipainesäätöinen ruiskutuspumppu?
Muistelen, että kun minulla oli nuffissa sellainen pumppu, niin joku aikaisemmista omistajista oli jostain syystä kääntänyt alipaineputket ristiin kaasuläpän juuressa, ja se aiheutti juuri kuvaillunlaista toimintaa moottorissa.
Eli pätkytti putkeen ja savutti. Sitten kun sai jäämään kierrokset johonkin kohtaan sopiviksi, niin kone kävi nätisti. Mutta heti kun kaasutti, niin taas alkoi savutus kovana ja silloin tällöin ampui putkeen.

Alipaineputkien puhdistamisella ja oikein asettamisella tuokin olisi sitten tokeentunut. Moottori vaan hajosi ensin, ennenkuin huomasin koko alipaineputkien olevan väärissä rei'issä ja tukossa...

Tyrvää
Viestit: 323
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Olen tätä konstia ennenkin johonkin vastaavaan vikaan tarjonnut: Pakoventtiilin varsi on karstoittunut ja jumittelee ja ampuu pakoputkeen: korjaus kone käytetään lämpimäksi ja ilmanputsarin letku irti ja imuilmaan syötetään vettä joka poistaa karstan venttiileistä/varsista. Helppo kokeilla ja ei maksa mitään, jossei toimi sitten haet vikaa muualta!

Jyry1956
Viestit: 93
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Jyry1956 »

Moro!
Itelläni on just samanlainen AEC470. Käy tällä hetkellä lähes edellä kerrotulla tavalla. Kun vetää sammutinta sopivasti päälle savutus vähenee huomattavasti ja pakoputkeen ampuminen rauhoittuu, mutta kun lisää kierroksia alkaa maailma taas hukkuun savuun. Polttoaine on uutta, suuttimet käytetty penkissä ja "hienosäädetty", elementit tuntuisi ainakin kääntyvän normaalisti pumpun sivuluukusta käsin koetellessa. Käynnistyy kylläkin kuin palmun alta. Pitääkin rassata nuo alipaineputket ja tarkastaa etteivät ole "ristissä". Sitten pitää tehdä tuo vesipesu, siitä on ollut monesti kyllä apua.
Löysin yhdestä nokkospuskasta tuollaisen koneen, oli siellä makoillut kuulemma noin 40v kyljellään, mutta kun pyöri käsin niin otin talteen ja uteliaisuuttani kokeilin käyntiin, lähti vasta viidennellä yrityksellä. Tosin olis varmaan lähteny ekalla jos olis ollut kunnon akut! On noi vanhat dieselit ihme laitteita.
Mielenkiinnolla odotan kumpi ensin saatais käymäänn kunnolla..................

Vanaja68
Viestit: 40
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Vanaja68 »

Leemu kirjoitti:Tuollainen Aec av470 vuosikertaa -67
Käynnistyy kylmänä (muutama aste plussaa) n.puolen minuutin sahaamisella.
Savuttaa kylmänä aika rajusti, mutta rauhoittuu parissa minuutissa.
Jos pudottaa käsikaasun kokonaan pois, niin aivastelee välillä pakoputkeen. Ihan hiukan kun lisää kaasua niin käy hyvinkin nätisti.
Jos kaasua lisää reilummin (näppituntumalta reilun tuhannen kierrosta, mittari ei toimi)
alkaa savuttaa siniharmaata todella rankasti rötää ja paukkuu pakoputkessa.

Suodattimet on vaihdettu ja vedenerotin tyhjennetty.
Polttoaineeseen lisätty 2t-öljyä.
Naftan seassa on ollut joskus vettä (suodatin kupin pohja oli ruosteessa ja vedenerottimesta tuli harmaata nestettä)

Voisiko elementti jumittaa syöttöpumpussa veden seurauksena, vuotava suutin kai vaivaa yleensä tyhjäkäynnillä?
Avaappa se syöttöpumpun sivuluukku auki, laita moottori käymään ja katso jääkö jotkut elementeistä jumiin yläasentoon. Jos elementit liikkuu varmasti kaikki samalla tavoin, eli tekevät yhtä suurta liikettä ylösalas koneen käydessä, niin avaa yksi kerrallaan suutin putkia auki. Näin saat selville millä pytyllä kone ei kunnolla käy. Jos kauan seissyt paikoillaan, voi jonkun elementin paineventtiilin jousi olla poikki ( pieni jousi suutin putken lähtökappaleen sisällä). Jos syöttöpumppu on alipainesäätöinen versio (epäilen, että on tässä tapauksessa keskipakosäätimellä), alipainesäätimen virheellisen toiminnan tai toimimattomuuden pystyy eliminoimaan tarttumalla elementtejä liikuttavaan pitkittäiseen tankoon vaikka pihdeille kiinni ja liikuttamalla sitä edes takaisin. Alipainesäädin lähinnä vaikuttaa siihen totteleeko kone kaasuvivun liikkeitä. Liikkuuko koneen venttiilit normaalisti???

Vaikka 2 elementtiä olisi kokonaan jumissa, käynnistyy pikku AEC... Mutta röpeltää kamalasti, kun antaa kaasua.

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Muistaakseni jossain Fiatin diiselissä samanlaisia oireita teki rikkinäinen
alipainesäätäjän kalvo.

Vanaja68
Viestit: 40
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Vanaja68 »

Alipainesäätimellisessä AEC 470:n syöttöpumpussa jousi työntää elementtejä kiertävää säätötankoa maksimi syöttöä kohden. Eli, kun kone ei käy, on syöttöpumpun elementit kääntyneenä maksimisyötön asentoon (mikäli pysäytys ei ole vedettynä päälle). Kun moottori on käynnistynyt imusarjaan syntyy alipaine ja alipaineen vaikutuksella vedetään syöttöä pienemmälle. Kaasupoljin / vipu vaikuttaa alipainesäätöisessä ilmaläppään imusarjassa, jolla säädetään imuvaikutusta syöttöpumpun säätimen kammioon. Mekaanista yhteyttä ei kaasupolkimesta syöttöpumppuun ole AEC 470 koneessa, jossa alipainesäätimellinen syöttöpumppu. Mikäli säätimen kalvo on rikki, pyrkii kierrosluku nousemaan hallitsemattomasti koneen käynnistyttyä. Saman aiheuttaa, jos alipaineputket tukossa säätimen ja imusarjan välillä. Pienet putket, 2kpl, jotka kiertävät koneen takaa. Oli alkuperäisen kysyjän moottori varustettu mekaanisella säätimellä olevalla syöttöpumpulla, taikka alipainesäätimellisellä, niin on oleellista, että elementit liikkuvat takertelematta. Alipainesäätimellisessä kun sen syöttöpumpun sivuluukun avaa, kannattaa ekaksi tarkistaa, että kun vetää säätötangon pysäytysasentoon ja laittaa pysäyttimen pois, niin jaksaako säätimen jousi työntää säätötangon maksimiruiskutuksen asentoon.

Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tämä on lienee mekaanisella säätimellä, koska pumpun kyljessä lohkon puolella on mekaaninen kaasuvipu :idea:

Tässä pieni video siitä miten käy kun koittaa lisätä kierroksia:

https://www.youtube.com/watch?v=8BAH83w ... e=youtu.be

Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tänään otin pumpusta luukun auki ja pistin tulille.
Noin silmämääräisesti näyttäisi, että elementit liikkuvat yhtäläillä kaikki.
Tosin näkyvyys on hiukan heikko syöttöpupulle tuollaisessa tuuppari-linjurissa :roll:
Pitäisikö elementtien säätötangon mennä maksimi syötölle kun moottori ei käy ja sammutin on pois päältä?
Tämä siis on mekaanisella säätimellä, alipaineversion kohdalta tämä tulkin jo selväksi.
Tässä tanko jää n. puoliväliin liikerataansa kun moottorin sammuttaa..

Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tämäkin selvisi ja oli kyllä niin "tyhmä" vika, että oikein hävettää :oops:
Kompuran ja pumpun välisestä koplingista puutui toinen pultti ja jäljellä oleva oli niin löysällä, että pumppu jäi 1/8 kierrosta jälkeen.
Mitä lie tekee asteissa, onkohan jo vallan ollut kierroksilla kuti väärässä pytyssä :roll:

Nyt kiertää komeasti päätyyn saakka ja savutus väheni ainakin 95% aiemmasta.
Käynnistyvyyskin parani huomattavasti.
Oikein pelästyin kun sain koplingin korjattua, tyrkkäsin pakkosyötön päälle ja kiipesin kuskinpukille starttaamaan.
Aasi pyörähti startin avulla yhden(!) puristuksen yli ja räjähti käymään :shock:

Viime käynnistyksestä on helposti toista kuukautta, ja akutkin ovat olleet autossa paikallaan koko ajan ilman lataamista.
Kaapelit tietysti irti, mutta akkujen kunnosta tai iästä ei ole mitään hajua..

labed
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: AEC av470 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja labed »

Leemu kirjoitti:Tämä on lienee mekaanisella säätimellä, koska pumpun kyljessä lohkon puolella on mekaaninen kaasuvipu :idea:

Tässä pieni video siitä miten käy kun koittaa lisätä kierroksia:

https://www.youtube.com/watch?v=8BAH83w ... e=youtu.be
Noilla englantilaisilla dieselmoottoreilla oli luonne. Ruotsalaiset ja saksalaiset moottorit toimivat kuin kello siihen asti kuin toimivat. Samoin on laita nykymootoreiden kanssa. AEC saattaa yllätää joskus savuttamalla vihreää savua! Se on merkki tulevasta kannentiivisteen vaihtamistarpeesta.

Vastaa Viestiin