Rocwell jakolaatikko Kontiosta
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Rocwell jakolaatikko Kontiosta
Neliveto kontiosta irroitettu jakolaatikko.Vuosimallista ei tietoa,on lasikuitunokalla ja leylandilla.Onko laatikko Suomessa tehty vai onko se Rockwellin tekemä?Jos Rockwellin,niin onko se sama kun toisessa kotimaisessa käytetty Timken T-226?Mikä on Rockwellin tyyppi tälle laatikolle?Kilvessä ilmoitettu välitys 5-11 tarkoittanee kait 5:11 eli 2,2?Kuinka varhain Sisuissa alettiin käyttää em laatikkoa,ja missä malleissa(Ilmeisesti pienikoneisissa?).Käyttikö Sisu joskus tämän yhteydessä rumpukäsijarrua laatikon takana.Minkä ikäisestä autosta sellaista kannattaisi etsiä,tähän pitäisi sellainen lisätä.Tuon pitäisi laittaa -63 Vanajaan oman kadonneen Timken T-226:sen tilalle,alkuperäisessä välitys on tosin 2,47 ja em rumpujarru ja ulosotto pitäisi vielä lisätä tuohon perään.Kiinnityskorvkkeita pitää muokata,en tosin edes tiedä onko korvien kiinnityspaikat laatikon rungossa samat.Mahtaako tuo valettu numero olla valmistajan antama numero laatikolle vai joku muu merkintä?
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Rocwell jakolaatikko Kontiosta
Tässä vielä kuva koko komeudesta.
Re: Rocwell jakolaatikko Kontiosta
Katselimpa tota omaan Sisuun toisena vaihtoehtona tarjottua Timken laatikon Sisun tyyppi AVV 05 varaosaluetteloa. Laatikon välityssuhde hitaalla on ilmoitettu 2,48 ja varustettu rumpujarrulla eli varmaan sama kuin Vanajassa käytetty laatikko.
Tuossa Rockwellin laatikossa valettu numerosarja on etuvedon kytkinkotelon numerosarja. Sitten tuo Sisun kyltissä oleva luku 5-11 on todennäköisesti nopeusmittarin hammasparin välityssuhde eli matopyörässä Z=5 ja vastapelurissa Z=11
Aika sama kampe tuo Rockwell on Timkenin kanssa. Vuodelta 60 olevassa Timken laatikossa etuvedon kytkinkotelon numerosarja on 3826N274 ja kuvassa olevan Rockwellin 3826P380
Kiinnitys näyttäisi olevan Timkenissä etupään kannatuspalkin kohdalta sama ja takapään kannatuspalkki on samassa paikassa, mutta näyttäisi muuttaneen hieman ulkonäköä. Tämä siis Sisun tapauksesa.
Kontion ohjekirjassa vuodelta 72 kerrotaan vaihteiston välityssuhteeksi 2,68 ja proton vastaava vuodelta 77 tyyppi AVV 135 005 4321 välityssuhde sama 2,68.
Varmimmin oikeanlainen laatikko löytyisi Jyry-Sisuista K-44ST, K-44SP, K-40ST ja K-40SP vm.1958-1965. Kontio-Sisuissa esim. K-26SO, K-26SU, K-26SV, K-44SU ja K-137SV vastaavasti välitys on taasen 1,72 eli ei oikeanlainen.
Eli vaikea on löytää enää mistään
Tuossa Rockwellin laatikossa valettu numerosarja on etuvedon kytkinkotelon numerosarja. Sitten tuo Sisun kyltissä oleva luku 5-11 on todennäköisesti nopeusmittarin hammasparin välityssuhde eli matopyörässä Z=5 ja vastapelurissa Z=11
Aika sama kampe tuo Rockwell on Timkenin kanssa. Vuodelta 60 olevassa Timken laatikossa etuvedon kytkinkotelon numerosarja on 3826N274 ja kuvassa olevan Rockwellin 3826P380
Kiinnitys näyttäisi olevan Timkenissä etupään kannatuspalkin kohdalta sama ja takapään kannatuspalkki on samassa paikassa, mutta näyttäisi muuttaneen hieman ulkonäköä. Tämä siis Sisun tapauksesa.
Kontion ohjekirjassa vuodelta 72 kerrotaan vaihteiston välityssuhteeksi 2,68 ja proton vastaava vuodelta 77 tyyppi AVV 135 005 4321 välityssuhde sama 2,68.
Varmimmin oikeanlainen laatikko löytyisi Jyry-Sisuista K-44ST, K-44SP, K-40ST ja K-40SP vm.1958-1965. Kontio-Sisuissa esim. K-26SO, K-26SU, K-26SV, K-44SU ja K-137SV vastaavasti välitys on taasen 1,72 eli ei oikeanlainen.
Eli vaikea on löytää enää mistään
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Rocwell jakolaatikko Kontiosta
Kiitoksia,vaikuttaisi todellakin että tuo sinunkin autosta löytyvä loota olisi se lähimmin oikea.Omani välitys täytynee selvittää pyörittämällä ja laskemalla.Katselin ulkolaisia hajottamoita ja samanlaisia lootia myydään Rockwellinä ja Timkeninä,oliko ne ehkä sitten jotenkin kompuksessa tms.Sellaisen eron huomasin niissä kuvissa,että vanhemmissa on öljyn täyttökaula tyyppikilven päällä,sellainen mutkaputki.Uudemmissa,niinkuin ei omassanikaan,ole täyttöaukkoa siinä kohtaa ollenkaan,siis edes reikää kyljessä.En nyt heti keksi missä se on.Ilmeisesti minkäänlaista tasausta näissä malleissa ei ole,vaan ihan kiinteä etuvedon kytkentä.Minkälainen maine näillä on kestonsa puolesta,olen kuullut,että lämpiää kovasti hitaalla puolella mutta ei mikään ihan heti hajoava malli olisi.
Re: Rocwell jakolaatikko Kontiosta
Korjataan hieman eli omassani on ZF:n valmiste ja uutena oli vaihtoehtoisena laatikkona Timken eli olisi saanut valita auton jommalla kummalla varustettunaNelikulmakutteri kirjoitti:Kiitoksia,vaikuttaisi todellakin että tuo sinunkin autosta löytyvä loota olisi se lähimmin oikea.
Öljyntäyttö proppu löytyy kotelon etupäästä siitä Sisun tyyppikilven yläreunan korkeudelta. Kuvassa neliön muotoinen kanta. Kuva on lainattu Karhu4x4 projektikuvista.
Kestävyydeltään ei mikään huono laatikko mitä muistelen tuon Timkenin osalta. Meillä olleessa kontiossa kesti hyvin. Onhan tuo kestänyt myös O.680 Leylandin väännöt aikoinaan
Mäkisen Pekan laanilla oli aikoinaan paljon Sisuja joissa oli juuri tuo tarvitsemasi laatikko ja varmaan purettunakin oli varastoitu. Nyt ne on tuupattu viimoista ratasta myöten sulattoon
Sitten vielä varmistus eli oletko täysin varma, että Vanajassa on ollut Timkenin laatikko alunperin ? Vanajakin käytti myös ZF:n VG-500 jakolaatikkoa Sisun tyyppi AVD 04 jossa tuo ensin mainitsemasi välityssuhde 2,47 oli. Tämä laatikko on varustettu planeettapyörästöllä ja käsijarru on myös rumpujarru. Samoin vaihteiston kiinnitys on aivan erilainen verrattuna Timkeniin tai Rockwelliin.
Re: Rocwell jakolaatikko Kontiosta
TIMKEN T-228 ja T-226 sekä ZF-VG 500 laatikkoa on asenettu Vanajaan jo tuossa tehtaalla
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ti Elo 11, 2020 8:43 am
Re: Rocwell jakolaatikko Kontiosta
moi
vieläkö sulla on tuo jakolaatikko jäljellä vai oletko myynyt sen ?
vieläkö sulla on tuo jakolaatikko jäljellä vai oletko myynyt sen ?