Lavettiin ilma- vai hydraulijousitus?
Valvoja: sisua
Lavettiin ilma- vai hydraulijousitus?
Olen korjaamassa puoliperälavettia jossa alunperin ollut ilmajousitus. Se olisi mahdollista muuttaa myös hydraulijousitteiseksi. Mitä näkökulmia puolesta ja vastaan tulee mieleen? Tuntuisi että hydraulilla ainakin saisi kallistelua vähemmäksi vai onko käytännössä mitään vaikutusta? Telissä ei alunperin ole kallistuksenvakaajia. Riippumatta ratkaisusta pitänee kytkennät tehdä niin että oikea ja vasen puoli ovat oma piirinsä eikä ns. vapaasti kelluva?
Re: Lavettiin ilma- vai hydraulijousitus?
En ole tavannut muualla raskaalla puolella hydraulijousituksia, kuin yliraskaiden kuljetusten hitaasti liikkuvissa kuljetusalustoissa ja perävaunuissa (kuten Kamag, Goldhofer jne) ja IAA-näyttelyssä joku vuosi sitten olleen hollantilaistoteutuksen. Yliraskaiden kuljetusten ratkaisut eivät pysty nopeisiin joustoliikkeisiin ja ovat muutenkin massivisia. En valitettavasti löydä hollantilaistoteutuksen aineistoa, mutta toteutus oli kauttaaltaan erikoiskomponentein ja tietokoneohjattu puoliaktiiviseksi. Tuskin sitä on onnistuttu kenellekään myymään. Jos on niin sotilasajoneuvoihin. Joissakin sellaisissa hydraulijousituksia on.
Melkeinpä hylkäisin hydraulijousitukset vaikeasti toteutettavina erikoisjuttuina.
Vaikeudet kasvavat kun mittakaava (kuorma) on aivan toinen kuin Citroeneissa, Mineissä ja vastaavissa.
Minkälainen nykyinen ilmajousitusteli oikein on? Voisiko jousituspalkeita saada leveämmälle (kallistusjäykkyys on verrannollinen niiden keskiövälien toiseen potenssiin)? Voisiko kallistusvakaimilla vähentää kallistelua?
Puoliskojen paineputkistoja ei tietenkään yhdistetä, vaan puoliskoilla on omat tasoventtilinsä ja jotain suojajärjestelyjäkin.
Melkeinpä hylkäisin hydraulijousitukset vaikeasti toteutettavina erikoisjuttuina.
Vaikeudet kasvavat kun mittakaava (kuorma) on aivan toinen kuin Citroeneissa, Mineissä ja vastaavissa.
Minkälainen nykyinen ilmajousitusteli oikein on? Voisiko jousituspalkeita saada leveämmälle (kallistusjäykkyys on verrannollinen niiden keskiövälien toiseen potenssiin)? Voisiko kallistusvakaimilla vähentää kallistelua?
Puoliskojen paineputkistoja ei tietenkään yhdistetä, vaan puoliskoilla on omat tasoventtilinsä ja jotain suojajärjestelyjäkin.
Re: Lavettiin ilma- vai hydraulijousitus?
Hydraulisista jousituksista vielä se, että ne ovat hydropneumaattisia. Pelkkä hydrauliikka on melko kokoonpuristumatonta, joten jossain on se joustava kaasukin.
Paljon tietoa löytyy netistä vaikka haulla hydro-pneumatic suspension.
IAA:ssa esiintyi VSE : http://www.foma.se/wp-content/uploads/2 ... G_2009.pdf
Se kuuluu nykyään Weber-hydraulikiin: https://www.v-s-e.com/suspension-systems
Jos on teoriakaipuuta, voi ensiksi lukea vaikka tämän DI-työn, joka koskettelee Paris-Dakar -rallin maastokilpurin jousitusta: http://www.mate.tue.nl/mate/pdfs/11189.pdf .
Paljon tietoa löytyy netistä vaikka haulla hydro-pneumatic suspension.
IAA:ssa esiintyi VSE : http://www.foma.se/wp-content/uploads/2 ... G_2009.pdf
Se kuuluu nykyään Weber-hydraulikiin: https://www.v-s-e.com/suspension-systems
Jos on teoriakaipuuta, voi ensiksi lukea vaikka tämän DI-työn, joka koskettelee Paris-Dakar -rallin maastokilpurin jousitusta: http://www.mate.tue.nl/mate/pdfs/11189.pdf .
Re: Lavettiin ilma- vai hydraulijousitus?
Ginafin kuorma-autoissa on ollut kaasunestejousitus yli 30 vuoden ajan jo, ihan tavallisessa maansiirtoajossakin käyttävät.
https://ginaf-trucks.com/systemen/hpvs/
Google Translatella saa enemmän tolkkua jos ei puukenkäkieli taivu.
https://ginaf-trucks.com/systemen/hpvs/
Google Translatella saa enemmän tolkkua jos ei puukenkäkieli taivu.
Re: Lavettiin ilma- vai hydraulijousitus?
Paremmuudesta en tiedä,mutta ammattimiehet sanoivat,että "ajokorkeuden" kätevä säätö on poikaa.
(hieman voi passailla vetoauton pöydän korkeuden mukaan ja tarvittaessa pudottaa ihan "rähmälleen"
ylikorkeitten kanssa)
(hieman voi passailla vetoauton pöydän korkeuden mukaan ja tarvittaessa pudottaa ihan "rähmälleen"
ylikorkeitten kanssa)