Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Tuo ZF:n lootahan ei ole kestänyt misään muussa autossa kuin Fordin kevyt-kuorma-autoissa ja pelkästään sen takia, että ne Foodilla laitettiin "alipainoisiin" ja hengettömällä moottorilla varustettuihin autoihin.
Proton lootaa ei juuri uusilla osilla kannata lähteä korjailemaan, maksavat perkeleesti!
On vaan purkureiden yleisessä tiedossa tuo Fordin laatikoiden hyvyys ja kun Foordit muuten ovat aina korkeintaan jonkun 200tkm ajettuja, ovat askit kuin uusia.
Niinpä haalivat Foordeja pelkästään tuon takia ja myyvät askit Volvo ym käyttäjille.
Yksityisillä Foordin askeja halvimmillaan on ollut hiukan satasen päälle hinnalla.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja proto »

no väärällä käytöllä saa kaiken rikki.. toi mun roto oli vaihteisto vikainen oli laatikon pohjassa reikä kun sieltä tunki synkka renkaan palaset ulos :evil: eli kun vaihtaa vaihteita nätisti eikä runno väkisin ja vauhdilla pykäliä päälle niin eiköhän nor.käytössä kestä :D
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja proto »

kyllä toi tuli huutokaupasta suht suoraan.
laatikossa oli pohjassa reikä kun kaikki irtotavarat ei mahdu pyörimään siellä hammaspyörien seassa niin jostaihan ne ulos tulee :roll: .
noo laatikon korjaaja oli sanonut että noin käy kun väkisin runnoo pykälää päälle vauhdilla niin synkka rengas voi mennä poikki ja sittenhän siitä tulee semmonen ketjureaktio.. rengas poikki, pohjaan reikä, öljyt pihalle, lopulta laatikko sulaa kiinni kun ei huomaa öljynpuuttumista.
joku jossain on sanonut että zf laatikkoa pitää käsitellä kuin kipeää kullia hitaasti ja hellästi :mrgreen: .
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja Velu »

Liekö ford fargossa sama ZF:n aski? Se auto, josta ostin tuon oman Perkinsin V8:n oli ZF:n vaihteistolla. Vaihteiston olisin saanut mukaankin, mutta en tarvinnut, joten moottorin mukana tuli pelkkä ZF:n kytkinkoppa.
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Jaa ZF.n laatikot kestäviä?
Kun ei tuo "protolaatikko" kestä edes pikkupyöräisen neloskoneisen Volvon perässä, sama oli Iveco-Magirus linjalla.
Ja Kontion pienin ZF oli aina rikki, käsitteli sitten miten hyvänsä.
Kontiossa tilanne parani, kun siirryttiin Jyryn ylimittaiseen, joka käännettiin kyljelleen.
Fordin kasin perässä tehtaalta tullessa on Fordin omaa tuotantoa oleva 8 vaihteinen, joka on kyllä varmatoiminen.
Se on eriasia noissa kestävyystarkasteluissa silloin kun on harrastepeli, kyllähän sillon kestää vaikka kanttiLadan laatikko kuorma-autossa aikansa.
Jatkuva ammattikäyttö on eriasia.
Nykyäänhän on kyllä kuskitkin sellaisia neitejä, ettei kuormaakaan ole kuin puolet siitä kuin ennen.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja proto »

eikä se kuormakaan vielä haittaa tee mutta laittappa nyky neiti kuski vanhan kuorkin puikkoihin niin kylläpä laatikko rutisee :cry: .
olin tässä päivänä eräänä nyky kuskin mukana ja tuli juttua vanhoista autoista kun ne tarvii välikaasua ja kaksois poljentaa no eikös tämä nyky kuski sitten innostunut näyttämään miten se menee.. no menihän se mutta ihan vääräsä järjestyksessä ja välikaasua tuli aina vähän joka välissä he he :mrgreen: .
olisi mun proto jäänyt viime kesänä keskelle korpea jos ei olisi osanut kuunella koneen kierroksia kun tuli kytkinsylinteristä nesteet pihalle, vaihteet vaihtuu ilman kytkintä todella nätisti kun sen osaa (pieni itse kehu 8) ) kieltämättä kävi kyllä tuuri kun oli kuitenkin useampi risteyskin matkalla ja ykköstien ylitys eikä mihinkään tarvinu pysähtyä :) .
olin sitten kerran ja useammankin tän nyky kuskin mukana kun hän ajeli tukki autoa, nooo vaaka näytti päätepysäkillä 73tonnia oli kuulemma yö kuorma :shock: . enemmänkin on kuulemma joskus ollut mutta missäköhän kohtaa tulisi tekninen raja vastaan :?: . että kyllä nää nyky kuskitkin vie joskus painavaa kuormaa :D
Leyland LTD
Viestit: 162
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Tosimiehet ajaa itä-suomessa

Viesti Kirjoittaja Leyland LTD »

Suurta kansanhuvia oli katsoa kun takavuosina kaveri Virosta tuli pop-niitti sisulla hakemaan suomesta purkuulta tiiliä, hiukan pojalle ahneus iski, kun ilman sai.
Joku hikinen 2-akselinen -69 vuoden laho kärry perässä ja sisussa laho viljalava.
Kytkinkin sopivasti sohjona.
Ja Rollssin öljypoltin mallia RR 265, öljynkulutus 15L/100km.
Juhlallisesti lähti nakkikioski 101,3 tonnin kuormalla ja miehekästä katseltavaa oli, kun auton etupyörät kuoppien vaikutuksesta kevenivät 10cm taivasta kohti :mrgreen:
Mutta vielä tänäkin päivänä jaksaa poika kehua, kuinka hyviä autoja SISU-merkillä suomessa tehdään (tehtiin) :wink:
Toi paino on muuten fakta, perillä vaakassa punnitsivat :shock:
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Kas kun ei "toveri" tehnyt lautasta sukellusvenettä tuolla kuormallaan :D No joo eihän ne niin oo uppoovaista sorttia mutta on ollut juoni kaveri kun on päässyt lauttaan tuollaisella kuormalla .vaikka ovat tarkkoja autojen pituuksista niin myös auton paino on heille tärkeä tieto . Kaveri aikoinaan koitti tulla tuolta Virosta kalkkikuormassa lauttaan mutta joutuipi tulemaan ajamalla ryssien kautta kun yhdistelmän kokonais paino näytti 80000tn .
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja proto »

http://www.sisua.net/gallery/v/proto/pm ... _.jpg.html onneksi on sisu niin ei käy kuin tuolle :mrgreen: .
paitsi oli ihan pakko soitta kaverille ja kysästä se painavin kuorma mikä on mennyt ..83tonnia :shock: luulis että ei kertakaikkiaan voi paikat kestää, varsinkaan kun ei ollut sisu alustana :mrgreen:
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja sisua »

Ei ole ihme, että Sisuja on pilkottu (ja vielä pilkotaan :cry: ) kärryvärkeiksi.
Sisun rungon kestävyys on todellakin omaa luokkaansa.

Aiheeseen palatakseni, minulla ei ole huonoa sanottavaa ZF:n manuaaleista. Kaiken saa väärällä käytöllä varmasti hajalle.

ZF:n automaatit onkin sitten eri juttu (menee ha-puolelle).
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja proto »

taitaa se zf tehdä vaihteistoja henkilöautosta lentokoneeseen (tai ainakin panssarivaunuun) kuinka vanha vaihteisto malli mahtaa olla tuo mikä protossa on :?: kyllä se laatikko on hyvä :D varmasti kestää ammatti käytössäkin kerran on kestänyt hyvin protoissakin vaikka on monenmoista kuljettajaa nähnyt puolustusvoimien käytössä.
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja Kontio »

proto kirjoitti:http://www.sisua.net/gallery/v/proto/pm ... _.jpg.html onneksi on sisu niin ei käy kuin tuolle :mrgreen: .
paitsi oli ihan pakko soitta kaverille ja kysästä se painavin kuorma mikä on mennyt ..83tonnia :shock: luulis että ei kertakaikkiaan voi paikat kestää, varsinkaan kun ei ollut sisu alustana :mrgreen:
Tuo on ilmeisesti se kanikka, josta Erkki Pekka kertoi minulle siellä käydessäni. Helsinkiläinen maansiirtofirma halusi pihalleen juuri tuon mallisen auton niinkuin "maskotikseen", no he löysivät tuon kuvassa olevan auton mäkisen laanilta ja ostettuaan sen, he alkoivat irroittaa sitä sieltä maasta (tämä aika oli ilmeisesti vielä kevättä, kun lavalla olleet vedet olivat vielä jäässä) pyöräkuormaajan avustuksella.
Aikansa nyittyään kun pyörät olivat syvällä maassa ja lavalla muutaman kuution jääklimppi niin kanikan runko antautui kuvan mukaiseen muotoon... :D
EP kertoi heidän sitten tulleen seuraavalla viikolla maastohitsausvälineet ja muut vermeet mukanaan hitsaamaan tuota auton runkoa niin, että sen sai siirrettyä helsinkiin entisöitäväksi, kuulemma päivän verran tekivät töitä.
En tosin ole varma onko samasta kuorma-autosta kyse mutta sopisi kyllä hyvin tarinan autoon.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja proto »

tulipa tehtyä tori kieros, siellä olisi tarjolla monenmoista esim http://www.sisua.net/gallery/v/proto/os ... 1.JPG.html tuommoinen mb autom aika lyhyt laatikko ja kone joku 140hv kuutonen.
kaikki kuvat on purkaamo osatorin pihalta http://www.sisua.net/gallery/v/proto/osatori/
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tuollainen mersun pikkukuutonen käy muuten varsin nätisti, eikä käryä. Kerran tuollaisesella vähän ajelin ja pistin merkille, moottorin hyvän soveltuvuuden omiin projekteihin.

Siellähän näkyi olevan yksi scanian kasikin kyljellään.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Proton vaihteisto (vaihtoehtoja)

Viesti Kirjoittaja sisua »

Mikä Leyland tämä on?

Kuva
Vastaa Viestiin