Ostettu V6 tai V8

Ostohalukkuuden voi ilmaista täällä / When you really want to have something, let us know

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3032
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Ostettu V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kiinnostaisi ostaa järkevän hintainen lyhyt 7-14 litrainen diesel moottori. Eli V6 tai V8. Merkkeinä voisi olla Mercedes-Benz, Scania, Caterpillar, Cummins, Detroit Diesel, Perkins, Deutz... jne. Hevosvoisia saisi olla parista sadasta ylöspäin.

Myös vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaaan. :wink:

MOOTTORI OSTETTU.
Viimeksi muokannut sisua45, Ti Helmi 08, 2011 6:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3032
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Tuommoisiakin on olemassa. :wink: Hintaa vaan liikaa mun budjetille.

http://www.nettikone.com/703378
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Vähän ajettu kone, mutta kun se on MAN :evil: Miten olis Mersun OM402? tai jos sopii niin vinkkelikoneiden kuningas, keisari ja ylipäällikkö eli Scania DSC14. Minulla ei ole kumpaakaan pannua ylimääräisenä, mutta ehdottelen tässä lämpimikseni. Minulla oli joskus projektina 50-luvun Ford F-6 johon oli tarkoitus istuttaa Cumminsin V-504. Patakin oli jo hankittuna, mutta se projekti jäi toistaiseksi kesken. (kone on myyty) Siinä autossa kun on alkuperäisestä käyttökelpoista vain muodot, loput on rikki tai lahonnut olemattomiin. Ja toisaalta mieluummin käytän aikaa nyt näiden Sisujen ja Scanioiden parissa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3032
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Mikäs tuommoisessa Mannissa on vikana? Itse en tiedä ko merkistä mitään, kuorma-auto kortin ajoin semmoisella joskus muinoin. :wink:

MB OM402 olisi pop, OM401:llä olen ajanut paljon. Kaania kiinnostaa myös.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Napapiiri
Viestit: 574
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Toi V8 MANni ei suinkaan kovin yleinen, jostain xx.256 mallista ehkä, 12.8l 256hv... :shock:
Avatar
sisua45
Viestit: 3032
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Täytyi oikein kaivaa "Lastwagen Lieferwagen Transporter 1945-1988" kirja varastosta esiin. Samalla hain muutaman olvin lisää. Tuosta koneesta oli myös ahdettu versio, 320hv, myöhemmin myös 280hv malli.

Mannin kasi näyttää melko paljon mersun koneelta, ja siinä millin tarkkuudella samat sylinterimitat...?!
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Se kyllä tuli heti mieleen, että jos tuo on jokin leasing kone... Noita mersun koneita on kilahdellut melkoisesti, en heti taaskaan muista miksi, mutta meilläkin on sellainen ollut puulaatikossa joskus. Niistä taisi tippua kampiakseli tai jotain laakeroinnin pettämiseen viittaavaa taisi olla. Scaniasta en muista mitään muuta kuin hyvää. Mjutta jos jokin nyt tulisi valinnan eteen, niin v6 mersu olisi kärjessä.

Tai 611!!! (tarviiko edes perustella?)
Napapiiri
Viestit: 574
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja Napapiiri »

Kyll muistaakseni korjasivat "meilläkin" 1919A:n V6:n ja oli kallis!. :mrgreen:
Avatar
sisua45
Viestit: 3032
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

1019, 1219, 1419, 1619, 1719, 2219 malleissa käytettiin tuota "myyränpelotin" V6 konetta. Veljellä on tuo 1619. Myöhemmin 19 loppuisissa malleissa oli 5.7 litraista suoraa kuutosta ahtimella.

Olen ajanut edellä mainittua mersua, ja eri kokoisia SK-sisuja. Kaikissa sama 8 lovinen ZF. Sisu (valmet 611) vetää 2000-2500 kierroksella. MB:n kolme litraa isompi vapari ei loista millään kierros alueella, mutta vetää tasaisen tappavasti 1300 kierroksesta alkaen. Aivan eri luonteinen kone. Yläkierroksilla siitä loppuu ilma, kun ei ole sitä ahdinta. Mersun maksimi kierrokset silti vähän enemmän, 2700. Silloin 1619 kulkee 105 km/h. Mersulla ajan normaalisti tyhjänä 3,5,6,7,8 vaihteilla. Sisulla piti käyttää useampaa vaihdetta. Perä ruuveista en tarkaan muista, mutta ei se sisukaan lujaa kulkenut.

Jos pitäisi ajaa raskaalla kuormalla, niin valinta olisi selvä, MB OM401 V6. Proto on kevyt, siinä valmettikin jaksaa. Ja tokihan siitäkin voimaa saa esiin, tiedän kyllä konstit. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Rivikuutonen
Viestit: 283
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

Olen MANnin suhteen asenteellinen. "Hyviä MANneja ei ole, kuin romuttamolla ja valokuvissa" :wink: Tuosta OM401:stä voisi olla edellisten kanssa samaa mieltä koneen perusluonteen osalta. Toisaalta kyllähän se vinkkelimoottori on se moottori isolla alkukirjaimella vasta täydellä kahdeksalla sylinterillä varustettuna.
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mites tuommoinen iso V8 protoon istutetaan? Ainakin Scanian vinkkeli on aika paljon 611:ta pidempi.
Avatar
sisua45
Viestit: 3032
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Itse asiassa scania V8 on saman pituinen kuin 611 vallu. :wink:

Tuolla lisää samasta aiheesta: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=321
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

No niimpäs olikin. Silmiin sattui uudemman noin 16-litraisen Scanian mittakuva joka on vanhaa muhkeampi.
Avatar
sisua45
Viestit: 3032
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Lahden läheltä (Autopurkamo E.Heikkilä Oy 03-7873394 / 050-5619290) löytyisi Detroit Diesel 8.2 V8 + Allison AT545 = 1500e. Moottori on muista Detroiteista poiketen nelitahtinen, ja pumppusuuttimilla. Allison on nelivaihteinen, nelonen suora. Ykkönen noin kolme ja puoli.

Tuo paketti on kotoisin etuvetoisesta matalalattia bussista. :shock: Made in canada. Niitä koneita on viisi siellä, vuosimalleja noin 88-90.

Kone on 90 cm pitkä, koko paketti 190 cm. Koneen päällä on laturi perse menosuuntaan, sen kun kääntää, niin 170 cm. Moottori on 80 cm leveä, mutta lohkon kupeessa on mötikkä (ilmeisesti keskipakolinko), mikä nostaa leveyden metriin. Mötti on jossain rungon korkeudella.

Paineilma kompura on. Linja-autossa oli paineilma säiliöt muuten katolla. :roll: Matala lattia bussi. Tehostimen pumpusta en muistanut kysyä.

Koneet ovat vapareita, eli tehoa on vain 160-180 hv, vääntöä alle 600 Nm. Kovasti on kuulemma siisti moottori, ja ilmeisen vähän ajettu.

Jos olis olleet turbo koneita, niin olisin hakenut DD+AT paketin jo... :|
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3032
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: V6 tai V8

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Tuommoisen kaunokaisen kone. :mrgreen: Kääntösäde isompi kuin 13 metrisellä bussilla. Alamäkeenkin täytyy painaa kaasua, ei rullaa yhtään. Kone on pitkittäin nokalla, kuski istuu sen päällä. Vaihdelaatikon perässä on 180 asteen kulmavaihde, mistä kardaani keulaa kohti. Kardaani menee etuakselin yli, ja taas on vastassa 180 asteen kulma. Eli veto takaisin perää kohti, josta akselin laippa viimein löytyy. Näppärää, mutta kätevää... :wink:

Tuossa muutama linkki mitä ehdin googletella Orion II-bussista, detroitista, ja allisonista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Orion_International
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=161953
http://s2cool.com/dd/
http://www.engine-cemberci.com/engine/DETROIT/7.pdf
http://www.industrialautomatic.com/html/at545.htm
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin