SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Minkähänlainen homma on vaihtaa vetokselien akselitiivisteet,tulee nimittäin vetopyörästö-öljyt
akseliputkea pitkin ja roiskuvat ikävästi eturenkaan kyljelle.Lähinnä kiinnostais,että mistä kohtaa
avaan akseliputkien liitoksen,jotta välttys turhalta purkamiselta?Oisko homman tehneillä
vinkkejä?
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

No räjäytyskuvien perusteella ja reippaalla asenteella homma saatiin tehtyä.
Puratti kyllä aika paljon,mutta eipä ole oikotietä onneen.Eli on purettava napavälitys auki,
pyöränlaakerointi irti akselilta, jarruosat jarrukilpineen,sitten ohjausvarret ja olkatappisysteemit
ja lopuksi aukaista akseliputken uloin liitos,sitten vielä laakeri irti akselilta!Helppo homma valkoiselle miehelle!
Samalla kertaa kannattaa vaihtaa kummatkin vetoakselin stefat 60x80x10 (2kpl/puoli)
ja sitten tietysti se navan isompi stefa 140x170x15 (1kpl/puoli)Näitä ei tosiaankaan kannata ruveta
yksitellen vaihtaa,koska yleensä stefat on aika tasasesti loppu ja homma on kuiteskin sen,verran
työläs,eli samalla purkamisella ja kasaamisella.
Homma onnistui kuitenkin kohtuullisen helposti,kaikki ruuvit ja
pultit aukesi,eikä 30mm isompaa avainta tarvittu.Tosin kun ei sitä virallista "sakara-avainta"ollut
niin välttävästi selvittiin "moskalla" ja tylsällä "leikkomeisselillä"!(Pyöränlaakeroinnin mutteri)
Stefatkin sain tingittyä paikalliselta VEHOlta yhteishintaan jotain alle viidenkympin.
Kokeilin ennen remppaa Re-SEAL stefan elvytysainetta,vaan eipä ollut apua ainakaan
tässä tapauksessa .
Katson tässä että viidenkympin investoinnilla ja pikku puuhastelulla olen toivon mukaan
saanut 400e/kpl eturenkaille lisää käyttöikää. (Kun ei taida nuo rengaskumilaadut
tykätä öljystä.)
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Vaihdattihan se nyt sitten toisenkin puolen stefat.Hommaan meni nyt reilu työpäivä.
Kaikkiaan vaihdettu 12 stefaa neliveto-
aiheeseen liittyen!(5 jakolaatikkoon ja 7vetävään etuakseliin).Eli paljolta
säästyy pelkän takavetoisen omistaja!
Liitteet
Kuva0002.jpg
Kuva0002.jpg (258.36 KiB) Katsottu 14672 kertaa
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja proto »

Onko näissä BEA etuakseieissa erivälityksiä?
Tuossa mun karhussa vasemmassa etuakseliputkessa kilpi, siinä lukee 5,77 . Perä murikan pinjonin kohdalla toinen kilpi missä lukee 1,52
Takaperä neliveto karhussa on yksinopeus atk siinä 5,71.
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Harvemmista eli tuota nopeammista ei tietoa.Vois olla 70-80 luvun 4-veto jyryissäTiuhempia eli hitaampia kyllä on
johtuen 70- luvun alkupuolen neliveto kontioissakin käytetyissä "ylivaihde"ZF laatikoista (huono kestävyys!)
Itse kyllä lähtisin kuitenkin suunnittelemaan maantievälityksiä Valmet-Eaton/fuller paketin
avulla( kestävä ylivaihde !),koska S-sarjassa näitä on ollut "optiona"(Valmet 612-Eaton)saatavissa.Kytkinkopan jako
pitäs olla "standard".Toki kyllä osien yhteensopivuudesta
kannattaa varmistua.
Viimeksi muokannut jkv66, Ma Joulu 31, 2018 10:12 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Tota sitä kyllä ennenkin ihan porukalla ihmetelty,että miksi
neliveto karhussa "etuperä" on hitaampi.Se kun kuitenkin
käytännössä kulkee kaartaessa pitemmän matkan.
Vai oisko se silleen ajateltu,että rengaskoolla passataan?
Tai sitten suunnittelijalle tullut"ajatusvirhe".
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja proto »

Karhu ei rullaa hyvin neliveto päällä sen verran ahdistaa välitysero..
Nyt olisi btr tuplaperä 4.72/7.06 minkä pelastin romutukselta.
Kunnosta ei vielä tietoa, voisihan sitäkin harkita fullerin lisäksi.
Hmm..fuller, jako/alennusvaihteisto ja tuplaperä :roll:
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Sitte alkas vaihteita olemaan riittävästi.13x2=26x2=52 vaihdetta :lol: :lol: JEstas...90 luvun FIAT traktorissa ollut enimmillään 64eteen ja 32 vaihdetta taaksepäin :roll: :roll:
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja proto »

Isoin vaihde olisi myöntätuuleen ja alamäkeen :)
No joo 7.06 perä olisi toiminassa vain maastolaatikolla ja nelivedolla, sä taisit samaa joskus suunnittella.
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Hommahan pelais varmaan ihan hyvin,jos jostain löytäs seittemän pintaan
välityksellä olevan BEA etuakselin(A45 tai neliveto kontiot?) tolle kaksnopeuksisille kaveriks.
Itselläni teli-kontiossa tuplaperä mainitsemillasi välityksillä.(2100r/min =80km/h 295/80 x22,5 renkailla)
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja kivinen »

A-45 akselien välitys on 7,34. En ole laskenut rattaita, mutta siinä akseliputken kytissä lukee niin.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja proto »

Onko perämurikassa kilpi tallessa?
Voisiko olla niin että loppu välitykset olisi hoidettu planeettapyörästöllä.
Olisi aika helppo vaihtaa välitykset jos näin olisi.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SISU vetävä etuakseli BEA(A-45,4x4 Kontio)

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Ei muistaakseni ole perämurikassa ollut kilpiä, ainakaan enää jäljellä.

Niinhän se menee, että välitys muodostuu perävälityksestä ja planeettanavan välityksestä. Yhteensä tuo 7,34.
Vastaa Viestiin