BVA-6 vaihteisto

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Jimi2011
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jimi2011 »

Löytyykö keneltäkään -74 mallin Kontion vaihteiston korjaamo-opasta, tai tietoa mistä ko. oppaan saisi tilattua? Kaikki muukin tieto BVA vaihteistosta kiinnostaa. Oman Sisuni vaihteisto ujeltaa aika ikävästi ja koko ajan vaan enemmän 6-vaihteella (ominaisuus...), ja lisäksi öljynvaihdon yhteydessä mukana tuli myös jonkin verran metallilastuja. Nyt olisi tiedossa vähän ajettu paloauto varaosiksi, jossa kuutonen ei ujella, mutta kolmosen synkronointi ei toimi :( . Ajatuksena olisi tehdä näistä kahdesta laatikosta yksi toimiva.

Itselläni ei ole kokemusta vaihteistoremonteista, joten yksin en projektiin taida ryhtyä edes hyvillä ohjeilla, mutta jos löydän jonkun kokeneemman lisäksi mukaan.

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Palstan dokumentaatio-osiosta löytyy Kontion, Jyryn ja Niittikopin Korjaamo-ohjekirja, osa II Voimansiirto, siellä olevassa tiedostossa löytyy BVA-6:n korjaamo-ohje
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Jimi2011
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jimi2011 »

Kiitos, sieltähän korjaamokäsikirjat löytyivätkin. Yhden vaihteen synkronoinnin korjaaminen ei kai vaatine ”kuin” pääakselin irroittamisen, purkamisen ja kasaamisen...?

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Jimi2011 kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 8:30 pm
Yhden vaihteen synkronoinnin korjaaminen ei kai vaatine ”kuin” pääakselin irroittamisen, purkamisen ja kasaamisen...?
Periaatteessa sama vaihteisto eli ZF S6-90 on myös omassa projektissa ja tällä hetkellä sen vaihteiston purkaminen aloiteltu.

Ekana toki öljyt pois ja kannattaa ottaa siinä vaiheessa myös kytkinkoppa irti. Vaihteisto kannattaa laskea esim. lattialle kylkensä varaan eli siten, että vaihteensiirtäjien kansi on ylöspäin. Sen jälkeen irrotetaan vaihteensiirtäjien "laakeripultit" vaihteiston kotelosta ja siirtäjien tangot saa irroteltua vaihteensiirtäjistä kun siirtäjien kannen irrottaa. Tämän jälkeen sitten voi irrotella kardaaninlähdön puolelta kardaaninlaipan ja takakotelon. Kytkinakselin puolelta sitten vain kytkinakselin paikalleen kiristävä "kansi" irti ja kytkinakseli lähtee ilman erikoistyökalujakin koputtelelmalla laakerista laatikon sisäpuolelta. Pääakselin takapäässä eniten työtä saattaa teetättää takalaakerin ja nopeusmittarin käyttöpyörän irrotus. Siihen on omanlaisensa ulosvetäjä mikä tulee kiinni siihen takalaakerin lukkorengasuraan. Itsellä ei sellaista ulosvetäjää ole, joten pitää tehdä sellainen. Voin laitella kuvia siitä kunhan ehdin sen ulosvetäjän tekemään.
Takalaakerin irrotuksen jälkeen pääakselin voi nostaa pois. Tämän jälkeen korjaamo-ohjeen mukainen eteneminen. Itse en ole vielä näin pitkälle omassa urakassa päässyt vaan pitää ennen sitä tehdä se takalaakerin ulosvetäjä.

Kannattaa samalla tarkistaa ja mitata ne synkronointilaitteet. Siinä korjaamo-ohjeessa on muistaakseni hyvin selostettu miten ne välykset ja kuluneisuudet mitataan. Ja jos rautalastuja oli öljyssä tullut pois niin kannattaa tarkistaa hammaspyörien kuluneisuus. Oman projektin vaihteistossa 5. ja 6. vaihde ujeltaa ja selvät kulumajäljet on hammaspyörissä. ZF Auto Centeriltä Kuopiosta teetätin tarjouksen vaihteston osista ja ainoat mitä ei saa ovat pakin ja 1. vaihteen hammaspyörät. Uusia osia siihen vaihteistoon siis löytyy jos ei muuten osia ole.

Sitä en osaa sanoa onko siulla vielä se "vanhan mallinen vaihteisto", missä on pääakselin kytkinakselinpuolipäässä vielä "ylimääräinen" laakerointi. Tässä miun projektin laatikossa sitä ei ole vaan tämä on se "uudemman mallinen" ZF S6-90, Sisun mallimerkintä CVA-6. Sitä en myöskään osaa varmaksi sanoa miten sen välilaakerillisen vaihteiston purkaminen eroaa tästä missä sitä välilaakeria ei ole, tai eroaako merkittävästi mitenkään
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

TapsaR
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Mulla kanssa yksi laakerivikainen 6v ZF vaihteisto Kontiosta. Se tuli autoni mukana kun oli vaihdettu pois, jonkin rallatuksen vuoksi, joku laakeri?, synkrot toimii ja pykälät pysyy päällä, ajatus kyllä ottaa juuri tuo kylki auki ja katsoa kunto ja saako siitä vara askin tai jollekin käyttöön.
Viimeksi muokannut TapsaR, To Loka 01, 2020 7:21 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita

TapsaR
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

näppi häiriö..
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita

Jimi2011
Viestit: 10
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Jimi2011 »

Olen nyt noista korjaamo-oppaista ja muutamasta muusta keskusteluketjusta ymmärtänyt, että BVA ja CVA eroavat kuitenkin aikalailla. CVA:ssa on kuutonen suora ja BVA:ssa taas ns. ylivaihde ja voima kulkee sivuakselin eli hammaspyörien kautta. Mutta jos CVA:ssa kuutonen on suora eli kytkinakseli ja pääakseli kytketään ns. yhteen, niin silloinhan ei pitäisi syntyä hammaspyörävälityksen kautta kulkevaa voimalinjaa. Joten mistä se CVA:n kuutosen ulina syntyy?

Minun autossani on käsittääkseni BVA, koska auton vuosimalli on -74.

ernuta
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja ernuta »

Sisääntuloakselin ensimmäinen hammaspyörä pyörittää aina koko sivuakselia hammaspyörineen kun sisääntuloakseli pyörii).
Sivuakselin hammaspyörät puolestaan pyörittävät kaikkia pääakselin hammaspyöriä, kuormituksetta toki tehohan kulkee suoraan sisääntuloakselilta ulostuloakselille.
Eikö ujellus helpoimmin johdu juuri kuormituksetta keskenään pyörivästä, jotenkin viallisesta hammaspyöräparista?

ernuta
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja ernuta »

Pyörinnän kulkureittejä snkronivaihteiston sisällä on tarkasteltu oheisen viitteen snkronivaihteisto-osassa :
https://core.ac.uk/download/pdf/37995211.pdf (noin sivuilta 35...).

Neliveto Sisu
Viestit: 411
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: BVA-6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

ernuta kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 8:06 am
Sisääntuloakselin ensimmäinen hammaspyörä pyörittää aina koko sivuakselia hammaspyörineen kun sisääntuloakseli pyörii).
Sivuakselin hammaspyörät puolestaan pyörittävät kaikkia pääakselin hammaspyöriä, kuormituksetta toki tehohan kulkee suoraan sisääntuloakselilta ulostuloakselille.
Eikö ujellus helpoimmin johdu juuri kuormituksetta keskenään pyörivästä, jotenkin viallisesta hammaspyöräparista?
Mitä nyt silmämäärisesti näki laatikon sisälle siirtäjien kannen ja siirtäjien irrotuksen jälkeen, niin 6. vaihteen ja 5. vaihteen sivuakselin hammaspyörissä on selvät silmillä nähtävät kulumajäljet, samantyyppiset jäljet on myös pääakselin hammaspyörissä. Pitää vielä tarkemmin tarkistaa ne hammaspyörät, kun pää- ja sivuakselin saa purettua pois laatikosta. Olettaisin että tässä tapauksessa johtuu tuo kuluminen siitä, että se pääakselin rullalaakerin laakeripesä joka tulee kytkinakselin sisälle on hieman väljistynyt ja pääakseli on päässyt "elämään hieman ylimäräistä" mikä olisi vaikuttanut hammaskosketuksiin ja hammaspyörien kulumiseen
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (Ensimmäinen valmistunut yksilö kahdeksasta valmistetusta)
Työkone: Valtra 6750 HiTech + Valtra/Quicke 960 -etukuormain -02

Vastaa Viestiin