Sivu 1/1

Karhu-Kontio taka-akselit

Lähetetty: Ke Marras 22, 2017 7:28 pm
Kirjoittaja jkv66
Kuinka tunnistetaan näiden L-sarjan sisujen 2 nopeuksiset taka-akselit ja perävälitykset?
On jotain ATK:ta ja BTR perää. Lisäksi Pyörien kiinnitys "eurojaolla" tai sitten sillä pienemmällä.
Ja sitten vielä nestejarruilla/täyspaineilmajarruilla.Valistakoon nyt ,kuka tietää?

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Lähetetty: Ke Huhti 04, 2018 8:39 pm
Kirjoittaja Kontiosusi
Taitaa olla tärkeintä löytää akselin tyyppikilpi, jos on vielä niitattuna tallella. Kilvessä olevan mallinumeron perusteella ja Sisun teknisiä broshyyreja selaamalla selvinnee jostain akselin mallinimi (ATK, BTR...). Tai sitten joku varmaan tunnistaa eri akseleita ulkoisten merkkien perusteella helpomminkin. 2-nopeuksisessa lienee tunnisteena paineilmaletkuliitos, josta ohjataan hidasta / nopeaa välitystä. Mutta varmaan lukkoperääkin ohjataan paineilmalla? Jarrukellojen kiinnityskohdistahan tunnistaa paineilmajarrullisen akselin. Tämä nyt oli tällaista pohdintaa, kun en itsekään näitä muuten tunnista... :shock:

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Lähetetty: Su Huhti 22, 2018 4:26 pm
Kirjoittaja Kontio
ATK akselin tunnistaa siitä navasta ulospäin työntyvästä akselin tumpista. BTR perän vetoakselin laippa on sitten taas kiinteä osa vetoakselia, eli se navan pää vain sellainen pyöreäpäinen laippa. Noista nyt äkkiseltään tunnistaa erot akselien kesken. Välityksistä en pysty sanomaan mitään, ilman konekylttiä.

Kaksinopeusperässä on siellä kardaanilaipan luona melkoisen kokoinen vaihdelaatikko pultattuna kiinni akselin etupuolelle. Sen erottaa heti tavallisesta yksinopeusperästä sen suuren koon takia.

Ja nestejarrullisen akselinhan erottaa sitten helpoiten siitä, että onko akselin takapuolella paineilmajarrusylintereitä. Nestejarrullisessa sitten menee jarruletku vaan sinne jarrukilpeen.

Nämä nyt näin äkkiseltään kerrottuna, helppona erotuksena.

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Lähetetty: Pe Kesä 29, 2018 9:40 am
Kirjoittaja Lexa
Eikös tuo laipasta läpi tuleva akseli ole lukollisissa perissä (tämä sen takia, ettei esim. pyöränlaakeriremontissa tarvitse vetää vetoakselia ulos, jolloin lukon holkki tippuisi)??
Ainakin vanhassa 60-luvun ATK-akselissa, jossa ei lukkoa, molemmat vetoakselit on laipalliset.


Ja mikäs perä ja missähän tälläinen on ollut?

Osa no: 144 204 3541, välitys 5,04/6,96


Passas vanhan Jyryn (-64) ATK-perän tilalle suoraan, jopa vetoakselin boorit samat!!

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Lähetetty: Su Heinä 01, 2018 8:31 pm
Kirjoittaja K-44SP
ATK-akselissa vetoakselin laipan kiinnitys napaan on 12kpl vaarnaruuveja. BTK-akselissa vetoakselin kiinnitys 10kpl vaarnaruuveja jotka ovat isompia kuin ATK-akselissa, myös vetoakselin laipat irrotettavat. BTR melko pitkälle sama kuin BTK, mutta kierteet milliset, vetoakselin laippa 8kpl vaarnaruuveja ja vanne isosilmäinen.