Fuller Roadrangerin öljyt

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

David Brown
Viestit: 64
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Fuller Roadrangerin öljyt

Viesti Kirjoittaja David Brown »

Mä kokeilin viime kesänä laittaa SAE50 moottoriöljyä mun Jyryyn jossa Roadranger laatikko mutta siitä tuli mun mielestä kovaääninen, joten vaihdoin takasin GL4 80w90 öljyyn.
R-141BPT /4350 -78
Nummi Universal ja Fulleri 8)

Kenworth W900 -74
Cummins Big Cam III / Fuller 13v
Antti Laine
Viestit: 30
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Fuller Roadrangerin öljyt

Viesti Kirjoittaja Antti Laine »

Paikallisen KTKn kautta sai SAE40 öljyä 20L kannussa. Hieman herkistyi laatikko lämpimänä. Kolmonen kyllä potkiutuu edellen pois erityisesti loikkari päällä. Vanhemman polven tietäjän mukaan syynä lienee kytkinakselin laakeriin tuullut väljyys.

Löytyi muutakin syytä tahmailuun, kuin pelkkä öljylaatu. Kaadoin nimittäin öljyt laatikkoon vaihdemekanismin reiästä lootan päältä, eli se pienempi kansi joka 4 pultilla kiinni. Tämän altahan löytyvät myös vaihteita päällä pitävät jouset sekä kuulat. Olivat 2 jousta saman mittaiset, ja yksi pidempi. Kuulapesät ja jouset olivat ruosteessa..... Pidempi jousi kuuluu Fuller huoltomanuaalin mukaan 3&4 vaihteelle eli vasempaan reunaan, osanumerokin on eri. Oli asennettu keskimmäiseen eli 1&2 vaihdetta pitämään. Ihmekkö ei kakkonen lähde pois päältä, ja kolmonen itsekseen.

Terveisiä vaan edelliselle vaihteiston "huoltomiehelle" Keravan Ammattikouluun kuljetuspuolelle.
pidätinkuulanJouset.jpg
pidätinkuulanJouset.jpg (113.82 KiB) Katsottu 6733 kertaa
kuulatpesassa.jpg
kuulatpesassa.jpg (349.1 KiB) Katsottu 6733 kertaa
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Fuller Roadrangerin öljyt

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

No tuliko se laatikko kuntoon ihan vain jousien paikkaa vaihtamalla?
Vastaa Viestiin