Wilson vaihdelaatikko

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Samppa79
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 06, 2011 8:18 am

Wilson vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Morjens!

Veneprojektissa on wilson vaihdelaatikko:
Self changing gearbox
Unit no: D167 Y
Serial no: 364

Vika oli sellainen että tulopuolen akselissa oli väljää, ja se lieppasi. Olen purkanut vehkeen päätylaipan auki ja välys löytyi. Uusi holkki ensimmäisen viistokuulalaakerin sisään on tehty ja kasaus vaihe meneillään.
Ongelma on sellainen että kun akselista vetää, tuntuu jokin jousikuorma antavan pituus suunnassa tulopuolenakselin liikkua noin 5mm. Pakataanko rojut akselille niin että kaikki väljä kiristetään pois? Vai mikä merkitys jousikuormalla on?

Eli vaihteisto tällainen:
http://www.telemail.fi/sampankotisivut/ ... eisto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Alkujaan akseli on keskittynyt ilmeisesti kytkimeen. Nyt moottorin ja vaihteiston välissä on lyhyt kardaanin pätkä ja kytkintä ei ole ollenkaan. Näin sillä on ajettu menestyksekkäästi useita kesiä. Tästä johtuu ilmeisesti lieppausongelma. Olen nyt lisäämässä tukilaakerin tulopuolen akselille. Jos palstalta löytyy joku jolla on kokemusta wilssoneista, olisi erittäin kiitollinen kasaus vinkeistä :)

Edit:
Vaihdeloota on lähtöisin jostakin kuorma/linja-autosta. Sen kaverina on kytkimen virkaa toimittanut jonkinlainen turbiinikytkin. Ainoa muutos joka siihen on tehty, kun loota on otettu venekäyttöön, on kardaanin laipan sovitus tulopuolen akselin päähän.
Jos jollakin on tallessa manuaali sellaisesta wilssonin laatikosta, joka keskittyy suoraan kytkimeen, räjäytyskuva rakenteesta on tervetullut. Luulen että ei tarvitse olla juuri tuotatyyppiäkään, rakenne on varmaan melko samanlainen.

labed
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 8:56 am

Re: Wilson vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja labed »

Wilson puoliautomaattivaihteistoa käytettiin ainakin Leyland, Sisu ja Vanaja linja-autoissa. Ehkä apua löytyy näitä huoltaneilta.

Samppa79
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 06, 2011 8:18 am

Re: Wilson vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Käsittääkseni näitä on ollut Leyland-moottoreiden jatkeena. Nykyisin wilssonia pyörittää Leyland 0.410. Jos ei suoranaista tietoa ole niin kelpaa ne vihjeetkin, jos on tiedossa paikkoja joista voi kysellä.

labed
Viestit: 28
Liittynyt: Su Touko 01, 2011 8:56 am

Re: Wilson vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja labed »

Nettiä voi selata ja englanninkielisiä sivustoja löytynee. Wilsonia eli Pneumo-Cyclic -vaihteistoa valmisti Leyland-yhtymään kuulunut Self-Changing Gears Ltd.

SA-1360
Viestit: 187
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 7:43 pm

Re: Wilson vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja SA-1360 »

Hyllystä löytyi Sisun korjaamo-ohjekirja vuodelta 75 ja se tuntee laitetunnuksella AVC 4 tai 5 vaihteisen Wilson planeetta vaihteiston joka on käytössä linja-autoissa BK-82, BT-53, BT-58 ja BT-69. Täällä on korjaus ja säätö-ohjeet sekä pari räjäytyskuvaa. Kattelin tuota sen verran ettei siälä sisääntuloakselilla ainakaan jousta ole joka painaa ulospäin. Ylin vaihde (joko nelonen tai vitonen) kytketään muista poiketen monilevykytkimellä (samantyylinen kuin moottoripyörissä), joten sen jouset ehkä antaa pitkittäisvälystä ennenkuin kiristät. Tämä vain näin yhtäkkiä ajateltuna. voin olla vääräskin! :) Se mikä mua enemmän huolestuttaa on että jos ne planeetat on saanu kipiää kun akselilla on ollu väljää. :(

J_J
Viestit: 32
Liittynyt: Su Huhti 11, 2010 7:06 pm

Re: Wilson vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja J_J »

Noita "samoja" Wilson -puoliautomaattivaihteistoja käytettiin jossain määrin myös Scanian sekä Volvon bussialustoissa. Alkaen 60-luvulta ainakin -84 asti eli vielä Volvon B10M -malleissakin. Lieneekö kasvavat moottoritehot pakottaneet siirtymään manuaaliin tai Allison / ZF automaatteihin lopullisesti noihin aikoihin. Paunu Oy:llä saatoi olla tuolla 80-luvun alkupuolella hetkellisesti jopa tilanne, että vajaan 150 linja-auton kaluston kirjossa ei ollut muita kuin Wilson tai Allison -vaihteisia mahuri-Volvoja :)

Samppa79
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 06, 2011 8:18 am

Re: Wilson vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Tänään asensin osat takaisin paikoilleen. Tulin siihen tulokseen että "jousen" joka akselissa tuntuu, täytyy olla 4-vaihteen sylinterin sisällä oleva kierrejousi. Tämä jousi vissiin kirii välykset pois 4-vaihteen kytkimen käpälistä. Vedin mutterin kiinni ja vasaralla naputtelemalla kiristin. Tuntui että homma saattaisi pelata.
Planeetat on kaikesta päätellen kunnossa ja laakerit näytti hyvältä. Suurta vahinkoa ei ole voinut tapahtua. Öljyissä ei myöskään näy metallia. Ensi suvena wilssonia testaillaan uudelleen.

Samppa79
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 06, 2011 8:18 am

Re: Wilson vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Olisiko tietoa paljonko öljyä lootaan mahtuu? erään manuaalin mukaan pitäisi mennä karva yli 20l. Tuntuu melko suurelta määrältä.

Vastaa Viestiin