Vanteiden pulttijako
Valvoja: sisua
Re: Vanteiden pulttijako
Silloin joskus ennen "EU-aikoja", kun tuo museoajoneuvotarkastus ei ollut vielä ihan niin tarkkaa nipottamista kenties nyt jotain Abikoja ja Ariksia lukuunottamatta, kuin nykyään! ei tuottanut mitään ongelmia ainakaan yhdelle entistäjälle suurempia kok.painoja tavoitellessaan jopa Jyry-Sisun etuakselin asentaminen tavalliseen piikkinokka- Vanajaankin! Eipä ihmetelleet tarkastajat kuulemma sitäkään, miksi etupyörät tulevat aika lähelle lokasuojan reunoja kurkkimaan! Tai oliskos tuommoinen leveämpi raideväli ja pari tonnia kestävämpi rakenne sitä ns. turvallisuuteen liittyvää pientä parannusta, kuten vilkut ja jotkut turvavyötkin jne!
Re: Vanteiden pulttijako
Tällä hetkellä pihassa on sähköyhtiön kaapelikela (halkaisija noin 2 metriä) peräkärry. Vetävät k*llin vahvuista johtoa katuvaloille. Katsoin kärryn napoja, ja siellähän on Vanajan logo.
Pulttijako on näköjään 10 x 285 mm. Samaa jakoa on käyttänyt ainakin Ural, Maz, ja Volvo.
Pulttijako on näköjään 10 x 285 mm. Samaa jakoa on käyttänyt ainakin Ural, Maz, ja Volvo.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Vanteiden pulttijako
Onko volvon/sisun pikkupulttijako sama, kuin jenkkirekoissa käytetty 10x285,75mm jako?
Toinen ongelma on sisun etuvanteiden et.
Alkuperäisissä 7,5" vanteissa on vissiin et147, 5mm ja vanne hipoo tosi lähellä raidepäätä. Uudet 315/80/22,5 renkaat haluaisivat 9.00" vanteet tai edes 8,25" vanteet. Miten muut on ratkaisseet ko. Ongelman, vai laitanko uudetkin etuset 7,50" vanteille?
Toinen ongelma on sisun etuvanteiden et.
Alkuperäisissä 7,5" vanteissa on vissiin et147, 5mm ja vanne hipoo tosi lähellä raidepäätä. Uudet 315/80/22,5 renkaat haluaisivat 9.00" vanteet tai edes 8,25" vanteet. Miten muut on ratkaisseet ko. Ongelman, vai laitanko uudetkin etuset 7,50" vanteille?
Re: Vanteiden pulttijako
Onko volvon/sisun pikkupulttijako sama, kuin jenkkirekoissa käytetty 10x285,75mm jako?
Toinen ongelma on sisun etuvanteiden et.
Alkuperäisissä 7,5" vanteissa on vissiin et147, 5mm ja vanne hipoo tosi lähellä raidepäätä. Uudet 315/80/22,5 renkaat haluaisivat 9.00" vanteet tai edes 8,25" vanteet. Miten muut on ratkaisseet ko. Ongelman, vai laitanko uudetkin etuset 7,50" vanteille?
Toinen ongelma on sisun etuvanteiden et.
Alkuperäisissä 7,5" vanteissa on vissiin et147, 5mm ja vanne hipoo tosi lähellä raidepäätä. Uudet 315/80/22,5 renkaat haluaisivat 9.00" vanteet tai edes 8,25" vanteet. Miten muut on ratkaisseet ko. Ongelman, vai laitanko uudetkin etuset 7,50" vanteille?
Re: Vanteiden pulttijako
Meillä on vanhan Sisu linja auton akselit kärryissä, voin tänään käydä mittaamassa pulttijaon!
Re: Vanteiden pulttijako
Tähän löytyi jo miltei ratkaisu, muttei sitten kuitenkaan. Paikallisella raskaan kaluston korjaamolla tuli vastaan rikkinäinen 22,5x9.00 Et120 -vanne. Ihan tehdasvalmisteinen ja kaikkea, juuri sopiva. Niitä ei vaan kuulemma saa yhtään mistään, joten sorvihommiksi menee ja sellaset vanteet joutuu tekemään itse.Viipo kirjoitti:
Toinen ongelma on sisun etuvanteiden et.
Alkuperäisissä 7,5" vanteissa on vissiin et147, 5mm ja vanne hipoo tosi lähellä raidepäätä. Uudet 315/80/22,5 renkaat haluaisivat 9.00" vanteet tai edes 8,25" vanteet. Miten muut on ratkaisseet ko. Ongelman, vai laitanko uudetkin etuset 7,50" vanteille?
Re: Vanteiden pulttijako
Kyllä mulla ainakin -70 mallisessa kontiossa(täyspaineilmajarrut) mahtuu 8,25x22,5 vanne pyörimään edessä.
(Vanteet tehty Volvon pikkujakovanteista pultinreikiä muokkaamalla)
Läheltä liippaa,vaan kiinni ei ota.
(Vanteet tehty Volvon pikkujakovanteista pultinreikiä muokkaamalla)
Läheltä liippaa,vaan kiinni ei ota.