Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

ralusa2006
Viestit: 33
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 »

Mitäs materiaalia nuo sylkkyjen rungot on ja onko se mikä noissa ensin menee?

...meinaa tuommoisen rungon pystyis tätänykyä tekemään tulostamalla esim. haponkestävästä teräksestä. Soveltuisi tapauksiin kun ei vaan enää löydy ja on pakko saada..

Avatar
K-44SP
Viestit: 460
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Sylkkyjen rungot on ihan normi valurautaa ja ajan mukaan syöpyvät yms. Vielä vaikeampi osa on levittäjät jotka tulevat noiden sylinterien jatkoksi. Ovat alumiinvalua tms. ja ajankuluessa haurastuvat. Näiden löytyminen ehjänä/uutena on vielä vaikeampaa joten tulostus olisi kyllä hyvä vaihtoehto :)

Tyrvää
Viestit: 324
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Eikös koneistamallakin noita tekisi, toimivuuden kannalta varmaan olis 1:1;teen ja parempikin kun aineen oikein valitsee, onko sen ulkomuodon oltava just?

Avatar
K-44SP
Viestit: 460
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Tyrvää kirjoitti:Eikös koneistamallakin noita tekisi, toimivuuden kannalta varmaan olis 1:1;teen ja parempikin kun aineen oikein valitsee, onko sen ulkomuodon oltava just?
Omassa autossa jo liki 30v. on nuo levittäjän rungot olleet omavalmistetta. Paremmin kestäneet, kuin alkuperäiset ja ulkonäöllä ei todellakaan mitään merkitystä :)

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 123
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Kontio Sisun nestejarruista olisi kysymyksiä. Vielä en ole ehtinyt irrottamaan rumpuja, mutta kyselen jo hieman etukäteen, jos täällä asiantuntijat tietäisivät kun olette nestejarruja kunnostaneet.

Kysymyksessä siis Kontio vm. 72 perus 2-akselinen. Taka-akseli tyyppiä 144 011 7161 (ATK), etuakselin tyyppi on 140 010 3512. Mikä on tuon etuakselin kirjaintunnus (onko BEH?)?

Mitä jarrusylintereitä noissa akseleissa on käytetty? Onko edessä Girlingit kokoa 1 9/16" ja onko taka-akselilla Lockheedit kokoa 1 3/4" (vahvistetut) vai 1 1/3"?
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 123
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Taitaakin olla tämän ikäisessä edessä 1 1/2" jarrusylinterit ja voivat olla myös mallia Lockheed...? Takana ilmeisesti Lockheed 1 3/4 tuumaa..
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 123
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Tarttuipa haaviin alkuviikosta NOS jarruosaa englannista ja pakettia on odotettu kuin kuuta nousevaa...:) Kuvien perusteella tuli ostettua Lockheedin 1 3/4 jarrusylintereitä sillä olettamuksella, että sopivat Kontioon. Yritin tehdä vertailua muiden ottamiin valokuviin, josko nämä olisivat käypiä Kontio Sisuun ja kaikki saatavilla oleva tieto antoi tukea sille, että samoja olisivat. Näitä myytiin johonkin englantilaiseen maansiirto-Dumpperiin sopivina sylintereinä. Lockheedin vanhoja luetteloja tuli kahlattua myös läpi ja varaosanumerovertailu antoi viitteitä siitä, että saattaisivat olla lähellä Sisun jarrusylintereitä. Osaatteko arvon raati näiden kuvien perusteella sanoa, ostinko Kontio Sisuun sopivia takajarrusylintereitä vai en? Menikö siis syteen tai saveen tämä hankinta? Alla kuvia sylintereistä.......
Liitteet
Jarrusylinterit4.jpg
Jarrusylinterit2.jpg
Jarrusylinterit1.jpg
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 123
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Tässä vielä muutama kuva....
Liitteet
Jarrusylinterit8.jpg
Jarrusylinterit7.jpg
Jarrusylinterit6.jpg
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72

Avatar
K-44SP
Viestit: 460
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Onneksi olkoon hienosta hankinnasta, sillä nuokin sylkyt ovat jo katoavaa kansanperinnettä. Näyttäisivät olevan vahvistettua mallia eli ei halkea sylinterin runko ja ei lähde jarrukilvessä pyörimään :D Oletko kurkannut oman Sisun jarrukilpiin millaisilla muttereilla sylkky on kiinnitetty? Jos kaikki neljä ovat samaa kokoa on kyseessä ns. normaalit sylinterit. Tällöin joutuu hieman askartelemaan vaihdettaessa vahvistetut tilalle. Kahdelle paksummalle pinnapultille on tehtävä uudet reiät jarrukilpeen, mutta muuten sylkyt sattuvat paikoilleen.
Liitteet
Sylinterit.jpg

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 123
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Mukava kuulla, ettei hankinta mennyt aivan pieleen sillä vielä en ole pyöriä aukonut.. :D Mutta nyt kohta puoliin aloittelen kun kelit lämpenevät. Kiitos vaan muuten siitä linkkivinkistä, josta mainitsit tässä viestiketjussa aiemmin. Bernie Smithiltä nämäkin osat tulivat eli http://www.vintagevehiclespares.com . Näitä sivuja kannattaa tosiaan seurailla.

Onko vahvistettu ja ei vahvistettu malli muuten päällisin puolin samanlainen? Kuvan perusteella kaverin 72-Kontiossa näyttäisi olevan tämä sama, mutta pulttien koosta ei siinäkään ole tietoa. Toivotaan että sopisivat suoraan paikalleen. Auto on mökillä säilössä enkä ihan vielä pääse kilven taakse muttereita tutkimaan.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72

Avatar
K-44SP
Viestit: 460
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Hyvin pitkälle ovat ulkoa samannäköisiä, ainoastaan vahvistetussa toiselle sivulle on sylinteriin tehty lisävalua kahden isomman pinnapultin takia. Männät, tiivisteet yms. ovat vaihtokelpoisia keskenään.

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 123
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Vielä kysymys sylinterin "kätisyydestä". Eikös kätisyyden (oikean-/vasemman puolen takapyörän sylinteri) pysty vaihtamaan kääntämällä männät toisin päin?

Pari kuvaa Lockheed 1 1/2 tuuman sylintereistä, liekö oikeat etusylkyt?
Liitteet
etujarru2.JPG
etujarru2.JPG (55.97 KiB) Katsottu 11209 kertaa
etujarru1.JPG
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72

Avatar
K-44SP
Viestit: 460
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Kyllä kätisyyden vaihto onnistuu noin, mutta jarruputket menee kuitenkin uusiksi. Toinen noista sylkyn yhteistä on tarkoitettu ilmausruuville ja toinen putkelle. Vanhemmissa 60-lukulaisissa oli juuri tommoiset kuvan mukaiset etusylkyt.

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 123
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Vielä en ole päässyt oman Kontion jarrukilpien taakse ihmettelemään (kun se on siellä mökillä), mutta viime viikolla kaverin museokontiota tarkastelin. Samanikäinen vm. 72 ja siinä on vahvistettua mallia olevat takajarrusylinterit (toiset pinnapultit ja mutterit isommat kuin toiset). Joten eiköhän ne omassakin ole vahvistetut :D

Kumpa nuo etusylkyt olisivat oikeat myös, tosin niitä löytyi vajaa satsi kolme kappaletta ja Suomesta harrastajalta :roll:
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 123
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Onko vinkkejä, mistä saisi nestejarrukontioon uusia jarrukenkiä tai kitkapintoja? Purin etujarrut ja osa kengistä oli vääntyneitä ja päistänsä kuluneita. Vasemman puolen rummusta olivat kitkapinnat kadonneet kokonaan. :lol:
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72

Vastaa Viestiin