Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Onko kenelläkään tietoa 5-vaihteisen EYT-laatikon välityssuhteista?
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Minkä ikaisen auton vaihdelaatikosta on nyt kysymys?
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

72 vm. Kontio 4,1 m akselivälillä ja vapaastihengittävällä Leylandin moottorilla. Laatikon kyljessä on kuvassa näkyvä teksti. Ja on siis 5-vaihteinen tuo loota.
Liitteet
Laatikko.JPG
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Tässä esite tietoja tutkinut juuri tuon L-139 osalta. Mikään Sisun esite ei tunne tuolle (L-139) mallille 5-lovista vaihdelaatikkoa. Kontion malleista (-70 luvun) malleista ainoastaan nelisylinterisellä Valmetin koneella varustetussa mallissa LP-138 on 5-lovinen laatikko ja toki sitten protoissa on myös ollut se viisilovinen laatikko ja juuri Leylandin perässä.
Eli eiköhän tuo vaihteisto ole vaihtunut jossain vaiheessa tuohon autoon jostain toisesta mallista.
Peltinokka Kontioissa on sitten aiemmin tietenkin ollut 5-lovinen loota.

Mutta tässä nyt BIT -mallin 5 vaihteisen laatikon välitykset: 1 - 6,45. 2 - 3,39. 3 - 1,82. 4 - 1,00. 5 - 0,74. P - 5,78.

Proton BVQ välitykset. 1 - 5,64. 2 - 2,98. 3 - 1,66. 4 - 1,00. 5 - 0,69. P - 5,06
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Tämä auto on ollut uudesta saakka Helsingin Vesilaitoksella likakaivojen tyhjennysautona ja ajettu pääasiassa lyhyttä vaihteistoakin kuluttavaa kaupunkiajoa. Voi tosiaan olla että laatikko on siihen vaihtunut ajansaatossa. Mutta eikös Lp-138 mallia ole saanut muillakin koneilla kuin tuolla 4-sylinterisellä? Ja nelisylinterisen mallimerkintä on Lp-138 BIT? Mietin vaan, että olisko myös 70-luvun kutoskoneisissa voitu käyttää tätä BVK EYT- laatikkoa, jos se on kuulunut LP-138-malliin. Tosin minullahan on L-139CV.

Enpä tiedä miten muissa vaihteistomalleissa, mutta tässä näyttäisi olevan ”kardaaniulostulon” lisäksi mahdollisuus kahdelle voimanulosotolle, nyt käytössä tuo sivusta otettava ulosotto. Kiitos asian selvittelystä.
Liitteet
Loota.JPG
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Kyllähän sitä LP-138 mallia löytyy sekä BIT / CV(T) moottoreilla varustettuna, eli Valmettina ja Leylandilla. Mutta ilmeisesti sitten vain tuolla Valmetin moottorilla varustetussa oli se 5 -lovinen laatikko käytössä. Leukulla varustettuna siellä pitäisi sitten olla se 6 lovinen ZF laatikko.

Toki, kun nyt Sisusta puhutaan, niin kaikki mahdolliset vaihteisto / moottori variaatiot ovat olleet mahdollisia ;)
Piti oikein alkaa tutkimaan esite ja Sisuviestejä tarkemmin tuon 138 ja 139 mallien perusteella. Onhan niissä ollut monenlaista vaihtoehtoa tarjolla... Ei enään muista niin tarkkaan eri Kontio mallien eroja :D

Mites, onkos tuossa sinun Kontiossasi sitten kaksinopeuksista perää ?
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Kyllä tuossa on se 2-nopeuksinen ATK-perä. Tässä kuvat kilvestä. Katsotaan löytyykö Sisulta vielä kantakorttitietoja. Hyvällä tuurilla sitä kautta selviää, mikä laatikko ollut uutena. Vielä jäi mietityttämään, onko voimanulosotto tosiaan vaihtoehtoisesti otettavissa jommasta kummasta ja onko tällaista rakennetta ollut muissa laatikkotyypeissä?
Liitteet
Perän tyyppikilpi.jpg
Perä.jpg
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Todennäköisesti tuosta isommasta ulosoton laipasta on pyöritetty alipainepumppua. Ja olisiko sitten tuolla pienemmällä pyöritetty hydrauliikkaa ? Mutta tämä ei ole mitään varmaa tietoa, vain epäily.
Se yksi hajalla oleva ZF joka on minulla tallin perällä ja toinen ZF joka on karhussa paikallaan, niin kummassakin on samanlainen voimanulosotto paketti vaihteiston takapäässä oikealla puolella. Eli vain yhdellä ulosotolla ne on varustettu.
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Alipainepumppu voi olla hyvä selitys tuolle. Täytyy joskus tutkia, miten ”iso” ulosotto pelaa. Pieni pyörittää hydrauliikkaa (autossa kippi). Kiitos näistä neuvoista!
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Alipainepumppu voi olla hyvä selitys tuolle. Täytyy joskus tutkia, miten ”iso” ulosotto pelaa. Pieni pyörittää hydrauliikkaa (autossa kippi). Kiitos näistä neuvoista!
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Kävi tuuri ja Sisu Autolta löytyi auton kantakortti ja autotilauspaperit :D Kantakortin perusteella auto on uutena tilattu BVK EYT vaihteistolla "täyden tehon voimanulosotolla". Auton on tilannut HKR eli Helsingin Kaupungin Rakennusvirasto ja tilaukseen on tehty merkintä tästä vaihteistosta. Kantakortissa on yksilöity mm. ohjaamon, taka-akselin ja moottorin numerot jne. ja nekin näyttäis täsmäävän. Matching Numbers yksilö!
Liitteet
Kantakortti Sisu2.JPG
Kantakortti Sisu1.JPG
Kantakortti Sisu1.JPG (78.99 KiB) Katsottu 7996 kertaa
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Meillä on myös -69 mallin telikontio 6vaihteisella ZF laatikolla.
Myöskin Kuopion kaupungin entinen loka-auto .Tässä
oli alunperin myös kaksoisvoimanotto,eräänlainen lisäosa
vaihteiston takapäässä!Silmämääräisesti arvioiden (pienet laipat)
ei ehkä kuitenkaan mikään "täystehovoimanotto".
Vaihteiston rikkouduttua laitettiin tilalle 6vaiht.ZF vakioulosotolla.
On sitä näköjään saanut jo muinoin uuden Sisun yksilöllisesti varusteltuna!
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Näköjään joo yksilöllistä varustelua on saanut niin halutessa. Joskus oli puhetta myös näistä autojen värityksistä ja että Miranolin sävyjä on autoissa käytetty. Tässä on tilauskaavakkeen "maalausohjeeseen" merkattu ohjaamoa koskien HKR sininen, Miranol värisävy 247. Ja löytyypä sävy edelleen 46 vuoden jälkeen suoraan kaupan hyllystä.... :lol:

https://www.taloon.com/alkydimaali-mira ... -52sfqe/dp
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Karhu 4x4+2
Viestit: 318
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Oletko varma että tuo sun laatikko on 5vaihteinen?mun 2akselisessa kontiossa oli aikonaan tuo laatikko joka oli 6vaihteinen...
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 146
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontion BVK EYT laatikon välityssuhteet

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Laatikon kyljessä lukee EYT ja sehän on 5-lovinen (ainakin tältä palstalta saatujen tietojen mukaan), paitsi kuulemma vanhemmissa malleissa 6-vaihteinen. Eikä sieltä ajaessa lisää lovia löydy... :( Mutta sehän oliskin hyvä jos siellä kutonen on piilossa mutta ei vaan mene päälle ja sen sais korjattua. :lol: ...Minkä ikäinen Kontio sulla oli?
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72
Vastaa Viestiin