Kytkinjarrun säätö
Valvoja: sisua
Kytkinjarrun säätö
Tuli tuossa vastaan semmoinen homma harrastepelissä kun kytkinjarrun säätö, Joskus 30v. sitten olen ollu mukana siinä hommassa, mut en enää muista kun "tunto ja pohjaan". Miten se tehdään, välys tais olla jotain ½ tuumaa mutta muuta en muista, vaatiiko jotain erikoistyökaluja?
Re: Kytkinjarrun säätö
Jarrun ja painelaakerin välin kuuluu olla 1/2", se on helpoin mitata pitkällä 8mm:n pultilla missä on 13mm kanta. Kannan kun saa lykättyä naheasti väliin säätö on kohdallaan.
Ensin auto ilmaletkun päähän tai käyttelee täydet paineet.
Sitten pyörittelee asetelman säätölukituksen kytkinkopan reijän kohdalle ja irroittaa lukituksen pois, olisiko 9/16" avain (20 vuotta sitten viimeiksi säätänyt) Siinä lukituksessa on sellainen matoruuvi mikä on hyvä tuikata hitsillä kiinteäksi,olevinaan kai jokin automaattisäätö, muuten se purkaa jarrun taas kauas. Kaveri tai keppi pitää kytkinpolkimen pohjassa, silloin pääsee isolla meisselillä kääntämään asetelman säätöreijästä näkyvää kehää lootasta katsottuna myötäpäivään, eli syvemmälle. Muutaman hammasvälin kun pyörittää, poljin ylös ja sillä pultin päällä mittailemaan jarrun ja painelaakerin väliä, jne.
Ensin auto ilmaletkun päähän tai käyttelee täydet paineet.
Sitten pyörittelee asetelman säätölukituksen kytkinkopan reijän kohdalle ja irroittaa lukituksen pois, olisiko 9/16" avain (20 vuotta sitten viimeiksi säätänyt) Siinä lukituksessa on sellainen matoruuvi mikä on hyvä tuikata hitsillä kiinteäksi,olevinaan kai jokin automaattisäätö, muuten se purkaa jarrun taas kauas. Kaveri tai keppi pitää kytkinpolkimen pohjassa, silloin pääsee isolla meisselillä kääntämään asetelman säätöreijästä näkyvää kehää lootasta katsottuna myötäpäivään, eli syvemmälle. Muutaman hammasvälin kun pyörittää, poljin ylös ja sillä pultin päällä mittailemaan jarrun ja painelaakerin väliä, jne.
Re: Kytkinjarrun säätö
No niin, kuhan kelit lämpenee, niin täytyy ryömiä alle tutkimaan. Kiitos etukäteen, raporttia sit kun homma on tehty.