Fuller Roadrangerin öljyt
Valvoja: sisua
Fuller Roadrangerin öljyt
Mitäs öljyä ohjekirja suosittelee,GL-luokka ja viskositeetti? Entä mikä on omien kokemusten perusteella parasta? Kymmenen vuotta aikaa kun olen noita korjaillut,ei meinaa mitään muistaa.Joku muistikuva olisi että puoli synteettistä GL5 ja 80w-120.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Valtran 80W-90 itse lörryyttelin fulleriin, onhan tuo toiminna
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Viskositeetti SAE 90 tai SAE 80 ,tuo 90 jos autolla ajetaan ympäri vuotisesti tilavuus on 13,5 litraa.
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Mikähän se GL-luokka on,se merkkaa enempi kuin viskositeetti.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Vitosta ainakin tuo Valtran voimansiirtoöljy..
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Oikeaan Fulleriin GL5, ja synkattuihin GL4..., Eiks se niin ollu?
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Laitoin Sisuun Mobilin 75w-90 GL-5 täyssynteettiset öljyt lootaan.Nyt kun tein vähän pitemmän jotoksen ei se loota oikein toiminut jouheasti. Vaihteet eivät meinaa lähteä pois päältä,saa oikein repiä,käytti sitten kytkintä tai ilman. Uuden pykälän imasee hyvin silmään. Samoiten alueen ja puolittajan toiminta tuntuu takkuavan,eli vaihtaa hitaasti tai kaasulla hukuttelemalla. Mikähän olisi hyvä öljy,joka ei liimaisi noin? Lootalla on ajettu vasta 185000km,olisiko se yksi syy? Normi rahtikäytössä kuluneet Fullerit sylkee ja hotasee pykälät kuin tyhjää vain.En vain muista mitä öljyä niihin aikoinaan laitoin.
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Ohjekirja vuodelta 80 sanoopi laaduksi API CC viskositeetti 50 käyttölämpötila -5-+30 olisko tuo nyt sitte yksiasteöljyä vai mitä.No maailma on muuttunu noista ajoista niinkuin öljytkin Jaa talvella ollut näköjään 30:kymppistä -30 - +5 alueella.
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Mitä se ohjekirja sanoo GL-luokituksesta?
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Joo katselin ton kirjasen joutessani uudestaan niin eipä siinä puhuta fullereiden BVF ja CVF kohdalla GL-luokituksesta Mitään Erikoista kun se muihin kohtiin on kerrottu CVH-eli 6 Lovinen ZF (synkattu) GL4 ja perät +navat GL-5.Öljy laatu on vain lyhyesti CC ja määrä 13,5.Oot tainnu laittaa liian hyvät öljyt noin vanhaan laatikkoon Katselin vielä SM-Sisun kirjasta vuodelta 94 niin siinä käypi molemmat eli GL-4 80w-140 tai GL-5 75-140 synt.karitsa kirjoitti:Mitä se ohjekirja sanoo GL-luokituksesta?
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
CC on dieselmoottoriöljyluokka. Käsittääkseni ainakin oli yleinen laatikoissa, joissa hampaiden kuormat olivat pienet.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Saattaa ongelma olla se nykyisen öljyn GL-luokka. GL-5 kun on hypoidiöljyä,niin siinähän on se kalvo mikä täytyy olla liukuvissa hammaskosketuksissa. Taitaa liimata näin vähän ajetun lootan paikat nihkeiksi,joten vaihdan seuraavaksi vaikka moottoriöljyt tilalle.
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Laittoiko karitsa moottoriöjlyä fulleriin?
Suoraa SAE50 ei tahdo saada kuin amerikasta, Neste ja Teboil SAE40 tahdottaisiin Suomessa myydä 200L tynnyrissä.
Pengoin öljyasiaa viskositeettien osalta ja Puuilo myy 15W-40 dieselmoottoriöljyä 20L astiassa, Mobil Delvac1400 15W-40, jonka viskositeettiarvot olivat lähimpänä suoraa SAE40 öljyä 40C ja 100C lämpötiloissa, vastaten viskositeetiltaan lähimmäksi fullerin omia öljysuosituksia.
Nyt RTO-9513:ta sisällä 80W-90, ja myös yksilössäni vaihteet liimautuvat paikoilleen, ei ole hyvä vaihtaa ilman kytkintä, kun herkkyys puuttuu. Laatikon kansi täytyy kyllä käyttää auki, 3/7 sylkee joskus pois kun vetoa hellää esim kaupunkiajossa, jouset ja kuulat uusintaan tai kulunut siirtohaarukka toivottavasti. E-Sisun 18-lovisella olen myös ajanut, ja kytkentäholkin hammastus tuntui sormenpäissä, oli todella herkkä käyttää, tosin en tiedä mitä öljyä siellä oli sisällä.
Suoraa SAE50 ei tahdo saada kuin amerikasta, Neste ja Teboil SAE40 tahdottaisiin Suomessa myydä 200L tynnyrissä.
Pengoin öljyasiaa viskositeettien osalta ja Puuilo myy 15W-40 dieselmoottoriöljyä 20L astiassa, Mobil Delvac1400 15W-40, jonka viskositeettiarvot olivat lähimpänä suoraa SAE40 öljyä 40C ja 100C lämpötiloissa, vastaten viskositeetiltaan lähimmäksi fullerin omia öljysuosituksia.
Nyt RTO-9513:ta sisällä 80W-90, ja myös yksilössäni vaihteet liimautuvat paikoilleen, ei ole hyvä vaihtaa ilman kytkintä, kun herkkyys puuttuu. Laatikon kansi täytyy kyllä käyttää auki, 3/7 sylkee joskus pois kun vetoa hellää esim kaupunkiajossa, jouset ja kuulat uusintaan tai kulunut siirtohaarukka toivottavasti. E-Sisun 18-lovisella olen myös ajanut, ja kytkentäholkin hammastus tuntui sormenpäissä, oli todella herkkä käyttää, tosin en tiedä mitä öljyä siellä oli sisällä.
Re: Fuller Roadrangerin öljyt
Joo,laitoin moottoriöljyt lootaan. Huomattavasti parempi mutta vähän vielä tahmaa,johtuu varmaan GL5 jäämistä ja rojuihin muodostuneesta kalvosta. Kun en ole öljynvaihdon jälkeen ajanut kuin 150km. Nyt öljynä on täyssynteettiset 5w40 öljyt,kun sattui sellaista olemaan nurkissa.