Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Onko ne niin vääntyneet ettei niit sais oikaistua?
Kulumat saa helposti hitsillä kuntoon
En oo nyt varma mutta ehkä ne liimaa uutta kitkapintaa jarrukenkiin Turun Jarruosassa.
Tai niiteillä ne varmaan oo kiinni
Kulumat saa helposti hitsillä kuntoon
En oo nyt varma mutta ehkä ne liimaa uutta kitkapintaa jarrukenkiin Turun Jarruosassa.
Tai niiteillä ne varmaan oo kiinni
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri
Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
Nummi Universal ja Fulleri
Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
https://www.kitkaliimaus.fi tuolla joskus tuli käytettyä vanhat kengät ja kytkinlevy, tuli uudenveroiset.Kontiosusi kirjoitti:Onko vinkkejä, mistä saisi nestejarrukontioon uusia jarrukenkiä tai kitkapintoja? Purin etujarrut ja osa kengistä oli vääntyneitä ja päistänsä kuluneita. Vasemman puolen rummusta olivat kitkapinnat kadonneet kokonaan.
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Eivät ole pahasti kierossa, pientä heittoa voi erottaa. Niiteillä on pinnat kiinni. Pitänee kysellä tuolta Jarruosasta.David Brown kirjoitti:Onko ne niin vääntyneet ettei niit sais oikaistua?
Kulumat saa helposti hitsillä kuntoon
En oo nyt varma mutta ehkä ne liimaa uutta kitkapintaa jarrukenkiin Turun Jarruosassa.
Tai niiteillä ne varmaan oo kiinni
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Itsekin olen kerran kytkinlevyn käyttänyt korjauksessa Kitkaliimauksessa. Hyvä vinkki tuokin, pitää soitella sinne myös.proto kirjoitti:https://www.kitkaliimaus.fi tuolla joskus tuli käytettyä vanhat kengät ja kytkinlevy, tuli uudenveroiset.Kontiosusi kirjoitti:Onko vinkkejä, mistä saisi nestejarrukontioon uusia jarrukenkiä tai kitkapintoja? Purin etujarrut ja osa kengistä oli vääntyneitä ja päistänsä kuluneita. Vasemman puolen rummusta olivat kitkapinnat kadonneet kokonaan.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Turun Jarruosasta ei löydy 90 mm leveitä pintoja (eikä kenkiäkään), mutta Kitkaliimaus korjaa vanhat kengät ensin liimaamalla ja sitten niittaamalla pinnat kiinni. Kitkapinnan paksuus ilmeisesti alunperin 1/2-tuumaa.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Kitkaliimaus laittoi jarrupinnat kuntoon (liimaus/niittaus). Rummuista sorvattiin ~ puoli milliä ja ovat nyt 1,0 ja 1,4 mm ylikokoossa (vakiohalkaisija 413 mm). Kengätkin sain suoristettua pajavasaralla ja hitsuuttelin kuluneet päät täyteen tavaraa.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Ei kellään sattuisi olemaan Kontion vasemman takajarrun työsylinteriä? Ei auttanut hoonaus ja uudet tiivisteet.
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Uudet (New Old Stock) jarruletkut pitäisi saada vaihdettua nestejarrukontion etujarruihin. Ongelma on se, että uuden jarruletkun kierre on molemmissa päissä 1/2" 20 TPI UNF eli puolen tuuman UNF-kierre 20 kierrettä tuumalla. Kontion etujarruissa on ne messinkiset T-kappaleet, joihin jarruletkut yhdistetään. T-kappaleessa kierre on 7/16" 20 TPI UNF eli 7/16 tuuman UNF-kierre ja 20 kierrettä tuumalla. Mistä löytyisi jarruliitinadapteri kokoa uros 7/16" 20 TPI UNF ja naaras 1/2" 20 TPI UNF jarruletkun liittämiseksi T-kappaleeseen? On Ebayt ja muut selattu läpi eikä tunnu löytyvän. Hydrauliikkakaupan kootuilla liitinyhdistelmillä on myös yritetty, mutta ei ole saatu tiiviiksi. Harvinaisen hankala tapaus. Onko firmoja, jossa tuollaisen adapterin voisi teettää järkevään hintaan jos ei muuten löydy?
- Liitteet
-
- Jarruliitinadapteri.JPG (21.85 KiB) Katsottu 2265 kertaa
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Mikä kustanti tämmöinen operaatio siihen aikaan?Kontiosusi kirjoitti: ↑To Marras 01, 2018 6:19 pm Kitkaliimaus laittoi jarrupinnat kuntoon (liimaus/niittaus). Rummuista sorvattiin ~ puoli milliä ja ovat nyt 1,0 ja 1,4 mm ylikokoossa (vakiohalkaisija 413 mm). Kengätkin sain suoristettua pajavasaralla ja hitsuuttelin kuluneet päät täyteen tavaraa.
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
En muista tarkkoja hintoja, mutta kyllä siihen useampi satanen taisi yhteensä mennä (Kitkaliimauksessa kitkapintojen niittaus ja liimaus + kitkapintojen hionta sorvattuihin rumpuihin sopiviksi ja Tuusulan työkalukoneistuksessa rumpujen sorvaus). Ja tehtiin vaan pelkät etujarrut.
Pitääpä kysellä Sarlinilta vielä nippojen sorvauksesta jos ei muu auta.
Pitääpä kysellä Sarlinilta vielä nippojen sorvauksesta jos ei muu auta.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
- Kontiosusi
- Viestit: 195
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton ja muiden Sisujen nestejarrut
Kävikin niin, että löytyi oikeilla päillä olevat jarruletkut, tosin hieman alkuperäisiä lyhyemmät, mutta tekemällä pidemmät runkopalkkien läpi tulevat jarruputket ja jarruletkun tukirautaa jatkamalla sain lyhyemmät letkut oikeaan asentoon ja riittämään jakotukeille asti. Ei tarvinnut adaptereita niille toisille letkuille. Nyt on mehujarrukontion etujarrut taas kunnossa. Seuraavaksi sitten takajarrut. Jarrusylinterithän on tilattu jo aikoja sitten, mutta vihdoin ja viimein niitä ehtii alkaa asentamaan.
Kaikille vielä tiedoksi, että jos on tarvetta nestejarrukontion vahvistettua mallia oleville takajarrusylintereille (Lockheed 1 3/4 tuumaa) niin niitä löytyy täältä (tai ainakin on näihin päiviin asti löytynyt):
https://www.vintagevehiclespares.com/
Vaikka oikeita sylintereitä ei näy nettisivuilla kohdassa Stock -> Wheel Cylinders kannattaa niitä tiedustella sähköpostilla Bernieltä. Ainakin valunumerolla 107672 olevia takajarrusylintereitä on löytynyt. Etusylintereitä en ole tuolta Kontioon saanut.
Kaikille vielä tiedoksi, että jos on tarvetta nestejarrukontion vahvistettua mallia oleville takajarrusylintereille (Lockheed 1 3/4 tuumaa) niin niitä löytyy täältä (tai ainakin on näihin päiviin asti löytynyt):
https://www.vintagevehiclespares.com/
Vaikka oikeita sylintereitä ei näy nettisivuilla kohdassa Stock -> Wheel Cylinders kannattaa niitä tiedustella sähköpostilla Bernieltä. Ainakin valunumerolla 107672 olevia takajarrusylintereitä on löytynyt. Etusylintereitä en ole tuolta Kontioon saanut.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....