Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

David Brown
Viestit: 64
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja David Brown »

Onko ne niin vääntyneet ettei niit sais oikaistua?
Kulumat saa helposti hitsillä kuntoon 8)

En oo nyt varma mutta ehkä ne liimaa uutta kitkapintaa jarrukenkiin Turun Jarruosassa.
Tai niiteillä ne varmaan oo kiinni :oops:
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri 8)

Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja proto »

Kontiosusi kirjoitti:Onko vinkkejä, mistä saisi nestejarrukontioon uusia jarrukenkiä tai kitkapintoja? Purin etujarrut ja osa kengistä oli vääntyneitä ja päistänsä kuluneita. Vasemman puolen rummusta olivat kitkapinnat kadonneet kokonaan. :lol:
https://www.kitkaliimaus.fi tuolla joskus tuli käytettyä vanhat kengät ja kytkinlevy, tuli uudenveroiset.
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

David Brown kirjoitti:Onko ne niin vääntyneet ettei niit sais oikaistua?
Kulumat saa helposti hitsillä kuntoon 8)

En oo nyt varma mutta ehkä ne liimaa uutta kitkapintaa jarrukenkiin Turun Jarruosassa.
Tai niiteillä ne varmaan oo kiinni :oops:
Eivät ole pahasti kierossa, pientä heittoa voi erottaa. Niiteillä on pinnat kiinni. Pitänee kysellä tuolta Jarruosasta.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

proto kirjoitti:
Kontiosusi kirjoitti:Onko vinkkejä, mistä saisi nestejarrukontioon uusia jarrukenkiä tai kitkapintoja? Purin etujarrut ja osa kengistä oli vääntyneitä ja päistänsä kuluneita. Vasemman puolen rummusta olivat kitkapinnat kadonneet kokonaan. :lol:
https://www.kitkaliimaus.fi tuolla joskus tuli käytettyä vanhat kengät ja kytkinlevy, tuli uudenveroiset.
Itsekin olen kerran kytkinlevyn käyttänyt korjauksessa Kitkaliimauksessa. Hyvä vinkki tuokin, pitää soitella sinne myös.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Turun Jarruosasta ei löydy 90 mm leveitä pintoja (eikä kenkiäkään), mutta Kitkaliimaus korjaa vanhat kengät ensin liimaamalla ja sitten niittaamalla pinnat kiinni. Kitkapinnan paksuus ilmeisesti alunperin 1/2-tuumaa.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Kitkaliimaus laittoi jarrupinnat kuntoon (liimaus/niittaus). Rummuista sorvattiin ~ puoli milliä ja ovat nyt 1,0 ja 1,4 mm ylikokoossa (vakiohalkaisija 413 mm). Kengätkin sain suoristettua pajavasaralla ja hitsuuttelin kuluneet päät täyteen tavaraa.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Arska83
Viestit: 2
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Arska83 »

Ei kellään sattuisi olemaan Kontion vasemman takajarrun työsylinteriä? Ei auttanut hoonaus ja uudet tiivisteet. 😓
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Uudet (New Old Stock) jarruletkut pitäisi saada vaihdettua nestejarrukontion etujarruihin. Ongelma on se, että uuden jarruletkun kierre on molemmissa päissä 1/2" 20 TPI UNF eli puolen tuuman UNF-kierre 20 kierrettä tuumalla. Kontion etujarruissa on ne messinkiset T-kappaleet, joihin jarruletkut yhdistetään. T-kappaleessa kierre on 7/16" 20 TPI UNF eli 7/16 tuuman UNF-kierre ja 20 kierrettä tuumalla. Mistä löytyisi jarruliitinadapteri kokoa uros 7/16" 20 TPI UNF ja naaras 1/2" 20 TPI UNF jarruletkun liittämiseksi T-kappaleeseen? On Ebayt ja muut selattu läpi eikä tunnu löytyvän. Hydrauliikkakaupan kootuilla liitinyhdistelmillä on myös yritetty, mutta ei ole saatu tiiviiksi. Harvinaisen hankala tapaus. Onko firmoja, jossa tuollaisen adapterin voisi teettää järkevään hintaan jos ei muuten löydy?
Liitteet
Jarruliitinadapteri.JPG
Jarruliitinadapteri.JPG (21.85 KiB) Katsottu 2248 kertaa
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja proto »

https://www.sarlinraceteam.fi/
Tuolta jos ei löydy niin pystyvät tekemään.
Kannattaa kysyä.
SR260
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Marras 04, 2020 9:46 am

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja SR260 »

Kontiosusi kirjoitti: To Marras 01, 2018 6:19 pm Kitkaliimaus laittoi jarrupinnat kuntoon (liimaus/niittaus). Rummuista sorvattiin ~ puoli milliä ja ovat nyt 1,0 ja 1,4 mm ylikokoossa (vakiohalkaisija 413 mm). Kengätkin sain suoristettua pajavasaralla ja hitsuuttelin kuluneet päät täyteen tavaraa.
Mikä kustanti tämmöinen operaatio siihen aikaan?
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

En muista tarkkoja hintoja, mutta kyllä siihen useampi satanen taisi yhteensä mennä (Kitkaliimauksessa kitkapintojen niittaus ja liimaus + kitkapintojen hionta sorvattuihin rumpuihin sopiviksi ja Tuusulan työkalukoneistuksessa rumpujen sorvaus). Ja tehtiin vaan pelkät etujarrut.

Pitääpä kysellä Sarlinilta vielä nippojen sorvauksesta jos ei muu auta.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Kävikin niin, että löytyi oikeilla päillä olevat jarruletkut, tosin hieman alkuperäisiä lyhyemmät, mutta tekemällä pidemmät runkopalkkien läpi tulevat jarruputket ja jarruletkun tukirautaa jatkamalla sain lyhyemmät letkut oikeaan asentoon ja riittämään jakotukeille asti. Ei tarvinnut adaptereita niille toisille letkuille. Nyt on mehujarrukontion etujarrut taas kunnossa. Seuraavaksi sitten takajarrut. Jarrusylinterithän on tilattu jo aikoja sitten, mutta vihdoin ja viimein niitä ehtii alkaa asentamaan.

Kaikille vielä tiedoksi, että jos on tarvetta nestejarrukontion vahvistettua mallia oleville takajarrusylintereille (Lockheed 1 3/4 tuumaa) niin niitä löytyy täältä (tai ainakin on näihin päiviin asti löytynyt):

https://www.vintagevehiclespares.com/

Vaikka oikeita sylintereitä ei näy nettisivuilla kohdassa Stock -> Wheel Cylinders kannattaa niitä tiedustella sähköpostilla Bernieltä. Ainakin valunumerolla 107672 olevia takajarrusylintereitä on löytynyt. Etusylintereitä en ole tuolta Kontioon saanut.
Liitteet
Ilmaushommissa.JPG
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Vastaa Viestiin