Leyland - ruiskutussuuttimet

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1760
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm

Leyland - ruiskutussuuttimet

Viesti Kirjoittaja sisua »

Mistä löytyy Leylandin O.680 -koneeseen uusia ruiskutussuuttimia?

Uusimmassa Koneviestin diesel-koulussa oli maininta edullisista puolalaisista tarvikesuuttimista Aiemmin on ollut puhetta kyseisen Leylandin konetyypin Puola-versiosta, löytyiskö sieltä siten suuttimiakin?

Onko suuttimen "hienosäätö" alla olevan mukainen?

Manuel kirjoitti:Aikaisemmin oli puhe pamahduksista pakoputkessa. Annan erään mahdollisen syyn, ei tarkoita että olisi se, mutta koskee ainoastaa Leylandia.

Leylandin suutin on erilainen kuin muiden. Siinä suuttimen neula saa ohjauksensa suuttimen rungosta, ei siis kärjestä niin kuin normaalisti, jolloin vaihdetaan vain kärki ja homma on OK. Leylandissa on tehtävä ns. kärjen keskittäminen. Se tapahtuu niin että ensin on oltava erikoistyökalu, puikko joka tarttuu suuttimen neulaan rungon läpi. Kun kärki on löysästi paikoillaan otetaan tähän työkaluun kiinni ja napautetaan neulaa kärjen kartiota vastaa. Silloin kuulee osuuko keskelle kartiota. Ellei, niin naputellaan kärkeä vähän toivottuun suuntaan kunnes äänestä kuulee (ja tuntee) että on kohdalla.

Suutin toimii kunnolla vain jos keskitys on kohdalla.

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 4:12 am

Re: Leyland - ruiskutussuuttimet

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Ja ovat sitten loordillisen tarkkoja leylandin suuttimet, jos 98% tämänpäivän diesel valohoito-korjaamoistakaan ei niitä osaa OIKEAOPPISESTI tehdä, ei kannata varsinkaan harjoittelijan alkaa..
Muistutan myös, eri variaatioista; Perinteinen korkeapaineisempi ja sitten "Aphonic" kymmeniä bareja alemmalla toimintapaineella, ovat samannäköisiä päällepäin...mutta...
Muistaa myös pitää, moottorin normiversio ja "Power-Plus".
kaikkihan nämä käymään saa, millä hyvänsä mitä suuttimien reikään työntää ja vaikka suuttimia sorakasassa montteeraisit.
Myös kylmäkäynnistysominaisuuksiin (tai niiden puutteeseen) on huomattava merkitys suuttimien OIKEAOPPISELLA huollolla.
Leylandin suuttimien materiaali voittaa 3-0 Bosch ym. tusinasuuttimien "kierrätyspellin".
Leylandin suuttimien oikeaoppisella toiminnalla on myös merkityksensä sylinterikannen kestävyyteen= epätasaiset termodynaamiset rasitukset!
Elikä: Koitetaan pitää Leukun lippu korkealla niiden konetyyppien kohdalla, joissa siihen on aihetta, siis ikiliikkujat 0.600 ja 0.680.
Tosin olihan esin Väinö Paunulla Leylandin linjureita, joiden 0.300-350 koneilla (ja alustalla) ajettiin 2,2-3,3miljoonaa km, aikaan kun Volvon koneet olivat täysin pehmeitä 300-350tkm kohdalla...

Rulla
Viestit: 81
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 7:44 pm

Re: Leyland - ruiskutussuuttimet

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Noissako oli CAV suuttimet 0.680 ja 0.690 moottoreissa.?

Vastaa Viestiin