Nopeusmittarinvaijeri

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Avatar
Miksu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Nopeusmittarinvaijeri

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Nopeusmittari uupui talven pakkasiin (-22°C), yhtenä aamuna se nousi lähdössä 20km/h lukemaan ja laski nollaan. Sen jälkeen ei ole suostunut henkiin heräämään. Vika taitaa olla vaijerissa, onko vaijeri "standarditavaraa", vai onko se esim. eri pituinen lyhyen ja pitkän akseliväli Protossa? Onko liittimiä useampaa erilaista mittarin päässä, omassa Protossa on Mannesmann Kienzlen piirturimittari, vakiona taitaa olla VDO:n mittari?
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone

Avatar
Miksu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nopeusmittarinvaijeri

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Vastataan itse...

Kuvittelin toimivan mittarin olevan katsastuksessa vaadittava laite, siltä pohjalta toimin... :lol:

Soitin lähistöllä olevaan tunnettuun piirturi-/mittarikorjaamoon. Kertoilin uutta vaijeria tarvittavan Sisu A45:n ja annoin auton rekkarin ja sovittiin aika. Vaihdon piti olla about 100E vaijeri ja 2h työtä, noin 90E/h => noin 300E.

No, sitten soittivat korjaamolta, oli katsonut uudelleen rekkarin perusteella, että kyseessä onkin Proto (luuli olevan SK, SM tms. "normi-Sisu"). Kertoi vaijerin olevan jäätävän pitkä (loppulasku kertoi 4300mm) ja työhön kuluvan "puoli päivää".

Tässä kohtaa tuli hiukan noiduttua, tai ihan rehellisesti sanottua muutama V-, P- ja H-alkuinen sana. Minkäs teet, pääkaupunkiseudulla riittää nopeusrysiä. Koko hoito, työ+osat 488E ja sentit päälle. Siinä oli huumorintaju koetuksella, tuolla rahalla olisi saanut sentään polttoaineet kahden kuukauden työmatka-ajoon :twisted: Onneksi sain kaupanpäälle sentään yhden uuden piirturikiekon, edellinen oli pyörinyt reilun vuoden ja piirturissa paloi kolmiovalo. Ei pala enää, kun on uusi kiekko :twisted:

Tarinan opetus? Tampereella on firma, joka lupaa vaijereita metrihintaan (soitin ja kysyin). Työ ei voi olla kovin iso, jos itse tekee. Nyt tiedän lyhkäsen (4300mm) Proton vaijerinmitan... Jos se edellinen kesti käyttöä 30v, seuraavan vaihdan silti itse. Sitä vaan en ymmärrä, miksi se nopeus otetaan laatikosta, joka voi luistaa (sutiminen jne), eikä etuakselilta, joka on enintään 2m päässä ja joka kertoisi aina sen oikean nopeuden, kun se on normaalisti vapaastipyörivä?! Go tell, rakastan omaa Protoani silti, vaikka mittarikorjaus oli tyyris. Eikä sitä kuulemma edes tarvitse katsastuksessa! :lol: Ihmisille on nalkutettu mm. VW Kuplan vilkusta, joka ei "palauta", kuten ei Protossakaan, mutta nopeusmittarin ei tarvitse toimia katsastuksessa, sen voi korvata vaikka GPS:llä!

Edit: Kysyivät, tarvitseeko plommata? Kerroin, ettei tarvitse. Olisi varmaan maksanut lisää sekin, kalibroinnin kanssa, vaikka samat renkaat. Hiukan arpapeliä sillä, että 7,5t omapaino kai vaatisi piirturinkäyttöä (jos on), tuo on rekisterioteen mukaan 7,7t, Hiab on 1,5t ekstraa :twisted: Auto on siis yksityiskäytössä, ei nälkäreunoja, mutta kun edes viranomaisilta ei saa selviä vastauksia!
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone

vr4
Viestit: 17
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nopeusmittarinvaijeri

Viesti Kirjoittaja vr4 »

Kyllähän viranomaisilta vastauksia saa..

Katsastusmiestä ei juurikaan nykyään kiinnosta piirturiasiat, ajoneuvon käytön valvonta kuuluu nykyään poliisille ja työltäsuojeluviranomaisille.

Lain mukaan piirturia pitää käyttää myös yksityisajossa jos ajoneuvon kokonaispaino on yli 7,5 tonnia. (ajo-ja lepoaika-asetus 561/2006)

Piirturi tuli pakolliseksi varusteeksi 1978, mutta yksityiskäytössä olevissa autoissa sitä ei ole vaadittu asennettavaksi. Suomalainen lainsäädäntö on asiassa puutteellinen mutta eu-direktiivi joka tarvittaessa jyrää yli kansallisen lainsäädännön sanoo seuraavaa:

Tässä asetuksessa sovelletaan tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta 15 päivänä maaliskuuta 2006 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 [13] 4 artiklan määritelmiä.

2) Korvataan 3 artiklan 1, 2 ja 3 kohta seuraavasti:

"1. Valvontalaite on asennettava ja sitä on käytettävä jäsenvaltiossa rekisteröidyissä ajoneuvoissa, joita käytetään maanteiden henkilö- tai tavaraliikenteessä, lukuun ottamatta asetuksen (EY) N:o 561/2006 3 artiklassa tarkoitettuja ajoneuvoja. Asetuksen (EY) N:o 561/2006 16 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut ajoneuvot sekä ajoneuvot, joille on myönnetty vapautus asetuksen (ETY) N:o 3820/85 soveltamisesta, mutta joihin ei enää sovelleta vapautusta asetuksen (EY) N:o 561/2006 nojalla, on saatettava tämän vaatimuksen mukaisiksi 31 päivään joulukuuta 2007 mennessä.

Eli lyhyesti piirturi pitää asentaa yli 7,5 tonnin ajoneuvoon, vaikka olisi yksityisajossa. Näin virkamies joutuu direktiiviä tulkitsemaan jos joku sitä kysyy. EY 561/2006 on se direktiivi jossa tämä 7,5tonnin raja on tullut, ja se siis velvoittaa jälkiasentamaan piirturin, eikä muuta siirtymäsääntöä ole kuin tuo 31.12.2007 mennessä. Tätä ei jostain syystä ole kirjattu suomalaiseen lakitekstiin, mutta velvoite on olemassa kun kuulutaan eu:hun. (Liikenneministeriön ja Trafin kanta)

Sellaiseen autoon, jossa ei ole ikinä ollut piirturia ei voi direktiivin mukaan nykyään asentaa kuin digipiirturin. Suomessa sallitaan vanhan analogisen piirturin vaihto uuteen/toiseen analogiseen piirturiin, mutta autoon jossa ei ole ollut ikinä piirturia ei saa asentaa kuin digipiirturin.

Liikkuvan poliisin kanta asiaan on toistaiseksi ollut joustava, pykälien mukaan piirturi pitää olla ja sitä pitää käyttää yli 7,5 tonnin ajoneuvossa myös yksityisajossa mutta käytännössä asiaan ei ole puututtu eikä sakotettu koska tapauksia on verraten vähän. Siihen että tilanne säilyy tällaisena ei voi luottaa, poliisinkin on jossain vaiheessa alettava noudattamaan pykäliä vaikka ne kohtuuttomia ovatkin.

Ehkä se sinetöinti olisi kannattanut ottaa samalla käynnillä, tuskin se tuossa konkurssissa enää olisi pahasti tuntunut? :?

Drafter
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nopeusmittarinvaijeri

Viesti Kirjoittaja Drafter »

Hassua silti että vaikka piirturipakko tuli -78 niin nopeusmittari tarvii olla vasta muistaakseni -86 eteen päin????

Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Nopeusmittarinvaijeri

Viesti Kirjoittaja at7 »

vr4 kirjoitti: ------

"1. Valvontalaite on asennettava ja sitä on käytettävä jäsenvaltiossa rekisteröidyissä ajoneuvoissa, joita käytetään maanteiden henkilö- tai tavaraliikenteessä, lukuun ottamatta asetu.....
----
....henkilö ja tavaraliikenne... entäpä jos ajelee pelkkää hupiajoa ???

Vastaa Viestiin