Uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / ONGELMA RATKOTTU
Valvoja: sisua
Uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / ONGELMA RATKOTTU
Moro,
Onko kellään tietoa mistä saa uuden Ate Lockheed pääsylinterin kytkimelle ? Turun jarruosasta ei löydy eikä muutamista traktori varaosaliikkeistä jonne soitin. Uudet sisuskalut sinne jo laitettiin mutta vuotaa niilläkin.
Auto siis kontio vuodelta 75
AAAAAAAA puuuuuuu VA !
Sami
Onko kellään tietoa mistä saa uuden Ate Lockheed pääsylinterin kytkimelle ? Turun jarruosasta ei löydy eikä muutamista traktori varaosaliikkeistä jonne soitin. Uudet sisuskalut sinne jo laitettiin mutta vuotaa niilläkin.
Auto siis kontio vuodelta 75
AAAAAAAA puuuuuuu VA !
Sami
Viimeksi muokannut Dr Stanu, La Heinä 03, 2010 8:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mistä uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / Kontio v
Hoonasitko sitä reikää sileemmäksi? Tuliko uuret tiivisteet varmasti oikein päin?
Re: Mistä uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / Kontio v
Tyrvää kirjoitti:Hoonasitko sitä reikää sileemmäksi? Tuliko uuret tiivisteet varmasti oikein päin?
kyl sille kevyt hoonaus annettiin ja kummien pitäs olla oikein päin... mutta lirittää vaan nesteet jalkatilaan
Re: Mistä uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / Kontio v
Oletko tarkistanut, ettei vaan esim. S-sarjan sisuista löytyisi samanlaista pääsylinteriä?
Muistelisin, silloin kun omassa autossa oli samaa vikaa, mutta sain sitten kyllä tiivisteillä korjattua... kuitenkin kiertelin romuttamoilla etsimässä käytettyä sylkkyä, ja sitten muistelisin että katselin erään SK:n irrallisesta hytistä, että niissä näyttäisi olevan aivan samanlainen sylkky sillä erotuksella, että putki lähtee sivulle sylinterin päästä.
Taas näissä vanhemmissahan se lähtee sieltä päästä suoraan eteenpäin ja sitten vasta putkessa on mutka.
En ole ollenkaan näistä muisteloistani varma, mutta mielestäni tarkistamisen arvoinen juttu ,kun näitä S-sarjan sisujen hyttejähän on paljonkin irrallaan ainakin Munsalassa.
Uusiahan ne eivät tokikaan sitten ole.
Muistelisin, silloin kun omassa autossa oli samaa vikaa, mutta sain sitten kyllä tiivisteillä korjattua... kuitenkin kiertelin romuttamoilla etsimässä käytettyä sylkkyä, ja sitten muistelisin että katselin erään SK:n irrallisesta hytistä, että niissä näyttäisi olevan aivan samanlainen sylkky sillä erotuksella, että putki lähtee sivulle sylinterin päästä.
Taas näissä vanhemmissahan se lähtee sieltä päästä suoraan eteenpäin ja sitten vasta putkessa on mutka.
En ole ollenkaan näistä muisteloistani varma, mutta mielestäni tarkistamisen arvoinen juttu ,kun näitä S-sarjan sisujen hyttejähän on paljonkin irrallaan ainakin Munsalassa.
Uusiahan ne eivät tokikaan sitten ole.
Re: Mistä uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / Kontio v
Tuosta 84 mallin SL/SK ja SM/SR varaosakirjoista katselin ,niin näkyy olevan sylinteri 4 pultilla rintapellissä kiinni kun kontioissa on 2
Re: Mistä uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / Kontio v
Tässä Kontiossa on sylkky kiinni kolmella pultilla....kaksi ylhäällä ja yksi alhaalla. Täytyypi hieman tutkia mikä sopis tohon parhaiten ...kiitokset vinkeistä !!!!
Re: Mistä uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / Kontio v
onko tämä kinkkinen ilmattava ? Kannattaako ilmata alhaalta ylöspäin ? Siis työsylinteriltä ylöspäin ?
Re: Mistä uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / Kontio v
Itse olen käyttänyt sellaista alipaine ilmauslaitetta tuon sylinterin ilmauksessa, eli sieltä työsylinterin luota nipasta ilmannut. Ja hyvin toimi.
Taisi muuten tosiaan ollakin niissä s-sarjalaisissa neljällä pultilla kiinni se sylkky, poraa pari reikää lisää rintapeltiin, niin sillähän siitäkin selviää, ellet sitten ole entisöimässä autoa tjms.
Taisi muuten tosiaan ollakin niissä s-sarjalaisissa neljällä pultilla kiinni se sylkky, poraa pari reikää lisää rintapeltiin, niin sillähän siitäkin selviää, ellet sitten ole entisöimässä autoa tjms.
Re: Mistä uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / Kontio v
Iltaapäivää hyvät Sisu Weljet !
Nyt tämä ongelma on ratkottu... mistään en löytänyt alkuperäistä sylinteriä mutta soveltaen tästä selvittiin !
Elikkäs homma meni niin että paikallisella traktoriosa myyjällä pidettiin kytkimen pääsylinteri näyttely. Näyttelyn voitti Valmet kuustonnisen sylkky joka oli mitoiltaan lähimpänä alkuperästä. Ulkohalkaisia noin 35mm ja iskun pituus noin 110mm. Putken lähtö samassa kohtaa eli päässä mutta vastakkain tuli kaksi naaras liitintä... väliin hommattiin "uros-uros" liitin jossa toisessa päässä milliset ja toisessa tuumaset kierteet ja putki rupes käymään paikalleen. Tulipeltiin porattiin uudet reijät kahdelle pultille. polkimelta tulevaa tappia lyhennettiin noin 20mm ja sylinteri sopi paikalleen...Valmetin sylkyssä säiliö ei tule kiinni siihen päälle vaan siinä on letkulle lähtö....joten säiliö siirrettiin tulipeltiin ja siihen tehtiin kannatinrauta...säiliön pohjaan hommattiin sopiva liitin ja letkut kiinni. Seuraavaksi mehut tankkiin ja alhaalta ylöspäin ilmaus omatekosen letku-pullo systeemin kanssa. Homma alko kerrasta pelaamaan ...testit ajettu ja senverran lämmin ilma että hyvin tarkeni Kontion kopissa Sylkky makso 80€...liittimet ja letkut muutaman kympin ja mehut löyty hyllystä jo valmiina että kohtuu kustannuksilla tästä selvittiin ! Alle vuoden kokemuksella voi todeta että kyllä Sisuilu on mukavaa ! ei muuta sitten kun ---> http://www.youtube.com/watch?v=1TD_pSeNelU" onclick="window.open(this.href);return false; kiitokset vielä kaikille vinkeistä ja neuvoista !!!!!
Nyt tämä ongelma on ratkottu... mistään en löytänyt alkuperäistä sylinteriä mutta soveltaen tästä selvittiin !
Elikkäs homma meni niin että paikallisella traktoriosa myyjällä pidettiin kytkimen pääsylinteri näyttely. Näyttelyn voitti Valmet kuustonnisen sylkky joka oli mitoiltaan lähimpänä alkuperästä. Ulkohalkaisia noin 35mm ja iskun pituus noin 110mm. Putken lähtö samassa kohtaa eli päässä mutta vastakkain tuli kaksi naaras liitintä... väliin hommattiin "uros-uros" liitin jossa toisessa päässä milliset ja toisessa tuumaset kierteet ja putki rupes käymään paikalleen. Tulipeltiin porattiin uudet reijät kahdelle pultille. polkimelta tulevaa tappia lyhennettiin noin 20mm ja sylinteri sopi paikalleen...Valmetin sylkyssä säiliö ei tule kiinni siihen päälle vaan siinä on letkulle lähtö....joten säiliö siirrettiin tulipeltiin ja siihen tehtiin kannatinrauta...säiliön pohjaan hommattiin sopiva liitin ja letkut kiinni. Seuraavaksi mehut tankkiin ja alhaalta ylöspäin ilmaus omatekosen letku-pullo systeemin kanssa. Homma alko kerrasta pelaamaan ...testit ajettu ja senverran lämmin ilma että hyvin tarkeni Kontion kopissa Sylkky makso 80€...liittimet ja letkut muutaman kympin ja mehut löyty hyllystä jo valmiina että kohtuu kustannuksilla tästä selvittiin ! Alle vuoden kokemuksella voi todeta että kyllä Sisuilu on mukavaa ! ei muuta sitten kun ---> http://www.youtube.com/watch?v=1TD_pSeNelU" onclick="window.open(this.href);return false; kiitokset vielä kaikille vinkeistä ja neuvoista !!!!!
Re: Uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / ONGELMA RATKOT
Näin se homma etenee. Soveltaen ja kokeillen. Omasta A-45:stä puuttui koko sylinteri. Kävin romuttamolla, ja purin kontio/karhu ohjaamosta sylinterin pois. Se passasi hyvin maasto-sisuun, ainoastaan säiliölle piti tehdä 90 asteen kulma.
Järjestelmä ilmaukseen uhrasin yhden uuden messinkimäntäisen tippakannun. Painoin kytkin/jarru nestettä työ sylinterin ilmaus nipasta "ylämäkeen" työsylinteriä kohti.
Järjestelmä ilmaukseen uhrasin yhden uuden messinkimäntäisen tippakannun. Painoin kytkin/jarru nestettä työ sylinterin ilmaus nipasta "ylämäkeen" työsylinteriä kohti.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / ONGELMA RATKOT
jep... näissä on välillä pakko käyttää mielikuvitusta kun muuten jää reki pihaan seisomaan... tippakannukin tuli kyllä hommattua tuota väärinpäin ilmausta varten. Kiinan pojat ja tytöt oli vaan tehny sellasen kannun ettei se jaksannu pumpata kytkin nestettä kun se on niin ohutta verrattuna öljyyn ja kannun pumppu vatkasi ilmaa sekaan melko paljon... sitten tehtiin sellanen letkuhässäkkä nestepullo viritys.... samanlainen kun Suomen hiihdon lahjakkuksilta unohtu eräälle huoltoasemalle ! Kontio oli hetken nesteytyksessä ja piristy kummasti ! nesteytys vermeet pistettiin kyllä visusti piiloon
Re: Uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / ONGELMA RATKOT
Tästä jutskasta vielä sen verran että jos meinaa tehdä museoauton niin tällä sylkyllä se varmasti onnistuu pienellä muutoksilla. Tekee kierteet kohtaan missä on letkunlähtö säiliölle. Siihen saa ruuvattua sitten säiliön suoraan pääle. Purkaa vaan sisuskalut ensin ulos ja puhdistaa huolellisesti ettei jää metallihilettä sisälle. Sylinteri on muuten ulkonäöltää niin samanlainen että sopii hyvin ! UGH
Re: Uusi kytkimen pääsylkky... Ate Lockheed / ONGELMA RATKOTTU
Palataanpa näinkin vanhaan aiheeseen kun sattui itselle ajankohtaiseksi. Kontiostani (LV-131CVT) oli kytkimen pääsylinteri päässyt sellaiseen kuntoon, että se ei sitten millään (edes tiivisteitä vaihtamalla) pitänyt mehuja sisällään ja lisäksi työsylinterin liike jäi vajaaksi, jolloin kytkin irroitti huonosti. Hain sitten IKH:sta Valmet 6000:n pääsylinterin (T5282/VALTRA 33031400).
Asennus onnistui hyvin ja tehtiin siinä seuraavat huomiot:
- VALTRA:n sylinterin päässä on M12 sisäkierre ja Kontion työsylinterille menevän putken päässä on jollain tuumakierteellä oleva mutteri. Väliin tarvittiin "uros-uros" adapteri, jollainen löytyi Salhydro:n hyllystä. Mikäli sopivaa palikkaa ei löydy, niin helpointa lienee vaihtaa se putken päässä oleva mutteri millikierteiseen malliin (vaatii putken pään prässäämisen uudelleen).
- VALTRA:n sylinterissä on irralliselle nestesäiliölle letkukara. Kontion alkuperäinen säiliö saatiin istutettua sylinterin päälle siten, että irroitettiin kippo alkuperäisestä sylinteristä ja sorvattiin kipon ja sylinterin väliin tuleva (älyttömän) suuri mutteri sellaiseksi, että se muistuttaa VALTRA:n muovisen letkukaran päätä (halkaisija ~9mm ja päähän 10mm kaulus). Muovinen letkuliitin nypättiin pois ja kippo painettiin sen tilalle. Reiän sisällä on kumitiiviste.
- Tulipeltiin piti porata 2kpl 8,5mm reikiä, koska VALTRA:n sylkyn kiinnityslaippa on erilainen.
- Alkuperäinen polkimen ja sylinterin välinen tanko sopi sellaisenaan. Sen pituus piti vain säätää sopivaksi (siellä on kierteellä säätövaraa vaikka kuinka)
Tällainen siitä sitten tuli ja hyvin toimii:
T: Jussi
Asennus onnistui hyvin ja tehtiin siinä seuraavat huomiot:
- VALTRA:n sylinterin päässä on M12 sisäkierre ja Kontion työsylinterille menevän putken päässä on jollain tuumakierteellä oleva mutteri. Väliin tarvittiin "uros-uros" adapteri, jollainen löytyi Salhydro:n hyllystä. Mikäli sopivaa palikkaa ei löydy, niin helpointa lienee vaihtaa se putken päässä oleva mutteri millikierteiseen malliin (vaatii putken pään prässäämisen uudelleen).
- VALTRA:n sylinterissä on irralliselle nestesäiliölle letkukara. Kontion alkuperäinen säiliö saatiin istutettua sylinterin päälle siten, että irroitettiin kippo alkuperäisestä sylinteristä ja sorvattiin kipon ja sylinterin väliin tuleva (älyttömän) suuri mutteri sellaiseksi, että se muistuttaa VALTRA:n muovisen letkukaran päätä (halkaisija ~9mm ja päähän 10mm kaulus). Muovinen letkuliitin nypättiin pois ja kippo painettiin sen tilalle. Reiän sisällä on kumitiiviste.
- Tulipeltiin piti porata 2kpl 8,5mm reikiä, koska VALTRA:n sylkyn kiinnityslaippa on erilainen.
- Alkuperäinen polkimen ja sylinterin välinen tanko sopi sellaisenaan. Sen pituus piti vain säätää sopivaksi (siellä on kierteellä säätövaraa vaikka kuinka)
Tällainen siitä sitten tuli ja hyvin toimii:
T: Jussi