Vanteiden pulttijako

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Nasumanni
Viestit: 100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Nasumanni »

Silloin joskus ennen "EU-aikoja", kun tuo museoajoneuvotarkastus ei ollut vielä ihan niin tarkkaa nipottamista kenties nyt jotain Abikoja ja Ariksia lukuunottamatta, kuin nykyään! :mrgreen: :mrgreen: ei tuottanut mitään ongelmia ainakaan yhdelle entistäjälle suurempia kok.painoja tavoitellessaan jopa Jyry-Sisun etuakselin asentaminen tavalliseen piikkinokka- Vanajaankin! Eipä ihmetelleet tarkastajat kuulemma sitäkään, miksi etupyörät tulevat aika lähelle lokasuojan reunoja kurkkimaan! Tai oliskos tuommoinen leveämpi raideväli ja pari tonnia kestävämpi rakenne sitä ns. turvallisuuteen liittyvää pientä parannusta, kuten vilkut ja jotkut turvavyötkin jne!
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tällä hetkellä pihassa on sähköyhtiön kaapelikela (halkaisija noin 2 metriä) peräkärry. Vetävät k*llin vahvuista johtoa katuvaloille. Katsoin kärryn napoja, ja siellähän on Vanajan logo. :wink:

Pulttijako on näköjään 10 x 285 mm. Samaa jakoa on käyttänyt ainakin Ural, Maz, ja Volvo.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Viipo
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Onko volvon/sisun pikkupulttijako sama, kuin jenkkirekoissa käytetty 10x285,75mm jako?

Toinen ongelma on sisun etuvanteiden et.
Alkuperäisissä 7,5" vanteissa on vissiin et147, 5mm ja vanne hipoo tosi lähellä raidepäätä. Uudet 315/80/22,5 renkaat haluaisivat 9.00" vanteet tai edes 8,25" vanteet. Miten muut on ratkaisseet ko. Ongelman, vai laitanko uudetkin etuset 7,50" vanteille?
Viipo
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Onko volvon/sisun pikkupulttijako sama, kuin jenkkirekoissa käytetty 10x285,75mm jako?

Toinen ongelma on sisun etuvanteiden et.
Alkuperäisissä 7,5" vanteissa on vissiin et147, 5mm ja vanne hipoo tosi lähellä raidepäätä. Uudet 315/80/22,5 renkaat haluaisivat 9.00" vanteet tai edes 8,25" vanteet. Miten muut on ratkaisseet ko. Ongelman, vai laitanko uudetkin etuset 7,50" vanteille?
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Meillä on vanhan Sisu linja auton akselit kärryissä, voin tänään käydä mittaamassa pulttijaon!
Viipo
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Viipo kirjoitti:
Toinen ongelma on sisun etuvanteiden et.
Alkuperäisissä 7,5" vanteissa on vissiin et147, 5mm ja vanne hipoo tosi lähellä raidepäätä. Uudet 315/80/22,5 renkaat haluaisivat 9.00" vanteet tai edes 8,25" vanteet. Miten muut on ratkaisseet ko. Ongelman, vai laitanko uudetkin etuset 7,50" vanteille?
Tähän löytyi jo miltei ratkaisu, muttei sitten kuitenkaan. Paikallisella raskaan kaluston korjaamolla tuli vastaan rikkinäinen 22,5x9.00 Et120 -vanne. Ihan tehdasvalmisteinen ja kaikkea, juuri sopiva. Niitä ei vaan kuulemma saa yhtään mistään, joten sorvihommiksi menee ja sellaset vanteet joutuu tekemään itse.
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Vanteiden pulttijako

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Kyllä mulla ainakin -70 mallisessa kontiossa(täyspaineilmajarrut) mahtuu 8,25x22,5 vanne pyörimään edessä.
(Vanteet tehty Volvon pikkujakovanteista pultinreikiä muokkaamalla)
Läheltä liippaa,vaan kiinni ei ota.
Vastaa Viestiin