SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Valvoja: sisua
SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Minkähänlainen homma on vaihtaa vetokselien akselitiivisteet,tulee nimittäin vetopyörästö-öljyt
akseliputkea pitkin ja roiskuvat ikävästi eturenkaan kyljelle.Lähinnä kiinnostais,että mistä kohtaa
avaan akseliputkien liitoksen,jotta välttys turhalta purkamiselta?Oisko homman tehneillä
vinkkejä?
akseliputkea pitkin ja roiskuvat ikävästi eturenkaan kyljelle.Lähinnä kiinnostais,että mistä kohtaa
avaan akseliputkien liitoksen,jotta välttys turhalta purkamiselta?Oisko homman tehneillä
vinkkejä?
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
No räjäytyskuvien perusteella ja reippaalla asenteella homma saatiin tehtyä.
Puratti kyllä aika paljon,mutta eipä ole oikotietä onneen.Eli on purettava napavälitys auki,
pyöränlaakerointi irti akselilta, jarruosat jarrukilpineen,sitten ohjausvarret ja olkatappisysteemit
ja lopuksi aukaista akseliputken uloin liitos,sitten vielä laakeri irti akselilta!Helppo homma valkoiselle miehelle!
Samalla kertaa kannattaa vaihtaa kummatkin vetoakselin stefat 60x80x10 (2kpl/puoli)
ja sitten tietysti se navan isompi stefa 140x170x15 (1kpl/puoli)Näitä ei tosiaankaan kannata ruveta
yksitellen vaihtaa,koska yleensä stefat on aika tasasesti loppu ja homma on kuiteskin sen,verran
työläs,eli samalla purkamisella ja kasaamisella.
Homma onnistui kuitenkin kohtuullisen helposti,kaikki ruuvit ja
pultit aukesi,eikä 30mm isompaa avainta tarvittu.Tosin kun ei sitä virallista "sakara-avainta"ollut
niin välttävästi selvittiin "moskalla" ja tylsällä "leikkomeisselillä"!(Pyöränlaakeroinnin mutteri)
Stefatkin sain tingittyä paikalliselta VEHOlta yhteishintaan jotain alle viidenkympin.
Kokeilin ennen remppaa Re-SEAL stefan elvytysainetta,vaan eipä ollut apua ainakaan
tässä tapauksessa .
Katson tässä että viidenkympin investoinnilla ja pikku puuhastelulla olen toivon mukaan
saanut 400e/kpl eturenkaille lisää käyttöikää. (Kun ei taida nuo rengaskumilaadut
tykätä öljystä.)
Puratti kyllä aika paljon,mutta eipä ole oikotietä onneen.Eli on purettava napavälitys auki,
pyöränlaakerointi irti akselilta, jarruosat jarrukilpineen,sitten ohjausvarret ja olkatappisysteemit
ja lopuksi aukaista akseliputken uloin liitos,sitten vielä laakeri irti akselilta!Helppo homma valkoiselle miehelle!
Samalla kertaa kannattaa vaihtaa kummatkin vetoakselin stefat 60x80x10 (2kpl/puoli)
ja sitten tietysti se navan isompi stefa 140x170x15 (1kpl/puoli)Näitä ei tosiaankaan kannata ruveta
yksitellen vaihtaa,koska yleensä stefat on aika tasasesti loppu ja homma on kuiteskin sen,verran
työläs,eli samalla purkamisella ja kasaamisella.
Homma onnistui kuitenkin kohtuullisen helposti,kaikki ruuvit ja
pultit aukesi,eikä 30mm isompaa avainta tarvittu.Tosin kun ei sitä virallista "sakara-avainta"ollut
niin välttävästi selvittiin "moskalla" ja tylsällä "leikkomeisselillä"!(Pyöränlaakeroinnin mutteri)
Stefatkin sain tingittyä paikalliselta VEHOlta yhteishintaan jotain alle viidenkympin.
Kokeilin ennen remppaa Re-SEAL stefan elvytysainetta,vaan eipä ollut apua ainakaan
tässä tapauksessa .
Katson tässä että viidenkympin investoinnilla ja pikku puuhastelulla olen toivon mukaan
saanut 400e/kpl eturenkaille lisää käyttöikää. (Kun ei taida nuo rengaskumilaadut
tykätä öljystä.)
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Vaihdattihan se nyt sitten toisenkin puolen stefat.Hommaan meni nyt reilu työpäivä.
Kaikkiaan vaihdettu 12 stefaa neliveto-
aiheeseen liittyen!(5 jakolaatikkoon ja 7vetävään etuakseliin).Eli paljolta
säästyy pelkän takavetoisen omistaja!
Kaikkiaan vaihdettu 12 stefaa neliveto-
aiheeseen liittyen!(5 jakolaatikkoon ja 7vetävään etuakseliin).Eli paljolta
säästyy pelkän takavetoisen omistaja!
- Liitteet
-
- Kuva0002.jpg (258.36 KiB) Katsottu 14672 kertaa
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Onko näissä BEA etuakseieissa erivälityksiä?
Tuossa mun karhussa vasemmassa etuakseliputkessa kilpi, siinä lukee 5,77 . Perä murikan pinjonin kohdalla toinen kilpi missä lukee 1,52
Takaperä neliveto karhussa on yksinopeus atk siinä 5,71.
Tuossa mun karhussa vasemmassa etuakseliputkessa kilpi, siinä lukee 5,77 . Perä murikan pinjonin kohdalla toinen kilpi missä lukee 1,52
Takaperä neliveto karhussa on yksinopeus atk siinä 5,71.
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Harvemmista eli tuota nopeammista ei tietoa.Vois olla 70-80 luvun 4-veto jyryissäTiuhempia eli hitaampia kyllä on
johtuen 70- luvun alkupuolen neliveto kontioissakin käytetyissä "ylivaihde"ZF laatikoista (huono kestävyys!)
Itse kyllä lähtisin kuitenkin suunnittelemaan maantievälityksiä Valmet-Eaton/fuller paketin
avulla( kestävä ylivaihde !),koska S-sarjassa näitä on ollut "optiona"(Valmet 612-Eaton)saatavissa.Kytkinkopan jako
pitäs olla "standard".Toki kyllä osien yhteensopivuudesta
kannattaa varmistua.
johtuen 70- luvun alkupuolen neliveto kontioissakin käytetyissä "ylivaihde"ZF laatikoista (huono kestävyys!)
Itse kyllä lähtisin kuitenkin suunnittelemaan maantievälityksiä Valmet-Eaton/fuller paketin
avulla( kestävä ylivaihde !),koska S-sarjassa näitä on ollut "optiona"(Valmet 612-Eaton)saatavissa.Kytkinkopan jako
pitäs olla "standard".Toki kyllä osien yhteensopivuudesta
kannattaa varmistua.
Viimeksi muokannut jkv66, Ma Joulu 31, 2018 10:12 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Tota sitä kyllä ennenkin ihan porukalla ihmetelty,että miksi
neliveto karhussa "etuperä" on hitaampi.Se kun kuitenkin
käytännössä kulkee kaartaessa pitemmän matkan.
Vai oisko se silleen ajateltu,että rengaskoolla passataan?
Tai sitten suunnittelijalle tullut"ajatusvirhe".
neliveto karhussa "etuperä" on hitaampi.Se kun kuitenkin
käytännössä kulkee kaartaessa pitemmän matkan.
Vai oisko se silleen ajateltu,että rengaskoolla passataan?
Tai sitten suunnittelijalle tullut"ajatusvirhe".
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Karhu ei rullaa hyvin neliveto päällä sen verran ahdistaa välitysero..
Nyt olisi btr tuplaperä 4.72/7.06 minkä pelastin romutukselta.
Kunnosta ei vielä tietoa, voisihan sitäkin harkita fullerin lisäksi.
Hmm..fuller, jako/alennusvaihteisto ja tuplaperä
Nyt olisi btr tuplaperä 4.72/7.06 minkä pelastin romutukselta.
Kunnosta ei vielä tietoa, voisihan sitäkin harkita fullerin lisäksi.
Hmm..fuller, jako/alennusvaihteisto ja tuplaperä
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Sitte alkas vaihteita olemaan riittävästi.13x2=26x2=52 vaihdetta JEstas...90 luvun FIAT traktorissa ollut enimmillään 64eteen ja 32 vaihdetta taaksepäin
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Isoin vaihde olisi myöntätuuleen ja alamäkeen
No joo 7.06 perä olisi toiminassa vain maastolaatikolla ja nelivedolla, sä taisit samaa joskus suunnittella.
No joo 7.06 perä olisi toiminassa vain maastolaatikolla ja nelivedolla, sä taisit samaa joskus suunnittella.
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Hommahan pelais varmaan ihan hyvin,jos jostain löytäs seittemän pintaan
välityksellä olevan BEA etuakselin(A45 tai neliveto kontiot?) tolle kaksnopeuksisille kaveriks.
Itselläni teli-kontiossa tuplaperä mainitsemillasi välityksillä.(2100r/min =80km/h 295/80 x22,5 renkailla)
välityksellä olevan BEA etuakselin(A45 tai neliveto kontiot?) tolle kaksnopeuksisille kaveriks.
Itselläni teli-kontiossa tuplaperä mainitsemillasi välityksillä.(2100r/min =80km/h 295/80 x22,5 renkailla)
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
A-45 akselien välitys on 7,34. En ole laskenut rattaita, mutta siinä akseliputken kytissä lukee niin.
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Onko perämurikassa kilpi tallessa?
Voisiko olla niin että loppu välitykset olisi hoidettu planeettapyörästöllä.
Olisi aika helppo vaihtaa välitykset jos näin olisi.
Voisiko olla niin että loppu välitykset olisi hoidettu planeettapyörästöllä.
Olisi aika helppo vaihtaa välitykset jos näin olisi.
Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)
Ei muistaakseni ole perämurikassa ollut kilpiä, ainakaan enää jäljellä.
Niinhän se menee, että välitys muodostuu perävälityksestä ja planeettanavan välityksestä. Yhteensä tuo 7,34.
Niinhän se menee, että välitys muodostuu perävälityksestä ja planeettanavan välityksestä. Yhteensä tuo 7,34.