Sivu 1/1

Multilift VL12 keskitapin vaihto ja turbiinin tiivistys

Lähetetty: Su Loka 21, 2018 10:01 pm
Kirjoittaja jylhä
Pientä remonttia alkaa esiintyyn lähes 40vuotiaassa vl laitteessa. Kriittisin taitaa olla tuo keskiniveltappi millä laitteen etuosa kääntyy. Saakohan siihen vielä tappia ja heloja vai meneekö sorvaamiseksi? Turbiinin tiivisteitäkin pitäisi vaihtaa, niistä taitaa jotain juttua tuolta yhden Karhun remontoinnin yhteydestä löytyäkkin, mutta lisäneuvot ei olisi pahitteeksi.

Re: Multilift VL12 keskitapin vaihto ja turbiinin tiivistys

Lähetetty: Ti Loka 23, 2018 1:24 pm
Kirjoittaja jkv66
Saahan se keskitappi-helapaketti olla aika väljäkin ennenkuin
se käytännön toimintaa haittaa.Mutta jos haittaa ,niin sitten
tietenkin vaatii toimenpiteitä.
Vetomoottorin tiivistykseen olen käyttänyt At-205 Re-seal Öljyn lisäainetta.
Reilu vuoto niin 12t ja myöskin 16t multiliftin laitteissa vaihtunut ihan "ykköstippojen"
tiputteluun ja kipin osaltakin tilanne ei ainakaan pahentunut,eli harrastekäytössä menee nyt ihan täysin.Mutta mitään takuuta tämän korjausmetodin toivuudesta en voi antaa.
Jos ne tiivisteet repeilleet ja murtuneet,niin sitten taas radikaalimpia toimia.
Tahtoo monasti se vaijerikela istua akselilla varsin tiukassa,joten työmaata
yleensä sitten riittää!

Re: Multilift VL12 keskitapin vaihto ja turbiinin tiivistys

Lähetetty: Ti Loka 23, 2018 5:55 pm
Kirjoittaja Kontio
Eikös uudemmissa laitteissa oli se turbiinin akselin tiivistys hoidettu huulitiivisteellä ? Vanhemmassa, mikä minullakin on, niin se akselitiivistys on vain O-renkaan varassa. Toki kun ne kaikki O-renkaat on nyt uusittu, niin turbiini on täysin tiivis, ei vuoda mistään.
Kippisylintereistä toinen hikoilee pikkuisen turpatiivisteestä. Se pitäisi korjata joskus....

Re: Multilift VL12 keskitapin vaihto ja turbiinin tiivistys

Lähetetty: Ti Loka 23, 2018 9:25 pm
Kirjoittaja jylhä
Rakenne on minulle täysi arvoitus, noita Kontion kuvia olen katsellu, mutta muuten en tiiä. Lähinnä kosmeettisia nuo ongelmat toistaiseksi on. Keskitappi kiristyy kun on veto päällä, mutta vapaana heiluu aika paljon, ajattelin vaan etttä alkaa menemään reikä soikeaksi jos ei jotain tee. Vuoto on pahimmillaan laitteen ollessa ylhäällä, tai siltä se ainakin tunuu. Paljonhan tuo runko itseensä öljyä sitoo ennenkuin alkaa maahan läikkiä tekemään. pitää kokeilla tuota lisäaisenistusta, olishan se helpoin tapa.