Webastoa Protoon?

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Olisi tuollainen vanhemmasta offi-projektista irroitettu Webasto DBW-46 ylimääräisenä ja kysyisinkin mielipidettä sen sopivuudesta Proton extra-lämppäriksi.

Eli kyseinen Webasto on varmasti kyllä joskus toiminut mutta nykykunnosta ei tietoa. Jos tuosta johonkin vielä olisi...? Vai heitetäänkö vesilintua :mrgreen:

Kysymykset:
1) Kumpi kannattaa, vaihtaa nykyiset Webaston 12V-komponentit 24V-komponenteiksi, vai tiputtaa Webastolle tuleva jännite 12V. Sanotaanko että kumpi aiheuttaisi vähemmän kustannuksia?
2) Riittääkö tälläinen max. 4.6kW tehoinen kapistus Leylandin lämmittämiseksi?

Kiitos mielipiteistä jo etukäteen :D
Liitteet
DSC_0119.jpg

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Ei nyt millään pahalla mutta heitä kuikkaan, vai olikos se rauhoitettu?......

Mutta jos päätät käyttää niin tee sille ja muille systeemeille oma 12v järjestelmä.

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Pystytkö mittaamaan paljon Webasto ottaa virtaa käydessään / tai onko tekniset tiedot tallessa?

Pikaisella googlauksella löysin yhden arvon eli ottaisi sähkötehoa vain 42w, virtaa siis reilu 3A. Mutta tuo pitäisi varmistaa. Mutta tuossa tapauksessahan riittäisi ihan halpa jännitteenalennin, vaikka 5A virtaa kestävä. Tai varmuuden vuoksi 10A, niin ei lämpeäkkään sitten paljoa. Eli esim tälläinen: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?vali ... 0b&tuote=Y

Olen noita jännitteenalentimia muutamia raskaaseen kalustoon laitellu, on saanut sitten normiradiot ym. kilkkeet toimimaan. "Juhnun" järjestelmä olisi tietysti hyvä, mutta vaikea ja kallis toteuttaa. Pitäisi olla täysin erillinen, mutta "kokonainen" järjestelmä. Eli laturit, akut yms..

Itse Webaston toimivuuteen en osaa sanoa, kun ei ole noista kokemusta. Mutta yrittäisin itse ainakin asentaa jos vaan suhkoht ehjältä näyttää. Peltilaatikon sisään varmuuden vuoksi :?: :D

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitoksia nopeista vastauksista :D

Ehkä tuolla voisi vesilintua heittää, toisaalta ei tunnu pahalta idealta saada hieman esilämmitystä aikaiseksi - ainakin tuo Leyland savuttaisi hieman vähemmän alkumetreillä... Ja olisihan se lämmin hyttikin ihan mukava lisä. Toisaalta, voi tuo olla romukin - täytyy testata tässä talven aikana toiminta jne. Osat eivät kyllä ole ainakaan eBayssä kovin kalliita.
nelosnuhvi kirjoitti:Pystytkö mittaamaan paljon Webasto ottaa virtaa käydessään / tai onko tekniset tiedot tallessa?

Pikaisella googlauksella löysin yhden arvon eli ottaisi sähkötehoa vain 42w, virtaa siis reilu 3A. Mutta tuo pitäisi varmistaa. Mutta tuossa tapauksessahan riittäisi ihan halpa jännitteenalennin, vaikka 5A virtaa kestävä. Tai varmuuden vuoksi 10A, niin ei lämpeäkkään sitten paljoa. Eli esim tälläinen: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?vali ... 0b&tuote=Y

Olen noita jännitteenalentimia muutamia raskaaseen kalustoon laitellu, on saanut sitten normiradiot ym. kilkkeet toimimaan. "Juhnun" järjestelmä olisi tietysti hyvä, mutta vaikea ja kallis toteuttaa. Pitäisi olla täysin erillinen, mutta "kokonainen" järjestelmä. Eli laturit, akut yms..

Itse Webaston toimivuuteen en osaa sanoa, kun ei ole noista kokemusta. Mutta yrittäisin itse ainakin asentaa jos vaan suhkoht ehjältä näyttää. Peltilaatikon sisään varmuuden vuoksi :?: :D
Joo, netistä löytyy itseasiassa kattava 40 siv. PDF-manuaali laitteeseen ja sieltä löytyy seuraavat tiedot:
Täydellä 4.6kW teholla virrantarve: 44 W
Puoliteholla 2.3kW virrantarve: 33 W
...eli olet kyllä oikeassa, virrantarve on melko vähäinen! Löysin täältäkin vastaavia 24V/12-muuntimia kuin antamassasi linkissä (RxTx-tuote on kyllä tuttu kauppa, ostin sieltä joskus muutaman radion ja muuta kamaa, taisi olla joskus 2005-2006). Varmasti kuorma-auton akuilla ei ihan äkkiä virta lopu (nykyiset ovat uudet 2 x 140A) - tietysti tuohon päälle tulee sitten auton oman puhaltimen (24V) virrantarve, mutta ei sekään varmasti mikään virtasyöppö ole.

En ole Webastoa (tai muita vastaavia) koskaan asentanut, purkanut olen kyllä. Yhden uuden auton varustutin Eberillä (asennusta en tehnyt), mutta sen osalta harmitti eniten se että max. käyttöaika oli aina 60min. Protossa olisi hyvä jos tuo aika olisi pidempi, eli oletetaan että tulisi joskus otettua unet rekkaparkissa tms. niin pari tuntia saisi ainakin pyöriä ja mieluusti vielä käynnistyäkin sen jälkeen :mrgreen: Minustakin olisi ihan hyvä jos tämän saisi tässä toimimaan, kun kerran laite on niin miksei sitä kannattaisi kokeilla. On muuten kokemusta Protossa tirsojen ottamisesta rekkaparkissa, herätti aika paljon närää naapuriajoneuvoissa kun Leylandi käydä rouskuttu -5C pakkasessa muutaman tunnin...

Varmaan sähköjen osalta tuon kytkeminen ei ole ongelma (tuo muunnin varmasti asentuu kans!), ehkä eniten noita letkukokoja/yhteyksiä joutuu miettimään. Vielä on tosin auki että riittääkö esim. -10C pakkasella tämä laite pitämään auton lämpimänä? En osaa tuota lämpötehoa jakaa jäähdytystilavuuden kanssa, edes "musta tuntuu"-asteikolla. Sijoituspaikkaa ei varmaan ole vaikea löytää, kotelo sille kyllä varmaan täytyy tehdä niin kun sanotkin... :D

Kiitos!

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Valmistaudu sitten remonttiin.... Noissa on aina jotain kränää :( ainakin ebereissä..

Ja erillisellä järjestelmällä tarkoitin juurikin jännitteen alentajaa ja pikku akkua, tuo lämppäri kun imaisee yli 100W käynnistyksessä ja eivät yleensä edes lähde käyntiin jos eivät saa kunnolla virtaa.

Ja kyllä se leukku lämpimänä pysyy, lämmitys aika on vaan on piiitkä. 30min jälkeen varmaan alkaa vasta tapahtumaan jotain moottorilämmöllekkin, toki sieltä tulee hyttään lämmintä 5min kohdalla jos on kytketty lämmityslaitteen letkuihin.

Jallu
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Joo, kannattaa varautua 10...15 A käynnistysvirtaan.

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitoksia vastauksista!

Hyvä huomio tuo käynnistyksen vaatimaa virta - en varmaan pahasti väärin tee jos hankin 15A 24V/12V konvertterin, näkyvät maksavan n. 20,- eBayssä. Halvin kiinan paska jonka löysin maksaa 6,80 ( http://www.ebay.de/itm/DC-DC-Spannungsw ... 3cb1f9fee8 ). Pitäydyn tosin kyllä visusti erossa noista halpatuotanto-roskista, palaa vielä koko auto :mrgreen: Konvertteria voi kuitenkin hyödyntää sitten vaikkapa radion ja radiopuhelimen asennukseen (yksi 12V mobiili-radioamatöörilaite olisi Protoa varten odottelemassa). Normaali radion asennuksesta en ole niinkään varma, mahtaako mitään ajaessa edes kuulla (Leylandin nuottia kuuntelee muutenkin mieluusti) :lol:

Jos tuo lämmitys vie vaikka puoli tuntia niin ei sillä väliä, polttoainekulussa tulee kuitenkin halvemmaksi kuin lähteä kylmällä liikenteeseen. Ja valmiiksi lämmin kone pysyy jo varmasti tuolla sitten lämpimänä jos tarvitsee pitää pieni paussi.

Täytyy ensin testata tuo Webasto, veikkaan että siinä on jotain häikkää kun on seissyt niin kauan.

Danke Schön!

Juhnu
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

FBW kirjoitti:Kiitoksia vastauksista!

Hyvä huomio tuo käynnistyksen vaatimaa virta - en varmaan pahasti väärin tee jos hankin 15A 24V/12V konvertterin, näkyvät maksavan n. 20,- eBayssä. Halvin kiinan paska jonka löysin maksaa 6,80 ( http://www.ebay.de/itm/DC-DC-Spannungsw ... 3cb1f9fee8 ). Pitäydyn tosin kyllä visusti erossa noista halpatuotanto-roskista, palaa vielä koko auto :mrgreen: Konvertteria voi kuitenkin hyödyntää sitten vaikkapa radion ja radiopuhelimen asennukseen (yksi 12V mobiili-radioamatöörilaite olisi Protoa varten odottelemassa). Normaali radion asennuksesta en ole niinkään varma, mahtaako mitään ajaessa edes kuulla (Leylandin nuottia kuuntelee muutenkin mieluusti) :lol:

Jos tuo lämmitys vie vaikka puoli tuntia niin ei sillä väliä, polttoainekulussa tulee kuitenkin halvemmaksi kuin lähteä kylmällä liikenteeseen. Ja valmiiksi lämmin kone pysyy jo varmasti tuolla sitten lämpimänä jos tarvitsee pitää pieni paussi.

Täytyy ensin testata tuo Webasto, veikkaan että siinä on jotain häikkää kun on seissyt niin kauan.

Danke Schön!
Pistä vielä pikkuinen lyijyhyytelö akku kaveriksi sille konvertterille, saat siitä radion muistivirrankin tarvittaessa ;)

Ja kyllähän protossa humppa raikaa!

Avatar
FBW
Viestit: 778
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Webastoa Protoon?

Viesti Kirjoittaja FBW »

Joo hyvä pointti, sähköthän on poikki kun päävirta on katkaistu (eikä tuota konvertteria voi tietenkään päällä pitää jatkuvasti). Varmaan joku moottoripyörän akku sopii hommaan hyvin... Tänks!

Vastaa Viestiin