"Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

"Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Ostin tuossa Vanaja linja-auton jossa on pneumo-cyclic puoli-automaattivaihteisto ja sen kanssa on pikkasen pulmia.

Kakkos- ja kolmosvaihde luistavat hillittömästi, ykkönen ja nelonen tuntuvat pitävän.
Pantoja saa ilmeisesti säädettyä päälipuolelta jonkin luukun kautta?
Kellään minkäänlaisia säätöohjeita?
Öljy on väristä päätellen atf:ää, jonkun englanninkielisen foorumin mukaan ei pitäisi käyttää?
Mikähän olisi oikea öljy ja kuinka paljon?

Myös kaikenlainen kirjallisuus ko. loodaan kiinnostaa, kuten myös AEC av-470 moottoriin ja Vanaja vlt2-47/5400 alustaan.
Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: "Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Voiko pneumocyclic-vaihteistolla varustettua autoa hinata jos moottori käy vai kärsiikö vaihteisto?
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1790
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: "Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tuolta aiheeseen liittyvää juttua:
http://www.busaustralia.com/forum/viewt ... =2&t=17895
Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: "Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Sain ammattitaitoisen huoltomiehen yhteystiedot ja hänen mukaansa hinaaminen on turvallista vaikka moottori ei kävisikään :)
Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: "Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Putsasin paineilma linjasta sihdin ja puhaltelin "paineenalennussuuttimet" puhtaiksi.
Päästin myös väärälle puolelle mäntiä vuotaneen öljyn pois.
Ei mainittavaa parannusta :?
mäntien tiivisteet on ilmeisesti mennyttä kalua 2,3 ja peruutusvaihteelta, ainakin näiden vaihteiden ollessa kytkettynä kuuluu ilmaa vuotavan rajusti vaihteiston sisään.

Toiminta on sikäli outoa, että auto pyrkii ryömimään eteenpäin vaikka valitsin on vapaa asennossa.
Voisikohan jokin mäntä olla senverran jumissa, että panta jarruttaa jatkuvasti vaikka painetta ei tulisikaan ko. vaihteelle :?:
Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: "Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Leemu »

"Ryömimis vika" taisi olla öljyn vähyyttä :roll:

Tiedustelut sumujen saarelle tiivisteiden saamiseksi ovat käynnissä :)
Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: "Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tiivisteitä on saatu ja hiukan vaihdeltukin :)
Varsinainen luisto taisi tulla turbiinista ja sekin johtui vähäisestä öljymäärästä.
Ykkösellä luistoa ei vaan huomannut ja nelosella ei saanut niin paljoa kierroksia moottoriin että luisto olisi tullut esiin..
Samppa79
Viestit: 12
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: "Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Minulla on veneessä wilson leylandin jatkona. Tyyppiä en nyt muista, jonkinlainen korjaamikäsikirja vehkeeseen löytyy. Suosituksena öljyksi on tyypin A automattivaihteistoöljy. ATF 220 muistaakseni korvaa tuota. Pantoja voi säätää yläluukun kautta, Turbiinia ei minulla ole, vaihteisto pyrkii ryömimään tyhjäkäynnillä, lienee normaalia. Voin yrittää katsella manuskoja, ja lähettää sulle joitakin sivuja sähköpostiin jos tarvitset.
Leemu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: "Wilson" pneumo-cyclic vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Samppa79 kirjoitti:Minulla on veneessä wilson leylandin jatkona. Tyyppiä en nyt muista, jonkinlainen korjaamikäsikirja vehkeeseen löytyy. Suosituksena öljyksi on tyypin A automattivaihteistoöljy. ATF 220 muistaakseni korvaa tuota. Pantoja voi säätää yläluukun kautta, Turbiinia ei minulla ole, vaihteisto pyrkii ryömimään tyhjäkäynnillä, lienee normaalia. Voin yrittää katsella manuskoja, ja lähettää sulle joitakin sivuja sähköpostiin jos tarvitset.
Kaikki saatavilla oleva kirjallisuus näiden tekniikasta kiinnostaa kyllä :D
Tyrkkään osoitteen yv:llä
Vastaa Viestiin