Sisu E11M K-K / CUMMINS ISM11-345 ja vikakoodit?

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

612DSIM
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sisu E11M K-K / CUMMINS ISM11-345 ja vikakoodit?

Viesti Kirjoittaja 612DSIM »

Sisu E11M K-K vuodelta 2003 eli Rellun ohjaamolla. Kone CUMMINS ISM11-345. Sammui kesken hitaan ajon eikä heti lähtenyt käyntiin (ei edes startannut, mutta tässä yksilössä on kerran ilmennyt startin kanssa ongelma eli vaati vasaraa että lähti käyntiin). Vähän aikaa piti sähköä pois, niin lähti käyntiin. Kysymys kuuluu, saako Cumminsin vikakoodit jotenkin luettua helposti, jotta näkisi miksi se sammui omasta tahdostaan.
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E11M K-K / CUMMINS ISM11-345 ja vikakoodit?

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Tuotaniin, mulla on tuo E14 Kotimaisella ohjaamolla, siinä siis 14 litrainen kone. Siinä ainakin on Celect Roadrelay ajotietokone, mahtaa siitä Relluhytisestä löytyä kans löytyä vastaava? Jakoavaimen kuvaa kun painaa niin tulee mahdolliset vikakoodit näytölle

https://imperialtruckgroup.wordpress.co ... ult-codes/


Tuossa niitä vikakoodeja, ei siinä ihan kaikkia tosin ole minun käsittääkseni

Pyörittääkö startti siis moottoria mutta ei käynnisty? Mun autossa on keltainen merkkivalo moottorin ohjausboksille, syttyy kun virran kääntää päälle ja sammuu 5 sekunnin kuluttua. Jos se ei syty, moottori kyllä pyörii mutta ei aiokkaan startata. Minun tapauksessa johtuu siitä, kun on suoraan akulta vedetty johdot sille tietokoneelle, ja siellä on huono kontakti ollut
612DSIM
Viestit: 6
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E11M K-K / CUMMINS ISM11-345 ja vikakoodit?

Viesti Kirjoittaja 612DSIM »

Ei pyörittänyt starttia. Ei edes naksahtanut.

"kun virran kääntää päälle ja sammuu 5 sekunnin kuluttua. Jos se ei syty, moottori kyllä pyörii mutta ei aiokkaan startata"

Näinhän se Sisun käyttöohje tosiaan kertoo. Pitää odottaa se alkutesti ennen käynistystä. Mutta siitä ei ollut kyse. 15 min erillaista räpläystä ja sähköjen sammutusta ja sitten lähti käyntiin. Mystinen juttu,

Täytyy koittaa katsoa jos se Rellun mittariston ajotietokone osaisi kertoa Cumminsista jotain fiksua.
juho
Viestit: 124
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu E11M K-K / CUMMINS ISM11-345 ja vikakoodit?

Viesti Kirjoittaja juho »

Voihan se olla johtovikakin. Omassa E14:a aikanaan oli moottorille menevät johdot hiertyneet ja aiheutti kaikenlaista kränää, kunnes löysin vian.

Cumminsin oma näyttö on luultavasti 12V takana, joten jos se on pimeänä, jännitteenalennin on sökö tai johdoissa vikaa. Sen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa käynnistyvyyteen. Ainakin vanhemmissa vikakoodit saa luettua myös piirikorttiin tehtävällä ohituskytkennällä, en muista ulkoa miten, mutta voin selvittää jos tarvetta. Näyttää koodit vilkuttamalla testivaloa.

Sytyttääkö se siis sen testivalon ja sammuttaa sitten?
Vastaa Viestiin