Allison automaatti

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Minkälainen Allison mahtaa löytyä SK-150 Sisusta? 653 Numeroltaan?

Kunhan suunnittelin traktorin korviketta Sisusta :D 4x2 vetotavaltaan olisi auto, takapäähän Nasun telat, niitä on jo varastossa itsellä. Etupäähän jotkut ~500mm leveät renkaat. Päällirakenteeksi ainakin lietesäiliö, kippilava ja mitä ikinä keksiikään. Vetopalkki perään niin miksei sillä äestäkin voisi vetää :) Suunnitteluasteella vasta mutta kuitenkin.

Onko kenelläkään käytännön kokemusta Allisonista? Täytyisi tietää minkälaista vauhtia auto liikkuu. Ilmeisesti 1 vaihteen välitys on 8.045, autossa on akseliperä, sen välitystä en hoksannut katsoa. Olisko 4. alkava? Optimaalinen olisi jos liikkuisi 10-15km/h korkeilla kierroksilla, mutta peltotyöskentelyssä täytyisi päästä myös alle 10km/h, että miten mahtaa kulkea varsinkin jos vedättää paljon?
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Aliisonista en tiedä mitään, mutta nyt on mielenkiintoinen projekti. :D

Tuohon välitysasiaan, niin tokihan välitykset muuttuu aika tiuhaksi kun normaali takarengas korvataan telan vetopyörällä. Tietämättä kummankaan halkaisijaa, niin kertoimeksi tulee varmaan 2 mikä on aika yleinen jakolaatikon pienen puolen välityksissä. Planeettaperään on vähän vaikeampi saada telan vetopyörä sopimaan, mutta A-45 perävälitys on 7,34.

Kun noinkin menevää laitetta olet suunnittelemassa, niin eikö samalla etupääkin vetäväksi? Ensimmäisenä tulee varmaan mieleen, että vähän erilaiset välitykset pyörän halkaisijan takia? Sen voisi ratkaista tuollaisella jakolaatikolla missä ei ole kiinteä neliveto. Samalla saisi taas välityksiä pienemmäksi.

Minulla oli tuollainen Mersun jakolaatikko, auto missä tuollainen oli tuppasi liukkaalla sutimaan etupäästä:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144518

Tosin, pitäisi kuitenkin laittaa joku välitys etukardaanin väliin, jotta jumitilanteessa voisi laittaa kiinteän nelikon päälle ilman kardaanin katkeamista.

Ja ainahan on se vähän tylsempi vaihtoehto tehdä joku hydraulimoottorilla autettava etuakseli. Taitaa olla käytössä ainakin Mannilla nykyään ja varmaan muillakin.

Mielenkiinnolla jään seuraamaan mitä tässä projektissa syntyy. :D
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Kiitos mielenkiinnosta!

Tosiaan pienempi selkeästi tulee vetopyörästä mitä rengas, sillä välitys tihenee. En vielä ole sen halkaisijaa isommin pohtinut.

Fullerin 18 vaihteisessa vaihde 1. Puolittaja isommalla välitys 8.62, eli vastaisi Allisonin 1 vaihdetta suunnilleen. Täytyy koittaa kuinka kovaa toi E14 kulkee eri kierroksilla 1 vaihteella niin saa osviittaa. Mukava tuo automaatti olisi tämmöisessä laitteessa. Toki Valmetin perään saisi ZF 5S-90GP manuualivaihteiston, sen välitys suhteita en löytänyt vielä.

Heh, olishan se hieno jos saisi etupäänkin vetämään :D Miten siis tuo sinun jakolaatikko toimii? onko siellä tasauspyörästön tapainen tasoittamassa etu ja takalähdön pyörimisnopeuksia? Peuralan konepaja ainakin tekee välityksenmuutto vaihteita, semmoinen olisi etukardaanin väliin kunhan saa selville kuinka paljon pitää alentaa. Ja tietysti vetävän akselin tarvitsee :mrgreen: Täytyy tuotakin ajatusta hautoa.

Huomenna selviää mihin hintaan Sisun saa lunastaa. Kyseessä on vanha paloauto miehistöhytillä, 100tkm ajettu. Jäähdytinnestettä Valmet vähän hukkaa, varmaan suutinholkkien juuresta.

Eiköhän näitäkin ole jo museoitu ettei kukaan hernettä nenään vedä tästä, ei sentään kärryksi päädy :mrgreen: Ensitöikseen jos auton saa kohtuurahalla, täytyy päällirakenne purkaa ja etsiä päiväohjaamo miehistöhytin tilalle
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Tuo jakolaatikko oli tehty planeettapyörästöllä ja se jakoi nettilähteen mukaan voimaa suhteessa 40/60 tai 30/70 vuosimallista riippuen. Käytännössä saattoi sutia vain toisesta päästä. Keskilukko kiinni veti molemmista päistä. Nämä laatikot löytyi 814DA ja 914 Mersuista.

Google löytää räjäytyskuvankin hakusanalla: VG500-3W/1.67

Noita on olemassa myös järeämpänä versiona, ainakin VG600 ja VG800 löytyy googlella. Niistä en kyllä tiedä yhtään mitään.

Etuakseliksi tietenkin A45 etuakseli, niitä on kyllä olemassa. :wink:
Karhu 4x4+2
Viestit: 360
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja Karhu 4x4+2 »

Jep.minulta löytyy 4veto karhun etu ja taka-akseli....
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Okei, helpoin varmasti sellainen laittaa kun on lehtijousen paikat valmiina. Onkohan muuten Karhu/A45 etujouset samalla leveydellä kun SK?

Noh, ainakin projekti sai siunauksen, ainut este on että auto on yhtiön nimissä, eli sillä on 3 omistajaa. Mutta siihen tulee pian muutos, niin omistajan on helpompi myydä auto minulle.

Esteri palopumppu tarvikkeineen jää pois kaupasta, mutta eipä minulla sille käyttöä ole. Hydraulipumppu helppo asentaa tilalle :D

Oli sittenkin vakavempi se nestevuoto, moottoriöljyn määrä lisääntyy itsestään eli öljypohjaan vuotaa nesteet.. Moottori toimii kuitenkin normaalisti, ei tee painetta jäähdytysjärjestelmään. 6.6 litrainen Valmetti on mutta ei mitään hajua moottorin tyypistä. Sylinteriputken alapään tiivisteet?

Pari kuvaa vielä loppuun:

Kuva

Kuva

Täytyypä tehdä tästä oma aihe projektiosioon kunhan saa rohjon omalle tontille joskus :mrgreen:
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Moottori on 611 CSB. Niissä on syl putkissa vain kaksi O-rengasta, ja ne saattavat vanhemmiten alkaa vuotamaan. Silloin vesi valuu kampikammion öljytilaan, ja seuraavana yleensä kiertokangen laakerit ovat pilalla. Niissä on kova pintapaine, ja veden sekainen öljy ei jaksa pitää voitelukalvoa yllä. Seuraavaksi menee runkolaakerit. Sylinterit ja männät saattavat olla kuin uudet. Joka tapauksessa, kampiakseli pitää joko koneistaa alikokoon tai vaihtaa.

Ikävä latistaa tunnelmaa, mutta tuo on se realiteetti, jos O-renkaat vuotavat. :roll:

Uudemmassa 611 D-sarjassa, sekä muutenkin siitä uudemmissä, on kolme O-rengasta.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
SamppaP
Viestit: 180
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja SamppaP »

Ei mitään, kiitos hyvistä faktoista! Jotain tämmöistä olikin oletettavissa, onhan auto sentään 1983 vuosimalliltaan.

Täytyy tuumailla etsiikö ehjän moottorin vai onko kunnostaminen vaihtoehto, olisi se vain aika hyvä muuten varmasti kun vain 100tkm ajettu.

Onko järkevin ratkaisu vaihtaa sylinteriputket sellaisiin joissa on kolme tiivisteen paikkaa vai saisiko siitä pitävän jos vain uusi tiivisteet nykyisiin putkiin?

Ei ole isommin kokemusta moottorin rakentelusta, niin kaikki vinkit kelpaa!

Sitä vain mietin että pystyisikö nykyisiä mäntiä käyttää jos hommaa vain uudet sylinteriputket? Tuskin männät on hirveästi kuluneet?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Allison automaatti

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Uudemmat, kolmella uralla olevat putket sopivat vanhojen tilalle. Nykyisillä paremman materiaalin O-renkailla kaksiurainenkin voisi mennä vuosikymmeniä.

Jos laittaa uudet putket, niin ainakin männänrenkaat pitää vaihtaa. Männät voi mennä, jos ovat hyväkuntoisia.

Aina kun syl putkia pitelee, niin täytyy muistaa niiden korkeus lohkon tasosta. Se tulee olla 0.03-0.08mm. Yhden syl kannen alla olevilla putkilla saa olla heittoa vain 0.02mm toisiinsa nähden. Tasopinta lohkossa, johon putken yläpään laippa vastaa, tulee olla ehdottoman puhdas. Tarvittaessa se tulee jyrsiä puhtaaksi. Jos putket siinä hommassa menevät liian syvälle lohkoon, niin sitten tulee käyttää ns ylikoko putkia. Niissä on yläpään laippa paksumpi. Niiden paksuudet tais mennä, eka +0.05, toka +0.10, kolmas ylikoko +0.20mm. Jos ei ole saatavilla ylikokoputkia, niin lohkosta esim 0.10 mm siivu pois.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin